post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
mijn eerst motor een cb 350four,het frame opgeschuurd, geverfd,daarna de hele motor weer opgebouwd,de balhoofdlagers nieuwe kogeltjes gegeven,dan eindelijk kan ik er weer mee rijden,maar naar een honderd meter lijkt de motor mij er van af te willen gooien,het ding stuurt voor geen meter meer,oorzaak een balhoofdkogeltje teveel ertussen.
 
Heb er weer een paar. Na 3 weken je voorvork in elkaar zetten en dan de vorkpoten omwisselen. Kan het grootste deel weer los. |( |(

Motor aantrappen of duwen met klompen aan is ook geen succes :P .
 
Op de dyno omdat ie zo beroerd liep, sproeiers vervangen, zooi dicht, run, Nog niet goed, weer open, andere sproeiers, gozer roepen voor de run, weer open. Vierde was na de koffiepauze, sproeiers er weer in, snel de carbs erop en koffie drinken. Na de koffie run vier en op het moment dat ie start realiseer ik me dat ik de sproeiers alleen handvast heb gezet |(

En natuurlijk was de boel toen goed dus kon ie WEER open...
 
Na een valpartij in de snelste bocht van Zandvoort (160+) was mijn motor toe aan een grondige revisie (mijn lichaam overigens ook).
Na het richten en lassen van het frame werden ook de velgen gericht, nieuwe voorvorkpoten gekocht, nieuwe voetsteuntjes, nieuwe kuipsteunen, tellerset en crash protectors en als laatste wat nieuwe kuipdelen.
Na een dag monteren zit alles erop. Lekker pizza besteld en terwijl ik die opeet zit ik te genieten van mijn compleet herstelde fiets, wat heb ik weer zin om met hem het circuit op te gaan.

Maar eerst die avond nog de bovenkant stickeren, dan de brug geheel omhoog om de onderkuip van imposant stickerwerk te voorzien. Mooi moment om het nieuwe oliefilter met het juiste moment aan te draaien. Motor -op zo'n anderhalve meter boven de grond- begint te wiebelen en mijn krachtloze lichaam kan niets anders doen dan zichzelf redden en toekijken hoe de glimmende fiets met een mooie salto en perfecte telemark landing precies op het nieuwe kuipruit landt...

En wie komt er nou rond 2 uur 's nachts zin nest uit om een halfhuilende invalide prutsmonteur te helpen??
 
Oke dan,

FF snel op een vrijdagmiddag olie verversen bij een FJ1200. Net thuis van m'n werk, goede kleren nog aan. Motor gewoon op de jiffie, een spiegeltje eronder houden om zo de aftapplug te vinden, dan hoef je niet als een mongool eronder te hangen om de ratel erop te kunnen zetten, krijg je geen vieze knieen.
Dat gaat heel goed, alleen (advies aan iedereen) je kijkt dan in een spiegel, dus let op welke richting je draait met je sleutel. Je raad het al, de draad eruit gedraaid. Dus ff snel werd, a) uitlaten demonteren, b)carterpan eronderuit, c)nieuwe draad tappen, d)de oude pakking van het blok losschrapen/schuren en dan alles weer in omgekeerde volgorde monteren.
Snel ff iets doen pakt vaak anders uit, moet je eigenlijk ook niet doen. Is voor je eigen veiligheid op twee wielen.
 
Op het moment dat gas vol open staat blijft ie hange. 2 sec later knalt volledige uitlaat er onderweg. En daar sta je dan met je crossmotor gas vol open, geen uitlaat, geen dodemansknop, geen contactslot en geen versnellingspookje.

Nou dat hebben we geweten, buurtbewoners kwamen naar buiten en scholden ons de huid vol.

Of we het ding ook af konden zetten?
Ja,maar hoe?
Na 3 a 4 minuten bedacht dat we de bougiedop ook los konden halen.

gieren haha
 
Olie vervangen van een Fazertje: aftapplug vastdraaien, zit onderstussen te ouwehoeren blijkt dat de bout toch iets harder is als het alu van carterpan dus een mooie scheur er in... Toch maar momentsleutel gebruiken volgende keer?

Achterbandje vervangen van R6 circuitfiets. Dagje spelen op Zandvoort, aanremmen tarzan begint ie een beetje te slingeren. De tarzan door nog erger. Dacht dat de achterband lek was. Blijkt dat de moer van de as er af is gelopen en de as al 10 cm er uit steekt. Even onze heer op mijn blote knietjes bedankt.

Iets minder blunder maar wel een leuke:
De invalidekar van de oude buurman 'geleend'. Twee 12 jarige jochies rijden op zo'n groen driewielerig vehikel. Is de accu leeg.
Mijn vader had toevallig nog een vrachtwagen accu staan. Blijkt dat ding ineens als een speer te gaan. Electromotor trok het niet helemaal en begon rare kuren te vertonen'. Zetten de kar weer bij de buruman voor de deur die een paar uur later boodschappen wilt gaan doen. Zien wij hem met een op hol geslagen opgevoerde invalidekar door de straat scheuren.
De arme man is tot stilstand gekomen door hem tegen de voorgevel van het huis van mijn oom en tante te zetten... Hij kon onze sleutelactie niet helemaal waarderen.
 
Niet echt een blunder maar wel grappig:

Ik was in de keuken een andere uitlaat op mijn [sorry-modulus]brommer[/sorry-modulus] aan het schroeven. Dit gaat goed. Op de uitlaat zit een rubbertje waar de bok tegenaan zit tijdens het rijden. Rubbertje vergeten te plaatsen toen de uitlaat nog los zat, dus alsnog proberen te plaatsen. Dit gaat echter niet zo makkelijk en pak de schroevendraaier erbij om wat gerichter kracht te zetten. Het rubbertje moest vlak bij de achterband zitten...

Ik kracht op de schroevendraaier gezet waardoor de brommer iets omhoog kwam :X en natuurlijk schoot de schroevendraaier ervanaf en?

pssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Godver... Lekke band dacht ik...
Na goed kijken was de brommer op het flesje WD40 terecht gekomen... Dat was dus het geluid |(
(keukenvloer weer schoon :+ )
 
Nieuwe uitlaat van mijn laverda 750 gemonteerd en rijden maar.(effe snel)
Op de snelweg ineens mijn KOMPLETE uitlaat systeem pleite.
Nooit meer terug gevonden.
Thuis aangekomen zie ik nog 4 bevestigingsbouten op de werkbank liggen.
Van het ,je begrijpt het wel, uitlaat systeem.Weer 600 piek lichter. :?
 
Na een valpartij in de snelste bocht van Zandvoort (160+) was mijn motor toe aan een grondige revisie (mijn lichaam overigens ook).
Na het richten en lassen van het frame werden ook de velgen gericht, nieuwe voorvorkpoten gekocht, nieuwe voetsteuntjes, nieuwe kuipsteunen, tellerset en crash protectors en als laatste wat nieuwe kuipdelen.
Na een dag monteren zit alles erop. Lekker pizza besteld en terwijl ik die opeet zit ik te genieten van mijn compleet herstelde fiets, wat heb ik weer zin om met hem het circuit op te gaan.

Maar eerst die avond nog de bovenkant stickeren, dan de brug geheel omhoog om de onderkuip van imposant stickerwerk te voorzien. Mooi moment om het nieuwe oliefilter met het juiste moment aan te draaien. Motor -op zo'n anderhalve meter boven de grond- begint te wiebelen en mijn krachtloze lichaam kan niets anders doen dan zichzelf redden en toekijken hoe de glimmende fiets met een mooie salto en perfecte telemark landing precies op het nieuwe kuipruit landt...

En wie komt er nou rond 2 uur 's nachts zin nest uit om een halfhuilende invalide prutsmonteur te helpen??


Damn das wel heel zuur......pffff |( |( Gewoon accepteren was weer eens de enige oplossing.
 
Niet echt een blunder maar wel grappig:

Ik was in de keuken een andere uitlaat op mijn [sorry-modulus]brommer[/sorry-modulus] aan het schroeven. Dit gaat goed. Op de uitlaat zit een rubbertje waar de bok tegenaan zit tijdens het rijden. Rubbertje vergeten te plaatsen toen de uitlaat nog los zat, dus alsnog proberen te plaatsen. Dit gaat echter niet zo makkelijk en pak de schroevendraaier erbij om wat gerichter kracht te zetten. Het rubbertje moest vlak bij de achterband zitten...

Ik kracht op de schroevendraaier gezet waardoor de brommer iets omhoog kwam :X en natuurlijk schoot de schroevendraaier ervanaf en?

pssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Godver... Lekke band dacht ik...
Na goed kijken was de brommer op het flesje WD40 terecht gekomen... Dat was dus het geluid |(
(keukenvloer weer schoon :+ )

Ook geen sleutelblunder maar ben zo eens de garage binnen gereden ( op een nogal achterlijke manier ) en over een spuitbus grondlaag gereden |( onder kant van moto had een mooi kleurtje en mijn rode zijkappen en nafttank zagen er ineens rood met wit gestipelt uit |( naja maar matzwart gespoten :P
 
's morgens rond een uur of zes,was al te laat uit mijn bed gekroppen.Naar mijn werk. De sloten van mijn motor gehaald,helm op,handschoenen aan sleuten in het contact. He daar zaten toch eerst meer sleutels aan behalve mijn motorsleutel.
NEEEEEEEE de T%^&%^&%^& K#$%%^& was het ringetje waar de sleutels aanzitten naar de k...e al mijn (4) sleutels tussen de kuipdelen gevallen.

Sta je daar om zes uur in de morgen je kuip er af te schroeven....

Komt er zo'n K.T langslopen met haar hond zegt ze is het niet wat vroeg om te sleutelen of doet hij het niet meer...

Mijn reactie zal ik maar achter wege laten.

Na een drie kwartier alles weer bij elkaar en even stom afgeblazen...
 
's morgens rond een uur of zes,was al te laat uit mijn bed gekroppen.Naar mijn werk. De sloten van mijn motor gehaald,helm op,handschoenen aan sleuten in het contact. He daar zaten toch eerst meer sleutels aan behalve mijn motorsleutel.
NEEEEEEEE de T%^&%^&%^& K#$%%^& was het ringetje waar de sleutels aanzitten naar de k...e al mijn (4) sleutels tussen de kuipdelen gevallen.

Sta je daar om zes uur in de morgen je kuip er af te schroeven....

Komt er zo'n K.T langslopen met haar hond zegt ze is het niet wat vroeg om te sleutelen of doet hij het niet meer...

Mijn reactie zal ik maar achter wege laten.

Na een drie kwartier alles weer bij elkaar en even stom afgeblazen...
Da's meer een Sigma-sleutel-ervaring })
 
Nog eentje dan..

15 jaar geleden: na het vervangen van de hoofdremcylinder van m'n mini, op de snelweg er achterkomen dat het rempedaal wel heel erg hard is geworden.
En elke keer dat je trapte werdt ie alleen maar harder. Toch denken ik rij wel ff door tot de pomp, maar de mini ging steeds langzamer rijden tot dat ik de koppeling intrapte en bijna gelijk stil stond.
Toch de vlucht strook gehaald, en rondom rokende remmen (trommels).
Wat bleek, de pin die het pedaal aan de remcylinder vast maakt zat tussen het pedaal en het schutbord. Los gemaakt en rijden maar weer, alleen de remmen waren ovaal.... :?
 
laatst voorband verwisseld , motor op de voorbok gezet voorwiel eruit gehaald ik zit nog ff naar motor te kijken en klats kiept motor van bok af helaas wist ik niet dat je ook de achterbok moet gebruiken als je een voorbok gebruikt.
kuipdeel naar de kloten en demper bekrast en gedeukt ff 915 euro schade.
 
Bij mij om de hoek kan ik voor een zacht prijsje (profile) banden kopen.
Ik een afspraak met die mannen gemaakt, want het sleutelen aan mn motor doe ik nog altijd zelf,of ze dan de motorbrug vrij wilden houden.
Ik kom daar aan, staat er een gigantische sleurhut met het wiel dr af voor die motorbrug op de krik.

Momentje, riep ie nog...ik douw m wel ff weg...valt die sleurhut van die krik af.
krik dwars door de vloer van die sleurhut. ik moest toch nog wel ff lachen, en ik kon dr bij met de motor.
 
Ik had mijn T500 helemaal uit elkaar gehaald en er een andere versnellingsbak in gezet. Gelijk alles goed schoongemaakt en nagekeken. Toen hij weer helemaal in elkaar stond probeerde ik hem aan te trappen. Maar er gebeurde niets. De kickstarter pakte niet. Nou ja dan maar aanduwen. En helaas starte hij toen wel! Maar wat nog rotter was, de kickstarter pakte nu wel!!!

Ik had dus dat slip palletje verkeerd om gemonteerd. Kon het blok dus weer helemaal open.... '(
 
Motor had wat olieverbruik, dus ik bij de garage vragen, is vrij normaal hoor, maar haal eens een additief, merk en type genoemd, ik halen dus.
Nog wat andere dingetjes gehaald, en m'n tas was erg krap, dus ik uitpakken, de fles met additief in m'n handen, ik meteen het flesje bij m'n olie gekieperd.
Dus ik naar binnen om het flesje leeg te gooien, lees ik "de inhoud bij een tankbeurt toevoegen". Ik was niet thuis, dus de ANWB gebeld om olie af te tappen, toen die eindelijk langs waren geweest, 4 uur later, wat het al 1 uur 's nachts, dus benzinepompen langsrijden met de taxi, om 2 uur kon ik eindelijk wegrijden.

De moraal is haastige spoed is zelden goed,
ben ik ff blij dat ik toch nog het etiket van het flesje gelezen had, anders was het leed niet te overzien geweest
 
mijn grooste sleutelblunder (bij mijn brommer dan(Puch mv50)) is denk ik het smeren van de trommelrem omdat ie vreselijk piepte |(

Later heb ik een keer de versnellingsbak opengemaakt om dat ik wilde weten hoe die werkt :? . Laatste schroefje los, alle tandwielen en veren over straat B| . Ik ben anderhalve week aan't puzzelen geweest!
 
Geen sleutelblunders aan motoren helaas maar jullie zijn wel ruimdenkend toch? :)

Auto van een vriend overspuiten. Alles netjes geschuurd nat & droog. Nieuwe grondlaag eroverheen. Weer geschuurd, nog een keer grondlaag erop. Daarna gaan spuiten in een garage tot spuitcabine omgetoverd en een mooi resultaat behaalt.

Denk ik nog, zal even het gereedschap schoonmaken/schoonblazen. Zogezegd zogedaan, ben ik het stof uit de schuurmachine aan het blazen terwijl hij net de deur open doet........ :X

Zelfde auto, kop eraf gehaald, pakkingsetje gehaald. Motorblok moest nu weer in elkaar laat ik een klein moertje vallen van een steuntje waar de gaskabel vastzit. Tot op heden zit er nog steeds een tik in zijn blok want we hebben het moertje na twee dagen zoeken niet meer kunnen vinden. (auto rijdt verder prima overigens.)

Scooter, moesten nieuwe rolletjes in want hij trilde behoorlijk en wilde niet echt lekker optrekken. Nieuwe rolletjes, grammetje lichter voor het optrekken en koppelingsdeksel eraf gehaald. Nieuwe rolletjes erin en dicht dat ding. Starten en weg dacht ik. Mooi niet, ding liep ontzettend beroerd, ging inhouden en trilde nog erger als normaal. Nou ik heb echt alles los gehad van dat ding en zijn blok wat er los kon totdat ik erachter kwam dat ik 1 rolletje vergeten was er in te zetten. Moeder kwam ineens aan met een zakje met 1 rolletje er in "kan dit weg of heb je het nog nodig?"

Crossbrommer, viel me ineens op dat de kabel aan de linkerkant wat los zat. Ik die aandraaien start dat ding weer en wil niet meer in een versnelling. Doorschakelen wel maar opkomen ho maar. Kwam er na 3 dagen achter dat ik door dat kabeltje strakker te zetten dat ding eeuwig in zijn vrij had gezet.
 
Na een aanrijding bezig met het monteren van een nieuw voorspatbord en motorkap op mijn auto. Ik wil even controleren of alles netjes aansluit dus doe de motorkap dicht, om erachter te komen dat ik de ontgrendeling van de motorkap nog niet heb gemonteerd :X
Heeft me 3 uur gekost om liggend onder de voorbumper tussen carrosserie, blok en radiator door te wurmen met mijn hand om de ontgrendeling te vinden en te ontgrendelen :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan