power commander zinvol?

Rossifan

Die hard MF'er
7 mrt 2003
410
0
Breda
Kan iemand mij vertelllen wat een powercommander precies doet?Ik heb een 600rr met een leovince demper eronder en vind dat ie aardig wat benzine verbruikt .Nu zei iemand tegen mij dat ie nu te "rijk"afgesteld zou zijn ivm de andere demper .Er zit ook een flinke roet laag in de demper.Nu zou een powercommander de oplossing kunnen zijn in combinatie met een luchtfilter.IS dat inderdaad een oplossing,want volgens mij is het best een dure aanschaf en wil wel weten of er bijvoorbeeld enige vermogenwinst bij komt kijken.Heeft er iemand ervaring mee(in het bijzonder ook op de RR)

Met vriendelijke groet,

Rossifan
 
De motor wordt door de fabriek zo afgesteld, dat ie zo goed mogelijk presteert, maar daarnaast aan de emissie-eisen en geluidseisen voldoet. Daarbij moeten er natuurlijk concessies worden gedaan aan een optimale afstelling bij alle toerentallen en gasstanden.

Via de PC kun je je machine individueel optimaal laten afstellen. Te arm en te rijk worden opgeheven. Hij komt dus overal goed te staan. Dit betekent dat hij in het algemeen iets zuiniger wordt en een lichte vermogenswinst boekt.

Je moet er geen gigantische vermogenstoename door verwachten. Als je een andere uitlaat monteert, zeker als het een race-systeem is, zuigt de motor meer lucht aan. Dan bestaat het risico dat hij te arm komt te staan bij hoge toeren met als gevolg dat de motor te heet wordt. Een PC biedt hier dan uitkomst.

Goedkoop is het echter allemaal niet. Ik geloof dat je voor de PCIII royaal boven de 300 pleuro's kwijt bent. En dan komt het afstellen er nog bij. :Z
 
Een powercommander doet niks meer en niks minder dan de mogelijkheid crëeren om je benzine/luchtmengsel tot op bepaalde hoogte te kunnen wijzigen, vaak wordt hiermee wel vermogen gewonnen, je bent dan echter wél afhankelijk van de persoon die je "map" maakt.
 
Ik heb er sinds kort een powercommander op zitten, deze was tweedehands dus dat scheelde alweer zo'n 150 euro. Hij is afgesteld bij Mobu in Enkhuizen.
Ik heb er wel wat probleempjes mee gehad, vooral bij lage toeren liep ie niet echt lekker, maar nu loopt hij fantastisch. Hoewel ik me nog wel afvraag of het goed is dat de motor in de 2e versnelling zo rond de 7000 tpm een schok (niet altijd) heeft bij volgas. Volgens Mobu was het het vermogenswinst wat ik nu had.

In ieder geval, het is best een groot verschil icm een ander luchtfilter. Hij loopt gewoon veel lekkerder en soepeler. Met name in 6e versnelling pakt hij heel snel op, daar merk je het goed. Verbruik is ook niet slecht, hoewel die van mij behoorlijk arm stond.
 
Met de juiste kabel en de software kan je dit ook allemaal via een computer doen.
De software kun je vinden op internet en de programma's ook. Je moet wel e.e.a. verstand hebben van het proces maar met veel testen kom je een heel eind.
 
bedankt voor de uitleg jongens....maar nu de vraag of het echt zinnig is.Ben je bijvoorbeeld al iets geholpen door enkel een ander filter?
 
Om te weten of het voor jouw motor zinvol is zul je eerst eens een afspraak moeten maken met iemand die een testbank heeft waar e.e.a. fatsoenlijk gemeten kan worden. Deze persoon kan vervolgens een advies geven over wat het beste resultaat geeft.
Zelf eraan gaan zitten prutsen is vragen om problemen. Persoonlijk vind ik Ruud Fredriks in Goes heel erg goed. Hij zal je niet iets verkopen wat niet nodig is.
In mijn geval bleek dat met de open uitlaten (volledig systeem) er geen aanpassingen nodig waren, best wel opmerkelijk eigenlijk. Hij had getest met een andere mapping en powercommander. Als hij mij verteld zo hebben dat ik inderdaad een powercommander nodig had gehad of een verandering aan de eprom had ik het ook geloofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan