Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Waarom is JIS beter dan Philips of Pozi ?

Laten we dan overstappen op Torx.
Vond ik aanvankelijk ook klote spul, tot ik een set goed torx gereedschap aanschafte :P

de kruisen zijn veel dieper en dus moeilijker te beschadigen. je hebt minder kans de kop van een rotte JIS te beschadigen dan van een even rotte philips of pozi. maw de kans dat je een rotte JIS er uit krijgt is groter dan een even rotte philips of pozi. uiteraard allemaal gebruik makend van zijn eigen schroevendraaier.

torx is c*t en nergens voor nodig.
 
Ja in Phillips staat geen puntje precies in één kwadrantje van het kruisje waar de schroevendraaier in moet. Maar geloof me: JIS bits heb je niet nodig, Phillips past altijd
was het niet andersom, JIS werkt voor zowel JIS schroeven als reguliere 'kruiskop' ?
Dit inderdaad. Mijn motor is uit 2002 en heeft veel pekel gezien (en weinig onderhoud) totdat ik 'm in bezit kreeg. Soms vergeet ik vooraf te checken, pak ik een Philips en voel ik 'm al slippen. Als ik op tijd stop kan ze er vaak met een JIS nog gewoon uitdraaien.
Helaas was ik iets te voortvarend van start gegaan en was er ook met JIS bits geen redden meer aan
 
Een paar jaar geleden kenden alleen de echte monteurs de JIS. En zelfs die gebruikten veelal gewoon Philips of Pozi en dat
Een paar jaar geleden kenden alleen de echte monteurs de JIS. En zelfs die gebruikten veelal gewoon Philips of Pozi en dat was eigenlijk helemaal geen probleem.
Het is nog niet zo lang geleden dat we JIS leerden kennen. En JIS is nog steeds niet overal zomaar te koop.

Uiteraard past niets zo goed op JIS als een JIS schroevendraaier..... maar in 99,9% gaat het met een Philips ook prima.

Ik ben voorstander van het gebruik van kwalitatief goed gereedschap en van het gebruik van het juiste gereedschap, maar dit hele JIS gedoe vind ik zwaar overdreven, alsof sommigen zich extra professioneel voelen als ze over JIS mee kunnen praten ?

Ja in Phillips staat geen puntje precies in één kwadrantje van het kruisje waar de schroevendraaier in moet. Maar geloof me: JIS bits heb je niet nodig, Phillips past altijd


.




De punt van een philips is langer dan van een jis. Daardoor hebben de zijkanten te weinig grip in een jis kop, die zitten vooral op oudere Japanse motoren. Een van de redenen, dat kruiskoppen op oudere japanse fietsen haast standaard kapot zijn, komt door het gebruik van Philips schroevendraaiers.

Met een philips kapotgedraaide kop, krijg ik met een jis schroevendraaier nog wel los.

De andere reden, dat de koppen kapot gedraaid worden, is het ondeskundig loshalen. De Japanners gebruikten heel lang schroeven met relatief zachte koppen. Dit was bewust. De schroeven werden met een slagschroevendraaier vastgezet en liepen door het zachte metaal niet los.
Loshalen doe je ook met een slagschroevendraaier. Doe je dit niet, draai je zeker met een philips schroevendraaier de koppen kapot.

De goedkope schroevendraaiers van het boordgereedschap passen beter dan een philips.
 
Laatst bewerkt:
was het niet andersom, JIS werkt voor zowel JIS schroeven als reguliere 'kruiskop' ?
Helaas was ik iets te voortvarend van start gegaan en was er ook met JIS bits geen redden meer aan


Ik heb een set jis schroevendraaiers en bits via Sacco en gebruik die bij voorkeur ook voor de gewone kruiskop. Past beter en je kan er veel grotere krachten mee uitoefenen.
 
de kruisen zijn veel dieper en dus moeilijker te beschadigen. je hebt minder kans de kop van een rotte JIS te beschadigen dan van een even rotte philips of pozi. maw de kans dat je een rotte JIS er uit krijgt is groter dan een even rotte philips of pozi. uiteraard allemaal gebruik makend van zijn eigen schroevendraaier.

torx is c*t en nergens voor nodig.

Beetje vreemde redenatie, moet de eerste torx-kop nog kapot draaien...

Torx is vooral kut als je geen torx schroevendraaiers hebt, wat net zo goed een nadeel bij alle andere systemen kan zijn afhankelijk van de inhoud van je gereedschapskist.
 
Beetje vreemde redenatie, moet de eerste torx-kop nog kapot draaien...

Torx is vooral kut als je geen torx schroevendraaiers hebt, wat net zo goed een nadeel bij alle andere systemen kan zijn afhankelijk van de inhoud van je gereedschapskist.
ik heb het niet over kapot draaien.

maar waar waren die nu voor nodig ? doen niets anders dan een inbus, maar die kon je tenminste ook schuin er uit draaien met een bol.
 
ik heb het niet over kapot draaien.

maar waar waren die nu voor nodig ? doen niets anders dan een inbus, maar die kon je tenminste ook schuin er uit draaien met een bol.
71f86025aad1e6656373305efe436200a5a29397.jpg

^ 25 graden schuin aan te drijven.

En gaan we verder op: show-je-gereedschaptopic-latex-of-nitril-edisjon
 
Over schroevendraaiers gesproken. Ik heb een hele grote flathead, waarmee ik perfect vanaf de andere kant de benzinekraan aan de tank dicht kan draaien (gs500 dus dat moet onder de licht opgetilde tank door). Die was ik een keer kwijt, wat best bijzonder is, want hij is verdomde groot. Paar weken later stond ik m'n luchtfilter te vervangen, grootste moeite gedaan om de tank erop te houden, want die schroevendraaier die ik daar altijd voor gebruikte was pleite.

Mogen jullie raden wat ik toen tussen de tank en 't klepdeksel vond. O-)
 
Ik heb alleen maar jappen, geen één jis schroevedraaier en overal zitten nog de originele bouten in, nadat alles veelvuldig open is geweest, moet ik dan voor jullie JIS gereedschap gaan kopen? En voor Imbus gebruik ik ook Torx als het zo uitkomt, dat gereedschap is er voor mij, ik niet voor dat gereedschap...
Zowel de uitvinder van JIS als Ph moeten wel enorme morons geweest zijn, wie bedenkt er nou een zelfuitdrijvende schroefkopaandrijving :r
 
Ik heb alleen maar jappen, geen één jis schroevedraaier en overal zitten nog de originele bouten in, nadat alles veelvuldig open is geweest, moet ik dan voor jullie JIS gereedschap gaan kopen? En voor Imbus gebruik ik ook Torx als het zo uitkomt, dat gereedschap is er voor mij, ik niet voor dat gereedschap...
Zowel de uitvinder van JIS als Ph moeten wel enorme morons geweest zijn, wie bedenkt er nou een zelfuitdrijvende schroefkopaandrijving :r

Jij moet voor ons helemaal niks, feit blijft dat deze schroevendraaiers er niet voor niets zijn.

Aangezien je ook zo corrigerend was over de schrijfwijze van phillips: het is inbus ;)
 
Nee, het is imbus... (jij hebt gelijk hoor ;) ) heeft te maken met de bedenkers, in is van innensechskant en bus van hun naam

En membraam?
 
Laatst bewerkt:
Over schroevendraaiers gesproken. Ik heb een hele grote flathead, waarmee ik perfect vanaf de andere kant de benzinekraan aan de tank dicht kan draaien (gs500 dus dat moet onder de licht opgetilde tank door). Die was ik een keer kwijt, wat best bijzonder is, want hij is verdomde groot. Paar weken later stond ik m'n luchtfilter te vervangen, grootste moeite gedaan om de tank erop te houden, want die schroevendraaier die ik daar altijd voor gebruikte was pleite.

Mogen jullie raden wat ik toen tussen de tank en 't klepdeksel vond. O-)

Ga ik zo die tank eens lichten , zouden daar *al* die doppen 10 dan zitten ?
HEB JIJ HET RAADSEL VAN DE DOP 10 OPGELOST ?????
 
Ga ik zo die tank eens lichten , zouden daar *al* die doppen 10 dan zitten ?
HEB JIJ HET RAADSEL VAN DE DOP 10 OPGELOST ?????

Goede kans maar ik denk eerder dat die naast je fittingschroevendraaier, circlips en dowelpins liggen..

Doet me denken aan die keer dat ik m'n vlotterbakjes terug wou plaatsen, die pakkingkjes zijn altijd net effe te groot om goede te passen... afijn, een hoop gekloot, gevloek, getier en dan van netigheid je schroevendraaier op de werkbank smijten en dan zelf effe afkoelen.
Nog maar eens proberen dan, nu een likje kogellagervet in het randje en de pakking 'plakken' zodat ie blijft zitten. Dat ging perfect bij de eerste, maar die tweede was dus door het schroevendraaiersmijt incident een 4tal (!) meter door de garage gevlogen.
Man, man, man, wat kan je garage dan groot zijn zeg, alles op de kop om die küd pakking te zoeken.. 3 jawel 3 uur later gevonden, onder het kratje lege flessen.
Krijg er nog nachtmerries van..
 
Ga ik zo die tank eens lichten , zouden daar *al* die doppen 10 dan zitten ?
HEB JIJ HET RAADSEL VAN DE DOP 10 OPGELOST ?????
Ik heb wel vorige week nog zeven (!) olieaftapringen teruggevonden diep in een schoenenkast in de hal van 't huis van m'n ouders. Uiteraard net een dag nadat ik nieuwe besteld had. :P
 
Zo had ik ooit een klant die met mijn looplamp, die ik al een paar weken kwijt was de werkplaats in kwam lopen.
Of ik de oplader er ook bij had, want de accu was leeg.:P

Ding was (handig zo'n magneetje) onder een machine blijven hangen.
 
Ahh.. net zo iets als zo'n koperen ring ( voor je uitlaat )..
Uit je kluiven laten pleuren... Onbegrijpelijk, ding moet opvallen... niet te vinden..

Met luid gevloek weglopen om erger te voorkomen. .. Loop je de keuken binnen... "tik .. .... tik "... - wat ?? -
En wat plakt daar onder je slipper ...

Jullie hebben ook magische vloeren. Het valt, je ziet het gaan en als je het op wil pakken is het weg. Gelukkig is niet alleen mijn vloer zo
 
Terug
Bovenaan Onderaan