post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
hmmmm.. ik maai nooit blunders O-)

althans ik geef ze niet toe......

tis al weer even geleden..reed toen magna en je raad het al.. deze was toe aan een andere nokken-as. Op een zaterdag morgen dat ding er maar even uitschroeven om een andere te gaan halen....

tank er af... met veel geklooi en gevloek kleppendeksel er af. ( had namelijk weinig zin om al te veel los te schroeven of om het blok geheel uit het frame te lichten). Maar goed... eindelijk was ik bij de nokken-as. het hele zooitje gedemonteerd en klaar.... Hmmm de distributie ketting..als ik die los laat ligt ie onder in het blok...... Oplossing... Lange platte schoevendraaier over de kop..kon deze mooi de ketting omhoog houden.

De volgende dag natuurlijk niet meteen verder gegaan... nee daar zijn toch wel weer enkele weken over heen gegaan......

Maar intussen.. In huis moest ook nog het een en het ander gebeuren.. moets ik op een gegeven moment die eene platte schroeven draaier hebben ( juist die omdat die lekker lang en plat is). Ik me de tering gezocht... aha daar ist ie.. ligt op het blok van mijn motor. Moest toch maar eens leren mijn gereedschap netjes op te ruimen denk ik nog. Trek die schroevendraaier mee en ga in huis aan de gang.....

dagen later, toen ik weer aan mijn motor verder wilde, wist ik ineens waarom ik die schroevendraaier niet opgeruimd had... |(

Toch wel een middagje zitten vissen.......... :X
 
mmm, kan niet zoveel bedenken, wel van lang geleden.
kreidler crosser, was een jaar of 15. nieuw Mahle zuigertje gekocht en erin gezet.
tijdens het inrijden een behoorlijke klemmer, cylinder eraf en je raad het al, piston pen veertje losgeschoten ( niet goed erin gezet dus ) vette kras in cylinder en zuigertje naar de klote. Oh ja en nog eentje, mijn good old cbr, tank, carbs enz eraf gehad . na het weer terugplaatsen gaan rijden , na een minuut of 10 stopte hij ermee en daar sta je dan net bij je favoriete afrit , na een kwartiertje gelukkig gevonden, vacuum slangetje van benzine kraan losgeschoten, daarna met een gangetje van 180 zie ik ineens iets door de lucht vliegen, zijkapje van de kuip , bajonetsluiting niet goed vastgedraaid. Terug gereden maar onvindbaar...............

wel leuk dat bijna iedere motorrijder even stopt om te vragen wat er is :)
 
ff schoppen!!

In m'n brommer tijdperk reed ik een tijdje een honda Mb-5.
Een oud gaar ding nooit moeten kopen, maar toch gedaan.
want meneer ik moest en zou schakel gaan rijden.

Had ik op 't werk voor een of andere werkzaamheid de gasschuif los gemaakt
en toen ik naar huis reed vernam ik dat hij op volgas bleef hangen.
ben toen gestopt maar de motor ging op volle toeren draaien. toen heb ik met m'n linkerhand geprobeerd het contact om te draaien...
gevolg:

brommer lag ineens 5 meter verderop..
kwam ik erachter dat ik de gasschuif verkeerd om had gezet en bij volgas scheef kwam te zitten.. toen rechtgezet en weer naar huis gereden.
 
Mijn ergste blunder was met de geforceerde luchtkoeling van een zundap 175cc . Af en toe moest je de ontsteking weer bij stellen, de puntjes branden in bij dat ding. De kap rond het vliegwiel er af en ik aan het vliegwiel zelf draaien. Tot dat ie door de compressie schiet en mijn hand een slag mee neemt in de ronde. En dit tussen beschermkap en vliegwiel door. De kap fungeerde hierbij als mes en sneed twee vingertopjes af. :X Beduusd stond ik daar te kijken met twee vingertopjes nog bungelend aan een velletje. Ze zijn er in het ziekenhuis weer aangezet. Ik heb er nog wel een paar jaar last van gehad, maar tegenwoordig merk ik er niets meer van. gelukkig :Y

:X :X Echt het vingerkootje of alleen het "zachte topje" :z :?

Mijn ergste sleutelblunder was geloof ik dat ik vroeger in een puch een ander zuigertje had gemonteerd met een gebruikte zuigerveer, die er nog goed uitzag....
Daarna het hele dorp door gerend om hem aan te krijgen, nieuwe ontsteking, andere carbs enzz....
Bleek dat die zuigerveer toch niet zo goed was, en sluitstukje te groot was....Ach toen was ik pas 13 ofzo. :)
 
Mijn ergste blunder was met de geforceerde luchtkoeling van een zundap 175cc . Af en toe moest je de ontsteking weer bij stellen, de puntjes branden in bij dat ding. De kap rond het vliegwiel er af en ik aan het vliegwiel zelf draaien. Tot dat ie door de compressie schiet en mijn hand een slag mee neemt in de ronde. En dit tussen beschermkap en vliegwiel door. De kap fungeerde hierbij als mes en sneed twee vingertopjes af. :X Beduusd stond ik daar te kijken met twee vingertopjes nog bungelend aan een velletje. Ze zijn er in het ziekenhuis weer aangezet. Ik heb er nog wel een paar jaar last van gehad, maar tegenwoordig merk ik er niets meer van. gelukkig :Y
doet me denken aan een sleutelblunder van een maatje van me.

Hij had een oude puch waar het voorkettingtandwiel er steeds vanaf liep omdat hij te beroerd was om een borgringetje van 10 cent te halen.

Op een zekere dag liep zijn ketting er weer af, dus hij legt de ketting weer met 2 schakels op het tandwiel om vervolgens je brommer vooruit te duwen zodat je ketting weer over je gehele tandwiel rolt. sloeg tijdens het vooruitduwen de brommer ineens aan en zn vinger zat nog tussen de ketting en het tandwiel. tegenwoordig gaat hij door het leven met 9,5 vingers :P
 
ben nog een leek op sleutel gebied, dus er zullen nog wel wat blunders komen. een vriend van me heeft bij het sleutelen aan zijn auto een steeksleutel veranderd in een handvat voor de accu. compleet. beide polen geraakt en dat ding zat moer en moer vast
Pfff levensgevaarlijk :X . Als zo'n ding openbarst waar je bij staat...

Ik heb een keer een steek/ringsleutel 32 zien verdampen op de polen van een heftruck batterij... Eén grote klap en de sleutel was volledig verdwenen |( .
 
Met de haakse slijptol moest mijn collega even iets doorslijpen in de bankschroef. Ernaast stond al de hele morgen een grote nieuwe accu van een trekker aan de lader. De vonkenregen veroorzaakte een enorme knal, nieuwe accu helemaal ontploft.

Ikzelf thuis als jongetje. Een 27 mc bakkie thuis aan een accu in mijn slaapkamertje. Ook aan de lader. Ik had gehoord hoe explosief dat gas was, en wilde het uitproberen. Even de aansteker bij en vuldopje. Een enorme knal, en een cel ontplofte en de dop knalde er keihard af. Er heeft jarenlang in spiegelbeeld Centurion op mijn plafond gestaan, van de afdruk van de dop.
 
Nog 1 met een accu; vriendje heeft een jaar lang met accu trap op en af gesjouwd om aan de lader te hangen; veel broeken met gaten later bleek het aan een kabelbreuk te liggen dat het ding niet bijlaadde....
...... Er heeft jarenlang in spiegelbeeld Centurion op mijn plafond gestaan, van de afdruk van de dop.
_O- Nieuwe druktechniek!
 
Ik heb bij mijn camper een keer sluiting gehad met een accuklem, er stonden twee accus van 180Ah parallel dus dat gaf een goede klap. De accuklem was volledig verdwenen, hoeveel KA zal er wel niet gelopen hebben? deze accus konden lachend zonder een krimp te geven 1500A leveren
 
Ik werk met asfaltafwerkmachines en deze fabrikant zet dus een massa-slot in de plus kabel |( . Dacht een collega even een startkar aan te sluiten voor starthulp. Met de kabels verkeerd om :X , dat gaf een beste knal en een hoop stank. Gelukkig raakte niemand gewond en waren de computers van t ding ook nog heel.
 
owke,

een keer bij het stellen van mijn pitbikeje, k dacht lekker hard anndraaien, en draaien en vast, oww niet goed gesteld, nog een keer lekker hard aandraaien en draaien en draaien

oeps, klepstelboutje naar klote, ik nieuwe hallen hadden ze gelukkeg nog net een ergens van af gehaald



joren
 
Hmm brommer wel paar dingen ja :(

ma niets echt ernstigs

erchtste was :P (eerder lol)
men mt5 had eigenlijk een 20mm erop ma ik had spruitstuk door midden getrokken :P
dus 24mm erop ma die lekte
stond me hele blok dus na 2 dagen vol benzine :P

vriend van me gwn rennen :P
spoot het natuurlijk overal tussen uit :O (carter cilinder overlopen etc)
nouja hij zo doe de bougie eruit dan spuit ut gwn voor deruit -_-
ik denk oja zal best XD

vergeten dat zon ding nog vonkt :P

hele arm in de fik XD brommer in de fix maar weggegooid XD ging gelukkig snel uit.
 
Mijn broer deed altijd aan autocross met een opgefokte V8 Pontiac 400 ci die we in een Chevy Malibu hadden gebouwd (monsterblok trouwens). Na elke cross veel sleutelwerk aan de auto natuurlijk en altijd zorgen dat het motorblok altijd in goede conditie bleef, dus ook wel eens nieuwe bougies erin.. Wij bezig, nieuwe bougies er in en daarna een hele middag lopen zoeken en denken en schelden waarom dat kreng niet goed wou lopen, tja als je ook maar 4 bougiedoppen er op drukt en niet de gebruikelijke 8 bij een achtcilinder.....
 
Ok, misschien niet echt een sleutelblunder, maar indirect heeft het er wel weer mee te maken:

Soes gs500e helemaal opgeknapt. af en toe was er weleens een klein dingetje mis, dus tankje/carbs enzo eraf voor wat kleine reparaties was maandelijkse kost. Maar als je dan na een klein schuivertje een andere tank erop zet. Bij het overgieten van de benzine dus het eent ent ander uit me klauwen laten vallen, dus was een liter of 2/3 kwijt. Maarrrrrr....er zit dus geen brandstof meter op die dingen en ik tankte altijd als de dagteller rond de 200 stond. Dagteller uiteraard gewoon laten staan zoals ie stond, maar nu met een paar liter benzine minder. Even niet bij stilgestaan.....nou, jawel dus.....pruttel, plof niks.....reserve?...ja da gaat nogal als je de slangetjes verkeerd om legt.

|(
 
's Maandags komt een klasgenoot binnen (30 jaar geleden) met een kaal hoofd , maar dan ook echt kaal dus wenkbrouwen en oogwimper ook weg.....

Had de tank van de brommer leeg laten lopen in een bak, omdat ie peut moest hebben om de uitlaat schoon te branden.. nou lang verhaal zal ik jullie besparen, maar toen ie dacht dat de uitlaat uit was, en hem weer naar binnen haalde, kwam er nog net een steekvlam uit die richting bak met benzine ging, en die steekvlam richt ing zijn hoofd.....
 
klant van me had een camper thuis staan, maar daar mocht ik niet aan sleutelen, die ging naar de dealert......en kleine dingen deed ie zelf wel
Op een gegeven moment komt ie langs met dat ding, want hij had net een nieuwe boiler geplaatst, maar water werd niet warm, en of hij even mijn pijpenbuiger mocht lenen...
Zeg ik tegen m neem dan meteen die brandblusser hier maar mee, want die heb je volgens mij harder nodig....
vlammen kwamen al uit het dak, hele ding is tot op de assen uitgefikt hier in de straat
 
Laatst bewerkt:
Bevestiging van de as van de aanhanger gelast. Wielen terug gezet en bouten pneumatisch erin gedraaid. Niet gecontroleerd of ze goed vast zaten........

Vriend geholpen met betontegels halen voor de tuin. Auto begon te trillen en in mijn spiegel zag ik een wiel van de aanhanger heen en weer slingeren. PRONTO de vluchtstrook op.
Aan de ene kant 2 bouten kwijt en de andere twee er voor de helft uitgedraaid. Aan de andere kant konden alle 4 bouten nog makkelijk 3 slagen hebben.......

Dit had voor een enorme ravage en verwondingen kunnnen zorgen. Gelukkig is er niks ernstig gebeurd en geen schade. Alhoewel, wie weet hebben 2 mensen een wielbout door hun voorruit gehad..........
 
geen blunder van mezelf, maar van een bandenbedrijf in het zuiden des lands (tussen Maastricht en Gulpen...):

Vriend BMW-Junkie wilde graag een Landrover Defender 90 kopen.
Dat ding stond in een dorpje in de buurt van Slagharen, wij in Kerkrade Zuid-Limburg.
Hij: Pat, je rijd de hele week met een autoambulance achter jullie busje, kun je dat ding niet lenen?
Ik: tuurlijk, geen probleem, zaterdag naar Slagharen?
Op vrijdag nog even 4 nieuwe Maxis hogedrukbandjes laten monteren, zaterdagmorgen naar Junkie toe, zijn golfje variant op de hanger, drie kilometer rijden en ineens het linkerachterwiel van de aanhanger langs zien komen stuiteren.... |( ...waren ze vergeten de wielbouten vast te draaien........
We zijn uiteindelijk nog in Slagharen aangekomen en hebben zijn sneu Golfje (echt rijp voor de sloop) nog voor een gave Defender 90 kunnen omwisselen :}

Maar stel je eens voor:
Nog een paar kilometers verder en we waren op de duitse autobahn geweest met tempo 130..........zal je maar gebeuren dat je daar een wiel verliest......
De aanhanger is zo stijf, die rolt ook op drie wielen stabiel verder, maar dat wiel stuitert zo over de middenvangrail het tegenverkeer in.......
 
Nou het is niet mijn sleutelblunder.. Maar wel die van een monteur.. Liet mijn wel geliefde R6'je even terug brengen bij hem na 25 kW.. Had hij een klein kutschroefje in me carberateur laten vallen.. Is verder niets aan de hand, maar dan moeth ij wel zodra hij er 1 mist niet een nieuwe in draaien maar zoeken waar het vermiste schroefje is.. Dit is niet gebeurd.. en ja hoor.. Ik ga lekker rijden en na ruim 200Km valt het schroefje dppr mijn carberateur zo me cilinder in.. enne ja schroefje is dan weinig van over.. maar de schade aan de cilinder is danook niet mis.. Kort om Behoorlijke schade.. die ik niet op me garantie kan achterhalen (groot gelijk van de dealer aangezien hun hem in perfecte staat hebben afgeleverd).. Toch jammer dat de erkend bovag monteur dan zegt dat het niet zijn schuld is (maar wel een waardebon aanbied).. Nou ik geef hem nu dus de kans om zijn onschuld te bewijzen.. maar alles wijst er dus op dat het zijn fout is.. Aangezien ik nog de ballen verstand van een motor heb.. en dus echt niet zo dom ben om in mijn garantie tijd zelf aan de motor te klussen.. Dat laat je dan toch aan een gespecialiseerd iemand doen? Toch jammer dat ik dadelijk zelf de kosten kan betalen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan