Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Met een poelietrekker mijn vliegwiel willen demonteren, deze handvast aangedraaid en daarna de centrale bout erin willen draaien. Eerst voelde ik wat weerstand maar deze nam niet toe, terwijl het vliegwiel ook niet los kwam, toen werd ik wakker. ...Hierdoor draaide ik bijna de binnendraad kapot van mijn krukas waarop mijn vliegwiel gemonteerd zit. Gelukkig is deze een stuk harder waardoor de draad niet kapot ging. Was wel ff pielen om de oude kapotte draad van de vliegwieltrekker eruit te peuteren. En zweten ook zeg maar, wat was ik lomp
😬.
 
Volgende blunder: goedkope o-ringen (meestal ook nog in de verkeerde maat) gebruiken op belangrijke, slecht bereikbare plekken.

Jij weet mensen wel op te beuren! :+

Nou vraag ik me wel oprecht af of in dit geval het erg veel uitmaakt dat er een o-ring uit een assortimentsdoos gemonteerd is, of dat de originele van de dealer zo heel veel beter zouden zijn :?

Overigens zitten er 2 o-ringen in dit deel van het pomphuis gemonteerd dus ik ben er niet zo bang voor dat deze zullen gaan lekken, mocht ik binnen 60 dkm / 3 jaar hier problemen mee krijgen kom ik er uiteraard graag nog even op terug! ;)
 
Hoe groot was de lekkage?

Ooit met een vorige auto (volvo 440 1.8) een lekkende stuurbekrachtiging. Nieuw flesje besteld zodat ik hem weer kon vullen tot ik tijd had voor reparatie. In plaats van 1 flesje kreeg ik 1 doosje (voor de prijs van 1 fles).

Uiteindelijk de auto de deur uit gedaan met lekkende stuurbekrachtiging. Ik kon die pomp lichtjes horen janken als het weer tijd was om bij te vullen. Heb nu nog steeds 10 niet aangebroken flessen staan.

db
 
De pomp die ik vervangen had was wel echt goed stuk, deze lekte zo erg dat er zo'n beetje 8 liter koelvloeistof op de oprit lag B|

Met het vervangen en de lekkende o-ringen viel het mee, daar druppelde het water heel langzaam uit.
Ondanks dat het niet veel was vond ik het toch wel zonde om het zo te laten, heb je net lekker een frisse distributieset en multiriemset erop liggen en dan zou je het zo laten.

Ondanks dat het flink balen is en toch nog flink wat werk (al wordt je er handiger en sneller in bij de tweede keer :z) ben ik blij dat ik het alsnog gedaan heb.
 
Vaak is het verkeerde zuinigheid, besparen op een paar tientjes voor een nieuwe keerring/o-ring/pakking.

Nu is het voor jezelf tot daar aan toe dat je een dag werk weggooit.
Ik sleutel voor mn werk (toevallig oa aan alfa) en laat hem echt staan op dat stomme ringetje. Zeker van zo'n v6 ;)
 
In dit geval is het niet gedaan uit zuinigheid, maar eerder omdat ik daar niet echt bij heb stilgestaan :$

Aangezien de dealer hier vroeger altijd al erg moeilijk deed met bestellen als ik eens wat onderdelen nodig had heb ik maar gekozen voor zo'n assortimentsdoos met o-ringen.

Ik heb namelijk ook bewust ook nieuwe kleppendekselpakkingen gemonteerd en heb terwijl ik nu de boel toch los had liggen meteen de multiriem en bougies ook maar even meegepakt.

Was ook nodig ook, bij de vorige distributiewissel heeft er een flinke beunhaas aan gewerkt: kleppendekselpakkingen hergebruikt en voorzien van vloeibare pakking, nokkenassen niet vastgezet met de kalibers maar gewoon de poelies gemarkeerd met een lakstift (voorste cilinderbank stond dan ook helemaal niet goed toen ik de kalibers ging plaatsen :X) en de onderste looprol van de multiriem was gewoon niet aanwezig! 8)7

Ik hoop dat je geen gelijk krijgt met de o-ringen en dat ik een beetje mazzel heb maar bij de volgende keer dat de boel vernieuwd moet worden zal ik deze maar gewoon meebestellen, dus bedankt voor het erop attenderen ;)
(de boel nu voor een 3e keer losmaken om die o-ringen te vervangen voor ricambi originali gaat me dan weer nét wat te ver! ;) :9
 
Het losdraaien van een "vast" geroetse uitlaat...

Een varadero 125 uit 2001.. veel offroad en 4 seizoenen mee gereden.. na mijn rijperiode de motor willen opknappen voor de verkoop... het idee was, uitlaat er af, schuren en in de zwarte hittebestendige verf te zetten... zo gezegd zo ged... wacht nee...

Ik ijverig aan het werk, kon geen ratel vinden, dus maar met een hefboom gaan werken, 3 van de 4 bouten uit het blok, breekt van de 4e de kop af..

Nieuwe op er op gelast, brak weer af, uiteindelijk hebben de de hele zooi uit moeten boren en een grotere bout in het blok moeten zetten... t geintje heeft ons aardig wat uren gekost.

En.. wat je altijd ziet, na het uitboren zie je dat de ratel in je accubak ligt |(
 
De motor voor de testrit:
Voor.jpg


De motor halverwege de testrit:


Halverwege.jpg


Net nadat ik hem even "ietsje" boven de wettelijke snelheid had getrokken en weer langzamer was gaan rijden om uit te voegen van de snelweg opeens een geluid dat ik dacht dat mijn krukas rechtsaf het blok had verlaten (Testrit na blokwissel) Heb ik hem uit laten rollen en de tweede foto gemaakt.

Vervolgens de betreffende uitlaatdemper opgehaald van de vluchtstrook waar die was geëindigd.

Toch maar alle boutjes gebruiken om de uitlaat vast te bouten....

db
 
De motor voor de testrit:
Bekijk bijlage 1334194

De motor halverwege de testrit:


Bekijk bijlage 1334195

Net nadat ik hem even "ietsje" boven de wettelijke snelheid had getrokken en weer langzamer was gaan rijden om uit te voegen van de snelweg opeens een geluid dat ik dacht dat mijn krukas rechtsaf het blok had verlaten (Testrit na blokwissel) Heb ik hem uit laten rollen en de tweede foto gemaakt.

Vervolgens de betreffende uitlaatdemper opgehaald van de vluchtstrook waar die was geëindigd.

Toch maar alle boutjes gebruiken om de uitlaat vast te bouten....

db
_O-_O-
 
De motor voor de testrit:
Bekijk bijlage 1334194

De motor halverwege de testrit:


Bekijk bijlage 1334195

Net nadat ik hem even "ietsje" boven de wettelijke snelheid had getrokken en weer langzamer was gaan rijden om uit te voegen van de snelweg opeens een geluid dat ik dacht dat mijn krukas rechtsaf het blok had verlaten (Testrit na blokwissel) Heb ik hem uit laten rollen en de tweede foto gemaakt.

Vervolgens de betreffende uitlaatdemper opgehaald van de vluchtstrook waar die was geëindigd.

Toch maar alle boutjes gebruiken om de uitlaat vast te bouten....

db

En spontaan een verboden te roken stikker er tegenaan gevlogen...
 
Ik zie die demper ook niet vastzitten onder de voersteun. Het is ook geen wonder dat hij er af lasert, dat staat er niet voor niets op.


De motor voor de testrit:


Vervolgens de betreffende uitlaatdemper opgehaald van de vluchtstrook waar die was geëindigd.

Toch maar alle boutjes gebruiken om de uitlaat vast te bouten....

db



Op de vluchtstrook stond dat ding zeker te laseren? :+
 
Inmiddels al weer 27 jaar geleden..... Mijn eerste motor, een Honda XT500, zo'n stampende 1 cylinder semi-crossmotor. 2 maanden bezig geweest om m aan de praat te krijgen. Uiteindelijk met een bovenbeen als Arnold Schwarzenegger, was tenslotte een kickstarter. Van ellende de motor maar ingeruild voor wat anders.
Na een dag belt de beste man van de motorzaak, ik dacht o nee die wilt zn geld terug.
Maar nee..... hij belde met de mededeling........ hij had het bougiekapje vervangen, zat een scheur in, 1 trap en lopen.
Tsja......
 
Terug
Bovenaan Onderaan