Powerbomb wat is waarheid. hgs/doma

Daar had ik een topic op het mxforum over geopend, want ik was van plan om een R&D Powerbowl (zelfde idee maar dan nog iets beter) te kopen. Maar na wat reacties en de nodige research op amerikaanse fora's kwam ik erachter dat het wel werkt maar dat de winst zo minimaal is dat je er in feite nog niks aan hebt (of je moet echt op een top niveau rijden).

nu is die van outlaw nog wel redelijk betaalbaar dus je kan het proberen. Het idee daarvan is trouwens heel simpel... de std FCR carburateurs zijn niet sterk genoeg om een fatsoenlijke straal benzine richting je inlaat te spuiten. Met een grotere acceleratie pomp los je dat probleem dus op.
 
Ik heb het blok van een NX250 in een wegracer gehangen.
Nu kwam ik ook van die "power bomb" gevallen tegen.
Na lang informatie zoeken ben ik erachter gekomen dat eigenlijk niemand kan vertellen hoe ik die dien te maken.
Dus heb ik zoveel mogelijk foto's ervan verzamelt en verhoudingen gezocht.
Ik heb er toen 2 gemaakt.
De ene dikker als de ander.
Eerst met dezelfde diameter erin als eruit en daarna met een pijp van 5mm dikker eruit.
Onderin liep hij hetzelfde (klinkt lekker hard en hol), en in het middengebied was hij duidelijk sterker.
Echter je verstoort de uitlaatgassen stroom duidelijk, oftewel hoogtoerig verziek je de boel.
Duidelijk onrustiger lopen en minder vermogen.
Je laat de gassen immers uitzetten omzo meer volume in de voorbocht te simuleren waardoor je koppel onderin stijgt en dan moet de boel maar weer effe terug naar de begin positie.
Denk eens in, bij 4000 toeren lukt dat nog maar wat een wervelingen moet dit bij 10.000 toeren geven?.

Okee, als je in het zand zit werkt dit zeker.
Je hebt immers meer vermogen bij het de bocht uitkomen, en die paar verloren top PK's kon je in het zand immers toch niet kwijt.
Op de straat is het in mijn geval anders, omdat ik maar een 250 heb kon ik die top PK's niet missen en koste me dit letterlijk top snelheid en licht de boel danook nu in de schrootbak.

Ik verzin dit ook niet allemaal zelf, ik ben nu uitlaat nummer 8 aan het maken, en heb met beina alle versies bij "spierings" op de rollenbank gestaan.
En ja nummer 8 want bijvoorbeeld die overgang naar een dikkere pijp 10cm naar voren of naar achter scheelt dus wel degelijk veel in de vermogensafgifte.
En als je maar een beetje vermoge hebt, dan moet je het wel benutten.
full
 
Ik heb het blok van een NX250 in een wegracer gehangen.
Nu kwam ik ook van die "power bomb" gevallen tegen.
Na lang informatie zoeken ben ik erachter gekomen dat eigenlijk niemand kan vertellen hoe ik die dien te maken.
Dus heb ik zoveel mogelijk foto's ervan verzamelt en verhoudingen gezocht.
Ik heb er toen 2 gemaakt.
De ene dikker als de ander.
Eerst met dezelfde diameter erin als eruit en daarna met een pijp van 5mm dikker eruit.
Onderin liep hij hetzelfde (klinkt lekker hard en hol), en in het middengebied was hij duidelijk sterker.
Echter je verstoort de uitlaatgassen stroom duidelijk, oftewel hoogtoerig verziek je de boel.
Duidelijk onrustiger lopen en minder vermogen.
Je laat de gassen immers uitzetten omzo meer volume in de voorbocht te simuleren waardoor je koppel onderin stijgt en dan moet de boel maar weer effe terug naar de begin positie.
Denk eens in, bij 4000 toeren lukt dat nog maar wat een wervelingen moet dit bij 10.000 toeren geven?.

Okee, als je in het zand zit werkt dit zeker.
Je hebt immers meer vermogen bij het de bocht uitkomen, en die paar verloren top PK's kon je in het zand immers toch niet kwijt.
Op de straat is het in mijn geval anders, omdat ik maar een 250 heb kon ik die top PK's niet missen en koste me dit letterlijk top snelheid en licht de boel danook nu in de schrootbak.

Ik verzin dit ook niet allemaal zelf, ik ben nu uitlaat nummer 8 aan het maken, en heb met beina alle versies bij "spierings" op de rollenbank gestaan.
En ja nummer 8 want bijvoorbeeld die overgang naar een dikkere pijp 10cm naar voren of naar achter scheelt dus wel degelijk veel in de vermogensafgifte.
En als je maar een beetje vermoge hebt, dan moet je het wel benutten.[afbeelding]

:}

Maar het enige wat ik niet snap is... een NX blok? waarom heb je voor zo'n sloom blok gekozen?
 
Laatst bewerkt:
Fiets was en is een klein rijbewijs.
Het moest op een legale manier gebeuren gezien ik herkeuring in Lelystad niet zag zitten.
En het moest een alledaags woon werk geval worden wat oerdegelijk was, plus het blok moest onzichtbaar achter de kuip weg te werken zijn.
Dan valt al snel driekwart af...
 
nu is die van outlaw nog wel redelijk betaalbaar dus je kan het proberen. Het idee daarvan is trouwens heel simpel... de std FCR carburateurs zijn niet sterk genoeg om een fatsoenlijke straal benzine richting je inlaat te spuiten. Met een grotere acceleratie pomp los je dat probleem dus op.

of gewoon je acceleratie pomp aanpassen.
 
nu is die van outlaw nog wel redelijk betaalbaar dus je kan het proberen. Het idee daarvan is trouwens heel simpel... de std FCR carburateurs zijn niet sterk genoeg om een fatsoenlijke straal benzine richting je inlaat te spuiten. Met een grotere acceleratie pomp los je dat probleem dus op.
Eh, nee. Heeft niets met 'kracht' te maken, of met een 'grotere' accelleratiepomp.

De standaard accelleratiepomp-deksels vullen zich niet voor 100% met benzine.
Daardoor kan de straal iets minder krachtig zijn, maar grootste probleem is dat er een 'vertraging' ontstaat (tussen gas open trekken en de inspuiting).
De aftermarket ac-pomp-deksels vullen zich wel volledig, waardoor je een betere en snelle gas-respons krijgt.

;)
 
ja klopt, maar die is ook maar beperkt, dus waar de std pomp stopt qua capaciteit daar gaan die aftermarket dingen verder... maar is allemaal vrij beperkt
 
Bij mij zit er een arm die de acceleratiepomp indrukt.
De hoofdsproeier is toen vergroot, en die arm verbogen zodat hij wat later kwam en hij dus beter oppakte.
Oftewel als je over timing gaat praten hoef je niets te kopen.
Maar zul je een tuner moeten gaan zoeken die hem op de bank zet en het uitprobeert.
 
ja klopt, maar die is ook maar beperkt, dus waar de std pomp stopt qua capaciteit daar gaan die aftermarket dingen verder... maar is allemaal vrij beperkt
Wat bedoel je met capaciteit? Er komt geen grotere straal uit door een aftermarket deksel.
Als je een grotere straal wit, moet je de leak-jet verkleinen...
 
hmmz, dat was de enige reden die ik zo kon bedenken ? Dat er dus meer brandstof tegelijk ingespoten kan worden ? Wat moet anders het grote voordeel ervan zijn ?
 
Ik heb het blok van een NX250 in een wegracer gehangen.
Nu kwam ik ook van die "power bomb" gevallen tegen.
Na lang informatie zoeken ben ik erachter gekomen dat eigenlijk niemand kan vertellen hoe ik die dien te maken.
Dus heb ik zoveel mogelijk foto's ervan verzamelt en verhoudingen gezocht.
Ik heb er toen 2 gemaakt.
De ene dikker als de ander.
Eerst met dezelfde diameter erin als eruit en daarna met een pijp van 5mm dikker eruit.
Onderin liep hij hetzelfde (klinkt lekker hard en hol), en in het middengebied was hij duidelijk sterker.
Echter je verstoort de uitlaatgassen stroom duidelijk, oftewel hoogtoerig verziek je de boel.
Duidelijk onrustiger lopen en minder vermogen.
Je laat de gassen immers uitzetten omzo meer volume in de voorbocht te simuleren waardoor je koppel onderin stijgt en dan moet de boel maar weer effe terug naar de begin positie.
Denk eens in, bij 4000 toeren lukt dat nog maar wat een wervelingen moet dit bij 10.000 toeren geven?.

Okee, als je in het zand zit werkt dit zeker.
Je hebt immers meer vermogen bij het de bocht uitkomen, en die paar verloren top PK's kon je in het zand immers toch niet kwijt.
Op de straat is het in mijn geval anders, omdat ik maar een 250 heb kon ik die top PK's niet missen en koste me dit letterlijk top snelheid en licht de boel danook nu in de schrootbak.

Ik verzin dit ook niet allemaal zelf, ik ben nu uitlaat nummer 8 aan het maken, en heb met beina alle versies bij "spierings" op de rollenbank gestaan.
En ja nummer 8 want bijvoorbeeld die overgang naar een dikkere pijp 10cm naar voren of naar achter scheelt dus wel degelijk veel in de vermogensafgifte.
En als je maar een beetje vermoge hebt, dan moet je het wel benutten.[afbeelding]

Kijk super mooi. Eindelijk iemand met echte goede informatie en ervaring!
Super!
 
Terug
Bovenaan Onderaan