Dennizz
MF veteraan
ff een plaatje d`r bij.
Je teller staat ingesteld op de rode diameter van de band.
Nou ga je door de bocht en dan rijdt je op de blauwe diameter. Je legt dus minder afstand af dan je teller denkt. Op de rode lijn rij je niet meer, die is los van het asfalt. Dus je maakt wel even veel omwentelingen maar je omtrek per omwenteling veranderd op rood is die 2 meter op blauw 1 meter. Dus minder afstand met dezelfe tijd betekent minder snelheid!
Je zei zelf al (was je met me eens) dat er met een versleten band teveel km wordt aangeven als met een nieuwe. Dit is toch hetzelfde effect??? Nieuwe band is de rode lijn, de blauwe lijn de versleten... De rode lijn is 16 inch en de blauwe 10 inch Oja, ik had het natuurlijk over beide wielen vervangen
Oja, die groene lijn geeft dus het verschil van diameter aan
Nu is het toch wel duidelijk Max heeft het iig door
Je teller staat ingesteld op de rode diameter van de band.
Nou ga je door de bocht en dan rijdt je op de blauwe diameter. Je legt dus minder afstand af dan je teller denkt. Op de rode lijn rij je niet meer, die is los van het asfalt. Dus je maakt wel even veel omwentelingen maar je omtrek per omwenteling veranderd op rood is die 2 meter op blauw 1 meter. Dus minder afstand met dezelfe tijd betekent minder snelheid!
Je zei zelf al (was je met me eens) dat er met een versleten band teveel km wordt aangeven als met een nieuwe. Dit is toch hetzelfde effect??? Nieuwe band is de rode lijn, de blauwe lijn de versleten... De rode lijn is 16 inch en de blauwe 10 inch Oja, ik had het natuurlijk over beide wielen vervangen
Oja, die groene lijn geeft dus het verschil van diameter aan
Nu is het toch wel duidelijk Max heeft het iig door