Powercommander 3 en 5 map voor DL1000 gezocht

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Geen idee of het helemaal in techniek hoort, maar ik heb sinds kort een PC5 (PCV) op mijn dl1000 uit 2003 gezet en ben op zoek naar mappen voor de EU modellen.

Ik draai nu gewoon een zero map en ben eens goed aan het kijken naar alle beschikbare mappen op het internet.

Dynojet heeft een enkele map voor een standaard dl1000 en een map voor wanneer de O2 / lambda sensor uitgeschakeld is.
Beide mappen van Dynojet gaan echter de negatieve cijfers in terwijl US mappen op fora allemaal (tot wel 25%) meer brandstof inspuiten.

De DL1000 loopt af fabriek onderin te arm, dit heb ik overigens nog niet gemeten, ben weer bezig met het tot leven wekken van mijn DIY wideband controller.

Gevonden mappen op internet vind ik vooral erg abrupt, zo zie je soms ineens een piek van 0 naar 25 van bijv. 3000 rpm van 10% naar 20% tps/gasklepstand om daarna weer naar 0 te vallen.

Dat lijkt mij alles behalve bevordelijk voor de response.

Na dit lange verhaal ben ik dus benieuwd of er hier mensen met een vroege DL1000 zijn (2002/2003) en een PCIII of PCV hebben en zij hun map en ervaring willen delen.

Ik zal deze vraag ook op het v-strom forum zetten, maar verwacht daar weinig info vanwege het gebrek aan topics m.b.t. de powercommander.
 
25% is echt veel te veel als je het mij zo vraagt. Maar dat zie ik veelal terug in de US mappen gevonden op internet.

De stock dynojet map is alleen maar negatief (armer), het beste zal er ergens tussenin liggen gok ik zo.

Bovenin (laten we voor het gemak even zeggen boven 30% gas en boven de 4000 RPM) loopt dat ding prima. Daaronder is het een en al schudden, slecht oppakken (abrupt) en hokkerig rijden tot op het punt dat ik de koppeling moet gebruiken om heel over een rotonde te komen.

Daar moet ik het zoeken.
 
Weet je zeker dat de TPS goed is? Bij een TL schijn je die het best met een analoge mutlimeter te kunnen controleren. Dacht dat dan beter in te schatten was als het signaal kortstondig weg viel.

Dat zou namelijk de Ecu spreekwoordelijk blinddoeken.
 
De GPS is in prima staat, ik heb ook een DIY TRE getest, de diverse versnellingen hebben diverse mappings maar de 4e versnelling is "limiet vrij".
De TRE zorgt er voor dat de ECU altijd de 4e versnelling ziet. Neutral blijft werken.
Ik merkte echter helemaal geen verschil dus het is weer terug naar origineel.

De GPS is in goede staat want ik ben ook eens bezig geweest met een DIY gear inidcator, maar daar ben ik mee gestopt omdat de weerstand waarden heel dicht bij elkaar liggen en dit niet simpel te stabiliseren was.

Maar ik wil nog wel een keer alles nalopen, zoals dus inderdaad de twee TP sensoren en de secundaire gaskleppen stellen, daarna een TB sync doen. Maar weet eigenlijk wel zeker dat alles goed staat :)

Ook geen vacuüm lekken want alle leidingen zijn vorig jaar nog vervangen en de inlaatrubbers zitten ook goed vast en zijn niet uitgedroogd (ook een bekende kwaal).

Enige wat ik nog wel in het verschiet heb staan is de ketting even iets meer spannen. Die hangt wel conform WPHB maar wel wat slapjes :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Bij een TL hebben een paar luchtslangetjes reduceertjes erin, herkenbaar?

Slappe ketting is misschien wel iets. Jaren terug op de ‘97 TLS de boel op handboek gezet, ruime kettingspeling en ruimte op gaskabels. Reed voor geen meter!

Je hebt die problemen bij een bepaald toerental hè, heb je verschil kunnen vaststellen bij hogere versnellingen/snelheden?
 
Het is eigenlijk altijd binnen de 1500-3500 RPM range in diverse versnellingen.

Er zit op 1 slangetje een reservoir / demper, die gaat naar de IAP sensor in het luchtfilterhuis.
Die filtert de pulsen er een beetje uit zodat de ecu wat mooiere data krijgt i.p.v. constant pulsen.

Verder zitten er geen vacuümslangen op anders dan degene die ik er op heb gemaakt om makkelijker te kunnen synchroniseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Alleen de STPS is niet zo van buiten af te stellen, en de secundaire gaskleppen ook niet.

De rest kan je zo bij.

Maar ja 3000 en lager is niet ideaal maar dat moet zeker wel beter kunnen.

Ik heb iig weer wat te doen de komende tijd :)

Echt mappen ben ik nog niet tegengekomen, misschien te specifiek voor dit type.
 
Is dit een beetje een redelijke AFR tabel?
Ben er vooral nog overna aan het denken, moet toch wat targets hebben als ik straks rondjes ga rijden haha

Ik ga niet voor pure power.
Versnelling 2-5 zijn iets rijker en de 6e is de armste van alle mappen (overdrive).
Ik rij veelal relatief laag in toeren (zo rond de 4000-6000 RPM), daarom heb ik hier even een scheidingslijn gemaakt tot 4000 RPM en tot 50% gas. Daarna word de tabel wat rijker zodat je wel wat meer power hebt als je eens door trekt.

Hier versnelling 2 t/m 5:
1657990060474.png
 
Laatst bewerkt:
Wat voor rijstijl/rijomgeving heb je? Kans bestaat dat je veruit het grootste deel van de rit een vaste snelheid rijdt. Dat zou dan zuinig kunnen. Voor de rest vraag ik me af of het zin heeft om proberen te besparen. Een paar seconde gas geven met je dikke twin is meestal voldoende om je gewenste snelheid te halen, toch?
 
Ik rij 99% rustig en heb de schaamrandjes altijd wel op de wielen haha. Gebrek aan PK's zal ik niet snel hebben zeg maar.

Ik moet nog even kijken wat de cruise RPM snelheid is, die kan ik misschien wat armer gooien richting de 14.5. even kijken naar de standaard snelheden zoals 30, 50, 80, 100 en 120 (130 eventueel).
 
Ja precies, alleen even goed opletten wat cruise is, meestal rijdt je rond de toegestane snelheden en dat toerental bereik wat armer zetten. Denk dat 14.5-14.3 wel prima is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan