Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Ik heb ook dat WOH certifikaat, was echter gezakt op het punt dat ik de omgeving niet in de gaten hield, nou ik kan je zeggen als een havik. Ik zie die instructeur naar die hoogwerker lopen en ga voorzichtig voort, naderhand zegt hij dt ik doorging ondanks dat er iemand in de directe omgeving was. Ja de instucteur, moet ik daarvoor stoppen? Als hij er een van kantoor had gestuurd was ik wel gestopt... Maakt niet uit, ik heb dat ding, best...
Dat is toch altijd zo, elke keer dat je de hoogte werker wil verplaatsen wil er altijd net iemand langs passeren.
Net zoals wanneer je wil manoeuvreren met een camionet en aanhanger in de stad en er passeert net een fiets achter je aanhanger langs of wandelt er een voetganger tussen je camionet en aanhanger omdat je net 2 seconden stilstaat.
 
Waar GAAT dit allemaal over? Heeft dit ook maar in de verte iets met motorfietsen te maken?

Zeker als je VCA hebt kun je veilig sleutelen! Wil echter niet zeggen dat je geen sleutelblunders kan maken. Feitelijk is het achterliggende advies nu haal je VCA als je sleutelt aan je motorfiets. Als je een hoge motorfiets hebt dan moet je een hoogwerker erbij pakken en heb je weer een ander certificaat nodig namelijk de WOH. Heb je een motor die gevaarlijke stoffen uitstoot? Moet je de cursus gasmeten halen! Als je veel sleutelblunders maakt is het handig om je EHBO / BHV te behalen, weer een stukje veiliger. Als je trouwens materialen en middelen wil vervoeren met een heftruck of verreiker ofzo voor je motor dan moet je een certificaat halen rijden met een heftruck!

Poooh..! *O*
 
Binnen enkele minuten van 22 naar 5 graden.

20200916_165815.jpg
 
Dat vind ik op zich nog geen onzin. VCA doe je één keer in de 10 jaar. Geloof me, vijf minuten na het examen ben ik de helft al weer kwijt, net zoals de meesten denk ik. Het kan echt geen kwaad om je er weer opnieuw bewust van te zijn en te herhalen.

Kom op redelijk veel grote fabrieken, hebben ook allemaal een filmpje..
"verplicht nummertje"

En je denkt nu echt, dat ik er ook maar iets van onthouden heb, zodra ik daadwerkelijk die slagboom doorrijd ?
.. je denkt serieus dat ik het 10 cijferige noodnummer ga onthouden of in m'n telefoon zetten die ik niet mag gebruiken
voor die ene keer dat ik op die fabriek kom ?? ..

* nope *
 
Ik heb ook vca maar ik vind het de grootste onzin cursus
Ik deed voorheen veel autogeen lassen,toen werd mij daar verteld dat koper als het in aanraking komt met acetyleen dat het zelf ontbrandbaar was,dus ik zeg rekent u messing ook als koper,ja zegt hij,waarop ik zeg waarom maken ze de drukmeters dan van messing en de buigpitten van rood koper,hij zegt ik zoek het op ,na de pauze het staat in het boek,ik zeg dan kan je dat boek wel weggooien,kreeg ik als antwoord dat ik eigenwijs was
Ander voorbeeld het glaasje in de laskap is onrbreekbaar,ik zeg wat een onzin,nou toen had ik het helemaal gedaan.
Als ik weer vca moest doen deed ik het niet,als je volgens vca moet werken is dat bijna onmogelijk
Je eigen zekeren aan de voorkant van het dak als je aan de achterkant moet werken,handig als ik alleen een dakdoorvoertje moet maken

Klopt helemaal wat je zegt, het is een grote onzincursus puur op theorie gericht en niet op de praktijk....probleem echter is wel vaak dat opdrachtgevers het eisen anders gaan ze op zoek naar een ander....
 
Bij ons zijn zo ook op de veiligheid.
Maar owe als de productie in gevaar komt.
Dan kijkt men niet meer zo nauw.
een lintje is dan toch voldoende? ipv het lichtscherm.
Bij veel bedrijven, zo ook bij een zeer groot Belgische staalbedrijf.
Tijdens normale uren duurt het minstens 2u om te mogen werken.(papieren invullen, vergunningen,...)
Tijdens een interventie in het weekend mag je zo binnen zelfs zonder fluovest of helm.
Iets dat je zeker niet tijdens kantooruren moet proberen.
 
Kom op redelijk veel grote fabrieken, hebben ook allemaal een filmpje..
"verplicht nummertje"

En je denkt nu echt, dat ik er ook maar iets van onthouden heb, zodra ik daadwerkelijk die slagboom doorrijd ?
.. je denkt serieus dat ik het 10 cijferige noodnummer ga onthouden of in m'n telefoon zetten die ik niet mag gebruiken
voor die ene keer dat ik op die fabriek kom ?? ..

* nope *

Je hebt dus onthouden dat er een noodnummer is, en dat je je telefoon niet mag gebruiken... toch al 2 dingen :+
 
Je hebt dus onthouden dat er een noodnummer is, en dat je je telefoon niet mag gebruiken... toch al 2 dingen :+
Dat is ook precies het doel van die herhalende VCA trainingen en filmpjes. Het creëren van een cultuur. Net als die borden met het aantal dagen zonder ongeval. Als je dan zonder tuigje in de goot gaat staan wordt je door je collega terug gefloten.
 
Dat is ook precies het doel van die herhalende VCA trainingen en filmpjes. Het creëren van een cultuur. Net als die borden met het aantal dagen zonder ongeval. Als je dan zonder tuigje in de goot gaat staan wordt je door je collega terug gefloten.

Of dat je als ingehuurde monteur met je gebroken enkel eerst buiten de poort geschoven word voor er een ambulance gebeld wordt.... want teller staat al op meer dan 500 dagen..
 
Om terug in de goede richting te varen.

Onlangs een olieopvangbak van 3L gebruikt voor een oliewissel van 3,6L.
Wiskundig is er dan 0,6L op te kuisen.

Was dat maar waar. In de consternatie en in een poging om zeer snel een potje erbij te zetten (ik had nog 0,5cm tot de bovenrand) stoot ik alles om en heb ik om en bij de 3,4L op te kuisen. 0,1L nog in de pot en 0,1L op mijn kleren.
De rekening klopt.
*O*
 
Mijn oliewissel ging ook geweldig. Als je de olieplug losdraait en dan snel, in 1 vloeiende beweging weghaalt, dan kan dat zonder te morsen en zonder er olie op je hand zit.. Mijn olie had zich alleen rijkelijk gemengd met benzine door een kapotte benzinekraan. De benzine druppelde dus lekker door de carbs, door de inlaat, langs de zuigers, zo in het carter. De olie was dus 4 x zo dun, bij het losdraaien van de carterplug lekker sprayde het overal overheen.. .. en dus ook op de grijze tegels in de voortuin... :')

Wel mooi om te zien hoe de natuur (regen en zon) langzaam maar zeker de vlek laten verdwijnen:9
 
Gisteren zag ik dat mijn scooter 250cc achterband flink aan het cubben was.
Het was 25°C lucht en 35°C asfalt temperatuur. Gemeten met laser.
Mijn achterband stond op 65°C temperatuur gemiddeld op het loopvlak. Ik had zeer gezwind gereden.
Nogal hoog niet?


Ik zoek op wat cubben bij motorfietsen als oorzaak meestal kan hebben.
Ik vind op dit forum dat dit o.a. komt door het stevig rijgedrag van de berijder. Jaja dat ben ik helemaal. 8-)
Ik kijk even of de snelheids en laadindex niet te laag zijn van de band. Die zijn prima.
Besluit. Ik ben een snelle rijder. Cubben is normaal.

1h later neem ik dan toch eens de druk van de band en die stond op 1.6 bar.
Kieke! veel te laag! En ik , de snelle rijder, voel dit niet eens !
cubben door te lage bandendruk.

Een mooi voorbeeld van mezelf iets wijsmaken en de andere mogelijke oorzaken negeren:X
 
Ik heb VCA en moest onlangs naar een nieuwbouw project van een grote aannemer om een brandmeldsyteem in bedrijf te stellen. Van tevoren moest ik hun veiligheids filmpje op mijn laptop bekijken.
Ja maar ik heb VCA. Ja dat moet je ook hebben maar je moet ook onze film bekijken en de vragen juist beantwoorden........nou ok dan als je dat graag wil.
Film bekeken en wat denk je.......allemaal dingen die je ook met VCA krijgt. Heb ze dan ook verteld dat ik het grote onzin vond......

En bij die grote aannemer bestaat corona niet, huppakee met 6 man tegelijk de lift in |(over gezond werken gesproken :?

Om ff on topic te blijven, ik bleef achter de USB kabel hangen en sloopte de USB poort van de Brandmeldcentrale :( stond er niet ergens iets over struikelgevaar ;)

Dan mag ik hopen dat het een penta was, kan je nog serieel verder! :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan