post hier je proefritverhalen

california dreaming

MF veteraan
15 mei 2007
4.639
0
laatst heb ik mijn eerste proefrit gemaakt.

Het was een rare proefrit, omdat ik al snel stil stond, nadat de motor een poosje schokte en vermogen had verloren. Ik pielen met de choke.. nog eens starten, wat rommelen.. hielp niks.

Heb toen maar gezocht naar iemand die even voor mij de dealert wilde bellen, en dat is gebeurd. Na een poosje kwamen ze aanrijden met een tankkje bezine: ze wisten dus gewoon dat ze mij met een lege tank op pad hadden gestuurd! :/

Om nog meer redenen is de koop niet doorgegaan.

Nu ja, zulke verhalen over bijzonder proefritten zullen er wel meer zijn. Hier kun je ze kwijt:
 
Laatst bewerkt:
Ja hier is het bij motoport ook schandalig hoeveel benzine je mee krijgt. Van de ene kant begrijpelijk, zodat je niet heel ut land doortoerd. Maar je wil toch wel een proefrit van een half uur tot 1 uur maken vind ik.
Ik heb in de winter op een kawasaki ER-5 gereden en daar kwam ik NET mee terug. Op de terugweg begon hij al te stotteren vanwege lage benzinepeil :?
 
Laatst bewerkt:
Als je een flinke proefrit wilt maken pletter je er zelf toch wat benzine in? Vind ik niet meer als normaal. Er zijn tenslotte genoeg mensen die ff n fiets willen testen zonder em te kopen. Als de dealer voor al die figuren de benzine maar ff op moet hoesten wordt ie niet vrolijk van. Zo heb ik zelf laatst 2 uurtjes een VFR800 meegenomen (wat een geweldige fiets btw!), 75 km op de teller er bij gezet, maar wel netjes 5 liter peut er in gegooid.

Verder naast mn eigen fietsie destijds niet echt noemenswaardige proefritten gemaakt. Een paar keer een ritje gemaakt tijdens een demodag en dan zorgen ze altijd wel dat er genoeg peut in zit.
 
Tijdje geleden met mijn huidige motor een proefritje gemaakt. Dit was mijn 2e proefritje op diezelfde motor. De keer ervoor ging ik naar de andere kant van oud-beyerland. Dus ik besloot nu de andere kant op te gaan.

Ik kwam erachter dat dit richting het centrum was en de andere kant was richting een dijk. Dus ik besloot om te draaien. Had wel een bord gezien met doorgaand verkeer, maar niet het bord dat je niet dezelfde weg terug mocht volgen.

Meneer agent zag dit en ik kreeg mooi een bekeuring. Dit was anderhalve week geleden, dus ik moet hem nog binnen krijgen. Zal wel minstens 50 euro zijn.

De proefrit was ik toen al snel zat. Ben teruggereden en heb de besloten de motor te kopen.
 
Ik heb meerdere proefritten gemaakt bij verschillende motorzaken. Bij allen waar ik ben geweest was OF de tank netjes volgetankt of moest ik zelf even bijtanken. Werd mij gezegd dat ik lekker rond mocht rijden, en mij niet druk hoefde te maken omdat de tank volgetankt was. Bij een andere was de tank bijna leeg, werd gezegd, tank hem even vol, maak je ritje, en daarna krijg je het geld terug. (op vertoon van kassabon)

Dat is nou klantvriendelijkheid ten top. Bij een andere zaak, stond na een belletje vooraf de motor al gelijk klaar bij aankomst bij de zaak. En helemaal volgetank. Werd er nog expliciet bij gezegd.

Misschien hielp het bij een van de dealers omdat ik serieus interesse toonde. Maar dan nog. Ik heb er duidelijk bij gezegd dat ik enkel proef wilde rijden, zonder enige verplichtingen.
 
Of de verkoper er nu genoeg benzine hoort in te doen of de proefrijder is een academische discussie.
Als proefrijder hoor je genoeg beslagen ten ijs te zijn om te CHECKEN of er genoeg peut in zit, maar anderzijds getuigt het vanwege de verkoper van respect voor de mogelijke koper als ie effe laat WETEN dat er weinig benzine in zit ...
 
De verkoper zorgt er maar voor dat er voldoende benzine in zit bij mij. De verkoper kan er bij mij namelijk vanuit gaan dat ik m op eigen kosten weer even vol tank. Zit er droevig weinig in dan ga ik er denk ik niet eens op rijden. Ik koop die motor namelijk bij een dealer voor de SERVICE!
 
Laatst bewerkt:
hihi ik ging die van mij particulier kopen, van een motor agent, hehehe die vroeg van : zal ik ff voor je uit rijden met de sirene aan, ken je ff kijken hoe hard tie kan, wist niet zeker of het een grapje was dus ik heb netjes nee gezegd. tank was vol ben twee uur weggeweest, de vraagprijs was 900 heb toen 600 geboden en hem daarvoor ook gekocht.
 
De verkoper zorgt er maar voor dat er voldoende benzine in zit bij mij. De verkoper kan er bij mij namelijk vanuit gaan dat ik m op eigen kosten weer even vol tank. Zit er droevig weinig in dan ga ik er denk ik niet eens op rijden. Ik koop die motor namelijk bij een dealer voor de SERVICE!

_O-

Als je vanwege die te lege tank zelf ff wat peut er in gooit, het bonnetje bewaard, dan krijg je het gehele bedrag doorgaans gewoon terug. Dat is dus ook service... maar ja, daar wil jij enkel achteraf voor betalen... :)
 
hihi ik ging die van mij particulier kopen, van een motor agent, hehehe die vroeg van : zal ik ff voor je uit rijden met de sirene aan, ken je ff kijken hoe hard tie kan, wist niet zeker of het een grapje was dus ik heb netjes nee gezegd. tank was vol ben twee uur weggeweest, de vraagprijs was 900 heb toen 600 geboden en hem daarvoor ook gekocht.

Met de trend in de benzineprijzen is een volle tank ondertussen al bijna 900 waard....
:+
 
Mijn proefrit verhaal : Ik ging rijden, had gereden en kwam weer terug bij de dealer. Vond het toch niets en toen kocht ik 'm niet.
 
Ik lees die titel, en verwachte eigenlijk eerste indruk-ervaringen.

Mijn laatste proefritten waren vorig jaar, op een KTM Adventure 990 en de Yamaha FZS6
De KTM....in één woord WERELDS!,...deze was o.a. voorzien van Akra's en navigatie,
.....makkelijk sturen, lichte koppeling, schakelen okidoki, méga power en wát een geluid onder dat zadel vandaan!,...de kuip met scherm helpt hier ook wel een handje, dat het geluid zoveel beter te horen is.
Terugschakelen van hoogste versnelling bij 120km/u, naar de 4e om dan flink door te trekken op de linkerbaan naar (uiteraard) , veuls te hard, is een genot en gaat voorbeeldig.
Remmen vóór prima,...achter wat minder.
Ik kwam met een big-smile van die motor af.
Prijsklasse voor mij nog ff te ver weg.

De FZS6,...voelde als een grote bromfiets. Rijdt heel makkelijk, moest wel wennen aan het hoogtoerige karakter. Waarschijnlijk door de emissie-eisen, was de afstelling getemperd.
Inééns het gas opendraaien, resulteerde in een moment van even géén reactie.
Rijdt dus makkelijk en vlot,...zeer goede remmen.
Ook hier met het terugschakelen naar lagere versnelling(en),...en dan doortrekken,..geen problemen. Ik had wel last van de turbulentie van dat kuipwerk, waardoor ik vanaf 80km/u de motor niet meer hoorde. Leuke motor maar niet mijn keus.
 
Geen proefrit gemaakt op mn eerste GS500, starten, laten lopen. Was een 2e handse bij een gerespecteerd motorzaak hier uit de buurt. Had mijn rbw niet, en vrienden zaten nog met 25kw. Maar het was achteraf geen slechte aanschaf. =) op je gevoel af gaan is mestaal helemaal niet zo slecht.
 
_O-

Als je vanwege die te lege tank zelf ff wat peut er in gooit, het bonnetje bewaard, dan krijg je het gehele bedrag doorgaans gewoon terug. Dat is dus ook service... maar ja, daar wil jij enkel achteraf voor betalen... :)

Ik kom toch een proefrit maken? Dan wil ik niet eerst bij een tankstation tanken! Ik geloof namelijk best dat het tanken wel werkt bij zo'n motor. Zoals geschreven, het gaat mij niet om die 10 euro benzine die ik verstook, die verstook IK namelijk en daar betaal ik dus ook gewoon voor.

Maar ik vind wel meer vreemd in de garagewereld, de post KLEIN MATERIAAL op een rekening bijvoorbeeld.... Debiel vind ik dat! Als ik bij die dealer binnenstap voor een schroefje krijg ik het zo mee en bij een beurt moet ik er voor betalen? Raar!
 
Mijn meest tegenvallende proefrit tot nu toe was bij Motoport in Zelhem. Ik reed op een ZZR, m'n eerste proefrit na het halen van m'n rijbewijs.

Heerlijke fiets het eerste stuk, maar bij het eerste stoplicht waar ik stil kwam te staan sloeg zo de motor uit. En starten ho maar! Heb dat ding de kruising over moeten duwen. Heerlijk met 30 graden in een lekker warm pak! Gelukkig waren er een paar jochies die me wel even aan wilden duwen. Even langs m'n ouders gereden, toen heeft m'n moeder me aan moeten duwen. Het electrisch systeem was dus niet helemaal meer jofel...

Verder in de rit merkte ik ook nog dat er nogal wat trilde bij het remmen. Dus er was ook nog een remschijf krom...

Bij terugkomst waren ze nogal laks over de problemen. Voor het uitvallen hadden ze zo geen idee. Voor de kromme remschijf konden me niet vertellen of het 1 of 2 kromme schijven zouden zijn (ok, da's niet zo raar). Maar als die vervangen moest worden kwam bij de prijs opgeteld!!!

Ze wilden de motor dus gewoon in die beroerde staat verkopen...
 
Ik heb nog nooit een proefrit gemaakt, in koekblikken rijdt ik altijd nieuw.
Mijn Kawasaki GPz1000RX uit 1986 is mijn 2e motor ook geen proefrit op gemaakt.
Mijn eerste Honda CB750F uit 1981 ook niet.
Ik heb 21 jaar mijn rijbewijs.
 
heb wel eens met een fzr 600 een vastgelopen voorrem gehad,best lastig.
vent deed uit schaamte 500 euri van de prijs af.
thuisgekomen de remvloistof vervangen en wat gaten doorgeprikt zaodat de olie op de juiste plaats kwam en geen problemen meer gehad.
 
Het spannendste van mijn proefrit is het tot 3x toe laten uitvallen van de motor midden in de stad :+.

Dit kwam waarschijnlijk omdat de koppeling van mijn FZR wel erg snel aangreep...sneller dan mn lesmotor iig ;).

Geluk bij een ongeluk; er stond telkens niemand achter me :).
 
Ik heb er ook nog wel één, ik ging proefrijden op een VFR400 voor mn vriendin. Deze zou 25kw zijn. Ik ga er mee rijden, maar het viel me wel al op dat deze behoorlijk hard trok. Echt geen 25kw. :N Op een gegeven moment trek ik hard op en wil hard in de ankers gaan, gebeurde dus niet. De achterkant van die vrachtwagen kwam wel heel snel dichterbij. :N Ik gestopt, voorrem helemaal ingeknepen, en ik kon gewoon wegrijden. :N

De verkoper gaf aan dat ie nooit iets gemerkt had B| en dat de motor echt 25kw is, zelfs op kenteken, alleen druk rommelend in zn papieren kon hij het zo snel niet vinden en wilde de papieren ook niet ff afgeven ter inzage. :N

Deze hebben we dus mooi laten staan :+
 
Ik heb eens een proefrit gemaakt op een sm husqvarna 610.
je moest je vantevoren inschrijven en dan mocht je een half uur rijden.
Maar toen ik voor de tiende keer op het achterwiel door de straat reed voor de safe zaak door kwamen ze me van de motor afhalen, want daar was dat ding niet voor bedoeld.
Een supermotard waar je geen wheely mee mag maken :?
 
Proefrit op een Tuono. Voor een bocht iets bijremmen, onderuit. Ding total loss -O-
 
Ik ging bij Goedhart een proefritje maken op een TDM. Leuk stukje gereden (ondanks de kou, was eind oktober...), richting Nieuwerbrug, over de snelweg weer terug.

Kom ik terug van de proefrit, blijkt dat het prijskaartje (zo'n kartonnen A5je met een zuignap zeg maar) nog aan de koplamp hangt! Weet niet wat die gasten voor zuignappen gebruiken, maar daar zou ik met alle vertrouwen een olifant aan ophangen :+

Motor wel gekocht trouwens 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan