Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Gauw even wat olie bijvullen voor een ritje met de 205 cabrio. In de garage stonden keurig twee kannen olie, trechtertje erbij en bijvullen maar. Na ongeveer een halve liter kwamen er wat kruimels en losse stukjes. Snel gestopt en mijn vrouw geroepen, ja ik kon zo gauw geen lege kan vinden voor de oude frituurolie.

Olie afgetapt en de andere kan gebruikt. Na een stukje gereden te hebben begon het vreselijk te stinken en grote witte rookwolken te geven, uiteindelijk verdween de rook vanzelf en was alles weer terug normaal. Ruik de kroketten nog.
 
Net nog zo eentje, haast haast haast, snel motor in de garage zetten. Elke keer slaat ie bij het schakelen in zijn 1 af. Duurde toch een tijdje voordat ik in de gaten had dat de jiffy nog uitgeklapt stond.
 
Oude BMW R 65 boxer uit de jaren 80.
Vanwege hoog olieverbruik cilinders + zuigers wisselen van een donorblok. Vrouw komt tussendoor nog even nieuw rokje showen, hoogzomer in de achtertuin.
Motor draait soepel rond, alles lijkt oke.
Bij starten stationair oke, maar daarboven wat geratel uit een cilinder....
Had ik de zuiger verkeerdom gemonteerd, inlaatklep past eigenlijk net niet in uitlaat klepuitsparing.

Toch maar terugomgedraaid, is ook geen werk bij BMW.
De zuiger en kleppen doen hun werk nog steeds.
 
Oude BMW R 65 boxer uit de jaren 80.
Vanwege hoog olieverbruik cilinders + zuigers wisselen van een donorblok. Vrouw komt tussendoor nog even nieuw rokje showen, hoogzomer in de achtertuin.
Motor draait soepel rond, alles lijkt oke.
Bij starten stationair oke, maar daarboven wat geratel uit een cilinder....
Had ik de zuiger verkeerdom gemonteerd, inlaatklep past eigenlijk net niet in uitlaat klepuitsparing.

Toch maar terugomgedraaid, is ook geen werk bij BMW.
De zuiger en kleppen doen hun werk nog steeds.

Heb je ook foto's, van het...project ? O-)
 
.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1543434195946.jpg
    FB_IMG_1543434195946.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 104
De veer van een middenbok is nogal moeilijk op z'n plaats te krijgen. Natuurlijk ben ik slim en sterk genoeg om het klusje te klaren. Ringsleutel als "handvat" en met een chagrijnige kop gewoon veel kracht zetten komt zenuwlijer dr wel. Hoppa! Gelukt!

Ehhh.... Kut... |(

Bekijk bijlage 1340787

Goedkope sleutel, dus zenuwlijer pakt zo de slijptol.

[Middelvinger]
_O-

Aangezien het wintertijd is: ken je die veter aantrekhaken voor (hockey) schaatsen? Die zijn erg geschikt voor een dergelijk klusje ;)
Gouden tip!
1543574664976.png
 
In het geval van mijn vmax is dat ingeklapt. Je zult er trouwens versteld van staan hoeveel kracht je moet zetten om zo'n klein veertje ook maar een centimeter uit te rekken. Da's niet misselijk.
 
Wat zeker goed werkt als je eerst de veer monteert en dan de middenbok op z'n plek trekt is gebruik te maken van een spanband (met ratel) om de achterband. Spanband om/aan de middenbok en om je achterwiel. Geen kans op wegschietende onderdelen (met een hoop gevloek als gevolg) en omdat het relatief langzaam gaat is het dan ook geen kunst om te zorgen dat de boutgaten in de middenbok op het juiste plekje te krijgen.

Zeker voor een amateursleutelaar waar tijd geen rol speelt een goede optie (tenminste dat geldt voor mij ;) )
 
Motor van de middenbok gehaald terwijl ik de drainplugs van de voorvorken al los had gehaald. Blijkbaar zat er nog redelijk wat olie in om de nieuwe tuintegels die een 1.5 meter verder opgestapeld lagen onder te spuiten.
Het leek wel een super soaker 8)7

Altijd handig, een ringsleutel bij je hebben O-)O-)O-)
Alleen de veer ff los als je hem nodig bent 8-)8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan