Powerbomb wat is waarheid. hgs/doma

Centimani

Die hard MF'er
29 dec 2006
480
0
Roermond
Hallo,

Je hoort veel verhalen over de powerbomb.

Nu kan ik kiezen tussen een doma zonder powerbomb of een hgs met powerbomb.

Het is voor een crf van 2005

Maar wat klopt er nou?

Geeft het meer vermogen?

Of is het alleen een balansstuk in de uitlaat te krijgen die de knal verminderd?
 
ik zeg doe de doma
hoorde van een kameraad dat de crf'jes heel goed lopen op de doma.
als je toch hobby rijder bent maakt het niks uit
 
Ben ik ook wel eens benieuwd na. Ik heb zelf ook eem powerbomb er op zitten. Maar vergelijken kan ik het niet.

Mij is verteld voor meer power onderin de toeren
 
-
full
 
Het is meer de vorm van het ding die de naam bepaalt. Niet zozeer de enorme vermogenswinst.
 
achja, ik heb ook een HGS met powerbomb op mn KTM en met HGS loopt ie wel een stuk mooier door maar ik heb niet het idee dat ik er nou harder door ga of iets.

Ik denk dat het pas echt effect heeft als je het voorgaande traject (carb,cdi en cil kop) ook aan gaat passen.

Tis trouwens niet zozeer om de ''knal'' te dempen hoor, af en toe klapt de mijne ook nog heerlijk hard :D en als je echt lekkere knallen wil heb je gewoon een Akrapovic nodig :o
 
Laatst bewerkt:
Echt lekkere knallen willen we tegenwoordig toch niet meer? Of wil je ook nog andermans hobby verpesten?

/moraalridder
 
achja hij blijft wel aardig onder de 98 decibel dus het kan gewoon zonder problemen. Beetje 450 maakt al een bult meer herrie dan een rappe 250 4takt dus :P
 
Knallen? heb je dan je motor niet verkeerd afgestelt? want dan haal je ook niet het maximale vermogenswinst uit je aftermarket uitlaat.
 
achja hij blijft wel aardig onder de 98 decibel dus het kan gewoon zonder problemen. Beetje 450 maakt al een bult meer herrie dan een rappe 250 4takt dus :P
En toch zat ik met mijn standaard dubbele crf250 demper boven de 98db. Dempers waren nog niet oud dus goede vulling. Kheb zelf db killers gemaakt waardoor ik nu hopelijk niet meer van de baan wordt gehaald tijdens wedstrijden. -O-

Ik hoorde wel dat de "power bomb" ook een bijdrage had aan minder db's maar of dat in de praktijk ook zo is... :X

(PS. vrijwel alle 4t machines werden de baan afgehaald)
 
Mijn fmf 4.1 met powerbomb maakt overigens over het algemeen wel het meests lawaai van de 4takten onder ons :/
 
Volgens mij zijn ze juist op de markt gekomen om het geluidsniveau wat te dempen?
 
Volgens mij zijn ze juist op de markt gekomen om het geluidsniveau wat te dempen?

Ja klopt, zit bij het ontwerp in.

ff stukje tekst van de fmf pagina

POWERBOMB

The redesigned PowerBomb is a four-stroke header that incorporates FMF’s patented PowerBomb module at a precise location in the initial stage of the header. By positioning this “Bomb” at a key point in the system, increased performance and flow is achieved through the expansion and contraction of exhaust sonics through the system. Result is a flow increase of nearly 10%! The outer chamber in the Powerbomb allows the air to expand, cool and ramp back up at a higher velocity.

Additionally, the PowerBomb is a “pre-muffler” of sorts which helps to lower the bikes sound output by providing more sound absorbing surface area for the sound medium (exhaust gases). On some models, you can choose between a moto or supercross version. The supercross version is designed for more low to mid-range power where the moto version is focused in the mid to upper RPM range.
 
En toch zat ik met mijn standaard dubbele crf250 demper boven de 98db. Dempers waren nog niet oud dus goede vulling. Kheb zelf db killers gemaakt waardoor ik nu hopelijk niet meer van de baan wordt gehaald tijdens wedstrijden. -O-

Ik hoorde wel dat de "power bomb" ook een bijdrage had aan minder db's maar of dat in de praktijk ook zo is... :X

(PS. vrijwel alle 4t machines werden de baan afgehaald)


U is chrisscross van heel vroeger op het derbi forum :P ??

anyway, volgens mij doen alle crf 250's dat :P een vriend van mij heeft ook een crf 250 en zelfs met een gloednieuwe akrapovic kreeg hij een waarschuwing van de knmv :9
 
Ik denk dat ik het bij mij vertrouwde doma hou zonder powerbomb.

Zit ik met de wedstrijden ook goed qua geluid.
 
de powerbomb zorgt voor wervelingen in de voorpijp.
door de wervelingen gaan de uitlaat gassen sneller naar buiten.

dit zorgt er voor dat de motor beter loopt omdat hij zijn gassen eerder snel kwijt is als een uitlaat zonder een powerbomb.

en die knallen in je uitlaat is niet best. dit word veroorzaakt door je acceleratie pomp.
die gaat te laat open hierdoor loopt de motor onregelmatig en zorgt dat voor die knallen.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook een lekkage zijn bij de uitlaat.
Daar gaat die ook van knallen (bij gas dichtdraaien)
 
U is chrisscross van heel vroeger op het derbi forum :P ??

anyway, volgens mij doen alle crf 250's dat :P een vriend van mij heeft ook een crf 250 en zelfs met een gloednieuwe akrapovic kreeg hij een waarschuwing van de knmv :9

Nee, ik ben niet van het derbi forum, das een kloon, ik ben DE echte. })
 
nog even over die knallen, ik bedoel dus niet dat dat is wanneer ik hem helemaal open heb of iets hoor. Maar gewoon als je hem terug laat lopen voor een bocht ed dan wil er nog wel is een knal komen als ie een beetje warm is :D
 
Laatst bewerkt:
ook bij stationair laten warm draaien en dan bij een paar keer gas geven.
dat hij dan wel eens wil knallen.
 
ja logisch want zo'n knal is niet meer dan (onverbrande) benzine in de uitlaat dat ontsteekt ;)

edit:

nu we toch bezig zijn.. werkt dit?

•Voorkom inhouden/slikken bij het snel openen van de gashendel.
•Verhoogd het vermogen onderuit. Verbeterd het aanslaan bij een warme motor.
•Kan zo zonder modificaties op elke Keihin FCR geplaatst worden.

ORPC_B.jpg


http://www.outlawracing.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=28
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan