PowerCommander loggen met laptop?

OB6D

MF veteraan
20 apr 2008
3.304
3
Harlingen
Als je je PowerCommander ongeacht wel type op je laptop aansluit, dan heb je op je scherm al je toerental en je throttle positie etc. Voor iemand die kan programmeren moet het niet al te moeilijk zijn om dat te loggen en op zijn mooist in een trendje te zetten. Met visual basic of iets dergelijks. Het staat al op je scherm, grijp het!

Dan koop je een losse lambda sonde en volgens mij hoeft dat geen dure wideband te zijn, maar volstaat een simpele smallband sonde ook en die koop je al van Bosch voor pak hem beet 75 Euro. Plusje er op, minnetje er op, dat kunnen we allemaal zelf. Dan geeft zo'n ding een zoveel tot zoveel volt signaal af, wat je air/fuel ratio voorstelt. Dat signaal moet je ook ff loggen, heb ik zelf helaas ook al geen verstand van, maar dat kan je laptop doen en die rekent het ook ff voor je om. Dat zet je er bij in eerder genoemd trendje en klaar. Honderden Euro's uitgespaard.

Dan stop je je laptop in je tanktas en ga je een stukje sturen. Dan verzamel je pas echte ijskoude praktijk gegevens. Pak je ook meteen je ram air effect mee, want dat doe je op de testbank dus NIET. Dan stop je ff op een parkeerplaats, klap je je scherm open. Hier een beetje meer, daar een beetje minder. Zo'n spreadsheetje invullen kunnen we ook best allemaal zelf. Klaar. Ben je je eigen no budget tuner.

Nou? :Y
 
Zoals beloofd het schema van een frequentie naar voltage converter. Dit schema komt uit de datasheet van de LM2917 en lijkt mij wel geschikt voor jouw toepassing. De gewenste uitgangsspanning behorend bij een frequentie kan als volgt berekend worden:

Vout=Fin x Vcc x R1 x C1

Waarbij

Vout=uitgangsspanning
Fin=Ingangsfrequentie
Vcc=voedingsspanning
R1=weerstand 1
C1=condensator 1

Als je naar het schema kijkt staat daar aangegeven dat met de gebruikte waardes van de componenten en de voedingsspanning de uitgang 1V per 67 Hz is.
Even narekenen en het blijkt nog te kloppen ook:
Vout=67 x 15 x 100E3 x 1E-8
Vout=1,005

Stel nou dat je wil dat er per 2000 rpm 1V op de uitgang komt te staan dan kan je de volgende waardes gebruiken. Vcc=9V, Fin=33,33 Hz en R1=100K. Voor C1 kom je dan op een waarde van 100 nF uit.

Wat wel even belangrijk is dat de voedingsspanning constant is, om hiervoor te zorgen kan je het beste even gebruik maken van een LM7809. Deze sluit je als volgt aan:

Pin 1: + accu
Pin 2: Massa
Pin 3: 9V uitgangsspanning naar F/V converter

Niet vergeten een condensator te plaatsen van 100 nanoFarad tussen pin 1 en pin 2 en tussen pin 3 en pin 2 om te zorgen voor de nodige ontstoring van de voedingsspanning.

Succes ermee!

full
 
Zoals beloofd het schema van een frequentie naar voltage converter. Dit schema komt uit de datasheet van de LM2917 en lijkt mij wel geschikt voor jouw toepassing. De gewenste uitgangsspanning behorend bij een frequentie kan als volgt berekend worden:

Vout=Fin x Vcc x R1 x C1

Waarbij

Vout=uitgangsspanning
Fin=Ingangsfrequentie
Vcc=voedingsspanning
R1=weerstand 1
C1=condensator 1

Als je naar het schema kijkt staat daar aangegeven dat met de gebruikte waardes van de componenten en de voedingsspanning de uitgang 1V per 67 Hz is.
Even narekenen en het blijkt nog te kloppen ook:
Vout=67 x 15 x 100E3 x 1E-8
Vout=1,005

Stel nou dat je wil dat er per 2000 rpm 1V op de uitgang komt te staan dan kan je de volgende waardes gebruiken. Vcc=9V, Fin=33,33 Hz en R1=100K. Voor C1 kom je dan op een waarde van 100 nF uit.

Wat wel even belangrijk is dat de voedingsspanning constant is, om hiervoor te zorgen kan je het beste even gebruik maken van een LM7809. Deze sluit je als volgt aan:

Pin 1: + accu
Pin 2: Massa
Pin 3: 9V uitgangsspanning naar F/V converter

Niet vergeten een condensator te plaatsen van 100 nanoFarad tussen pin 1 en pin 2 en tussen pin 3 en pin 2 om te zorgen voor de nodige ontstoring van de voedingsspanning.

Succes ermee!

full
 
Graag gedaan, dubbele post zie ik nu ineens. Misschien snap je het dan nog beter... ;)

Het onderwerp is een tikkeltje verouderd, maar het leeft nog steeds. Bij mij tenminste.

Heb een LM-2 van Innovate en ga deze in de komende tijd aansluiten.

TPS tap ik van de powercommander af, da's de grijze draad op de PCIIIr.

Dan nog ff toerental pulse aansluiten en wat andere connecties, plusje minnetje. Moet ff een sigaretten aansteker aansluiting op mijn motor maken ;)

Dan de wideband sensor er in schroeven. En dan kan ik gaan loggen. Zoals het nu lijkt.

full


full


full


*O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit! Werkt alles nu naar behoren?

Ja en hij loopt een stuk beter. Heb er zelf ooit een seatpipe op gemaakt en de flapper uit de luchthapper gehaald. Na de 8000 toeren deed ie eigenlijk niks meer. Hij loopt nu weer als een kogel door naar de 10.500 *O*

Een nadeel van deze methode is wel, dat als je top end wilt loggen, je ook top end moet rijden. O-)
 
hoe kom je aan waardes bij 0 - 10 - 20 % en dan 10.000 rpm?

Ja da's een goeie.

Met 20% gas haal je in de lagere versnellingen nog wel 10.000 RPM denk ik.

En voor de nog lagere gasstanden komt het van de deceleratie cut off. Dus je trekt hem hoog in toeren en dan gooi je het gas dicht. Dan stopt ie met inspuiten, of de hoeveelheid is in ieder geval sterk gereduceerd. Vandaar ook die extreem arme waardes bovenin op de 0% lijn.
 
full


Dit was mijn eerste log. Nogal rijk in de vollast hoek. En het was ook duidelijk merkbaar dat ie het daar niet naar zijn zin had.

Loop nu 13.x waardes voor het grootste gedeelte en op de 80, 100 TPS lijn 12.x waardes, dus iets rijker. En daar loopt ie hartstikke enthausiast op. Dus ik laat het eerst zo.

Neem hem wel mee naar de eerst volgende circuitdag, dan kan ik misschien op grond daarvan het hogere bereik nog wat verbeteren. Maar ben zo al errug tevreden.
 
[afbeelding]

Dit was mijn eerste log. Nogal rijk in de vollast hoek. En het was ook duidelijk merkbaar dat ie het daar niet naar zijn zin had.

Loop nu 13.x waardes voor het grootste gedeelte en op de 80, 100 TPS lijn 12.x waardes, dus iets rijker. En daar loopt ie hartstikke enthausiast op. Dus ik laat het eerst zo.

Neem hem wel mee naar de eerst volgende circuitdag, dan kan ik misschien op grond daarvan het hogere bereik nog wat verbeteren. Maar ben zo al errug tevreden.

Hoe kom je met 2 en 5 % in de 10.000 rpm?
 
Hoe kom je met 2 en 5 % in de 10.000 rpm?

Nou als je meer gas geeft om er te komen en je doet hem dan weer iets dicht bijvoorbeeld.

En als ik schakel doe ik het gas dicht. Dus dan zit ik ook even hoog in toeren met een lage gasstand. Denk, dat de ECU dan gewoon blijft inspuiten en dat ie pas echt een cut off doet als je weer echt vertraagt.

Zoiets...

Hoe kom je bij 10.000 toeren aan een gasstand van 5 en 2 %. Dicht draaien ;)
 
Laatst bewerkt:
Is het niet makkelijker aflezen als je de waardes in een grafiek laat lopen? Dan krijg je wel 8 grafieken natuurlijk maar je ziet het verloop een stuk beter.

Ja hij geeft ook trends. En daar kun je dan weer zo'n tabel van maken. En op die tabel kun je weer een rekenforumle loslaten, die de correcties weer in een nieuwe tabel gooit. En die correcties ga je dan plussen en minnen in je PowerCommander. En dan weer loggen en checken. Met 3 pogingen ben je wel klaar.

voorbeeldje:
full
 
Nou als je meer gas geeft om er te komen en je doet hem dan weer iets dicht bijvoorbeeld.

En als ik schakel doe ik het gas dicht. Dus dan zit ik ook even hoog in toeren met een lage gasstand. Denk, dat de ECU dan gewoon blijft inspuiten en dat ie pas echt een cut off doet als je weer echt vertraagt.

Zoiets...

Hoe kom je bij 10.000 toeren aan een gasstand van 5 en 2 %. Dicht draaien ;)

Dat heeft geen nut. Een 5% komt hooguit tot 4500 - 5000 rpm. Dus die waarden zijn niet echt betrouwbaar in dat gebiedt.
Dus om dat af te stellen lijkt me niet noodzakelijk.

en zo heb je nog meer van die gebieden waarbij dat onmogelijk is. 1000 - 1500 rpm bij 100% gas bijvoorbeeld. En zo bestaan er nog meer onmogelijke gebieden.

Overigens wel mooie waarden.. de rest van de bruikbare gebieden :9~
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft geen nut. Een 5% komt hooguit tot 4500 - 5000 rpm. Dus die waarden zijn niet echt betrouwbaar in dat gebiedt.
Dus om dat af te stellen lijkt me niet noodzakelijk.

en zo heb je nog meer van die gebieden waarbij dat onmogelijk is. 1000 - 1500 rpm bij 100% gas bijvoorbeeld. En zo bestaan er nog meer onmogelijke gebieden.

Overigens wel mooie waarden.. de rest van de bruikbare gebieden :9~~

Het werkt. Dus imo heeft het nut.

En idd 0% gas afstellen bij 10000 toeren heeft weining zin. Het zelfde geldt voor de tegenover gestelde hoek. Dus daarmom loopt zo'n mapping ook een beetje van linksboven naar rechtsonder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan