post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
Klein blundertje,

Was vandaag van mening dat het wel weer eens tijd werd om mn compressor af te tappen zodat al het vocht uit de tank is.
Dus ik rij dat ding naar het midden van de garage en leg netjes een doek onder het aftap boutje.
So far so good. :)

Totdat ik het boutje ook daadwerkelijk los ging draaien, vond het water er redelijk hard uit spuiten, maar op een gegeven moment kwam er niks meer.
Dus ik draai het boutje wat verder los met als gevolg dat deze er met een rotgang uitschoot en zich nu ergens in mijn garage bevindt.
Vergeten dat een kleine 8 bar aan luchtdruk in de tank toch redelijk overkill is voor het aftappen van wat water... -O-

Morgen het boutje eens zoeken, heb weer wat te doen.
 
Er kan alleen water uitkomen, als er rommel uitkomt kan je beter je garage opruimen en kijken of er wel een luchtfilter bij de inlaat zit.
Als je mij niet geloofd vwb het bevriezen van de aftapplug, ook goed.

Veel sleutelplezier.
 
Er kan alleen water uitkomen, als er rommel uitkomt kan je beter je garage opruimen en kijken of er wel een luchtfilter bij de inlaat zit.
Als je mij niet geloofd vwb het bevriezen van de aftapplug, ook goed.

Veel sleutelplezier.

ho eens, ik geloof best dat het zou kunnen gebeuren, ik zeg alleen dat ik het zelf nog nooit gehad heb bij een compressor. En ik heb het al behoorlijk vaak gedaan.
 
Nou het wordt toch wel erg koud moet ik zeggen. Als het op HOGE druk eruit spuit dan lijkt het idd ijs te worden.
Normaal gesproken staat de ketel op 1 a 2 bar ofzo en loopt het water er rustig uit.

Het boutje is overigens weer terecht, het is dat de hond bleef kijken op dezelfde plek, anders had ik m nooit gevonden ben ik bang.
 
Vanmorgen even een klusje doen in de werkplaats, muziekje erbij. Ipod in de boombox, initialiseren, en mooie muziek.............. NIET DUS!!!!!!!
Verrek, nogmaals Ipod erin, weer initialiseren (lijkt lang te duren), Ipod speelt, maar verder niets.
Stekker eruit, Ipod resetten, en weer hetzelfde resultaat.....

Dus maar klussen zonder muziek.

Uurtje later, volgende klant, zelfde verhaal. Kl*te JVC Boombox, net 2 maanden oud, nu al stuk. Ik boos, moet ik dat ding weer terugbrengen.....
Of je draait gewoon de volumeknop open.............. |(
 
Gisteren op het werk een Audi S8 klaargemaakt die schade had gehad, complete voorfront enz. vervangen die je er in 1x voorzet met koelers enz.
Alles klaar, wil ik de looplamp pakken, heb ik de kabel er tussen zitten en kon de kabel dus eerst van de lamp halen en er tussendoor pielen. :+
Ach, hebben die collega's ook weer eens plezier :P Maar ik had een proefrit en hun niet :}
 
een collega monteerde zijn kettingvoortandwiel op de (zeer fijn vertande) spline-as met groene loctite.
voorlopig rijdt hij nog vrolijk rond.
heb gezegd dat hij voor het volgende tandwiel wel langs mag komen bij ons in de werkplaats.
hij keek me met vragende ogen aan...


Net als of loctite spul zo hard is dat je die moer er nooit meer van af krijgt..

Volgens mij denken een heleboel mensen dat loctide het zelfde effect heeft als lassen ofzo :+
 
"ff" verfföhn op het tandwiel en no problemo hoor.
:^

Lang verhaal kort te maken, moest mijn achterbrug vervangen. Bobbins had ik in de oude brug vast gezet met loctite (blauwe) alleen het schroefdraad zit ook aan de bobbin kant. Kennelijk had ik aan de achterbrug zijde meer loctite gebruikt dan aan de bobbin zijde. Want ik had wel de bobbins los maar niet de draadeinde. Gasbrander geplakt en even 30sec erop gezet, berg rook ervanaf maar kon de draadeinde er wel heel uit krijgen.
 
Een verse, ben er nog brak van...

Gistermiddag/avond in een werkplaats in Delft een paar bouten in m'n klepdeksel vervangen, pakking vd voorste cilinder e.d. even goed ingesmeerd met een likje vaseline omdat ie wat zweette.. boel weer in elkaar gezet, gestart.. kut hij startte niet, o ja benzinetank afgetapt.. volgooien, nogmaals proberen.. ja, prima loopt weer.. even vluchtig gecontroleerd.. geen lekkage, gaan!

Rij later op de avond weg (23:00), draai de oprit van de snelweg op (a13) en direct de afrit richting tankstation, even tanken en kijken en checken of alles nog goed zit..

kut, plas olie onder de fiets! :X Te veel om uberhaupt maar aan doorrijden te denken.. Hmmz, gleed ik net met terugschakelen ook al niet met m'n voet van het pedaal? Goed, zo kan ik niet verder, dus fiets aan de kant gezet, onder een afgezet verlicht deel van de overkapping.

Boordgereedschap eruit en beginnen met loshalen van de onderkuip, plaat tussen de radiatoren, tank omhoog gezet om te kijken of er een slang was losgesprongen.. niets te zien, bij een controlerende agent een zaklamp geleend, goed rond het blok gekeken en zag de linkerhelft onder de olie zitten, geen slangen los.. crap, airbox eraf dan.. en weer even kort starten, met de hand langs alle pakkingen.. en ik voelde de lucht aan de voorkant in het meest &^$#$$#@-hoekje wat er is langs m'n vingers wervelen... crap, daar moet de pakking (dik rubber, 2-3 mm) uit z'n railtje geschoten zijn / dubbel gegaan dan - dus ehh.. enigzins vertwijfeld geconstateerd dat ik de juiste inbussleutel wel bij had en dat de dekselbouten maar met 9 Nm vastzitten, goed.. dan halen we het maar weer los en zet ik het opnieuw vast.. Hierbij moet ik wel even vermelden dat de bouten van de voorste cilinder kut te bereiken zijn met iedere vorm van gereedschap, en ik had alleen een inbussleutel met verlengstukje.. :/ monnikenwerkje.. |(

Goed, zo gezegd - uur later gedaan.. throttle body uit de rubbers om ruimte te creeeren, passerende vrachwagenchauffeur gecharterd om even de body naar achter te houden.. deksel gelicht, pakking erafgehaald.. weer likje vaseline zodat ie beetje kleeft (potje had ik zelf bij) en weer terug gezet.. bouten aangedraaid, veel meer dan 9 Nm haal je toch niet uit zo'n inbus dus wel relatief veilig.. Throttle body erop en weer testen.. :) --> Goed dicht!

Motor weer verder in elkaar geschroeft, kop koffie gepakt, bus olie gekocht om bij te vullen en rustig weer op weg - bij de eerste 2 tankstations het peil even controleren en nog wat bijgooien (dry-sump, koud olie meten geeft geen goed beeld) en zo nog 80 km naar huis gereden..

Conclusie:
- Ik begon om 23:30, was 04:00 uitgesleuteld.. B|
- Met het boordgereedschap van een italiaan kun je je klepdekselpakking vervangen.. :+
- Voortaan check ik minstens 4x of de boel goed lekdicht is, want hier ga ik geen hobby van maken.. |(
- Punttang achterin de buddy gooien, de slangenklemmetjes hebben me het meeste energie gekost.. met de 40cm lange waterpomptang van een andere vrachtwagenchauffeur was 't zo voor elkaar.. :$

voelde me stiekem wel een held dat het me gelukt is.. _O-
 
Laatst bewerkt:
Een verse, ben er nog brak van...

Gistermiddag/avond in een werkplaats in Delft een paar bouten in m'n klepdeksel vervangen, pakking vd voorste cilinder e.d. even goed ingesmeerd met een likje vaseline omdat ie wat zweette.. boel weer in elkaar gezet, gestart.. kut hij startte niet, o ja benzinetank afgetapt.. volgooien, nogmaals proberen.. ja, prima loopt weer.. even vluchtig gecontroleerd.. geen lekkage, gaan!

Rij later op de avond weg (23:00), draai de oprit van de snelweg op (a13) en direct de afrit richting tankstation, even tanken en kijken en checken of alles nog goed zit..

kut, plas olie onder de fiets! :X Te veel om uberhaupt maar aan doorrijden te denken.. Hmmz, gleed ik net met terugschakelen ook al niet met m'n voet van het pedaal? Goed, zo kan ik niet verder, dus fiets aan de kant gezet, onder een afgezet verlicht deel van de overkapping.

Boordgereedschap eruit en beginnen met loshalen van de onderkuip, plaat tussen de radiatoren, tank omhoog gezet om te kijken of er een slang was losgesprongen.. niets te zien, bij een controlerende agent een zaklamp geleend, goed rond het blok gekeken en zag de linkerhelft onder de olie zitten, geen slangen los.. crap, airbox eraf dan.. en weer even kort starten, met de hand langs alle pakkingen.. en ik voelde de lucht aan de voorkant in het meest &^$#$$#@-hoekje wat er is langs m'n vingers wervelen... crap, daar moet de pakking (dik rubber, 2-3 mm) uit z'n railtje geschoten zijn / dubbel gegaan dan - dus ehh.. enigzins vertwijfeld geconstateerd dat ik de juiste inbussleutel wel bij had en dat de dekselbouten maar met 9 Nm vastzitten, goed.. dan halen we het maar weer los en zet ik het opnieuw vast.. Hierbij moet ik wel even vermelden dat de bouten van de voorste cilinder kut te bereiken zijn met iedere vorm van gereedschap, en ik had alleen een inbussleutel met verlengstukje.. :/ monnikenwerkje.. |(

Goed, zo gezegd - uur later gedaan.. throttle body uit de rubbers om ruimte te creeeren, passerende vrachwagenchauffeur gecharterd om even de body naar achter te houden.. deksel gelicht, pakking erafgehaald.. weer likje vaseline zodat ie beetje kleeft (potje had ik zelf bij) en weer terug gezet.. bouten aangedraaid, veel meer dan 9 Nm haal je toch niet uit zo'n inbus dus wel relatief veilig.. Throttle body erop en weer testen.. :) --> Goed dicht!

Motor weer verder in elkaar geschroeft, kop koffie gepakt, bus olie gekocht om bij te vullen en rustig weer op weg - bij de eerste 2 tankstations het peil even controleren en nog wat bijgooien (dry-sump, koud olie meten geeft geen goed beeld) en zo nog 80 km naar huis gereden..

Conclusie:
- Ik begon om 23:30, was 04:00 uitgesleuteld.. B|
- Met het boordgereedschap van een italiaan kun je je klepdekselpakking vervangen.. :+
- Voortaan check ik minstens 4x of de boel goed lekdicht is, want hier ga ik geen hobby van maken.. |(
- Punttang achterin de buddy gooien, de slangenklemmetjes hebben me het meeste energie gekost.. met de 40cm lange waterpomptang van een andere vrachtwagenchauffeur was 't zo voor elkaar.. :$

voelde me stiekem wel een held dat het me gelukt is.. _O-
Gewoon een goede nieuwe pakking gebruiken ipv fixen met wat vaseline kan ook natuurlijk :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan