Post hier je snelheid op Hoevelaken

Bochtje van de A58 naar de A27 (Tilburg -> Utrecht, ter hoogte van Bavel, Breda) met 220km/u. Mijn gevoel zegt dat 240 (+?) ook moet kunnen.
Kan iemand dat gaan testen?

Laten we anders beter de circuittijden checken, veiliger en leuker.

Bedoel je die niet andersom??? In jouw richting is ie volgens mij gewoon vol open.
De links-rechts bedoel ik dus... net als bij Best maar dan sneller.
 
doe ff een search, dan kom je er achter dat je het mis hebt. 8-)
(topic van +/- 1,5 jaar geleden)

Tsja... Doe ff zelf research! Wat geef je nou aan met de pijltjes??? De afstand van raakvlak tot as of de Straal van het wiel (afstand raakvlak -as). En wat denk jij dat belangrijk is om te weten hoe hard je gaat??? Draait jouw ventieltje harder dan dat je band draait misschien? Heel bijzondere motor heb jij zeg! Het maakt dus geen reet uit waar je het asfalt raakt met je band! Het enige wat telt is de omtrek van het wiel waarop de meting uitgevoerd wordt. Kijk eens goed naar bijv, een fietscomputer. De sensor zit in het wiel (ver boven het loopvlak) maar je diet wel de omtrek van het wiel op te geven. En weet je waarom...? Omdat het wiel overal even hard draait!
Martin had dus gewoon gelijk! Het maakt geen reet uit! Hoe schuin je gaat de teller blijft echt wel het zelfde aangeven!

KAWA-sutra 4 isn't just sex... Its art!
 
je bent het er echt niet mee eens he, mo-ose ... :?
en toch is het zo ... *D ... aan de zijkant van je band wordt nl. de omtrek minder en dus moet het wiel sneller rond om dezelfde snelheid te houden.
oftewel, als je geen gas bij geeft en je legt je motor plat, dan rem je af.
think about it ....

oftewel ... je fietscomputertje begint in de bocht te liegen ... })
 
even duidelijk:

Deel 1 })

De tijd die de as nodig heeft om 360 graden te draaien is even groot als de tijd die de band nodig heeft om 360 graden te draaien ;)

Je as maakt bijv. 30 omwentelingen per minuut, je band dus ook!
Mits je slip hebt tussen je band en velg :P

Dit is denk wel te volgen :+

Deel 2 })

Je band is in het midden hoger als de zijkant dit betekent dat het midden een grotere omtrek heeft.

Stel:
-midden band omtrek van 2 meter.
-zijkant band omtrek van 1 meter.
-100 km/h is 50 omwentelingen van de band!

Je rijdt nu 100 km/h naar de bocht (je band midden nu 50 omw/min). Nu ga je de bocht in (zijkant band). Je reed per omwenteling 2 meter (omtrek midden-band) nu ga je per omwenteling 1 meter (omtrek zijkant-band) afstand rijden.

Nog te volgen :+

Dus: je band gaat nog steeds met 50 omw/min in de rondte alleen je afgelegde weg wordt korter! (één rondje v/d band is maar 1 meter aan de zijkant i.p.v. 2 in het midden)

Je legt minder afstand af in dezelfde tijd d.w.z. dat je snelheid daalt. Om 100 km/h te blijven rijden moet je meer gasgeven als het rechte eind.

Is zo simpel :z

vb. pak je fiets gooi d`r kinderwagen wielen op (zijkant band, kleine omtrek) je gaat fietsen. Daarna monteer je weer je gewoone en je zal zien als je hetzelfde aantal toeren fietst dat je met grote wielen (midden band, grote omtrek) harder gaat 8-)

Nog een paar feiten :+

-Als je km-teller staat aangesloten op het aantal omwentelingen van de as. Zal die sneller aangeven in de bocht als dat je werkelijk gaat. Hij denkt dat je op de grote omtrek rijdt (midden-band) terwijl je op de kleine omtrek rijdt (zijkant-band).
-Is je band versleten (kleine omtrek) ga je langzamer in werkelijkheid als dat je teller aangeeft.
-Top snelheid of bochten snelheid meten dus met nieuwe banden, veel spanning d`r in ga je het hardst ;)

Volgens mij moet echt iedereen dit verhaaltje snappen, heb me best gedaan iig O-)

edit: ben dislecties, dus een paar foutjes d`r uit gehaald. Enja d`r zullen d`r nog wel een berg(je) inzitten '(
 
Laatst bewerkt:
even duidelijk:

Deel 1 })

De tijd die de as nodig heeft om 360 graden te draaien is even groot als de tijd die de band nodig heeft om 360 graden te draaien ;)

Je as maakt bijv. 30 omwentelingen per minuut, je band dus ook!
Mits je slip hebt tussen je band en velg :P

Dit is denk wel te volgen :+

Deel 2 })

Je band is in het midden hoger als de zijkant dit betekent dat het midden een grotere omtrek heeft.

Stel:
-midden band omtrek van 2 meter.
-zijkant band omtrek van 1 meter.
-100 km/h is 50 omwentelingen van de band!

Je rijdt nu 100 km/h naar de bocht (je band midden nu 50 omw/min). Nu ga je de bocht in (zijkant band). Je reed per omwenteling 2 meter (omtrek midden-band) nu ga je per omwenteling 1 meter (omtrek zijkant-band) afstand rijden.

Nog te volgen :+

Dus: je band gaat nog steeds met 50 omw/min in de rondte alleen je afgelegde weg wordt korter! (één rondje v/d band is maar 1 meter aan de zijkant i.p.v. 2 in het midden)

Je legt minder afstand af in dezelfde tijd d.w.z. dat je snelheid daalt. Om 100 km/h te blijven rijden moet je meer gasgeven als het rechte eind.

Is zo simpel :z

vb. pak je fiets gooi d`r kinderwagen wielen op (zijkant band, kleine omtrek) je gaat fietsen. Daarna monteer je weer je gewoone en je zal zien als je hetzelfde aantal toeren fietst dat je met grote wielen (midden band, grote omtrek) harder gaat 8-)

Nog een paar feiten :+

-Als je km-teller staat aangesloten op het aantal omwentelingen van de as. Zal die sneller aangeven in de bocht als dat je werkelijk gaat. Hij denkt dat je op de grote omtrek rijdt (midden-band) terwijl je op de kleine omtrek rijdt (zijkant-band).
-Is je band versleten (kleine omtrek) ga je langzamer in werkelijkheid als dat je teller aangeeft.
-Top snelheid of bochten snelheid meten dus met nieuwe banden, veel spanning d`r in ga je het hardst ;)

Volgens mij moet echt iedereen dit verhaaltje snappen, heb me best gedaan iig O-)

edit: ben dislecties, dus een paar foutjes d`r uit gehaald. Enja d`r zullen d`r nog wel een berg(je) inzitten '(

Kweet nie hoor, maar wat als je een elektronische km-teller hebt??? Die dus niet op je voorwiel is aangesloten... wat dan? Meeste moderne motoren hebben geen tellerkabel meer op 't voorwiel zitten.
 
Hoevelaken dus he... Misschien dan ook een keertje langsfietsen. Als je dus binnenkort een 750 Paso (met sticker uiteraard) heel langzaam door de bocht ziet gaan ben ik t :) . Durf redelijk plat, maar nie in een onbekende bocht. Afslag A2(Den bosch -> Utrecht) de A 59 op daarentegen gaat tegenwoordig wel lekker. Vorige week zaterdag in de buitenbaan een redelijk nieuwe blade (op de binnenbaan) ingehaald.

Anyways... have fun en met nie meer as alleen 't knietje of 'n step aan de grond ;)
 
even duidelijk:

Deel 1 })

De tijd die de as nodig heeft om 360 graden te draaien is even groot als de tijd die de band nodig heeft om 360 graden te draaien ;)

Je as maakt bijv. 30 omwentelingen per minuut, je band dus ook!
Mits je slip hebt tussen je band en velg :P

Dit is denk wel te volgen :+

Deel 2 })

Je band is in het midden hoger als de zijkant dit betekent dat het midden een grotere omtrek heeft.

Stel:
-midden band omtrek van 2 meter.
-zijkant band omtrek van 1 meter.
-100 km/h is 50 omwentelingen van de band!

Je rijdt nu 100 km/h naar de bocht (je band midden nu 50 omw/min). Nu ga je de bocht in (zijkant band). Je reed per omwenteling 2 meter (omtrek midden-band) nu ga je per omwenteling 1 meter (omtrek zijkant-band) afstand rijden.

Nog te volgen :+

Dus: je band gaat nog steeds met 50 omw/min in de rondte alleen je afgelegde weg wordt korter! (één rondje v/d band is maar 1 meter aan de zijkant i.p.v. 2 in het midden)

Je legt minder afstand af in dezelfde tijd d.w.z. dat je snelheid daalt. Om 100 km/h te blijven rijden moet je meer gasgeven als het rechte eind.

Is zo simpel :z

vb. pak je fiets gooi d`r kinderwagen wielen op (zijkant band, kleine omtrek) je gaat fietsen. Daarna monteer je weer je gewoone en je zal zien als je hetzelfde aantal toeren fietst dat je met grote wielen (midden band, grote omtrek) harder gaat 8-)

Nog een paar feiten :+

-Als je km-teller staat aangesloten op het aantal omwentelingen van de as. Zal die sneller aangeven in de bocht als dat je werkelijk gaat. Hij denkt dat je op de grote omtrek rijdt (midden-band) terwijl je op de kleine omtrek rijdt (zijkant-band).
-Is je band versleten (kleine omtrek) ga je langzamer in werkelijkheid als dat je teller aangeeft.
-Top snelheid of bochten snelheid meten dus met nieuwe banden, veel spanning d`r in ga je het hardst ;)

Volgens mij moet echt iedereen dit verhaaltje snappen, heb me best gedaan iig O-)

edit: ben dislecties, dus een paar foutjes d`r uit gehaald. Enja d`r zullen d`r nog wel een berg(je) inzitten '(


Dan zal ik nog maar een poging doen om het uit te leggen want het gaat weer mis.

quote: De tijd die de as nodig heeft om 360 graden te draaien is even groot als de tijd die de band nodig heeft om 360 graden te draaien

Dit is een waarheid als een koe!!! Voorwaarde is wel dat de as vast zit (middels bv. spaken aan die band)


De denkfout wordt gemaakt met het verleggen van het raakvlak (en dus kleiner worden van de cirkel en dus omtrek) Maar daar gaat het helemaal mis. Immers de cirkel blijft even groot. (zie bovenstaande quote) Dit wiel gaat dus echt niet harder draaien als ik het raakvlak naar binnen breng (dichter op de as)

Let op: Een grammafoonplaat... wie kent ze niet? Vraag anders je ouders want ik heb ze ook alleen maar op plaatjes gezien... *D

Een grammafoonplaat draait met 42 toeren (geloof ik). Wanneer je nu de naald op het begin zet (buitenzijde schijf) klinkt de muziek prima. Naarmate de tijd verstrijkt zal de naald naar binnen bewegen (richting de as) De afstand die de naald aflegt is in het begin ook groter dan naarmate de plaat vordert. Immers de cirkel waarbinnen hij draait wordt steeds kleiner. De muziek blijft echter prachtig klinken. En nou komt het... De platenspeler gaat niet harder draaien. Draait nog steeds 42 toeren. En dus ook even hard!
En dat geld ook voor je snelheidsmeter als je het raakvlak verplaatst richting de as. Hij geeft niets meer of minder aan.

Het enige wat invloed zou kunnen uitoefenen is de band zelf door te vervormen en hoger te worden. Hierdoor wordt de omtrek groter en draait het wiel langzamer. Dit heeft dus een negatief effect op je snelheidsmeter die hierdoor minder!!! aangeeft.

Simpeler kan ik het op dit moment niet uitleggen. Ik hoop dat het nu duidelijk is!
 
Anyways... have fun en met nie meer as alleen 't knietje of 'n step aan de grond ;)
Er lopen hier figuren rond die het presteren hun uitlaat te ruineren door een bocht te nemen.....ik hoor er niet bij.
 
Op zaterdag 28 juni 2003 20:07 schreef MO-ose het volgende:Bla bla bla

Dan zal ik nog maar een poging doen om het uit te leggen want het gaat weer mis.
De platenspeler gaat niet harder draaien. Draait nog steeds 42 toeren. En dus ook even hard!

En dat geld ook voor je snelheidsmeter als je het raakvlak verplaatst richting de as. Hij geeft niets meer of minder aan.

Bla bla blablabla

Je verwisselt hier hoeksnelheid met (rechtelijn-)snelheid. Dus afgelegde hoek per tijdeenheid, en afgelegde weg per tijdseenheid.

De snelheid van een punt op jouw plaat is aan de buitenrand veel hoger als aan de binnenkant, terwijl beide toch de zelfde hoeksnelheid hebben.

Maar het is natuurlijk niet zo dat je km teller omhoog schiet als jij een bocht maakt. Ik denk eerder dat de km-teller gelijk blijft, maar de werkelijke snelheid daalt.
 
Net ff een paar rondjes gereden en ff op de snelheid gelet. Gemiddeld zo'n 120 km/u (ene bocht is wat krapper dan de andere). Kan best harder, maar met deze snelheid voelt het wel lekker relaxed.

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic, wat het ook waard mogen zijn :+

Was trouwens redelijk rustig, ben alleen iemand op een blauwe R6 (zonder M-F sticker) tegengekomen. Hij reed even voor me maar kreeg om begrijpelijke redenen, zijn knie niet aan de grond (had geen kneesliders) })
 
...
Let op: Een grammafoonplaat... wie kent ze niet? Vraag anders je ouders want ik heb ze ook alleen maar op plaatjes gezien... *D

Een grammafoonplaat draait met 42 toeren (geloof ik). Wanneer je nu de naald op het begin zet (buitenzijde schijf) klinkt de muziek prima. Naarmate de tijd verstrijkt zal de naald naar binnen bewegen (richting de as) De afstand die de naald aflegt is in het begin ook groter dan naarmate de plaat vordert. Immers de cirkel waarbinnen hij draait wordt steeds kleiner. De muziek blijft echter prachtig klinken. En nou komt het... De platenspeler gaat niet harder draaien. Draait nog steeds 42 toeren. En dus ook even hard!
En dat geld ook voor je snelheidsmeter als je het raakvlak verplaatst richting de as. Hij geeft niets meer of minder aan.
...

En nou de CD ;) . (die heeft dus geen constante snelheid (verschil tussen digitaal/analoog))

Dat is btw best geinig om te bekijken, de muziek aan het uiteinde van de grammafoonplaat zou dus van een andere kwaliteit moeten zijn dan aan het begin van de plaat i.v.m. het verschil in snelheid van de naald.
 
klinkt misschien stom hoor, maar is de snelheid waarmee je erdoor gaat echt zo interessant? Het gaat er toch om of je plezier hebt!

Enne, die goser die laatst die klapper maakte op het klaverblad (de politie-onderzoeks-krijtstrepen staan er nog) keek vast ook even op zijn teller. :(

Ik zeg: better save then sorry.
 
he mooie topic zo...}]
moeten we ook eens in apeldoorn gaan doen.
weet mijn snelheid zo niet in hoevelaken maar weet wel dat je in apeldoorn de 140 moet kunnen halen(zelf zit ik daar aan de 130km/u)

ik ga even hard als rr mania,hebben laatst een poos achter elkaar gereden.

op hoevelaken ga ik iets zachter,ben er vorig jaar met mijn zx12r goed hard afgegaan :?
ik vindt het trouwens ook hard zat zo ,wie harder wil en kan ga lekker je gang ik vindt het mooi zo. :)
ik durf ook niet harder ;)
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 28 juni 2003 20:07 schreef MO-ose het volgende:Een grammafoonplaat verhaal....

2 vragen:
-Als je een 10 inch velg monteert op je fiets ipv van een 16 inch heeft dat invloed op je teller en snelheid..?
-ben je het eens dat je met een versleten band langzamer rijd dan dat je teller aangeeft?

Ik zeg en denk dat je met die kleine velg veel minder hard gaat als met die grote :P Dat is net zo als met tandwielen, kleine voor ga je op top minder hard :z

In de bocht "verwissel" je van grote van "velg". De zijkant van je band heeft een kleinere omtrek en diameter itt het midden van de band. Dus moet je meer omwentelingen maken in de bocht om aan dezelfde aantal meters per seconde te komen dan als je rechtdoor rijdt.

Maar de teller weet niet dat je in een bocht zit dus die geeft gewoon lekker recht door aan zoals altijd, dus teveel.
 
Op maandag 30 juni 2003 15:59 schreef Dennizz het volgende:2 vragen:
-Als je een 10 inch velg monteert op je fiets ipv van een 16 inch heeft dat invloed op je teller en snelheid..?
-ben je het eens dat je met een versleten band langzamer rijd dan dat je teller aangeeft?

Antwoord: 10" ipv 16", en dan gaan we er van uit dat je die als voorwiel inzet.
Ga je niks harder van rijden/zachter van rijden, echter je teller zal schofterig te veel aangeven (mits op de vooras gemonteerd). Dit komt omdat de gehele (let wel: De gehele) wielomtrek kleiner wordt. Dit wiel moet dus veel harder draaien om dezelfde afstand af te leggen als het 16".
Met een versleten band geldt hetzelfde. De band wordt lager en dus de wielomtrek kleiner. Derhalve meer omwentelingen en dus een hoger tellersnelheid. Echter 100kmh blijft ook hier 100kmh. Maar dit verschil is marginaal. Je bewering klopt wel. Je rijdt langzamer dan je teller aangeeft

Reken maar mee:
omtrek cirkel = 2 x pie x R
Stel: wiel = 16", bandhoogte 72 mm
Diameter wiel incl. band = 16x2.54+2x72mm= 55,04. Hieruit volgt: R=27,52 cm
Omtrek van dit wiel is dus: 2x3.14x27.52 =172,83 cm

Stel nu dat we 3 mm profiel wegrijden op hoevelaken. Dan volgt daaruit een kleinere wielomtrek, en wel: 2x3.14x27.22=170,94 cm

Dan nu naar de afwijking met minder profiel:

Stel we bleren met 120kmh over hoevelaken.
120kmh = 120.000 mtr/uur
Ons wiel met 72mm bandhoogte zal hiervoor nodig hebben een 'x' aantal omwentelingen.
En wel 120.000 : 1.7283 = 69432,4 omwentelingen
Het wiel met versleten band heeft nodig: 120.000 : 1.7094 = 70200,07 omwentelingen

70200.07 - 69432.4 = 767,67 omwentelingen verschil. Op je teller het royale aantal kilometers van 767,67 x 1,7283m = 1326,76 : 1000 = 1.32676 km
Knap trouwens als je dit verschil ziet dan wel merkt.

Nou weer terug naar waar het allemaal mee begon: Waarom wordt jouw wiel kleiner als je de bocht door gaat? Even de vervorming van de band en eventuele spin/glijden buiten beschouwing gelaten.

Het voorbeeld van de tandwielen is niet zo'n best voorbeeld. Hier is sprake van een overbrenging en een wijziging in verhoudingen. Dat de top lager ligt bij een kleiner voortandwiel heeft niets te maken met het tandwiel maar met het aantal toeren wat je blok kan draaien. Probeer maar eens met 3000 rpm te rijden met 15 tands voor en leg er dan maar een 13 tands op. En nu vol doorbleren naar de begrenzer. Wedden dat de top van het 13 tands hoger is dan met 15.
 
Je hoort het zelfs, als je je fiets in de bocht legt bij gelijke snelheid hoor je je toeren toenemen (en dus daarmee ook de snelheid op je TELLER) terwijl je werkelijke snelheid gelijk blijft. Stond ooit een stukkie in Moto73 van Joost Overzee in de RS250 challenge, door dit effect liep deze fiets zelfs uit z'n powerband !! (al gaat dat wel heel erg ver..)

op dodrt.dod.no/001/99rs250.htm staan 3 leuke filmpjes, kan je duidelijk horen dat de toeren flink toenemen bij grotere hellingshoeken (en afnemen bij rechtop komen in b.v. korte chicane)


 
Laatst bewerkt:
lees topic hoevelaken vorig jaar..

ging met de R6 met zo'n 130 erin en met iets over 140 eruit met kuip aan de grond
(vraag maar aan mosselman geloofde het niet en stond toen met zijn mond vol tanden)
en nu met de 1000 die ik net 2 weken thuis heb met 125/130 erin en met zo'n 135/140eruit.. step en uitlaat zit vlakbijmekaar en heb de step al best versleten dus eerst een hogereuitlaat of smaller en dan verder kijken..
je bent STOER
lekker belangerijk hoe hard je over een klaverblad kan hee...kom op zeg..
 
Hoevelaken dus he... Misschien dan ook een keertje langsfietsen. Als je dus binnenkort een 750 Paso (met sticker uiteraard) heel langzaam door de bocht ziet gaan ben ik t :) . Durf redelijk plat, maar nie in een onbekende bocht. Afslag A2(Den bosch -> Utrecht) de A 59 op daarentegen gaat tegenwoordig wel lekker. Vorige week zaterdag in de buitenbaan een redelijk nieuwe blade (op de binnenbaan) ingehaald.

Anyways... have fun en met nie meer as alleen 't knietje of 'n step aan de grond ;)

Zat daar vorige zomer met tege de 190 met mn knie aan de grond O-)
 
Hierbij mijn bijdrage aan ut kmteller verhaal.
Het is heel simpel. Het aantal toeren is op de as en ut band utzelfde, maar de draaisnelheid niet omdat de omtrek anders is.
Als je 1 omwenteling maakt met je band maak je ook 1 omwenteling met je as. Maar de draaisnelheid is bij je wiel vele malen groter als bij je as, daarom legt ie ook in hetzelfde tijdsbestek een grotere afstand af.
Je kmteller is geijkt op je wielomtrek op ut buitenste puntje, dus spitste punt van je band. Die gaat er dus vanuit dat als je 1 omwenteling hebt gemaakt dat je dus 2 meter(gokje) verder bent. Maar als je dus een kleinere wiel zou monteren, of dus idd op ut randje van je band rijdt heb je een kleinere omtrek, dus leg je een kleinere afstand af per omwenteling. Maar dat weet je teller niet, en die berekent de afstand voor de maximale wielomtrek. Dus geeft ie te veel aan. Want je legt nou per omwenteling maar 1.80 af ipv 2 meter...terwijl je snelheid aan de hand van die 2 meter berekend wordt...
Duidelijk? Ja? mooi!! nee? brand los...
 
Napo? Ben jij het? :P
uh ja ;)
laat ff wel wezen ik ben ook liefhebber van bochten, en lekker plat en lekker knieeen...maar...hoe hard ga ik het bochtje door.....vind het weer net ff niet.

afhankelijk van je lijn, kijktechniek, zithouding en durf wordt je snelheid bepaalt...

als we dan toch voor het hogeposergehaltetopic gaan...ga dan eens klokken...met een stopwatch...dan kan je pas zien wie er sneller is.

en laat de supermotards dan ook ff meedoen...

ennuh..die snelheden scheppen ook verwachting he bij andere, goh jacksappie gaat met 130 door de bocht, dat moet ik ook kunnen...

topic: "*klets weer een op zijn bek* dood"

en wij maar posten o wat erg zielig wat een gemis...

klinkt wel moraal ridderig tuurlijk...maar als we een beetje minderen met mansevooruitwaartsedranghoogtestosterontopics denk ik dat we er met zijn allen er voor kunnen zorgen dat er wat minder ongelukjes gebeuren...(vooral eenzijdige ongelukken).
 
goh jacksappie gaat met 130 door de bocht, dat moet ik ook kunnen...

Ik heb met het openen van dit topic onderschat dat er mensen zijn die zich gek laten maken door verhalen van anderen.

Meer in de zin van "Woh, goed man..." ipv "Shit, ik kan niet rijden" :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan