Power only USB kabel Zumo 220

DS-1

Die hard MF'er
25 aug 2011
660
3
Vraagje...
Ik heb nog een oude Zumo 220 die ik wil gebruiken. Deze werkt op accu's en bedraad uiteraard.

Ik wil 'm niet aansluiten via de 12volt kit maar via de 12volt plug op mn fiets. Dus 12volt > USB > Garmin.

Als je 'm via USB aansluit dan schiet ie natuurlijk in de computer modus. Uiteraard is dit niet wat ik wil dus ik dacht dan knip ik de data aders (wit & groen) er tussenuit. Met als resultaat dat enkel zwart en rood overblijven en die de voeding voor de GPS verzorgen.

Zo gezegd zo gedaan maar dus niet met het gewenste resultaat. GPS denkt nog steeds dat ie op de computer staat aangesloten. Ik wil nog niet op de Garmin auto adapter overstappen omdat daar zo'n lang snoer aanzit. Als niets anders werkt dan ben ik genoodzaakt om daar op over te stappen maar tot die tijd zou ik nog wel het één en ander uit willen proberen.

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er meer mensen bekend met deze situatie? Wie kan mij wat tips geven?

Vriendelijk dank.
 
Inderdaad mijn eerste gedachte. Jammer dat het niet werkt. Ik vond dit nog op Google


Dat snoer zou je ook nog kunnen inkorten. Misschien is dat wel de beste oplossing?
Daar heb ik ook nog over nagedacht. Maar kon niet zo snel een losse mini USB connector vinden. Alternatief is inkorten aan de adapter zijde, mits ik die open weet te krijgen.
 
De info uit bijgevoegd pdf-bestand heb je nodig; er moet nog ergens een weerstandje tussen.
 

Bijlagen

  • Garmin Nuvi GPS Power Connector pinout and wiring.pdf
    61,4 KB · Weergaven: 26
Ik had hetzelfde probleem , de voeding vd 220 was overleden.
Nu zit ie op mn ouwe guzzi en krijgt prik via een usb aansluiting.
Van de originele voedingskabel heb ik een flink stuk afgeknipt inclusief de haakse aansluiting op de 220 , en daar een usb kabel aangemaakt.
Werkt al een paar jaar perfect.
 
Als je adapter voldoende stroom kan leveren dat komt hij wel in de navigatiemode. In ieder geval mijn Zumo 220. Adapter kan iets meer dan 2 amp. leveren.
 
Je kunt hem ook eerst thuis opladen en alleen gebruiken als je hem nodig hebt.
Accu wil enkel voor nood gebruiken. Op de motor moet ie gewoon aan 12v hangen.

Als je adapter voldoende stroom kan leveren dat komt hij wel in de navigatiemode. In ieder geval mijn Zumo 220. Adapter kan iets meer dan 2 amp. leveren.
Ik heb 'm getest met een 3a USB 12 volt plug. Helaas niets.

- Edit -
Dit is mn adapter.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ie gewoon 3a levert bij 5 volt. Nu weet ik het niet meer zeker.

Screenshot_20210512-224514_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja hij is 5 Volt voor alle apparaten die geen Quick Charge onderstuenen.
Of hij 3 Ampere levert is afhankelijk van het aangesloten apparaat en gebruikte kabel.
Een ouderwetse USB aansluiting kam namelijk maar 0,5 Ampere leveren. De weerstandjes of andere trucs kunnen aangeven dat er meer gelden mag worden maar hier is geen universele standaard voor.
 
Garmin gebruikt dat weerstandje om te zien of het om een laadkabel of om een kabel voor verbinding met een PC gaat. Probleem daarbij is dat de stekker aan de andere kant van de kabel (type A connector) maar 4 contacten heeft. In de kabel zitten dus hoogstwaarschijnlijk ook maar 4 draadjes (of 2 als het alleen om laden gaat). De mini USB connector die in de Garmin gaat heeft 5 contacten, en het weerstandje loopt van GND naar dat extra contactje. Grote kans dus dat de weerstand direct in de connector zit, waardoor het lastig wordt daar zelf iets voor te maken.
Met uitzondering dan van de methode van @jos16: hij heeft de originele laadkabel gebruikt, en daar zit dat weerstandje natuurlijk al in de mini USB connector die er nog aan zit.
Het bepaalt overigens niet hoeveel het kan laden, is ook verder niet echt relevant. Zelfs de zumo XT gebruikt maar 0,47 A, dus elke USB-adapter voldoet.

De zumo 220 doet 0,48 A. Als ik de mijne aansluit op een voeding (dus niet op een PC) gaat die in eerste instantie over naar de computermodus, maar na 20 seconden start hij opnieuw op en kunt je hem gewoon gebruiken. Dit is met een standaard kabel, zonder weerstandjes. Ik zal het nog even testen met andere voedingen.
 
Met andere voedingen en USB-kabels gaat het ook. Je hoeft dus niets zelf te knutselen, alleen wat meer geduld hebben...
 
Dus in principe zou het moeten lukken met die aangepaste kabel waar ik de 2 aders heb uitgehaald?

Voor de zekerheid de autolader gekocht. Deze kan ik relatief eenvoudig inkorten aan de adapter zijde.
 
Probeer het eerst eens met je aangepaste kabel. De auto lader is wel fraaier, die heeft een haakse aansluiting waardoor je de mount niet hoeft aan te passen (of heeft de andere ook een haakse aansluiting?)
 
Bedankt voor je antwoord.
Misschien ben ik te snel geweest en moet ik echt even 20 sec wachten.

Beiden hebben een haakse USB mini.
De zogenaamd 'speciale' haakse Garmin kabel is gewoon een kortere variant op de standaard haakse kabels. Ik hoef voor de aangepaste kabel of de autolader geen GPS mount aan te passen.
Sowieso wilde ik die mount niet aanpassen omdat het lipje plastic je USB kabel in je GPS houdt.

Ik ga vanmiddag weer even verder met het verhaal. Hopelijk nog een stukje rijden als het weer mee zit.
 
Probeer het eerst eens met je aangepaste kabel. De auto lader is wel fraaier, die heeft een haakse aansluiting waardoor je de mount niet hoeft aan te passen (of heeft de andere ook een haakse aansluiting?)
Je hebt gelijk! Even geduld en de GPS start opnieuw op, laadt de kaarten en daarna de navigatie. Thanks'
 
Terug
Bovenaan Onderaan