Powercommander III :)

Charlie

MF veteraan
24 feb 2003
1.239
1
Amersfoort
Jaaaaaaaaaaaa sinds woensdag zit ie erop, de Powercommander (III) inclusief K&N filter. Als je dan toch bezig bent, dan maar meteen goed. Dyno-run gedaan en gekeken wat ie nu kan. Toch zo'n 5% extra koppel en vermogen. Errug lekker. :)
Nu maar eens kijken of die nou ook nog zuiniger gaat lopen. (ik kwam nl. amper boven de 1 op 15 uit en zo stevig rij ik ook weer niet O-) )
Vanmorgen m'n eerste "lange" rit (Utrecht-Amsterdam). Motortje pakt nu lekker op en het geluidje is een stuk donkerder geworden. In een woord GEWELDIG!
Wordt vervolgd........ :)
 
Maar zoals ik hem afgesteld wilde hebben, is dat prima. Kan het verschil nu duidelijk voelen met gasgeven. De "dips" zijn nu afgevlakt en de vermogens/koppelkromme loopt daarom nu een stuk gelijkmatiger.
 
De prijs hangt van jouw motor af. De mijne was 435 EUR. Incl. afstellen was ik 555 EUR kwijt.
 
hoi
Op de beurs stonden ze voor 299euro beurs aanbieding !!
ik had hem al uit de states vandaan voor 312$ dat is ook 290 euro hij moet er alleen nog op
suc6 ermee
 
Voor het vermogen moet je het ook niet doen, dan is het toch gauw 111 euro per % extra vermogen en koppel, maar het is toch altijd lekker als je dat erbij krijgt. Maar als je toch meer vermogen wilt doen, dan zou ik een ander uitlaatsysteem en nokkenassen moeten gebruiken, de db-killer eraf slopen. Dan kan het wel meer worden dan die 5%. Het verbruik is behoorlijk gunstiger geworden, dat is voor mij de reden geweest om dat ding aan te schaffen. Vanmorgen eens getankt en met deze niet al te zomerse temperaturen ('s ochtends onder het vriespunt als ik vertrek) kom ik toch al dik 2 km verder per liter benzine. En daarnaast loopt mijn motor een stuk mooier en pakt stukken beter op dan zonder PC.
De PC los kopen was ook een optie voor mij. Maar aangezien mijn handen niet echt sleutelproof zijn (allebei zo links als ik weet niet wat), leek me dat geen oplossing, daarbij moet je je Powercommander nog afstellen aangezien niet elke fiets van hetzelfde type dezelfde karakteristieken heeft. Dus had ik ook nog een Dynojet bank nodig. Dus als je het totale plaatje dan ziet, valt het toch wel mee.
 
Jaaaaaaaaaaaa sinds woensdag zit ie erop, de Powercommander (III) inclusief K&N filter. Als je dan toch bezig bent, dan maar meteen goed. Dyno-run gedaan en gekeken wat ie nu kan. Toch zo'n 5% extra koppel en vermogen. Errug lekker. :)
Nu maar eens kijken of die nou ook nog zuiniger gaat lopen. (ik kwam nl. amper boven de 1 op 15 uit en zo stevig rij ik ook weer niet O-) )
Vanmorgen m'n eerste "lange" rit (Utrecht-Amsterdam). Motortje pakt nu lekker op en het geluidje is een stuk donkerder geworden. In een woord GEWELDIG!
Wordt vervolgd........ :)

Is dat nog met het originele uitlaatsysteem? Zo ja dan is 5% best veel extra topvermogen, het is vaak de uitlaat in combinatie met een PC die de échte winst geeft...

V.w.b. het verbruik, als je van plan bent een langere rit te maken en je wilt echt zuinig rijden, stel dan eerst even de low/mid knoppen af op een minimaal aantal ledjes, scheelt 10% verbruik voor 30 seconden werk.
Verander vooral NIET de high instelling want anders kon hij wel eens veel te arm komen te staan bij hogere toerentallen/hoge gasstand en dan wordt het een dure besparing!!! Je merkt alleen bij stationair dat hij iets rauwer loopt, boeien.

In theorie geeft elk ledje 2% verschil aan, dus min 5 ledjes is min 10% injectie.

Tijdens een vakantieritje naar Zuid-Frankrijk - VOL bepakt en bezakt - behaalde ik zomaar 1 op 22 met mijn 2000 Fireblade, niet slecht toch??? Ik wist niet wat ik zag, het reservelampje ging pas na dik 300 km aan. Overigens hield ik een constante snelheid van 130 km/u aan en was na 12 uur rijden op de bestemming :} .
 
Is dat nog met het originele uitlaatsysteem? Zo ja dan is 5% best veel extra topvermogen, het is vaak de uitlaat in combinatie met een PC die de échte winst geeft...

V.w.b. het verbruik, als je van plan bent een langere rit te maken en je wilt echt zuinig rijden, stel dan eerst even de low/mid knoppen af op een minimaal aantal ledjes, scheelt 10% verbruik voor 30 seconden werk.
Verander vooral NIET de high instelling want anders kon hij wel eens veel te arm komen te staan bij hogere toerentallen/hoge gasstand en dan wordt het een dure besparing!!! Je merkt alleen bij stationair dat hij iets rauwer loopt, boeien.
In theorie geeft elk ledje 2% verschil aan, dus min 5 ledjes is min 10% injectie.
Tijdens een vakantieritje naar Zuid-Frankrijk - VOL bepakt en bezakt - behaalde ik zomaar 1 op 22 met mijn 2000 Fireblade, niet slecht toch??? Ik wist niet wat ik zag, het reservelampje ging pas na dik 300 km aan. Overigens hield ik een constante snelheid van 130 km/u aan en was na 12 uur rijden op de bestemming :} .


Ha Blade10,
Ik heb een Bos Oval Titanium einddemper, maar daar zit de Db-killer nog op. Zonder deze geluidsrestrictor moet ik er nog wel wat extra pk'tjes eruit kunnen halen. Maar aangezien ik geen zin in sleutelen heb, laat ik 'm maar lekker zitten :)
Wat het verbruik betreft, ben ik effe aan het kijken hoelang het nu duurt voordat mijn reserve blokjes in mijn display verschijnen. Voorheen was het rond de 190km. Vanmorgen zat ik op 195km afgelegde afstand en nog geen knipperende blokjes. Straks eens kijken wanneer ze gaan knipperen :) (GSM en creditcard zijn opgeladen :) ) . Ik moet wel zeggen dat ik met het kouwe weer toch nog op een verbruik van 1 op 16,4 uitkwam. Dat was hiervoor (zonder PCIII) nog tussen de 1 op 13 a 14. Ben benieuwd wat ik binnenkort als topscore zal halen :) Hangt natuurlijk wel van m'n gashand af :) Maar dat komt wel goed.... denk ik :X
Wat de knopjes op mijn PCIII betreft, misschien daar moet ik me toch eens in gaan verdiepen. Ik krijg binnenkort een nieuw cd-rommetje die hopelijk wel werkt, dan kan ik eens zien wat die tutorials mij gaan vertellen.
 
Ha Blade10,
Ik heb een Bos Oval Titanium einddemper, maar daar zit de Db-killer nog op. Zonder deze geluidsrestrictor moet ik er nog wel wat extra pk'tjes eruit kunnen halen. Maar aangezien ik geen zin in sleutelen heb, laat ik 'm maar lekker zitten :)
Wat het verbruik betreft, ben ik effe aan het kijken hoelang het nu duurt voordat mijn reserve blokjes in mijn display verschijnen. Voorheen was het rond de 190km. Vanmorgen zat ik op 195km afgelegde afstand en nog geen knipperende blokjes. Straks eens kijken wanneer ze gaan knipperen :) (GSM en creditcard zijn opgeladen :) ) . Ik moet wel zeggen dat ik met het kouwe weer toch nog op een verbruik van 1 op 16,4 uitkwam. Dat was hiervoor (zonder PCIII) nog tussen de 1 op 13 a 14. Ben benieuwd wat ik binnenkort als topscore zal halen :) Hangt natuurlijk wel van m'n gashand af :) Maar dat komt wel goed.... denk ik :X
Wat de knopjes op mijn PCIII betreft, misschien daar moet ik me toch eens in gaan verdiepen. Ik krijg binnenkort een nieuw cd-rommetje die hopelijk wel werkt, dan kan ik eens zien wat die tutorials mij gaan vertellen.

Ok, dus wel een andere demper maar met restrictor. Ik ben net bezig een gekregen dB-killer van een Laser pas te maken voor mijn Akrapovic. Als ik daarmee klaar ben gaat ie zeker op de bank, ik wil namelijk weten hoeveel pk's het scheelt en of de map dan wezenlijk verandert...

V.w.b. het verbruik, met koud weer zal de choke vaker en langer aan staan, daar kan de PC niets aan veranderen, het verbruik zal daarom in verhouding minder gunstig uitvallen. Overigens staan de Honda's bij volledig geopende gasklep wel aardig goed, de lagere verbruikswaarden zul je daarom alleen realiseren bij kleine gasklep openingen, zeg een streepje tot half gas. Ga je dus een beetje blèren dan zal het verschil klein zijn. Hoe constanter je rijdt, hoe groter het voordeel.

Dat met die knopjes is héél simpel, als je het contact aan zet zul je zien dat de ledbalk het gas volgt vanaf de laagste stand tot ongeveer 3/4e van de balk.

Wil je de zaak anders afstellen dan druk je alle drie knopjes TEGELIJK in TERWIJL je de motor op contact zet, dan laat je de knopjes pas los. Vervolgens kun je door een knopje vast te houden of iedere keer kort in te drukken de ledbalk omhoog (rijker) of omlaag (armer) regelen waarbij ieder ledje 2% voorsteld. Druk je een knopje 1x kort in dan zie je de actuele stand die nu is voorgeprogrammeerd. Ben je klaar en doe je een tijdje niets (ca. 10 seconden), dan is de verandering doorgevoerd, héél simpel dus.
Pas als je ziet dat de ledbalk weer naar de laagste stand is gesprongen en weer op het gas reageert heeft de verandering plaatsgevonden en mag het contact uit.

Het lijkt heel wat maar binnen een halve minuut ben je klaar en heb je hem ingesteld op de neutrale instelling (de map zoals op de bank bepaald) of juist de superzuinige instelling voor langere rustige ritten.

Persoonlijk boeit mij die iets onrustige stationaire loop niet zo en staan de Low/Mid regelaars altijd op de laagste stand, de motor verbruikt dan gemiddeld ongeveer 1 op 17,5. Dat is ongeveer hetzelfde als de oude Blade met carbs. Alleen op de Ring of als ik serieus wil blèren stop ik even tijdens het tanken en regel ik het even zo af dat alles 'veilig' staat.
 
Ok, dus wel een andere demper maar met restrictor. Ik ben net bezig een gekregen dB-killer van een Laser pas te maken voor mijn Akrapovic. Als ik daarmee klaar ben gaat ie zeker op de bank, ik wil namelijk weten hoeveel pk's het scheelt en of de map dan wezenlijk verandert...

V.w.b. het verbruik, met koud weer zal de choke vaker en langer aan staan, daar kan de PC niets aan veranderen, het verbruik zal daarom in verhouding minder gunstig uitvallen. Overigens staan de Honda's bij volledig geopende gasklep wel aardig goed, de lagere verbruikswaarden zul je daarom alleen realiseren bij kleine gasklep openingen, zeg een streepje tot half gas. Ga je dus een beetje blèren dan zal het verschil klein zijn. Hoe constanter je rijdt, hoe groter het voordeel.

Dat met die knopjes is héél simpel, als je het contact aan zet zul je zien dat de ledbalk het gas volgt vanaf de laagste stand tot ongeveer 3/4e van de balk.

Wil je de zaak anders afstellen dan druk je alle drie knopjes TEGELIJK in TERWIJL je de motor op contact zet, dan laat je de knopjes pas los. Vervolgens kun je door een knopje vast te houden of iedere keer kort in te drukken de ledbalk omhoog (rijker) of omlaag (armer) regelen waarbij ieder ledje 2% voorsteld. Druk je een knopje 1x kort in dan zie je de actuele stand die nu is voorgeprogrammeerd. Ben je klaar en doe je een tijdje niets (ca. 10 seconden), dan is de verandering doorgevoerd, héél simpel dus.
Pas als je ziet dat de ledbalk weer naar de laagste stand is gesprongen en weer op het gas reageert heeft de verandering plaatsgevonden en mag het contact uit.

Het lijkt heel wat maar binnen een halve minuut ben je klaar en heb je hem ingesteld op de neutrale instelling (de map zoals op de bank bepaald) of juist de superzuinige instelling voor langere rustige ritten.

Persoonlijk boeit mij die iets onrustige stationaire loop niet zo en staan de Low/Mid regelaars altijd op de laagste stand, de motor verbruikt dan gemiddeld ongeveer 1 op 17,5. Dat is ongeveer hetzelfde als de oude Blade met carbs. Alleen op de Ring of als ik serieus wil blèren stop ik even tijdens het tanken en regel ik het even zo af dat alles 'veilig' staat.

Hoi Blade,
Ben nu al een tijdje aan het rijden en het verbruik loopt tegen de 1 op 18! Dat haal ik met het dagelijkse woon-werk verkeer (afwisselend tussen de files door en flink door accelereren.
Die knopjes, het klinkt wel moeilijker dan dat het werkelijk zal zijn. Ik zal jouw beschrijving eens een paar keer doorlezen :) En dan eens kijken of het zin heeft om de instelling nog verder aan te passen. (mijn huidige map heb ik thuis op mijn pc'tje staan) *D
 
Hoi Blade,
Ben nu al een tijdje aan het rijden en het verbruik loopt tegen de 1 op 18! Dat haal ik met het dagelijkse woon-werk verkeer (afwisselend tussen de files door en flink door accelereren.
Die knopjes, het klinkt wel moeilijker dan dat het werkelijk zal zijn. Ik zal jouw beschrijving eens een paar keer doorlezen :) En dan eens kijken of het zin heeft om de instelling nog verder aan te passen. (mijn huidige map heb ik thuis op mijn pc'tje staan) *D

De beschrijving staat bijna letterlijk in de beschrijving die in de doos zit, op de site is te downloaden én op de (goede) cd die erbij hoort te zitten.

Het is inderdaad veel gemakkelijker dan het lijkt uit de beschrijving, als je maar goed voelt dat je alle knopjes tegelijk zijn indrukt en dán pas de motor op contact zetten. Uiteraard niet te lang treuzelen met het drukken op de knopjes omdat hij anders de waarde al vastlegt. Gewoon even freubelen, je kunt niets verpesten, je zit weer op de neutraalstand als twee ledjes branden, dat is dan weer de weer de map die erin gezet is op de testbank.

Je zult merken dat je gemiddelde verbruik - als je niet teveel hengelt - nog met 10% omlaag gaat, hij loopt stationair wel wat rauwer, kijk maar of je dat er voor over hebt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan