Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
De maandag begon goed. Ze horen op groen te staan. Het zal geen uitleg behoeven welke serie ik gedaan heb
Bekijk bijlage 1684452
I-phone?
(ik heb beeld en geluid maar het is wel een gekanteld filmpje)


Gezien de topictitel zullen we maar niet vragen welke jij hebt aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Heb er zojuist eentje opgelost...
Eentje met een héle lange aanloop :P

Aantal jaren geleden nieuwe rem-/schakelset op de Kwaak gezet (lees: verstelbaar *O* )
Hartstikke mooi en aardig, maar op een gegeven moment wou ik Titanium boutjes gebruiken... Want? Gaaf :) En, omdat het kan.. :Y
Zo gezegd zo gedaan... Boutjes met loctite 243 en op fabrieks aangegeven moment aangedraaid.. (dit, is de blunderoorzaak... iets met oppervlakte druk en verzonken boutjes of zo...)

Nu een aantal jaar later... Wil ik de set vervangen voor eentje die nog wat verder naar achteren kan.. Dat betekent; dat de huidige eraf moet...

Dus, vol goede moed inbus sleuteltje gepakt, in de boutkop gestoken en gaan duwen... Niks... Iets meer oomf dan maar... Nog steeds niks...
Ok.. Nog maar iets harder tegenaan leunen... -floep- inbusje draait eruit ...dol... FAK... En om maar direct te bewijzen dat ik géén ezel ben, het direct bij de direct naastliggende bout preciés hetzelfde gedaan B|

Hmm wat nu...
Dan maar op een punt naast het midden met een boor een put graven, om dan met een drijver tangentiaal de bout los meppen...

Daar kwam ik dus (ook) niet verder mee...
Op een gegeven moment was dit het slagveld... :X

lMs9H3x.jpg


KAK...
Maar even wat tips bij onze huisleverancier gevraagd, even een paar dagen laten rusten en met goede moed vanmorgen weer verder...
Eerst met een inbus extractor tool geprobeerd... Geen krimp...
KAK...

Dan maar uitboren... Scherpe kobalt boor erin, veel boor/koelvloeistof ertegen aan en geduld...

SUCCES *O*
Half uur staan boren, maar uiteindelijk de kop eraf en de rem-set is eraf, met twee, halve cm uitstekende draadeindjes...
Die met veel geduld en een loeihard vastgezette griptang stukje bij beetje eruit weten te draaien *O*

Les geleerd: met verzonken kop oppassen met vastdraaien en loctite :P :+

JyYhpxb.jpeg

xCuvch3.jpeg
 
Toch vraag ik mij dan af waar het mis gaat? heb je het te vast gezet? Loctite 243 maak je met een beetje warm maken normaal wel los..?

Ik zet m'n Ti schroefjes met molykote br2 vast.
 
De standaard bouten worden zonder loctite vast gezet en dat zijn ook geen verzonken bouten...
Verzonken bouten op hetzelfde moment aangedraaid leveren een bult meer oppervlak spanning (lees: lastig los te draaien)...
 
De standaard bouten worden zonder loctite vast gezet en dat zijn ook geen verzonken bouten...
Verzonken bouten op hetzelfde moment aangedraaid leveren een bult meer oppervlak spanning (lees: lastig los te draaien)...
Thanks! Ik heb weer wat geleerd. Uiteraard ook gelachen om wat er gebeurd is. Super hoe je het uitgelegd hebt. En lekker duidelijk met de foto’s
 
Ik had een collega die ook alles vastzette met loc-tite.
Zo ook krukken op een school, bouten in de vloer en de voetplaat vastgezet met dopmoeren en Loc-tite.
Tot de krukken afbraken.
Dus mocht ik er naar toe.
Wat een ramp om dat los te krijgen.
Totdat hij er zelf heen moest om een kruk te vervangen.
Belde hij op hoe hij dat moest doen, tja nu maak jezelf mee wat het gevolg is met je eeuwige loc-tite.
 
Ik had een collega die ook alles vastzette met loc-tite.
Zo ook krukken op een school, bouten in de vloer en de voetplaat vastgezet met dopmoeren en Loc-tite.
Tot de krukken afbraken.
Dus mocht ik er naar toe.
Wat een ramp om dat los te krijgen.
Totdat hij er zelf heen moest om een kruk te vervangen.
Belde hij op hoe hij dat moest doen, tja nu maak jezelf mee wat het gevolg is met je eeuwige loc-tite.
Vooral dat is het fijnste, dan leren ze het vaak wel.
 
Ik ken iemand en die had toen hij zijn ontslag gegeven had na heel wat woorden gehad te hebben met de teamleader, letterlijk elk boutje van een motorblok vastzette met blockpresse (groene locktite, ben ff de nummer kwijt).
Niks was nog los te krijgen zonder echt warm te maken 🙈😅
 
Verzonken bouten op hetzelfde moment aangedraaid leveren een bult meer oppervlak spanning (lees: lastig los te draaien)...
Die mag je mij even uitleggen.
Als je (volgens de theorie) meer wrijvingsweerstand hebt bij een conische kop/verzonken bout, dan heb je dat toch ook bij het aandraaien?
Ofwel de kracht op het schroefdraad zelf is kleiner omdat je dan meer verlies hebt bij aandraaien.
Dus wat zit er dan scheef in mijn of jouw redenatie? Ze kunnen niet beiden kloppen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan