Power blade voor FCR41

klinkt aannemelijk

maar dan blijft mijn bovenstaande vraag nog:
willen wij nou meer of minder lucht/ luchtsnelheid/ lucht-massadebiet/ venturi/ onderdruk/ benzine
Door de drukverschillen onstaan er wevelingen in/rond venturie en gaat de lucht niet meer rechtdoor .
Rechtdoor is de kortste weg .(dit geeft dan ook een maximale vulling)
 
Laatst bewerkt:
Zal nog proberen meer metingen/tekeningen te maken , want het verhaal is nog niet af , de powerplus versie is blijkbaar ook heel nuttig .
full
 
ja dat snap ik
Er zijn wel meer fabrikanten die inspelen op dat principe, door speciaal gevormde luchtfilterkasten op de markt te brengen die er (theoretisch gezien) voor zorgen dat de lucht beter (sneller?, wervel-vrij?, meer?) in je carb stroomt.

maar juist daarom volg ik dat programmatje niet meer

zie beweerd dat bij gebruik van zo's schotje, de luchtsnelheid (vullingsgraad) omlaag gaat :?
lagere snelheid bij gelijke oppervlak= kleiner massadebiet (ofwel minder lucht)
lagere snelheid door je venturi= minder onderdruk = minder benzine

Ik ga er maar vanuit dat die schotjes best wel hun nut hebben, maar over-priced zijn!!
--> zelf maken dus!
En dan ga ik er ook maar van uit dat het programma'tje verkeerd geïnterpreteerd wordt of op een verkeerd punt gemeten ofzo...
 
Door de drukverschillen onstaan er wevelingen in/rond venturie en gaat de lucht niet meer rechtdoor .
Rechtdoor is de kortste weg .(dit geeft dan ook een maximale vulling)
Juist
poging tot uitleg volgens de JBF methode:
Stel je een auto voor die met 100 km/u door de regen rijdt. Net boven de auto beweegt de regen dus met 100 km/u tov de auto. De lucht waarin die regen valt doet dat ook.

De druppels op de motorkap bewegen echter maar stapvoets richting de voorruit. (?)

Dat komt omdat de lucht tgv viscositeit aan de auto 'kleeft'. Onmiddelijk aan de oppervlakte van de auto is de relatieve stroomsnelheid daardoor nul. Verder van de auto af neemt ie heel snel toe tot 100km/u. Door zoveel snelheidsverschil tussen de luchtlagen onderling glijden die niet meer netjes over elkaar, maar ontstaan wervelingen die we turbulentie noemen. De snelheid hiervan kan weliswaar groot zijn, maar door alle verschillende richtingen is de netto stroom (in de gewenste richting) klein.

Terug naar de carburateur: door de carburateur heen gaat een luchtstroom waarin je een vloeistof wilt vernevelen. In het laminaire gedeelte wordt die nevel meteen meegenomen door de luchtstroom. In het turbulente gedeelte gaat de nevel wervelen om neer te slaan daar waar het 'rustig' is, dus in de 'stilstaande' luchtlaag tegen de wand van je spruitstuk. Daardoor raak je damp (benzine) uit je mengsel kwijt en wordt je vullingsgraad slechter.
 
Ik ga er maar vanuit dat die schotjes best wel hun nut hebben, maar over-priced zijn!!
--> zelf maken dus!

Hmja, alleen hoe, de boel (carb) inspuiten met vaseline oid, en dan een homp klei in je carb proppen en laten drogen/uitharden, en dan eruit halen en reepje uit t midden uitzagen zodat je een mal hebt?
 
Het volgende is een vergelijking van de doorstroomsnelheid , met en zonder schot bij gasschuif half open.
De snelheid aan de sproeier is dezelfde .
(deze foto is niet goed , hoe moet je dit verwijderen ....((Folie))
full
 
Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld zonder klei :+
Is dat plaatje zo groot :?
IK dacht dat het maar een stripje was.
Wat doet het plaatje bij vol gas?
En als het werkelijk beter is, waarom maakt b.v. Mikuni die dingen niet in hun carburateurs.
Ik neem aan dat die ook wel eens wat testen :?
 
was dit plaatje toen niet duidelijk?
(Afbeelding)niet veeldat heb je met zoveel dingen....

Blijkbaar is de vorm iets aangepast , het deel waar de rubber opgaat zit iets weg van het midden .(als ik het goed zie)

En proficiat , blijkbaar zal je nu het verdict kunnen UITSPREKEN .
 
Laatst bewerkt:
Heb nog een enkele simulatie met valve voor gasschuif , erna en beide .
(de vorige foto is niet 100%)
Deze geven doorstroomsnelheid in get midden = van gasschuif tot sproeier.
full
 
En als het werkelijk beter is, waarom maakt b.v. Mikuni die dingen niet in hun carburateurs.
Ik neem aan dat die ook wel eens wat testen :?

Waarom worden de vrijwel alle std motoren nog steeds met rubberen remleidingen geleverd?
 
Goeie vraag, kosten :?
Ook niet staandaard mikuni's hebben het niet.

Tja wrom heeft niet elke fiets 320mm remschijven, 6-zuiger remklauwen, UPSD vorken, instelbare in/uitgaande demping, radiale rempompen en klauwen, vlakschuifcarbs, titanium kleppen, 2RSH wiellagers...etc
En misschien wel omdat ze dan moeten toegeven altijd prutsspul te hebben verkocht? Weet jij waarom en hoe een corparate beslissing wordt genomen...
 
Ben met de PC op zoek naar de beste torqueblade , hier nog een simulatie .
(niemand die nog beter kan met evt 3D en in het bezit van een half magazijn workstations)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan