Postie Bike Challenge

Voor 4 week is een eigen motor meenemen te duur...
Importeren was vrij makkelijk, en goedkoop, $85 (onderdelen niet mee gerekend)

Al mijn spullen hier heen laten brengen koste mij in totaal zo'n $3000, dat was echt alles! (verschepen, kosten haven, douane en invoerrechten)
 
In geval van vakantie moet het ook weer terug dus lijkt me wat minder.
In dat geval zit je ook met ander papierwerk omdat de motor niet in het land blijft en dus ook niet ingevoerd hoeft te worden maar toch weer wel.
Ik weet net hoe het tegenwoordig zit maar vroeger (toen er nog grenzen in Europa waren) had je een CARNET TIR, dit was een document voor grensoverschreidende goederen die maar voor een bepaalde periode in het land van aankomst blijven.
Denk aan producten die op beurzen werden geshowed of kunstwerken voor een tentoonstelling.
Australië is een niet EU land dus mogelijk dat dit voor een verscheping van een motor tijdens een vakantie ook (nog) van toepassing is.
Ik weet nog wel dat we iedere keer weer ellende hadden bij de douane als we met dat document aankwamen want het is/was niet erg gebruikelijk en ze snapten er niets van :N
Maargoed... heen en weer verschepen is dus veel duurder dan ter plekke iets kopen en na de tijd weer te verkopen.
 
Hmm ok. Ik had al even op horizons unlimited gekeken naar die importregels, daar kwamen ook die Carnets al in voor. Snapte er zelf ook niet veel van, dus kan de douane niks kwalijk nemen :P
Ik had alleen begrepen dat kopen (, rijden en verkopen) als buitenlander niet zo maar kan, maar ik zal daar morgen nog eens induiken dan. Zal wel verkeerd gezien hebben!
 
Met kopen en verkopen moet je wel rekening houden dat je niet op dezelfde dag wanneer je hem in de verkoop doet al wordt verkocht.
Net zoals hier kan dat weken duren of je moet er een belachelijk lage prijs voor vragen, in dat geval moet je weten wat de maximale afschrijving is waarbij je alsnog goedkoper uit bent dan huren.
Geldt ook voor bijkomende kosten als verzekering en eventuele inschrijvingskosten o.i.d. maar dat is ook bij huren, moet je je dan extra verzekeren, wat is het eigen risico en is het afkoopbaar en natuurlijk het aantal vrije kilometers plus de kosten per Km extra.
 
Aye, maar huren is ook $100 per dag, dat zijn heel wat kosten :|
Stel ik ga uit van 25 dagen huur, dan is dat $2500 kosten. Als ik een motor van $2000 koop en'm daarna bij een dealer voor bij wijze van spreken gewoon gratis inlever, ben ik al goedkoper uit (dacht ik).
Weet alleen niet hoe't met inschrijven/verzekeren zit... Daarnaast zit je nog met onderhoud / breakdowns natuurlijk, maar de RAC schijnt wel aardig te zijn postte iemand :)
Voordeel is wel dat die vriend van me in Australie woont, dus theoretisch zouden we er voor kunnen kiezen om wat meer de tijd te nemen.

(bovenstaande zijn slechts m'n gedachten (optimistisch, that's me!) , of het klopt weet ik nog niet)
 
Dan kan die vriend ook de motor verkopen voor de waarde en dan het geld naar jou overmaken.
Stel je koopt 'n voor AUD 2000,- en na die paar weken is hij niet veel in waarde gezakt, zet 'm te koop voor zeg maar AUD 1900,- (vanwege de extra kilometers) en je geeft je vriend 400 voor de moeite.
Voor hem easy money en jij hebt voor 500 de hele vakantie vrij kunnen rijden.
Als het een goede vriend is en het blijkt toch een probleem te zijn zou hij ook de motor op zijn naam kunnen zetten misschien, ik weet niet wat daar de knelpunten van zullen zijn maar bij verhuur is de motor ook niet van jou en rijbewijseisen lijken me hetzelfde in beide gevallen.
 
Dat zat ik dus ook te denken :D Great minds think alike eh ;)

Als we (ik+oz) weer eens op hetzelfde moment online zijn zal ik eens vragen of-ie al vooruitgang heeft geboekt met sponsors zoeken. Het blijft een ontzettend vette trip, die Postie Bike Challenge, maar ik vind het zelf wel erg veel geld voor 10 dagen. Dus zonder sponsors stel ik dan toch voor om zelf gewoon op reis te gaan :)
Ben benieuwd, ik word in ieder geval alleen maar enthousiaster van alle reacties hier. Geeft vertrouwen! Thanks allen :)
 
Aye, maar huren is ook $100 per dag, dat zijn heel wat kosten :|
Stel ik ga uit van 25 dagen huur, dan is dat $2500 kosten. Als ik een motor van $2000 koop en'm daarna bij een dealer voor bij wijze van spreken gewoon gratis inlever, ben ik al goedkoper uit (dacht ik).
Weet alleen niet hoe't met inschrijven/verzekeren zit... Daarnaast zit je nog met onderhoud / breakdowns natuurlijk, maar de RAC schijnt wel aardig te zijn postte iemand :)
Voordeel is wel dat die vriend van me in Australie woont, dus theoretisch zouden we er voor kunnen kiezen om wat meer de tijd te nemen.

(bovenstaande zijn slechts m'n gedachten (optimistisch, that's me!) , of het klopt weet ik nog niet)
Rekensom klopt hoor, zo hebben meerdere kennissen van me dat ook gedaan met auto's. Kopen en weggooien is goedkoper dan huren.
En als jij bij rentawreck een auto / motor huurt kan 'ie ook stuk gaan.

Ik heb uiteindelijk zelfs een paar honderd dollar winst gemaakt op die auto. Maar dat was na 6 maanden. :) Kopen in de winter in Sydney en verkopen rond oud en nieuw (als alle verse Backpacksters aankomen om een auto te kopen)
 
Voor de volledigheid een kleine update:
Ik heb een motor gehuurd (DR650 met grote tank (23l) en airhawk seat). Dit ging via Bikeroundoz.com (die weer via Bikescape verhuren). Bikeroundoz had uitstekende service via de mail en gaf me vertrouwen.
Bikescape viel tegen. De motor was ouder dan verwacht (50k op de teller), de voorwaarden kwamen niet 100% overeen met de site, en kreeg de nodige dreigementen naar m'n hoofd bij het ophalen (als je over het strand rijdt, koop je een nieuwe motor voor me. Als xxx, dan betaal je. Als iets kapot gaat, vervang je het zelf. Noodnummer is beschikbaar, maar reken niet op een vriendelijke ontvangst blabla). Dat drukt toch de stemming een beetje, en heb me ook wel wat zorgen gemaakt aan het einde of ik met het inleveren nog wat kosten er bovenop kreeg...

Anyway, vakantie zelf was hele ervaring. Voor het eerst offroad-ervaring opgedaan en wat dingen gedaan die achteraf niet zo slim waren met zo weinig ervaring en vol bepakt (2 zijtassen, grote rol achterop met oa tent, en een rugzak op de rug). Dat ging gelukkig allemaal goed :] Heerlijk!
Helaas is na een (FANTASTISCHE) week het fout gegaan op een normale asfaltweg: kangaroo besloot voor de motor van m'n maat te springen. Resultaat was 2 gebroken polsen (dan kan je dus echt niks meer...), gebroken elleboog en rib. Ik kon kangaroo + maat ontwijken (reed er achter) en had behalve de schrik niks.
Heel gedoe allemaal, maar fantastische mensen ontmoet en echt bijzonder wat mensen allemaal doen om je te helpen.
Met uitzondering van het ongeluk alleen maar mooie ervaringen en veel (overwonnen) uitdagingen. Niet alles gezien wat op de planning stond (samen uit, samen thuis, ruim een week in het ziekenhuis gezeten), maar dat geeft niet.

Nog even terug over het huren (on-topic!). Ik heb gekeken naar het kopen (dit was ook lang het plan), maar de motoren bleken ontzettend duur (net als de rest van het land, nondejus!). Huren was 3000 dollar incl verschepen. M'n maat woont in Oz en had deals geprobeerd te regelen, maar dan had je meestal ook 2500 afschrijving. Voor die 500 meer en goede motor enzo dacht ik dat dit een betere optie was.
Achteraf mss toch beter kunnen kopen, maar uiteindelijk is alles goed gegaan. Oh ja, koppelingskabel brak nog af toen ik de laatste dagen alleen terug reed om de motor in te leveren. Net toen ik van de hoofdwegen af ging natuurlijk! Verhuurbedrijf had er eentje bij gedaan, maar die leek niet te passen (disclaimer: nog nooit gesleuteld aan een motor). Gelukkig had Motozoom me aangeraden om gewoon zo'n kabelset van 7 euro mee te nemen! DANK MOTOZOOM voor het advies, zonder dat setje had ik m'n vlucht denk ik niet gehaald en heel wat kosten gehad.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft :)
 
Voor de volledigheid een kleine update:
Ik heb een motor gehuurd (DR650 met grote tank (23l) en airhawk seat). Dit ging via Bikeroundoz.com (die weer via Bikescape verhuren). Bikeroundoz had uitstekende service via de mail en gaf me vertrouwen.
Bikescape viel tegen. De motor was ouder dan verwacht (50k op de teller), de voorwaarden kwamen niet 100% overeen met de site, en kreeg de nodige dreigementen naar m'n hoofd bij het ophalen (als je over het strand rijdt, koop je een nieuwe motor voor me. Als xxx, dan betaal je. Als iets kapot gaat, vervang je het zelf. Noodnummer is beschikbaar, maar reken niet op een vriendelijke ontvangst blabla). Dat drukt toch de stemming een beetje, en heb me ook wel wat zorgen gemaakt aan het einde of ik met het inleveren nog wat kosten er bovenop kreeg...

Anyway, vakantie zelf was hele ervaring. Voor het eerst offroad-ervaring opgedaan en wat dingen gedaan die achteraf niet zo slim waren met zo weinig ervaring en vol bepakt (2 zijtassen, grote rol achterop met oa tent, en een rugzak op de rug). Dat ging gelukkig allemaal goed :] Heerlijk!
Helaas is na een (FANTASTISCHE) week het fout gegaan op een normale asfaltweg: kangaroo besloot voor de motor van m'n maat te springen. Resultaat was 2 gebroken polsen (dan kan je dus echt niks meer...), gebroken elleboog en rib. Ik kon kangaroo + maat ontwijken (reed er achter) en had behalve de schrik niks.
Heel gedoe allemaal, maar fantastische mensen ontmoet en echt bijzonder wat mensen allemaal doen om je te helpen.
Met uitzondering van het ongeluk alleen maar mooie ervaringen en veel (overwonnen) uitdagingen. Niet alles gezien wat op de planning stond (samen uit, samen thuis, ruim een week in het ziekenhuis gezeten), maar dat geeft niet.

Nog even terug over het huren (on-topic!). Ik heb gekeken naar het kopen (dit was ook lang het plan), maar de motoren bleken ontzettend duur (net als de rest van het land, nondejus!). Huren was 3000 dollar incl verschepen. M'n maat woont in Oz en had deals geprobeerd te regelen, maar dan had je meestal ook 2500 afschrijving. Voor die 500 meer en goede motor enzo dacht ik dat dit een betere optie was.
Achteraf mss toch beter kunnen kopen, maar uiteindelijk is alles goed gegaan. Oh ja, koppelingskabel brak nog af toen ik de laatste dagen alleen terug reed om de motor in te leveren. Net toen ik van de hoofdwegen af ging natuurlijk! Verhuurbedrijf had er eentje bij gedaan, maar die leek niet te passen (disclaimer: nog nooit gesleuteld aan een motor). Gelukkig had Motozoom me aangeraden om gewoon zo'n kabelset van 7 euro mee te nemen! DANK MOTOZOOM voor het advies, zonder dat setje had ik m'n vlucht denk ik niet gehaald en heel wat kosten gehad.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft :)
Goed verhaal man :) Lullig voor je maatje, maar wel een mooi avontuur. Wisselkoers is killing op het moment. B|
 
Thanks :) Wisselkoers is ECHT killing.. Als je daar niet ook werkt (dwz: een salaris naar die maatstaven hebt), moet je wel erg graag willen. Ik kan me er nog steeds over verbazen, en ik ben toch al naar wat dure landen geweest :-]

Nog een pro-tip:
Als je op een Tenere een matje achter je roltas bindt, zorg dan dat deze niet af kan zakken voor je remlichten. En uitlaten...
Blij dat die dingen van vuurwerend materiaal zijn :-]
full
 
Thanks :) Wisselkoers is ECHT killing.. Als je daar niet ook werkt (dwz: een salaris naar die maatstaven hebt), moet je wel erg graag willen. Ik kan me er nog steeds over verbazen, en ik ben toch al naar wat dure landen geweest :-]

Nog een pro-tip:
Als je op een Tenere een matje achter je roltas bindt, zorg dan dat deze niet af kan zakken voor je remlichten. En uitlaten...
Blij dat die dingen van vuurwerend materiaal zijn :-] [afbeelding]
Toen ik er 12 jaar geleden was was de dollar 90 gulden cent, nu 0,8 Euro..

Paar jaar geleden in Japan veranderde de koers tov de euro met 50% TIJDENS onze vakantie.. En Japan is al zo lekker goedkoop.. :X
 
haha TIJDENS de vakantie, dat is schrikken :) Japan ben ik ook geweest, je hebt toen ook nog hier op MF het er met me over gehad :) Ik ben helaas een laatbloeier, dus ik zat toen ook in de dure periode haha. Ach ja, waar moet ik anders voor sparen? :)

Thanks again :) Als je nog tips voor bestemmingen hebt... :D
 
Australie is niet zo duur hoor(nu zal je mij zeker niet horen zeggen dat het hier goedkoop is), als je alles terug rekent valt het best mee.
Ik hou hier meer over dat ik vrij kan besteden dan in NL...
Als ik het terug reken naar euro's verdien ik minder per uur dan in NL, je hebt hier verder veel minder kosten.

Mooi kloten van je maat zeg!
De auto's rijden hier niet voor niets met die koeievangers rond.


Misschien had je naar Tasmanie gemoeten ;)
Geen lange rechte wegen hier! Bochten en heuvels overal, en in het oosten mooie weggetjes door bosrijk gebied.
 
Laatst bewerkt:
Australie is niet zo duur hoor(nu zal je mij zeker niet horen zeggen dat het hier goedkoop is), als je alles terug rekent valt het best mee.
Ik hou hier meer over dat ik vrij kan besteden dan in NL...
Als ik het terug reken naar euro's verdien ik minder per uur dan in NL, je hebt hier verder veel minder kosten.

Mooi kloten van je maat zeg!
De auto's rijden hier niet voor niets met die koeievangers rond.


Misschien had je naar Tasmanie gemoeten ;)
Geen lange rechte wegen hier! Bochten en heuvels overal, en in het oosten mooie weggetjes door bosrijk gebied.
Het zal ook niet zo heel duur zijn, hoewel ik Sydney toendertijd al best aan de prijs vond, maar als de wisselkoers in 10 jaar tijd 100% verandert en de inflatie niet, dan zijn de prijzen voor een Europese toerist in verhouding behoorlijk hoog.
 
Toen ik in december 2006 in Aus aankwam had ik voor 100 euro 160 dollar, toen ik een maand later vertrok had ik voor 100 euro zo'n 195 dollar...
Mn broer komt 1 januari weer even een biertje drinken, ik zal hem eens vragen wat het verschil nu is..
Die currency converters op het internet geven meestal iets heel anders aan dan wat de banken hanteren.

De koers wil nog al eens verschillen, maar op het moment vind ik de hoge dollar geen probleem, al het spul wat ik de laatste tijd voor mn motor bestel wordt lekker betaalbaar! ;)
 
Ik ben het toch niet met je eens, Reinhoud :P
Het was echt duur, denk rond 1.5 a 2 keer de europese prijzen. En dat was niet alleen Sydney (nauwelijks geweest). Als je er woont en je weet de juiste plekken te vinden, dan valt het misschien wel mee (bv fruit langs de weg, dat was goed te doen, behalve bij de Big Banana dan...4 dollar voor een banaan van de eigen plantage gedipt in chocola. Really?). Maar nogmaals, dan verdien je ook een salaris wat ik verhouding is :)

Tasmanie is een goede tip, die houd ik in mijn achterhoofd. De foto's op google zien er echt amazing uit! Inclusief inderdaad de niet rechte wegen :)
Ik zag laatst foto's van vrienden uit NZ. Ook prachtig, veel afwisseling, mooie stukken on en off the road.
Ik heb nu afgesproken dat als onze oorspronkelijke plannen met aantal vrienden niet doorgaan voor 2013, dat we dan met z'n tweeen iig weer op pad gaan. Zaten te denken aan de karakoram highway haha, maar dat is mss iets te hoog gegrepen :) Tasmania is dan mss wel goed alternatief.
Aadman, jij hebt heel de wereld gezien geloof ik, dat ook?
 
Ik ben het toch niet met je eens, Reinhoud :P
Het was echt duur, denk rond 1.5 a 2 keer de europese prijzen. En dat was niet alleen Sydney (nauwelijks geweest). Als je er woont en je weet de juiste plekken te vinden, dan valt het misschien wel mee (bv fruit langs de weg, dat was goed te doen, behalve bij de Big Banana dan...4 dollar voor een banaan van de eigen plantage gedipt in chocola. Really?). Maar nogmaals, dan verdien je ook een salaris wat ik verhouding is :)

Tasmanie is een goede tip, die houd ik in mijn achterhoofd. De foto's op google zien er echt amazing uit! Inclusief inderdaad de niet rechte wegen :)
Ik zag laatst foto's van vrienden uit NZ. Ook prachtig, veel afwisseling, mooie stukken on en off the road.
Ik heb nu afgesproken dat als onze oorspronkelijke plannen met aantal vrienden niet doorgaan voor 2013, dat we dan met z'n tweeen iig weer op pad gaan. Zaten te denken aan de karakoram highway haha, maar dat is mss iets te hoog gegrepen :) Tasmania is dan mss wel goed alternatief.
Aadman, jij hebt heel de wereld gezien geloof ik, dat ook?
_O- _O- De hele wereld? Nee, verre van, het To Do lijstje is nog heeeeeel erg lang.

Ben met de motor in Cambodja, Japan, een groot deel van Europa geweest. En nu heb ik twee kinderen en een huis, dus ben bang dat het daar ook bij blijft.. Al ben ik bezig om dit te gaan proberen:

fuel.jpg

Op zich redelijk betaalbaar, al moet ik dan nog wel een brommer regelen, dat ding in zuid Spanje zien te krijgen etc..

SCRAM+AFRICA8negro2.jpg

tumblr_m6drcuxypQ1qlbtloo1_1280.jpg
 
Wow, that looks awesome! :D

Kan me voorstellen dat het alleen wat lastig is allemaal, als je een gezin hebt. Maarjah, dan heb je natuurlijk wel een gezin eh :) Daar is zeker wat voor te zeggen ;)

9 dagen is met een gezin nog wel te doen i guess! Het gaat mij 2013 niet lukken ivm de reeds gemaakte plannen, maar tis wel een vette optie voor 2014 (als het dan weer is).

Wel even laten weten als je het gedaan hebt, ben heel benieuwd!
 
Ik ben het toch niet met je eens, Reinhoud :P


Oh.... nou!! ;)

Dan zal ik er ondertussen al wel helemaal aan gewend zijn...
Sommige dingen zijn hier inderdaad heel duur! Supermarkten zijn erg duur, maar de mensen die er werken krijgen er dan wel een goed loon.
Kleding en gereedschap en bijv. onderdelen voor auto' zijn dan wel weer erg goed betaalbaar.

Maar je hebt dus een leuke tijd gehad?!
Reinhoud: de koers is nu 100 euro -> 120 dollar :(


Aha, bedankt!

Wat ben je eigenlijk daar aan het doen? :)

Zo weinig mogelijk. ;)

Ik ben getrouwd met een dame die hier al woonde. (nee geen internet relatie, haar ouders zijn Nederlands, ze heeft zo'n 10 jaar in NL gewoond)
 
Ik dacht dat ik in rare supermarkten in de stad kwam, en dat het daarom zo duur was.. Maar dat is dus "overal" zo :) Kan geen kwaad om ook vakkenvullers fatsoenlijk te betalen (wat mij betreft). Als je er werkt en betaald wordt, is denk ik alles wel redelijk in verhouding :) Good for you :D

Zeker een goede tijd gehad :) Leuk is niet altijd de juiste omschrijving, maar echt een heel avontuur (en dat is toch waar ik het voor doe). Je komt dan herboren terug ;) Lichtelijk overdreven natuurlijk :) Maar toch :)

Niks mis met internet-relatie hoor :) Maar alsnog gefeliciteerd ;) Ik kan me goed voorstellen dat je je verplaatst hebt!
 
Is er ergens weer een postie bike challenge gaande of zo?

Ik zie de laatste paar dagen een aantal postie bikes int dorp..
En nee, ze worden niet allemaal bereden door de postbode. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan