PowerCommander loggen met laptop?

OB6D

MF veteraan
20 apr 2008
3.304
3
Harlingen
Als je je PowerCommander ongeacht wel type op je laptop aansluit, dan heb je op je scherm al je toerental en je throttle positie etc. Voor iemand die kan programmeren moet het niet al te moeilijk zijn om dat te loggen en op zijn mooist in een trendje te zetten. Met visual basic of iets dergelijks. Het staat al op je scherm, grijp het!

Dan koop je een losse lambda sonde en volgens mij hoeft dat geen dure wideband te zijn, maar volstaat een simpele smallband sonde ook en die koop je al van Bosch voor pak hem beet 75 Euro. Plusje er op, minnetje er op, dat kunnen we allemaal zelf. Dan geeft zo'n ding een zoveel tot zoveel volt signaal af, wat je air/fuel ratio voorstelt. Dat signaal moet je ook ff loggen, heb ik zelf helaas ook al geen verstand van, maar dat kan je laptop doen en die rekent het ook ff voor je om. Dat zet je er bij in eerder genoemd trendje en klaar. Honderden Euro's uitgespaard.

Dan stop je je laptop in je tanktas en ga je een stukje sturen. Dan verzamel je pas echte ijskoude praktijk gegevens. Pak je ook meteen je ram air effect mee, want dat doe je op de testbank dus NIET. Dan stop je ff op een parkeerplaats, klap je je scherm open. Hier een beetje meer, daar een beetje minder. Zo'n spreadsheetje invullen kunnen we ook best allemaal zelf. Klaar. Ben je je eigen no budget tuner.

Nou? :Y
 
De vraag is, wie kan en wil het maken? Wie kan en wil een stukkie software schrijven, dat die waardes van mijn schermpje logt en in een trend zet? En hoe kan je met een laptop een lambda sonde loggen?

En wellicht is het al lang gedaan en staat het wel ergens op het internet. Heb het nog niet gevonden...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het al voor me, wegmisbruikers op de zondagavond:

Agent: Waarom reed u zo misdadig hard??

'Duivelse snelheidsmaniak': Ja ik ben praktijkgegevens aan het inmeten...
 
Laatst bewerkt:
Het is leuk dat je je gegevens kan verzamelen van het gene wat de motor gebruikt.

B.V.
- Air flow
- Benz gebruik
- Toeren
- Olie temp
- Water temp
- Lucht brandstof verhouding
- enz.

Maar wat je niet kan meten en waar de meeste mensen in geintereseerd zijn is het aantal Nm en de Pk's.
Dus waar wil je een grafiek van maken??

Daarbij komt ook dat je een multiinput meetmodulle moet hebben voor al die data tegelijk binnen te krijgen met een sampletijd van 5 m.sec.

Kortweg, het is allemaal mogelijk maar of het rendabel is vraag ik mij af.
 
Laatst bewerkt:
Het is leuk dat je je gegevens kan verzamelen van het gene wat de motor gebruikt.

B.V.
- Air flow
- Benz gebruik
- Toeren
- Olie temp
- Water temp
- Lucht brandstof verhouding
- enz.

Maar wat je niet kan meten en waar de meeste mensen in geintereseerd zijn is het aantal Nm en de Pk's.
Dus waar wil je een grafiek van maken??

Daarbij komt ook dat je een multiinput meetmodulle moet hebben voor al die data tegelijk binnen te krijgen met een sampletijd van 5 m.sec.

Kortweg, het is allemaal mogelijk maar of het rendabel is vraag ik mij af.

Ja, het neigt naar telemetrie. Je kunt in principe al die sensoren uitlezen en loggen.

Waar het om ging, was dat ik dacht dat het leuk zou zijn als je zelf je gasstand, toerental en AFR zou kunnen loggen. Dan kun je namelijk een hele gerichte goede gok doen omtrent hoe je PowerCommander spreadsheetje in te vullen. Bovendien kun je dan uit een trendje je eigen gedrag aflezen.

Ik was, omdat ik toch nachtdienst had en nog niet naar huis mocht, al even aan't sneupen geweest. [Te veel tijd om te fantaseren, dat is het gewoon].

Er zijn wel telemetrie systemen op de markt voor je auto of motor. Daar kun je alles mee, maar die zijn peperduur. 2000 Euro en een veelvoud daarvan.

Je kunt ook een standalone data logger kopen, kun je ook van alles op aansluiten als je weet hoe, maar die zijn nog steeds duur. 600 Euro.

Heb op de site van Conrad een leuke logger gezien voor op de USB poort. Die heeft 4 kanalen om voltages op te loggen en doet dat volgens mij snel genoeg. PCS-10 50 Euro. Een lambda sensor geeft een volt singaal af volgens mij kun je die er aan knopen. Moet je zelf ff omrekenen naar lambda waardes. Je gasstand en toerental wordt dan moeilijk. Denk dat gasstand al een volts singaal is dat terugkomt van een potmetertje, als dat zo is heb je die ook. Voor rpm's moet je dan pulse naar DC omzetten, dat wordt mij te moeilijk. En dan houd je nog een kanaal over, doe je daar je remlicht op.

Een powercommander, daar ga ik even van uit, heb je al. Die heeft je gasstand en die heeft je toerental en kan deze bovendien op een laptop scherm toveren. En die laptop had je ook al. Een lambda sonde heb ik ook wel en een lasapparaat ook om zo'n moer op mijn uitlaat te lassen. Het is gewoon een simpel optel sommetje.

Alleen de kennis van software om die drie dingen te kunnen gaan loggen, die heb ik dus ff niet.

En een grafiek van mijn vermogenskromme boeit mij persoonlijk niet zo.

Als ik weet, dat ik mijn eigen No budget doe het zelf tuner ben en dat ie dus perfekt staat afgesteld, wat ik dus ook wel in de praktijk kan ervaren. Dan hoef ik daar dan weer niet zo nodig een grafiek van.

Lang verhaal weer...
 
Ahha, Lang verhaal idd, :9 maar we komen wel ergens.

Meestal zijn loggegevens zo ook van een powercommander gebaseerd op data wat deze met een bepaalde sampletijd opslaat cq inleest. Deze data is dan ook in Microsoft access binnen te halen en daarmee ben je instaat om alles te berekenen en uit te lezen of in grafieken te zetten.
Nu zetten we dit even aan de kant.

Mocht de gasstand niet in de power commander ingelezen worden en mocht er ook geen potmeter op de Cab's zitten is dit geen probleem om deze binnen te halen met de voorzieningen die je motor heeft. Enige toevoeging is de potmeter zelf.

Alleen de kennis van software om die drie dingen te kunnen gaan loggen, die heb ik dus ff niet.

Als je de datalogger koopt, zit daar dan niet software bij om het in de PC op te slaan? Waarna je het in access kan zetten.

Even googlen en --> http://www.oscilloscoop.nl/foto-velleman/Usermanual_PCS10_NL.pdf (Handleiding PCS-10)

Naar mijn idee is dit het geen je nodig hebt, Logger + (bijgeleverde) software.
Ik begin het eigenlijk ook wel leuk te vinden om het te gaan proberen.

Alleen heb ik een beetje moeite om een Freq/dc converter te vinden. Verder zijn alle componenten bekend om het te realiseren.
Misschien kan jij deze vinden.
 
Laatst bewerkt:
Quote:
Als je de datalogger koopt, zit daar dan niet software bij om het in de PC op te slaan? Waarna je het in access kan zetten.

4-kanaals USB Datarecorder PCS 10 [linken werkt helaas niet].

Ja, dus.

Dit is een soortgelijk iets ook van Conrad, maar met analoge en digitale in en uitgangen. Is helaas wel een bouwpakket:

USB EXPERIMENTEER INTERFACE BO [linken werkt helaas niet].

Met een digitale ingang, kun je denk ik wel een puls meten. 0 of 1, aan of uit, [toerental?].
Dan doe je je lamda signaal op een analoge aansluiting en je gasstand ook. Denk ik.

Wat ik ook heb bekeken is een RS232 poort logger een stukkie software wat kijkt wat je seriele poort [PCIIIr] allemaal uitspookt. Heb er ergens een gedownload en een muis aangesloten. Zie dan inderdaad dat er bytes worden opgeslagen als ik die muis beweeg of er op klik. Alleen in de logfile stonden alleen maar Euro tekens, daar heb ik dus niet zo veel aan. Maar zal ook wel komen, omdat ik dit ook weer net niet helemaal snap. [veel opties om in te vullen].

Heb gister ook mijn Lumenition AFR 004 weer gevonden. Kan dus in ieder geval ledjes laten branden op mijn lambda sonde. Dit dingetje heeft ook weer een draad, die je kunt gebruiken om te loggen [de witte]. En ik moet even een nieuwe lasmoer halen voor de sonde M20 geloof ik. Maar dan fiets ik hem er op.

Volgens mij had jij ook een SP1 spike. Maar daar zit een PAIR systeem op, wat lucht naar je uitlaat lijdt. Dat heb ik er al afgesloopt. Maar mocht het er nog op zitten, dan fopt het wel je lambda meting.

En dat brengt me op het volgende punt. Als jij met zo'n PAIR systeem op een vermogenstestbank staat, kunnen ze dus nooit je AFR goed meten. Als dat zo is, kun je die finetuning dus ook wel met een korreltje zout nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ahha, Lang verhaal idd, :9 maar we komen wel ergens.

Meestal zijn loggegevens zo ook van een powercommander gebaseerd op data wat deze met een bepaalde sampletijd opslaat cq inleest. Deze data is dan ook in Microsoft access binnen te halen en daarmee ben je instaat om alles te berekenen en uit te lezen of in grafieken te zetten.
Nu zetten we dit even aan de kant.

Mocht de gasstand niet in de power commander ingelezen worden en mocht er ook geen potmeter op de Cab's zitten is dit geen probleem om deze binnen te halen met de voorzieningen die je motor heeft. Enige toevoeging is de potmeter zelf.Als je de datalogger koopt, zit daar dan niet software bij om het in de PC op te slaan? Waarna je het in access kan zetten.

Even googlen en --> http://www.oscilloscoop.nl/foto-velleman/Usermanual_PCS10_NL.pdf (Handleiding PCS-10)

Naar mijn idee is dit het geen je nodig hebt, Logger + (bijgeleverde) software.
Ik begin het eigenlijk ook wel leuk te vinden om het te gaan proberen.

Alleen heb ik een beetje moeite om een Freq/dc converter te vinden. Verder zijn alle componenten bekend om het te realiseren.
Misschien kan jij deze vinden.

Op zich zou je het pulsje ook rechtstreeks op je analoge ingang kunnen aansluiten van de USB logger, als je dan even telt kan je zo je toerental uitrekenen. Ik ben alleen bang dat de logger niet snel genoeg meer is als de toeren omhoog gaan. Minimale tijd/divisie is 1 sec als ik dat zo in de handleiding bekijk. Dan zou een frequentie/spanning converter inderdaad een uitkomst zijn. Hier zijn gelukkig legio IC's voor te krijgen. Ik zal zo wel eens kijken wat een makkelijke oplossing is.
 
@ spike:

Had de manual al gelezen :)

@ Maat:

Ben totaal niet handig met electronica. Het zou mooi zijn om een freq to voltage converter te hebben, waarbij 10.000 pulsen 10 volt is. Kenne we die er aan hangen. Is het mooi 1 op 1 min of meer.

Komt met een twin mooi uit denk ik, een puls een omwenteling. Met een viercilinder zijn het natuurlijk twee pulsen op een omwenteling.

Thanks Maat, zal dat es ff doorlezen. Hoop eigenlijk, dat het gewoon los al te koop is voor een paar Euro...
 
Of 10V bij 10.000 rpm gaat lukken weet ik niet zeker, volgens mij is het geheel wel lineair dus je hoeft er geen rare sommetjes op los te laten.

Ik wil wel even voor je uitzoeken hoe het schema er uit moet komen te zien, kan je je er dan mee redden en de boel op een experimenteerprintje solderen?
Ik denk wel dat het na het weekend wordt voordat ik er even tijd voor heb, vandaag nog werken en dan weer een weekend festival in Belgie. Er is geen haast bij toch?
 
Ah, super Maat. Ik kan geen kleurcodes lezen en zo van weerstanden, maar kan de verschillende componenten meestal wel benoemen. Beetje solderen lukt me ook wel als ik duidelijk op papier heb wat ik moet doen. Wilde voor de puls, de pick up gebruiken. Die zit in't "laag" van de ontsteking. Da's een spoelje denk ik waar per omwenteling een magneet voorbij vliegt. Dat wordt versterkt in een CDI box en die voedt weer twee bobines, op elke cilinder 1. Dus als je van de bobine uitgaat, wat ook prima is, dan pak je maar de helft.

En nee, geen haast. Genoeg te doen... :)

Veel plezier op het festival.

Moet morgen zelf weer beginnen. Werk in de proces industrie, dus zal me eens door een elec uit laten leggen hoe het zit met digitale en analoge ingangen etc...

Laters
 
Bedenk me dat ik ook nog een MegaSquirt ECU heb liggen, die ik niet gebruik. Daar zit datalogging op. Kan ik in principe wel aansluiten en daarmee loggen denk ik.

full
 
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, weet je ook iets meer te vertellen wat voor ingangen op zo'n kastje zitten en wat de software allemaal kan? Moet ik nog voor je kijken hoe je een frequentie naar spanningsomvormer maakt of kan je dat rechtstreeks uitlezen op je ECU?
 
Ingangen op de megasquirt? inlaatspruitstuk druk, lucht temp, koelwater temp, gasklepstand, pulsen voor de ontsteking, lambda sensor input. Dat is wat ik heb. Maar je kunt er ook een uitlaatgas temp sensor nog op zetten. En nitro en turbo kun je er mee doen. Je kunt er alles mee eigenlijk. Als je het inbouwt. Het is een modulair iets volgens mij. Heb die van mij door iemand in elkaar laten zetten. Was eigenlijk voor een auto bedoeld... Denk dat ik hem nu op de motor ga bouwen, maar dan van't winter of zo, wil nu wel kunnen blijven rijden. Dat loggen is dan een mooie voorstudie.

Megasquirt kan pulsen tellen, die heeft geen omvorming nodig.

Zou evenzogoed graag weten, hoe je dan pulse in DC omzet. Maar als je er heel veel werk van hebt dan hoeft het niet hoor. Als je het leuk vind om te doen en het is voor jou een kleine moeite dan graag. :)
 
Ingangen op de megasquirt? inlaatspruitstuk druk, lucht temp, koelwater temp, gasklepstand, pulsen voor de ontsteking, lambda sensor input. Dat is wat ik heb. Maar je kunt er ook een uitlaatgas temp sensor nog op zetten. En nitro en turbo kun je er mee doen. Je kunt er alles mee eigenlijk. Als je het inbouwt. Het is een modulair iets volgens mij. Heb die van mij door iemand in elkaar laten zetten. Was eigenlijk voor een auto bedoeld... Denk dat ik hem nu op de motor ga bouwen, maar dan van't winter of zo, wil nu wel kunnen blijven rijden. Dat loggen is dan een mooie voorstudie.

Megasquirt kan pulsen tellen, die heeft geen omvorming nodig.

Zou evenzogoed graag weten, hoe je dan pulse in DC omzet. Maar als je er heel veel werk van hebt dan hoeft het niet hoor. Als je het leuk vind om te doen en het is voor jou een kleine moeite dan graag. :)

Het is niet een grote moeite hoor, het is alleen iets waar ik even een uurtje voor moet gaan zitten. Dat uurtje moet dus even vrij gemaakt worden en dat is iets waar ik nog wel eens wat moeite mee heb. Maar ik zal m'n best even voor je doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan