post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
vandaag wilde ik even een bobbin plaatsen en ik dacht ik spuit dat busje eerst even uit met wd40.
dus hoppaa ik spuit ervan die troep in, niet in de gaten hebbende dat mijn remschijf +klauw daar direct achter zitten.
het olie sijpelde uit m,n remklauw :+

ik heb de boel snel schoon gespoten met remreiniger en ben later effe gaan rijden en ja hoor 50% minder achterrem.
gelukkig na een paar 100 meter met de voet op de rem te hebben gereden en afkoelen werkt die weer fijn.


lol
 
Niet echt een blunder , maar wel lastig

Wist dat mijn ogen wat slechter werden , maar onderlaatst bij het reinigen van een carburateur van een Tomos werd dit nog eens benadrukt.

Alles los ( carb + luchtfilter ) en schoongemaakt , terug gemonteerd zoals het hoort etc..

Maar starten ho maar !

* kijkt nog eens goed wat er mis is *

Oh ja , sproeier moet er ook nog in ( klein friemel ding lag naast de Tomos op de hefbrug en laat die nou net geel en vuil zijn )! :( )
 
Laatst bewerkt:
Niet echt een blunder , maar wel lastig

Wist dat mijn ogen wat slechter werden , maar onderlaatst bij het reinigen van een carburateur van een Tomos werd dit nog eens benadrukt.

Alles los ( carb + luchtfilter ) en schoongemaakt , terug gemonteerd zoals het hoort etc..

Maar starten ho maar !

* kijkt nog eens goed wat er mis is *

Oh ja , sproeier moet er ook nog in ( klein friemel ding lag naast de Tomos op de hefbrug en laat die nou net geel en vuil zijn )! :( )

Hehe, dat is lullig :)
 
Om dit topic nog maar eens leven in te blazen

Niet echt een blunder , maar meer een gevaarlijke en domme fout

Achterband wisselen van een scooter :

Uitlaat eraf , wiel eraf , oude band eraf en nieuwe band erop.

Nu was het een tubeless band en tubeless velg , dus het opblazen kan nog wel eens lastig zijn ( om het koord goed te krijgen op de hiel van de band zodat je de band goed kan opblazen ).

Al jaren gebruik ik de methode van startspray in de band , spoortje leggen en dan aansteken.

Plof , band zit goed en opblazen die hap !

Nu is het zo dat mijn bus bijna leeg was , en als een echte hollander helemaal leeg maken natuurlijk !

Dus geen spoor gelegd , en geprobeerd zo direct aan te steken met een aansteker.

Deze was dus ook bijna leeg , en als of je een kaars probeert aan te steken ga je dus automatisch dichter naar dat gene wat je aan wil steken.

Met als gevolg , hand met aansteker tussen band en velg

God zij dank kreeg ik het niet aangestoken ! anders had het typen nu een heel stuk lastiger geweest !

Nieuwe spuitbus gepakt en andere aansteker , en mezelf nog eens goed achter de oren gekrabt

Als je het zo vaak doet , zie je al gauw de gevaren niet meer !
 
Haha, dat is het probleem niet, ik kan zo met een mes door de banden heen snijden, het lijkt haast een fietsenband.

Alleen probeer maar eens rubber wat er al 8 jaar in zit er uit te trekken :P.
 
Laatst bewerkt:
Recente blunders:

Startmotor monteren met een paar subtiele tikjes van de hamer :') Gevolg: tand van tussentandwiel afgebroken, die later schade aan de ontsteking veroorzaakt heeft '(


Een andere
Klein metalen pinnetje in het onderblok laten vallen. Had er al aan gedacht om er een doek ingestopt om dit te voorkomen. maar zoals vele van jullie wellicht kunnen beamen is Murphys Law is ook tijdens het sleutelen van toepassing. Had de doek net even weg gehaald voor de eindmontage van de cylinder. Doemscenario's kwamen in me op: blok dat gesplitst moest worden, dure uurtjes factuurtjes van de werkplaats etc.
Ik kon hem er gelukkig uitvissen met zo'n handig telescoop-uitschuif-magneetje *O*
 
Laatst bewerkt:
ben vrachtwagenmonteur.

tijdje terug wat gezeik gehad met een dafmotor.
dikke 12 liter zescilinder turbo diesel met een intercooler voor de niet kenner.
is een stoterstangen blok met twee losse koppen en in totaal 24 kleppen.
...in principe een gespiegelde dubbele driecilinder dus.

afbreken:rechts.turbo eraf uitlaatgallerij eraf,inlaatkanaal vanaf de turbo naar de intercooler eraf

links kabelbrug eraf,waterleidinge eraf,watergallerij eraf,inlaatspruitstuk eraf,
brandstofleidigen eraf,dieselfilter eraf.

bovenop:kleppendeksels,tuimelaarhuizen en stoterstangen uitbouwen
koppen lossen(en die zijn van formaat "iets"groeter dan die van een motorfiets.
de desbetreffende bouten(m24 en m16)dus vanzelfsprekend ook...die bouten hoor je te vervangen na twee keer monteren..1 keer af fabriek en als je ze dus loshaalt en terugzet(met speciale loctite borglijm)ros je er even een centerpunt in de kop van de bout ten teken dat ze dus een twede keer gemonteerd zijn.

koppen eraf en dan komt het.
alle kleppen eruit en iinslijpen en dan weer monteren....twee uur werk met twee man.
maar je kent het wel even snel zaterdag om 16:00 nog even afmaken dan kan maandag de hele rommel weer inelkaar gezet worden.

maandagmorgen om 06:00 begonne met twee man dat blok weer inelkaar te zetten.
(zie boven maar dan in omgekeerde volgorde)maar je zet zo´n blo ikelkaar maar de stotersstangen en de tuimelaarhuizen en "bokjes"...waar dus de stelbouten inzitten om je kleppen te stellen,doe je als laatste en dan kun je dus ook gelijk kleppen stellen en de kleppendeksels monteren.

almetal tegen 14:00 alles weer op zn plek...je hebt er nogal een beetje werk mee omdat je alle boutgaten van de cilinderkop met een draadtap schoon moet maken ivm lijmresten..
cilinder zest tot en met 2 klopt ...alle bokken passen maar op cilinder 1 klopt iets niet...bokje van de inlaatkleppen past niet....bokje verkeerd?
NEE DUS:......1inlaatklep verwisseld met een uitlaatklep......werkelijk twee kleppen verwisseld... :( :( :( ....klepschotels zijn gelijk maar uitlaatklepstelen zijn5mm langer...even te snel geweest met monteren.
kan dus alles er wereklijk alles weer helemaal uitelkaar.
want de voorste kop pak je er dus niet effen vanaf zonder dat je de achterste ook verwijderd(volgens daf...wij hebben inmiddels een truukje ondekt dat dat dus wel gaat gelukkig)
almetal tot 22:00 aan het knoeien geweest en van cilinder 1 dus die beide kleppen vervangen en opnieuw ingeslepen..
maar ja fuck waar haal ik een nieuwe pakking vandaan zolaat ....morgen weer een dag.

dag drie:baas helemaal gek ...wat kost die flauwekul wel niet!
wij een nieuwe pakkingset en nu dus ook 36 m24 kopbouten en 8 m16 kopbouten(ze waren inmiddels voor een tweede keer op moment gezet..
ne dat was flauwekul van die bouten een derde keer ging ook nog wel....okay vrek tis jouw materieel....
twee dagen later telefoon.....chauffeur:ik heb een probleem.geen trekkracht en geen vermogen meer...koppakking aan flarden......een zooitje van die bouten gebroken.....neee daar hoeven we geen nieuwe in te zetten .deze kunnen nog wel een keer........
 
Gaskabel vervangen

Ik had een leuke honda schakelbrommer. Deze brommers hadden een gaskabel met een klein tonnetje op het einde bij de gashendel. Als de kabel brak dan moest er een nieuwe in en die moest je op maat knippen en dan het tonnetje er weer op en rijden maar. Makkelijk zat, wel als je eerst het tonnetje erop doet en dan even rustig de lengte bepalen. Ik was haastig en ongeduldig en knipte ze altijd te kort af! Zodat de gasschuif net wat te hoog kwam te zitten.

Bij de fietsenmaken/brommerboer werd je zoiezo altijd afgezeken als broekje van 15/16. Ik koop een gaskabel, koop daarna weer een en krijg het al voor mijn kiezen. Daarna mislukte het weer! Oplossing was dan altijd; vrienden de 3e gaskabel laten halen zodat ik niet opnieuw voor lul hoefde te staan.

goeie oude tijd
 
Laatst bewerkt:
Check dit:

I’m reminded of a great story from the 1990 USGP at Laguna Seca, during practice for which four-time World Champ Eddie Lawson crashed his Yamaha 500 in the slow turn-two hairpin at more than 100 mph because his bike’s brake pads had flown out moments before--his mechanic had neglected to install the brake pad pins. Lawson escaped with minor injuries, and later when he was asked by a journalist if he was going to fire the mechanic, Lawson replied, “Nope, he’ll never do that again.”

En zo is het maar net 8-)
 
Laatst bewerkt:
Gaskabel vervangen

Ik had een leuke honda schakelbrommer. Deze brommers hadden een gaskabel met een klein tonnetje op het einde bij de gashendel. Als de kabel brak dan moest er een nieuwe in en die moest je op maat knippen en dan het tonnetje er weer op en rijden maar. Makkelijk zat, wel als je eerst het tonnetje erop doet en dan even rustig de lengte bepalen. Ik was haastig en ongeduldig en knipte ze altijd te kort af! Zodat de gasschuif net wat te hoog kwam te zitten.

Bij de fietsenmaken/brommerboer werd je zoiezo altijd afgezeken als broekje van 15/16. Ik koop een gaskabel, koop daarna weer een en krijg het al voor mijn kiezen. Daarna mislukte het weer! Oplossing was dan altijd; vrienden de 3e gaskabel laten halen zodat ik niet opnieuw voor lul hoefde te staan.

goeie oude tijd

Een ezel stoot zich niet aan dezelfde steen? toch? :p

Ik moest altijd 10 kilometer fietsen naar de brommer boer, moest een nieuwe sproeier halen omdat ik van 50cc std naar 70cc opgevoerd ging. Had er 1 gehaald, wil ik hem plaatsen, laat ik hem vallen, nooit meer terug gevonden. Kon ik weer fietsen :)
 
Mijn grootste sleutelblunder was met de vierwieler:
Het doel: Remschijven voor vervangen.

Auto opgekrikt en in de versnelling, zodat je wat meer weerstand hebt bij het losdraaien van de schijf (handig).
Constateren dat het wiel nog los kan draaien... he? hij staat toch wel in de versnelling?
Even wrikken aan de versnellingspook, waarna de auto van de krik af lazert en pas DAARNA denken: "Oh ja, die BMW heeft achterwielaandrijving...".

Gelukkig: schuift de krik in het chassis, en was de krik bij het wegschuiven van de auto verdraaid waardoor de kar zelf geen schade had, alleen een verdraaide krik...
 
Mijn grootste sleutelblunder was met de vierwieler:
Het doel: Remschijven voor vervangen.

Auto opgekrikt en in de versnelling, zodat je wat meer weerstand hebt bij het losdraaien van de schijf (handig).
Constateren dat het wiel nog los kan draaien... he? hij staat toch wel in de versnelling?
Even wrikken aan de versnellingspook, waarna de auto van de krik af lazert en pas DAARNA denken: "Oh ja, die BMW heeft achterwielaandrijving...".

Gelukkig: schuift de krik in het chassis, en was de krik bij het wegschuiven van de auto verdraaid waardoor de kar zelf geen schade had, alleen een verdraaide krik...

Verdraaid zeg!!
 
Zuiger achterstevoren gemonteerd. Reed wel, hoop ploffen uit de uitlaat (vrolijk kilometers mee gereden).

Gebruikte borgveer gebruikt, die al zwak was. Resulteerde in een vastgenaaide borgveer tussen mn zuiger en wand.

Krukas vervangen, en op de testrit achterkomen dat alle carterdruk verloren gaat door de spleten. Overal benzine enz. Blokje was wel mooi schoon :+

Verkeerde bougie monteren, en wat methanol in mn tank pleuren.
Ik scheur met 100 over de autoweg (met mn brommert), was mn tank leeg, dus dat ding vertraagt. Bij de 70 kwam er een naar metaal schaafgeluid, bij 50 verloor ik compressie, en vanaf 40 begon de boel als een motherfucker te roken.
7 kilometer lopen. Electrode weggesmolten, dik gat in de zuiger, carter en lagers onder de stukjes zuiger.

Even langs de dealer met het blok, met een luchtpistool de boel schoongespoten, en weer karren :+

Ik besloot eens een vervroegingsspie te proberen. Zo gedaan, zo vervangen. Kon alleen dat oude spie'tje niet vinden. 50km later sta ik stil omdat de boel vastnaait. Al mn spoelen naar de filestijnen, en mn vliegwiel een dikke ring, met in het vliegwiel zelf... jawel.. B|

Remschijf voor er even afgehaald. Ontroesten, schoonmaken... gewoon bezig geweest.
Rij ik door haarlem, hoor ik ineens een boel geschaaf. Ben ik blijkbaar 1 schroef vergeten aan te draaien, waardoor deze langzaam eruit draaide, en stuk bij beet mijn linker voorvorkpoot aan het opeten was ;(

Scooters...

Maar ook succesverhalen, dat ik met 1 zachte kick mijn scooter zo gestart kreeg. Ik was zo trots :z
 
Laatst bewerkt:
Check dit:

I’m reminded of a great story from the 1990 USGP at Laguna Seca, during practice for which four-time World Champ Eddie Lawson crashed his Yamaha 500 in the slow turn-two hairpin at more than 100 mph because his bike’s brake pads had flown out moments before--his mechanic had neglected to install the brake pad pins. Lawson escaped with minor injuries, and later when he was asked by a journalist if he was going to fire the mechanic, Lawson replied, “Nope, he’ll never do that again.”

En zo is het maar net 8-)
:^
 
Laatst de voorvorkkeeringen vervangen van m'n gpz 600.
Deze voorvork heeft ook een antiduiksysteem met luchtdruk aan de ene kant tegenover olie aan de andere kant, met ongeveer 2,5 bar.
Dus toen ik hem onderaan losdraaide een hele beste olie fontein en alles onder de stinkende oude voorvork olie. :r
 
niet aan de motor, maar knelkoppeling van een afgeperst stikstof systeem losdraaien was wel een mooie.. toen ie loskwam schoot die moer een meter of 3 omhoog langs de leiding, om zich bovenaan vast te slaan in wat ooit een mooie bocht in de leiding was.

Gevolgd door applaus van collega's uit alle hoeken van de werkplaats uiteraard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan