Postie Bike Challenge

Jasperrr

Die hard MF'er
1 mrt 2010
859
184
Hoi allemaal,

Dit jaar wil ik naar Australie om daar eens rond te gaan kijken (op de motor!). Een vriend van mij (die ook mee zal rijden en in Australie woont) bracht het volgende onder mijn aandacht:
http://www.postiebikechallenge.org/index.htm

The 2012 event takes us through Western Australia, the state with the most remote regions. We will avoid the tourist route along the coast and instead head inland from Perth before weaving our way up to Broome, our final destination. The Western Australia event will travel through gold-rush country and pass through numerous national parks, the amazing coastline at 80-mile beach and finally on to Broome.
World heritage rainforests, deserts, open plains, snowy mountains, river crossing, bitumen roads, dirt roads, corrugations and bulldust provides the backdrop to the Postie Bike Challenge event.

Dit alles op een Honda CT110. Het gaat om zo'n 4000km in 10 dagen, en nog voor een goed doel ook :)

Nou is dit topic niet slechts een mededeling, want ik heb ook nog wat vragen :P:
- Heeft iemand ervaring met deze reis?
- Heeft iemand ervaring met de CT110? Is dat een beetje lekker rijden? :]
- Hoe kan ik het beste sponsors benaderen en wat voor bedrijven zijn er mogelijk voor te vinden? Het is namelijk vrij duur om helemaal zelf te betalen (budget voor 4 weken wordt in 10 dagen opgemaakt).

Ben benieuwd naar de reacties :)
 
Oh ja, de goede doelen zijn ZEER lokale partijen :)
Local Community Groups
Where possible, we source local community groups at each of our overnight stops to provide our catering. Over the years these groups have included, Lions club, Rotary, school parents and citizens groups, local sporting clubs, Country Women's Association, Cancer council, Aboriginal community groups, and showground society groups. The Postie Bike Challenge provides one of the most significant fundraising opportunities for these community groups in return for their provision of dinner, breakfast, drinks and packed lunches.
 
Rotary als te sponseren club? dat zijn toch juist zakenlieden met veel geld? :?
vaag

verder gaaf project, zag op youtube eens een filmpje van die posties, dingen lijken haast onverwoestbaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een beetje de naam die het hier heeft (hoeveel armoede hebben we hier nou helemaal?), maar dat is in andere landen wel anders :)

Haha dat filmpje is echt vet :D *O*
 
Laatst bewerkt:
Rotary als te sponseren club? dat zijn toch juist zakenlieden met veel geld? :?
vaag

verder gaaf project, zag op youtube eens een filmpje van die posties, dingen lijken haast onverwoestbaar.
Dat is de Rotary Club in Amerika denk ik.
Dit is Australië en daar is Rotary een foundation.
 
ok, waarschijnlijk toch heel wat anders met toevallig dezelfde naam. Hier in Nederland is het ook een samenkomst voor rijke zakenlieden om samen te beleggen en nog meer geld te genereren :)
 
Haha ok dus dat zijn zo'n ECHT onverwoestbare apparaten :) En belangrijker, blijkbaar nog comfortabel genoeg ook, want Australie -> Nederland is een best wel redelijke afstand :]
 
Maareuh kun je niet beter zelf zo'n ding kopen en daarmee een rondje OZ doen? 5500 aussie dollar lijkt me lichtelijk overdreven eerlijk gezegd.
Wat zit daarbij inbegrepen?

Edit:

What is provided?

A registered Honda CT110 motorcycle which has been prepared by Honda .
Milk crate attached to the rear carrier of the motorcycle.
An 80 litre duffle bag which must contain all your camping and personal items.
A fluorescent vest to be worn when riding.
Hema motorcycle atlas.
2 pre-event newsletters
Daily running sheets with distance and turn points.
Event polo shirt.
Event cap.
2 water bottles.
Personal first aid kit.
Lunch box.
Luggage and spare parts truck to carry your 80L duffle bag.
From departure day (day 2) lunch and dinner. Then all breakfasts, lunches and dinners.
All fuel.
Several support vehicles with water, fuel, first aid and satellite communications.
Several mechanics.
Accommodation in a hotel (twin share) for one night at our destination and a celebration dinner.

Edit 2: ennuh, het is gewoon een commerciele club die een IMHO redelijk dure rondreis organiseren. waarbij ze de brommertjes (200 dollar schat ik zo) weggeven aan een goed doel.
 
Laatst bewerkt:
Hey Aadman :)

Zelf kopen is zeker een alternatief, en ook een alternatief wat ik serieus neem. Er zitten echter een aantal voordelen aan:
1) Ondersteuning van goede doelen (ook al is het merendeel slechts indirect door het aandoen van die gehuchten)
2) Volgwagen met monteurs (als niet-sleutelaar een fijne gedachte :P)
3) Volgwagen voor campeerspullen etc, ondersteuning, eten/drinken
4) Je komt echt in de ECHTE outback (zal ik zelfstandig niet zo snel doen)

De brommertjes hadden ze vorige keren voor zo'n 600 to 800 dollar verkocht :P

Voor mij zelf is de combi van goed doel / buiten gebaande paden (zonder de risico's van een niet-sleutelende in welvaart levende westerling) wel erg interessant. Maar 4500 euro interessant weet ik dus ook niet zo goed :-] Bedankt voor de input!

(was jij niet ook naar Japan geweest? Volgens mij hebben we elkaar daar toen over gesproken :))
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij liggen die postiebikes niet zo voor het oprapen , zijn dacht ik nogal geliefd.
Hier in Tas tenminste...

Best grappig om de postbodes hier rond te zien racen op die dingen!
 
Hey Aadman :)

Zelf kopen is zeker een alternatief, en ook een alternatief wat ik serieus neem. Er zitten echter een aantal voordelen aan:
1) Ondersteuning van goede doelen (ook al is het merendeel slechts indirect door het aandoen van die gehuchten)
2) Volgwagen met monteurs (als niet-sleutelaar een fijne gedachte :P)
3) Volgwagen voor campeerspullen etc, ondersteuning, eten/drinken
4) Je komt echt in de ECHTE outback (zal ik zelfstandig niet zo snel doen)

De brommertjes hadden ze vorige keren voor zo'n 600 to 800 dollar verkocht :P

Voor mij zelf is de combi van goed doel / buiten gebaande paden (zonder de risico's van een niet-sleutelende in welvaart levende westerling) wel erg interessant. Maar 4500 euro interessant weet ik dus ook niet zo goed :-] Bedankt voor de input!

(was jij niet ook naar Japan geweest? Volgens mij hebben we elkaar daar toen over gesproken :))

Ja, maar het goede doel is alleen de motor die ze weggeven..
Het is een Honda, waar heb je monteurs voor nodig? Gewoon een RAC lidmaatschap afsluiten en ze komen je helpen, daarbij, elke local met een Ute kan je helpen of je brommer meenemen naar de dichtsbijzijnde garage, ding weegt toch niks.

Ik ben zeker naar Japan geweest, en ook naar Oz (ben met de typische Nederlands backpacker auto, een Ford Falcon op en neer van Sydney naar Ayers rock gereden in 11 dagen.. |( ) de outback is best leuk hoor, maar man, wat is dat land groot..

- tent en slaapzak kun je altijd op je motor binden
- het zijn daar trouwens ook gewoon westerlingen hoor, je gaat niet naar Somalie ofzo ;) (Mad Max is niet echt namelijk)
 
Het goede doel is ook de accomodatie / eethuizen van de lokale mensen gebruiken :)

Ik snap wel dat het westerlingen zijn, ik bedoelde meer dat als ik in de outback stil kom te staan, ik het waarschijnlijk nog geen dag overleef :P

Reinhoud:
Als ik (nou ja, de australier, das makkelijker met papierwerk schat ik) daar zelf een (twee) motor(en) ga kopen, zat ik te denken aan een Suzuki DR650 :) Schijnen ook niet kapot te krijgen te zijn :P Eigenlijk denk ik pas sinds ik het postie-verhaal ken aan een lichtere motor. Ik heb nog nooit offroad gereden, weet niet goed wat het beste is.
 
Het goede doel is ook de accomodatie / eethuizen van de lokale mensen gebruiken :)

Ik snap wel dat het westerlingen zijn, ik bedoelde meer dat als ik in de outback stil kom te staan, ik het waarschijnlijk nog geen dag overleef :P

Reinhoud:
Als ik (nou ja, de australier, das makkelijker met papierwerk schat ik) daar zelf een (twee) motor(en) ga kopen, zat ik te denken aan een Suzuki DR650 :) Schijnen ook niet kapot te krijgen te zijn :P Eigenlijk denk ik pas sinds ik het postie-verhaal ken aan een lichtere motor. Ik heb nog nooit offroad gereden, weet niet goed wat het beste is.

Ding op je naam zetten is geen enkel probleem.. Doen jaarlijks honderden buitenlandse
backpackers.
DR650, Honda Transalp, Xt600, XR250 noem het allemaal maar op. Koop een redelijke, niet de goedkoopste. Heel licht motortje is een leuk idee, maar vergeet niet dat de afstanden echt bizar groot zijn, dus dat je daar wel je reisdoelen op moet afstemmen.

In de (echte) outback is geen reet te zien of doen, op alle wegen waar jij wil rijden komt gewoon elke dag of eens in de twee dagen een (vracht)auto langs. Als jij echt een probleem hebt helpen ze je heus wel.
Zowiezo heb je voor die stukken geen offroad nodig, het zijn namelijk gewoon wegen, al ligt er geen asfalt.

Als je outback en een leuk stuk Australie wil zien kun je dit rondje heel makkelijk dit rondje (over verharde wegen) doen:

Sydney, Broken Hill, Adelaide, (Great Ocean Road) Melbourne (evt Philip Island en als je de kans hebt Taz) en dan terug naar Sydney..

ff opletten met je benzine, maar nergens te gek, er is altijd (een klein beetje) verkeer en je kunt langs de filmlocaties van mad max II in Broken Hill. :-)
 
Goede tips Aadman!

Dat rondje (Google Maps) klinkt wel interessant :) Zat zelf in eerste instantie te denken aan (grofweg) Darwin, Townsville, Sidney (dus geen rondje, Google Maps). Zal dit eens voorstellen aan die vriend van me, die woont in Sydney en werkt veel in Melbourne. Eens kijken wat-ie zegt!

Ook goed om te horen van die wegen en dat'r toch nog wel wat verkeer komt :) Ben beetje een schijtluis, maarjah, als je't nooit doet kom je'r nooit over heen :) Ik bouw het langzaam op. Japan was westers en helemaal weinig risico (afgezien van de taal) :P
 
Laatst bewerkt:
Goede tips Aadman!

Dat rondje (Google Maps) klinkt wel interessant :) Zat zelf in eerste instantie te denken aan (grofweg) Darwin, Townsville, Sidney (dus geen rondje, Google Maps). Zal dit eens voorstellen aan die vriend van me, die woont in Sydney en werkt veel in Melbourne. Eens kijken wat-ie zegt!

Ook goed om te horen van die wegen en dat'r toch nog wel wat verkeer komt :) Ben beetje een schijtluis, maarjah, als je't nooit doet kom je'r nooit over heen :) Ik bouw het langzaam op. Japan was westers en helemaal weinig risico (afgezien van de taal) :P

Japan is niet westers, Japan is welvarend.. ;)

Vergis je niet in de outback, het is vooral heel erg groot. Ik vond het cool om het gedaan te hebben, maar je rijdt soms echt letterlijk dagen over kaarsrechte wegen. Ik studeerde toen in Sydney, dus de Australie ervaring kreeg ik toch wel mee.

Oostkust is ook leuk hoor, flink wat tourist traps :)

Je kunt in Australie heel veel plekken vinden waar niemand komt hoor, geen enkel probleem. Een uur buiten Sydney heb je de Blue Mountains, als je daar de verkeerde richting op loopt vinden ze je pas over 50 jaar weer. :)

Australie is nog steeds "light" reizen hoor. :) Denk dat je tegenwoordig naar Afghanistan moet om het echt spannend te maken.
Ozzies zijn over het algemeen hele relaxte mensen, nooit te beroerd om je ff te helpen, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Er is altijd wel een garage ergens.
 
Als je in Aus een motor koopt, koop er dan wel een met registration!!
Als je er een zonder koopt moet ie voor een roadworthy test, en dan kan er van alles naar boven komen...
Registration is wel vrij prijzig, kost $600 per jaar.
WA verzekering is niet verplicht in AUS, is wel aan te raden!!

Ik heb mijn motor van NL meegenomen naar AUS..
 
Reinhoud: daar heb ik ook nog over zitten nadenken :) Hoe heb jij dat geregeld, en hoeveel kostte dat? Op zich zie ik dat ook wel zitten namelijk! Het enige wat ik kon vinden waren formulieren voor quotes. Indicaties van andere posters op internet waren 1000 tot 2000 euro.
Enkele reis zou evt ook kunnen, dan verkoop ik'm daar wel weer en koop ik in NL weer een andere :P
 
Aadman: ik bedoelde inderdaad welvarend, excuus :)
"Light" reizen is ok op dit moment. Rustig opbouwen en ervaring opdoen. Ben niet zo'n waaghals (alhoewel het er uiteindelijk om gaat wat je doet, niet wat er allemaal in je hoofd afspeelt :P)
 
Reinhoud: daar heb ik ook nog over zitten nadenken :) Hoe heb jij dat geregeld, en hoeveel kostte dat? Op zich zie ik dat ook wel zitten namelijk! Het enige wat ik kon vinden waren formulieren voor quotes. Indicaties van andere posters op internet waren 1000 tot 2000 euro.
Enkele reis zou evt ook kunnen, dan verkoop ik'm daar wel weer en koop ik in NL weer een andere :P
Reinhoud woont volgens mij in Australie, dan is de investering over wat langere tijd uit te smeren, als je 4 weken gaat zou ik er denk ik niet aan beginnen :)
 
Als je in Aus een motor koopt, koop er dan wel een met registration!!
Als je er een zonder koopt moet ie voor een roadworthy test, en dan kan er van alles naar boven komen...
Registration is wel vrij prijzig, kost $600 per jaar.
WA verzekering is niet verplicht in AUS, is wel aan te raden!!

Ik heb mijn motor van NL meegenomen naar AUS..
Er staat mij vaag bij dat wij in NSW de auto wel WA moesten verzekeren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan