post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
Niet echt een blunder, meer een paar tegenslagen die mijn humeur niet goed maakten.

De brommer heeft/had last van een productiefout, olietekort bij de cilinders, kantelende zuigers etc.

Ergo, afgelopen week dat hele ding uit elkaar gehaald, nieuwe carters/cilinders, zuigers, drijfstangen, zuigerpennen, boutjes, pakkingen en de hele zooi besteld. Blok eindelijk uit elkaar, wat zie ik nou? Groeven op de glijstukken van een big-end op de krukas. B|

Krukas besteld, weer twee dagen verder. Zooi weer in elkaar, maar ik mis 5 boutjes?? Kut, vergeten te bestellen..... |( weer twee dagen verder....

Bijna het hele blok in elkaar, enkel de kop er nog op schroeven, en dan kan ie er weer onder! *O*

Juist.... niet dus. Distributiekettinggeleider gemold na een overenthousiaste slag met de onderkant van een kunststof hamer. Besteld en het gebruikelijke verhaal....
Ding eindelijk binnen, gemonteerd zonder hem te slopen. Wil ik geleider nummer twee monteren. Hoe zat die ook al weer vast? O ja, met een boutje achter de koppelingskorf die er al compleet met platen en deksel, gepoetst en al op zit. aaaaaaaaaargh!!! :( ;(

Enfin, blok zit nu inmiddels onder de motor, maandag even de handel aansluiten en laten lopen. :+
 
Laatst bewerkt:
Met de hand de achterband van mn srad verwisselen (overigens niet aan te raden wat een kut karwij). Na een hoop gebeuk gevloek en inzepen vol trots motor buiten zetten en aan je oude man laten zien dat je zelf je band heb verwisseld. Waarna die zegt; op mijn duuk zit deze band andersom. :( :( :( :(





Ben even naar de plaatselijke motorzaak
Adieu :W
 
Heb er ook nog wel meeerdere uit de brommer tijd (niet lang geleden eigk)

1 Kicken met je nieuwe 80cc kit en denken damn die compressie, dat betekent vast dat ie wel hard moet lopen straks *D zuigerstop er maar uitgehaald voordat ik m ging aanrennen.

2 am6 Carters in elkaar schroeven en ontdekken dat er nog geen krukas inzit (don't blame me die versnellingsbak heeft de eerste keer een hoop aandacht nodig) :$

3 Een andere keer na een blokrevisie ontdekken dat je drijfstang uit je inlaat steekt. (ook pas ontdekken als je de cilinder erop wilt zetten).

4 Tegen een maat die alleen jou maat is als ze scooter het niet doet zeggen houd die bougie is vast ef kijken of er vonkje tussen die 2 metalen stukjes zit.

Nu egt even de band omdraaien toedels :W
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb zojuist vastgesteld dat ik mijn carterdeksel weg kan gooien ;(

Het begon allemaal met een nieuwe achterband monteren, ik dacht:"Ik ververs de olie ook even." Ik laat de olie eruit lopen, wil het aftapboutje weer vastdraaien.... schroefdraad kapot :(

Dus ik wil het carterdeksel eraf halen. Moet de uitlaat los, want die zit in de weg. Draai het eerste moertje eraf, gelukt. Zet een beetje kracht op het tweede moertje, knalt het draadeind doormidden. De flens van de uitlaat zat ook nog eens vastgeroest aan de draadeinden die uit de cilinder komen. Die moest er met grof geweld afgehaald worden. Ook dat gelukt, bekijk ik het carterdeksel, zit er een scheur in.

Nu heb ik een nieuw carterdeksel moeten bestellen. Kost weer €140,- '(

Wijze les: Olie verversen mag de dealer voortaan voor me doen. Is handiger, en vast goedkoper *D

En is het nu nog steeds Honda 4 ever ? Of toch maar een ander merk gevonden?
 
Vroeger toen ik met een camino rond reed eens een vastloper gehad, de boel laten maken bij de garagist. Na een half jaar opnieuw een vastloper dus ik denk verrek ik maak de boel zelf wel.

Cilinderkop er af gedraaid tikje tegen de piston en een ringetje er uit gehaald dat kapot was, er zaten er toch 2 in dus ik dacht 1 minder kan niet zoveel kwaad. Daarna de cilinderkop er terug op gezet breekt 1 bout af. Wederom verrek met drie schroeven moet het ook lukken.

Heb daarna nog 1 jaar zonder problemen gereden.

Terug naar het heden dan:
Vorige week heb ik nieuwe pinkers op mijn dragstar gezet, om makkelijk bij de aansluiting te komen moesten er wat bouten van de fender struts los (dan kon ik mijn spatbord omhoog klappen). Dus ik begin vol goede moed die bouten los te draaien en plots schiet er eentje los en valt op de grond en rolt zo vrolijk de rioleringsput waar mijn motor boven staat in.

KUT!

Dan maar even naar de plaatselijke doehetzelf zaak want die zijn op zondagvoormiddag wel open. Ander boutje mee om de juiste maat te hebben. Krijg je daar als antwoord dat het speciale schroefdraad is en dat ze dat niet hebben.

Goed dan op naar optie 2: de put opengooien en hopen dat de bout er nog ligt.

Motor buiten gezet, met de koevoet in de hand de putdeksel opgelicht en daar stak hij midden in een grote berg stront...

Ondertussen is het strontgraai trauma verwerkt.
 
Niet echt een blunder, meer een paar tegenslagen die mijn humeur niet goed maakten.

De brommer heeft/had last van een productiefout, olietekort bij de cilinders, kantelende zuigers etc.

Ergo, afgelopen week dat hele ding uit elkaar gehaald, nieuwe carters/cilinders, zuigers, drijfstangen, zuigerpennen, boutjes, pakkingen en de hele zooi besteld. Blok eindelijk uit elkaar, wat zie ik nou? Groeven op de glijstukken van een big-end op de krukas. B|

Krukas besteld, weer twee dagen verder. Zooi weer in elkaar, maar ik mis 5 boutjes?? Kut, vergeten te bestellen..... |( weer twee dagen verder....

Bijna het hele blok in elkaar, enkel de kop er nog op schroeven, en dan kan ie er weer onder! *O*

Juist.... niet dus. Distributiekettinggeleider gemold na een overenthousiaste slag met de onderkant van een kunststof hamer. Besteld en het gebruikelijke verhaal....
Ding eindelijk binnen, gemonteerd zonder hem te slopen. Wil ik geleider nummer twee monteren. Hoe zat die ook al weer vast? O ja, met een boutje achter de koppelingskorf die er al compleet met platen en deksel, gepoetst en al op zit. aaaaaaaaaargh!!! :( ;(

~Enfin, blok zit nu inmiddels onder de motor, maandag even de handel aansluiten en laten lopen~. :+
En ? ik mis de uitslag
 
Laatst bewerkt:
Met de hand de achterband van mn srad verwisselen (overigens niet aan te raden wat een kut karwij). Na een hoop gebeuk gevloek en inzepen vol trots motor buiten zetten en aan je oude man laten zien dat je zelf je band heb verwisseld. Waarna die zegt; op mijn duuk zit deze band andersom. :( :( :( :(





Ben even naar de plaatselijke motorzaak
Adieu :W
Gebeurt de plaatselijke motorzaken ook hoor..... (en vraag nu niet hoe ik dat weet......).
 
misschien hebben sommige het al gelezen, maare, dit dus :+

j93bf8.jpg


RoyalClub in "Naaldlager demonteren"
 
Koppelings platen vervangen op me rf900 koppelings plaat houder niet goed vast gezet en zonder locktide , los gelopen op de snelweg anwb ! takelen maar :P

En

Met magneetje koppelings platen er uitgetrokken bij de laatste plaat magneetje in de carter laten vallen ! !! rrrrrr K*T K*T K*T uitlaat moest eraf 2 van de 8 uitlaat bouten afgebroken

hehe
 
Laatst bewerkt:
Haha wat een verhalen. Ik heb zelf een keer mijn toenmalige motor,een Suzuki Bandit 600,in de schuur omver geduwd toen ik aan de linkerkant zat en aan de rechterkant iets wilde doen en over de motor heen boog.
Resultaat een kras op de kont van de bandiet en de onderliggende mountainbike met een krom tandwiel en achterwiel.
 
Ooit met een Suzuki GS500 naar het werk gereden.
Daar aangekomen met teveel haast de motor op de bok willen zetten.
Had het geregend en ook mijn motorlaarzen waren nat.
Trek de motor op de bok en op het moment dat de motor bijna staat slipt mijn laars langs die uitsparing van de middenbok.
Motor gaat overhangen................ik eraan trekken als een zotte.
Maar over het dooie punt heen trek je zelfs een 500 cc motortje niet terug.
Heb de motor met pijn in het hart op haar zijkant gelegt.Schade krijg je dan altijd.

Andere keer met een BMW R1100GS.
Ik volgde theorie lessen voor vrachtwagen bij een verkeersschool.
s'avonds met de motor naar de verkeersschool toe.
Zette alleen maar een schijfremslot erop,
Na 1.5 uur lessen zat m'n hoofd vol met de net opgedane leerstof.
Stap op de motor en wil wegrijden.
Damn, wat gaat dat stroef dacht ik nog...........
Merk ik plots dat het schijfremslot er nog opzit.
Donder zo met motor en al op de zijkant.Zure ervaring.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Ooit met een Suzuki GS500 naar het werk gereden.
Daar aangekomen met teveel haast de motor op de bok willen zetten.
Had het geregend en ook mijn motorlaarzen waren nat.
Trek de motor op de bok en op het moment dat de motor bijna staat slipt mijn laars langs die uitsparing van de middenbok.
Motor gaat overhangen................ik eraan trekken als een zotte.
Maar over het dooie punt heen trek je zelfs een 500 cc motortje niet terug.
Heb de motor met pijn in het hart op haar zijkant gelegt.Schade krijg je dan altijd.

Andere keer met een BMW R1100GS.
Ik volgde theorie lessen voor vrachtwagen bij een verkeersschool.
s'avonds met de motor naar de verkeersschool toe.
Zette alleen maar een schijfremslot erop,
Na 1.5 uur lessen zat m'n hoofd vol met de net opgedane leerstof.
Stap op de motor en wil wegrijden.
Damn, wat gaat dat stroef dacht ik nog...........
Merk ik plots dat het schijfremslot er nog opzit.
Donder zo met motor en al op de zijkant.Zure ervaring.
Vr Gr Erwin


Niet een blunder maar je laatste doet mij denken.
Waren in de Eifel voor een weekendje en kwamen net terug van het ontbijtje in het hotel.
Zie ik 3 BMW rijders klaar staan voor een toertocht.
1 Daarvan had zijn schijfremslot er nog op zitten. Dus ik denk, dat weet hij wel en wil doorlopen. Daarna bedacht ik mij, met helm aan, pak aan, bepakking erop...dat hij het niet wist.
Dus loop op hem af en zeg, echt ver zul je niet komen hoor.
Keek mij raar aan, en zeg: schijfremslot.
Hij schrikt zich rot en bedankte me uitbundig :P

Ik had mijn goede daad voor de dag weer gedaan *O*
 
nou ik heb er eentje hoor |(

gisteren mn voorpoten open gehaald om de keerringen te vervangen. nou; alles weer terug erop geschoven, vork in mekaar geduwd, bus en keerring erin getikt, borg ring erin en toen de stofkeerring.. kut verkeerd om erop geschoven :N ik al balen, dus snel de voorvork weer uit mekaar trekken dacht ik. vergeet ik die borgring er weer uit te halen. nja ik had dat niet in de gaten dus ik trek heel de keerring strak tegen de ring aan; die zat dus helemaal klem. ook nog zo hard getrokken dat de binnen en buiten geleidebussen over mekaar heen waren geschoten een mm. daar ging de teflon coating B|
net weer een zakje onderdelen gehaald á 80,- -O-
 
Deze is alweer even geleden, namelijk voorjaar 2010, maar hij is toch "leuk"...

Ik wilde dus snel vóór een weekendje toeren een nieuwe achterband monteren. Je weet wel, je kijkt naar je band en denkt "ach dat kan net" en later ga je toch twijfelen... dus op allerlaatste moment een nieuwe achterband. Ik had geen tijd om met de motor langs de bandenboer te gaan dus een avond van tevoren haal k m'n wiel eruit, rij 's ochtends onderweg naar m'n werk langs de bandenboer, 8 uur, ik was de eerste dus hup nieuwe band erom, wiel weer achterin de auto.

Dus 's avonds dat wiel in de motor. Ging lekker vlot, binnen 5 minuten zat'ie eronder dus hup even een rondje door de wijk om te voelen dat het ok is. Enfin ik rij dus, en probeer met m;n achterwiel te remmen. Niks. Dus ik rem wat harder, pompend, want moet nadat de klauw eraf geweest is toch even druk opbouwen, toch? Nou ineens luide "klak" en wiel blokkeert. Ik kijk en zie het meteen: de klauw is met de remschijf meegedraaid en zit nu tegen de brug. kudt. Ik ben nog 50 meter van huis en de boel wil nog wel wat rollen dus ik besluit naar huis te rijden. Thuis bleek de schade best erg: de remklauw heeft de remleiding kapot getrokken en ook de abs sensor is eraf gebroken. En dat met nog één dag te gaan voor een toerweekend......

Ja het kwam goed. Een originele remleiding kon ik niet aankomen zo snel maar wel een op maat gemaakte RVS leiding bij MDI (is hier naast de deur he).

De abs kwam veel later in orde en dat is nog een verhaal op zich... want ik ging dat toerweekend in zonder abs, iemand van de groep reed zich dood in dat weekend en met m'n koppie er niet helemaal bij remde ik me met geblokkeerd voorwiel (die deed het doordat de sensor achter weg was ook niet) onderuit.... met 40 km/h ofzo maar wel 4500 euro schade (maar all risk verzekerd).


maar kortom, sindsdien dubbelcheck ik altijd of die remankerplaat wel in die sleuf op de brug zit. Echt wel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan