post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
rest mij na het hele verhaal slechts 1 vraag waarom heb jij een potje vaseline bij je :? :+

Sleutelen aan de kant van de weg met het verkeerde gereedschap? breek me de bek niet open ;)

ja, die is dubieus he.. :X

vanuit de garage thuis meegepakt omdat ik wist dat het in de werkplaats in Delft niet voorhanden was. Ging dus ook weer mee terug.. ;)
 
Laatst bewerkt:
vandaag ff bezig geweest met de sprint st.
eerst balhoofdlager strakker gezet omdat de motor schokkend remt. heeft meerdere redenen oa speling balhoofdlager. later blijkt dit nog steeds dit euvel nog niet weg tezijn......wordt vervolgt.
boverste kroonplaat eraf geligt om makkelijker bij de moer tekomen.

vervolgens de linker spiegel eraf gehaald om een krammetje tegen een sterk veertje in verder aan te drukken(lees slaan). hierbij de spiegel arm licht beschadigd -O- . maar het is voor zover ik kan voelen gelukt..........geen slap bengelende spiegel. kan ik wat beter iets in het speigelglas waarnemen *O*

alles dicht bouwen en ff de motor starten.......................shit geen dashbord dat oplicht en wijzers die op en neer gaan. wel de dimlichten aan. :? dus ook niet starten.
nou heeft de motor 2 weken stil gestaan..................dus accu net iets te ver leeg :? :?
startkabels van de buurman geleend.......nieuwe tractieaccu 33Ah uit servicebus gehaald en
aangesloten. wel dimlicht maar geen dashbord functies dus ook niet starten.
dan maar zekeringen checken, alles goed. ik toch aardig in paniek.
op een gegeven moment kijk ik toevallig naar de dodemansknop, kijk iets beter.......K.U.T.
staat ie uit |( |( |( |( . contact aan gezet, alles werkt *O* *O*
je kan je wel |( |( |( om zo moeilijk tedoen en denken terwijl het zo simpel is |( :Z :Z
 
niet echt een sleutelblunder maar toch.

was lekker aan het poetsen van de week toen het zonnetje nog scheen.
was aan het blok bezig en de afdekplaat van het ontkoppelmechanisme.
dacht nog ff wat was te pakken dus kwam omhoog, klap met me kop tegen het handvat
waardoor de motor omdonderde |( dus snel mijn motor oppakken en de schade bekijken.
gelukkig weinig tot geen beschadiging behalve op mijn kop.
tijdens het kijken liep er "vloeistof" in mijn nek.
ff voelen wat voor vloeistof.......mmmmmmm rood......toch ff me koppie voelen.
jep daar vandaan......bezoek dokter 5 hechtingen.

dat wordt dus ff niet rijden :(
 
Ik dacht eens zelf de veerpoten van mijn auto te kunnen verwisselen, de auto stond stond gewoon op een paar blokken en ik lag er niet heel erg comfortabel onder, maar goed, eerste en tweede bout gingen voorspoedig en ik dacht op dat moment dat het allemaal wel mee zou vallen. Maar tijdens de tweede bout ben ik aan de praat geraakt en ik begon met de 3e en laatste bout en die zat vast! En toen brak die af. Later bleek dat ik de verkeerde kant op draaide |(

En toen mocht de auto naar de garage om er een nieuwe ashals op te laten zetten want die kon ik niet zelf vervangen omdat ik geen pers heb. De andere veerpoot ging wel goed :P

Uiteindelijk was ik nu meer geld kwijt dan dat ik beide veerpoten gelijk bij de garage had laten vervangen.
 
Ik ben wel eens vergeten met het afdraaien van een bus, de span sleutel van ongeveer 600gram uit de spankop te halen, dus draaibank aanzetten en de sleutel ging 10cm langs mijn hoofd en sloeg een enorme deuk in de stellingkast achter me.

dan is het tijd voor een biertje kan ik je vertellen
 
Van vroeger, een TS250er, de caburateur (dacht Bing) willen schoonmaken. Dus een nachtje in de zoutzuur gelegd. En de volgende dag maar niet snappen dat het bovenste schoefdeksel, welke ik niet in het badje had gelegd, ineens zo ruim was geworden |( .
 
Vandaag: Vulcan 1500 blok bijna gereviseerd, ik zet er de kleppendeksels op, alles netjes volgens spec vastgedraaid,.. Even met de hand te "cranken" om te zien of er niets verkeerd is of hapert.. "kkrrrrrrrr".. Kettingspanners vergeten in te draaien.. F*ck, timing naar de knoppen. Herbeginnen dus :)
 
Een verse, ben er nog brak van...

Gistermiddag/avond in een werkplaats in Delft een paar bouten in m'n klepdeksel vervangen, pakking vd voorste cilinder e.d. even goed ingesmeerd met een likje vaseline omdat ie wat zweette.. boel weer in elkaar gezet, gestart.. kut hij startte niet, o ja benzinetank afgetapt.. volgooien, nogmaals proberen.. ja, prima loopt weer.. even vluchtig gecontroleerd.. geen lekkage, gaan!

Rij later op de avond weg (23:00), draai de oprit van de snelweg op (a13) en direct de afrit richting tankstation, even tanken en kijken en checken of alles nog goed zit..

kut, plas olie onder de fiets! :X Te veel om uberhaupt maar aan doorrijden te denken.. Hmmz, gleed ik net met terugschakelen ook al niet met m'n voet van het pedaal? Goed, zo kan ik niet verder, dus fiets aan de kant gezet, onder een afgezet verlicht deel van de overkapping.

Boordgereedschap eruit en beginnen met loshalen van de onderkuip, plaat tussen de radiatoren, tank omhoog gezet om te kijken of er een slang was losgesprongen.. niets te zien, bij een controlerende agent een zaklamp geleend, goed rond het blok gekeken en zag de linkerhelft onder de olie zitten, geen slangen los.. crap, airbox eraf dan.. en weer even kort starten, met de hand langs alle pakkingen.. en ik voelde de lucht aan de voorkant in het meest &^$#$$#@-hoekje wat er is langs m'n vingers wervelen... crap, daar moet de pakking (dik rubber, 2-3 mm) uit z'n railtje geschoten zijn / dubbel gegaan dan - dus ehh.. enigzins vertwijfeld geconstateerd dat ik de juiste inbussleutel wel bij had en dat de dekselbouten maar met 9 Nm vastzitten, goed.. dan halen we het maar weer los en zet ik het opnieuw vast.. Hierbij moet ik wel even vermelden dat de bouten van de voorste cilinder kut te bereiken zijn met iedere vorm van gereedschap, en ik had alleen een inbussleutel met verlengstukje.. :/ monnikenwerkje.. |(

Goed, zo gezegd - uur later gedaan.. throttle body uit de rubbers om ruimte te creeeren, passerende vrachwagenchauffeur gecharterd om even de body naar achter te houden.. deksel gelicht, pakking erafgehaald.. weer likje vaseline zodat ie beetje kleeft (potje had ik zelf bij) en weer terug gezet.. bouten aangedraaid, veel meer dan 9 Nm haal je toch niet uit zo'n inbus dus wel relatief veilig.. Throttle body erop en weer testen.. :) --> Goed dicht!

Motor weer verder in elkaar geschroeft, kop koffie gepakt, bus olie gekocht om bij te vullen en rustig weer op weg - bij de eerste 2 tankstations het peil even controleren en nog wat bijgooien (dry-sump, koud olie meten geeft geen goed beeld) en zo nog 80 km naar huis gereden..

Conclusie:
- Ik begon om 23:30, was 04:00 uitgesleuteld.. B|
- Met het boordgereedschap van een italiaan kun je je klepdekselpakking vervangen.. :+
- Voortaan check ik minstens 4x of de boel goed lekdicht is, want hier ga ik geen hobby van maken.. |(
- Punttang achterin de buddy gooien, de slangenklemmetjes hebben me het meeste energie gekost.. met de 40cm lange waterpomptang van een andere vrachtwagenchauffeur was 't zo voor elkaar.. :$

voelde me stiekem wel een held dat het me gelukt is.. _O-
Waarom neem jij op een nachtelijke rit een potje vaseline mee?? _O-


rest mij na het hele verhaal slechts 1 vraag waarom heb jij een potje vaseline bij je :? :+

Sleutelen aan de kant van de weg met het verkeerde gereedschap? breek me de bek niet open ;)

Oh, ik was dus niet de eerste die dat zorgwekkend vond :')
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel eens vergeten met het afdraaien van een bus, de span sleutel van ongeveer 600gram uit de spankop te halen, dus draaibank aanzetten en de sleutel ging 10cm langs mijn hoofd en sloeg een enorme deuk in de stellingkast achter me.

dan is het tijd voor een biertje kan ik je vertellen


een spansleutel van het dubbele gewicht was misschien wel door de stellingkast heen gegaan, want daar komt me toch een boel kracht op, dan heeft denk ik sleutelen met een helm op zelfs geen zin meer ;)
 
Ik ben wel eens vergeten met het afdraaien van een bus, de span sleutel van ongeveer 600gram uit de spankop te halen, dus draaibank aanzetten en de sleutel ging 10cm langs mijn hoofd en sloeg een enorme deuk in de stellingkast achter me.

dan is het tijd voor een biertje kan ik je vertellen

Dat een keer zien gebeuren in het prakticum lokaal, al heel wat jaren geleden, was blij dat ik niet de leerling was die de sleutel had laten zitten...

De docent nog nooit zo kwaad gezien, ook wel terecht.
 
Wij hadden een veer in die sleutel. Na dat er een zwaar ongeluk was geweest.

Idem hier, hoewel ook ik eens een sleutel vlak langs mijn hoofd heb zien gaan. De beste kerel die 2 banken verderop stond te draaien was hem vergeten eruit te halen.. Die heeft ook een goede uitbrander gehad. Later de sleutel teruggevonden,zat vastgeslagen in een houten plaat. Gelukkig zijn er later inderdaad veren ingekomen.
 
Laatst bewerkt:
had heel vroeger n stugge fries als bankwerk leraar..................die draaide je nek om als die sleutel er nog in zat..............goeie leraar btw

~liep m vaak te zieken "t kan friezen en dooi'n, maar liever..............dooie fr....."[/s]
 
Ontstekingsprobleempje, dus met de zuigerstop en vliegwieltrekker het zaakje eraf trekken. Dan, als je klaar bent met de ontsteking fixen + opnieuw monteren meteen aan proberen te jagen, en gek staan te kijken waarom hij niks doet... O ja, de zuigerstop zit er nog in :D
 
had heel vroeger n stugge fries als bankwerk leraar..................die draaide je nek om als die sleutel er nog in zat..............goeie leraar btw

\liep m vaak te zieken "t kan friezen en dooi'n, maar liever..............dooie fr....."[/s]


In ons houtbewerkingslokaal stond de houtdraaibank aan het einde van het gangpad, en het was een sport om de schuurschijf die aan de buitenkant van de bank zat er met een zo hard mogelijke zwiepert af te krijgen...
Draaibank aan, en dan op toeren zo snel mogelijk in de achteruit zien te rammen, dan kwam die schijf los, en ging als een NINJAster door het lokaal
 
Nu we toch op het onderwerp draaibank zijn aangekomen weet ik ook nog wel een "leuke".

Op een scheepswerf waar ik jaren geleden enige tijd gewerkt hebt stond een groot model draaibank met een electrische ijlgang verplaatsing van het langssupport. Dmv een drukknop kon je het langssupport snel links/rechts verplaatsen. Met het handwiel kon het echter ook. Wanneer je het met de drukknop deed moest je wel zorgen dat het handwiel niet meer in de vertanding zat, was dit wl het geval dan draaide dit handwiel met een noodgang dus mee. Dit laatste overkwam een collega die toen hij de drukknop bediende het handwiel met kracht tegen zijn noten aan kreeg. Auuuuuw.Moest naar het ziekenhuis en kreeg een mooi netje om de boel heen...Heeft enkele dagen met zijn noten in een netje moeten rondlopen.
 
Laatst bewerkt:
Nu we toch op het onderwerp draaibank zijn aangekomen weet ik ook nog wel een "leuke".

Op een scheepswerf waar ik jaren geleden enige tijd gewerkt hebt stond een groot model draaibank met een electrische ijlgang verplaatsing van het langssupport. Dmv een drukknop kon je het langssupport snel links/rechts verplaatsen. Met het handwiel kon het echter ook. Wanneer je het met de drukknop deed moest je wel zorgen dat het handwiel niet meer in de vertanding zat, was dit wl het geval dan draaide dit handwiel met een noodgang dus mee. Dit laatste overkwam een collega die toen hij de drukknop bediende het handwiel met kracht tegen zijn noten aan kreeg. Auuuuuw.Moest naar het ziekenhuis en kreeg een mooi netje om de boel heen...Heeft enkele dagen met zijn noten in een netje moeten rondlopen.

:X
 
Nu we toch op het onderwerp draaibank zijn aangekomen weet ik ook nog wel een "leuke".

Op een scheepswerf waar ik jaren geleden enige tijd gewerkt hebt stond een groot model draaibank met een electrische ijlgang verplaatsing van het langssupport. Dmv een drukknop kon je het langssupport snel links/rechts verplaatsen. Met het handwiel kon het echter ook. Wanneer je het met de drukknop deed moest je wel zorgen dat het handwiel niet meer in de vertanding zat, was dit wl het geval dan draaide dit handwiel met een noodgang dus mee. Dit laatste overkwam een collega die toen hij de drukknop bediende het handwiel met kracht tegen zijn noten aan kreeg. Auuuuuw.Moest naar het ziekenhuis en kreeg een mooi netje om de boel heen...Heeft enkele dagen met zijn noten in een netje moeten rondlopen.

En hoe is het met het handwiel afgelopen :?
 
Van vroeger, een TS250er, de caburateur (dacht Bing) willen schoonmaken. Dus een nachtje in de zoutzuur gelegd. En de volgende dag maar niet snappen dat het bovenste schoefdeksel, welke ik niet in het badje had gelegd, ineens zo ruim was geworden |( .

die fout heb ik ook eens gemaakt, maar dan gewoon met azijn. Met die carbs was niks meer te beginnen.


Nu we toch op het onderwerp draaibank zijn aangekomen weet ik ook nog wel een "leuke".

Op een scheepswerf waar ik jaren geleden enige tijd gewerkt hebt stond een groot model draaibank met een electrische ijlgang verplaatsing van het langssupport. Dmv een drukknop kon je het langssupport snel links/rechts verplaatsen. Met het handwiel kon het echter ook. Wanneer je het met de drukknop deed moest je wel zorgen dat het handwiel niet meer in de vertanding zat, was dit wl het geval dan draaide dit handwiel met een noodgang dus mee. Dit laatste overkwam een collega die toen hij de drukknop bediende het handwiel met kracht tegen zijn noten aan kreeg. Auuuuuw.Moest naar het ziekenhuis en kreeg een mooi netje om de boel heen...Heeft enkele dagen met zijn noten in een netje moeten rondlopen.

bij de draaibank bij ons op het werk draait het handwiel altijd mee.
Wel eens tegen mijn been gehad, dat leert het beste :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan