Powercommander motor niet starten

Sorage

MF veteraan
24 okt 2002
1.876
98
belgie
Hey,
Onlangs een powercommander5 aangeschaft voor een MV agusta 1078f4, na installatie starte de motor nietmeer ( gaat wel rond, niet starten )
Dacht ik van hmm.. de boel ergens verneukt.
Benzine toevoer op de inj rail gecontroleerd en die is nog goed ( losgekoppeld, primen = squirt benzine ) dus dat zit goed.
Elektrische aansluitingen zijn ook goed ( heb zelf voor installatie netjes de kabels gelabeled voor cilinder nummer zodat ik tijdens installatie niet de mist in ga, is bijna onmogelijk door de lengte van de kabels die net gepast zijn voor elke injector te bereiken maar doe het toch maar )
ik kan verbinding maken met de PC5 in de software, er zit een map in voor standaard uitlaat & luchtfilter maar dat zou de boel niet mogen verhinderen om te starten.
Ik kan ook de TPS zien in de software als ik aan de gashendel draai, ik kan mappen uploaden in de PC5 en eraf halen, dus comm's zitten goed.
dus even de stekkers van de powercommander losgehaald van de injectors en terug de ori stekkers erop en motor slaat direct aan. geen probleem.
Sluit ik die van de PC5 terug aan de stopt die ermee.
dus zonder powercommander werkt alles naar behoren, eenmaal die ertussen zit dan kapt die ermee.

Is er iets dat ik over het hoofd zie ?
Iets wat ik nog kan testen ?
 
De zwarte draad van de PC, zit die goed aangesloten op je accu? Ik had namelijk precies hetzelfde probleem een aantal jaar terug met een FZ1. Bleek dat zwarte draadje los te zitten -> wel rondgaan maar niet starten.
 
De zwarte draad van de PC, zit die goed aangesloten op je accu? Ik had namelijk precies hetzelfde probleem een aantal jaar terug met een FZ1. Bleek dat zwarte draadje los te zitten -> wel rondgaan maar niet starten.
Precies wat ik bedoelde, heb het ook een keer gehad en men ( ja ik ook ;) ) is snel geneigd het veel te moeilijk te zoeken, begin met de simpele dingen.
 
jij geeft tenminste gelijk toe dat je het zelf overkomen was ;) :P

ik had het bij mijn 2004 R1, zou het daar aan liggen ;)
Ik zal het nog mooier maken (en ja, lachen mag:+). Ik heb dat ding toen icm met een beurt weggebracht naar de motorzaak met als opmerking dat die niet wilde starten… (gratis haal- en breng service) omdat ik er maar niet uit kwam. Die monteur zal wel gelachen hebben…Ach zodoende leert men8-)

Mbt de powercommander, het is wel weer een extra kastje op de motor en dus ” meer” kans op een storing. Daarom heb ik bij mijn huidige fiets de ECU laten flashen. Geen extra apparatuur maar wel ongeveer hetzelfde effect.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het nog mooier maken (en ja, lachen mag:+). Ik heb dat ding toen icm met een beurt weggebracht naar de motorzaak met als opmerking dat die niet wilde starten… (gratis haal- en breng service) omdat ik er maar niet uit kwam. Die monteur zal wel gelachen hebben…Ach zodoende leert men8-)

Mbt de powercommander, het is wel weer een extra kastje op de motor en dus ” meer” kans op een storing. Daarom heb ik bij mijn huidige fiets de ECU laten flashen. Geen extra apparatuur maar wel ongeveer hetzelfde effect.
Tja ik had waarschijnlijk met mijn telefoonhouder/usb liggen klooien dus ben maar gaan kijken of er misschien daar iets zat bij de aansluiting, hé waar gaat dat ieniemienie kabeltje heen met dat kleine oogje eraan ? ......

Dat was nog in mijn tijd voor ik interesse in electronica had dus als er 10 oogjes op 1 accupool moesten pakte ik gewoon een langere bout :P ( nee niet echt hoor,maar 2 of 3 kwam voor)

qua flashen kan je een heel onderwerp/topic vullen , wat dan ook gebeurt is , maar een PC is altijd makkelijker terug te zetten en ik zou liever een op een bank afgestelde PC hebben, liefst PC5 dan een kastje wat je heen en weer stuurt waar zo'n 'expert' dan een andere map in frot zonder de motor op de bank te zetten.

Maar genoeg gekletst en terug naar het onderwerp :)
 
Tja ik had waarschijnlijk met mijn telefoonhouder/usb liggen klooien dus ben maar gaan kijken of er misschien daar iets zat bij de aansluiting, hé waar gaat dat ieniemienie kabeltje heen met dat kleine oogje eraan ? ......

Dat was nog in mijn tijd voor ik interesse in electronica had dus als er 10 oogjes op 1 accupool moesten pakte ik gewoon een langere bout :P ( nee niet echt hoor,maar 2 of 3 kwam voor)

qua flashen kan je een heel onderwerp/topic vullen , wat dan ook gebeurt is , maar een PC is altijd makkelijker terug te zetten en ik zou liever een op een bank afgestelde PC hebben, liefst PC5 dan een kastje wat je heen en weer stuurt waar zo'n 'expert' dan een andere map in frot zonder de motor op de bank te zetten.

Maar genoeg gekletst en terug naar het onderwerp :)
Ik heb die van mij op de bank laten flashen, als ik het doe doe ik het goed ;-)

Maar inderdaad, back on topic. @ ts, ik ben benieuwd wat het is. Let us know:]
 
Net ffe contact opgenomen met de Dyno dealer en die wist me te vertellen dat het wel eens kon zijn dat de polariteit van de PC5 omgedraaid tov de connectors ( inj ) op de mv.
Daarmee dat de motor in het geheel gewoon niet deed want de aansluiting zat omgekeerd, ik haal nog even een setje om netjes de pinnen uit de stekkers te halen en om te draaien, het minste werk is uiteraard de 4 stekkers op de kabelboom van de motor te doen maar doe ik liever niet, dan maar 8 stekkers omdraaien op de PC5 🤓

Alle kabels zitten netjes, heb de boel netjes gemonteerd tot 3 maal toe om zeker te zijn dat ik niet over het hoofd zie.
Dit is de aansluiting op de - klem batterij en niet zomaar ergens los op de massa, netjes labeltje erond voor de vlgende
1656956788670.png

dan ook alle aansluitingen van de powercommander gelabelled met cilinder volgorde want geheid vergeet ik dit in de toekomst.
1656956865464.png

dit had ik een avondje op voorhand gedaan en alles voorbereid zodat ik in de garage gewoon kan werken zonder papiertje tussen me vettige poten.
Was dus redelijk zeker dat de boel wel goed aangesloten was ( is ook geen rocket science en is niet m'n eerste die ik installeer daarmee dat ik er zo verbaasd van was wat ik over het hoofd zie )
 
Laatst bewerkt:
ik wacht nog even op een setje voor de draden netjes uit de klemmen te halen.
Ik heb geen zin om de schroevendraaier in de klemmen te rammen in de hoop dat ik de pin eruit krijg.
Setje komt hopelijk morgen binnen en dan de klemmen omwisselen , monteren en testen :)
uiteraard post ik het resultaat hier
 
OPGELOST!
het was wel degelijk de bekabeling op de PC5 die niet overeenkwam met de motorfiets.
De aansluitstekkers op de PC omgedraaid en de fiets start terug.
Dan nog de autotune erop gemonteerd en hopelijk morgen een ritje doen!
Gelukkig was de dynojet PC dealer hiervan op de hoogte dat italiaanse fietsen soms anders bekabeld zijn.
Bedankt allemaal voor het meedenken

Weekend :]
 
Mooi dat het werkt, maar natuurlijk volkomen belachelijk dat je bij de PC geen goed passende kabelset krijgt.

Dat bevestigd weer mijn vooroordeel dat het niet aan te raden is, je kan beter de ecu laten programmeren op een bank. Dat moet je uiteindelijk met de PC namelijk ook doen.....
 
Cpu flash = ok als je in de racerij zit fzo, dan kun je een fiets idd afstellen op je gebruik, want je zit met een vaste setup / gas stand vol open ( of toch zo snel mogelijk ) En kun je de talloze parameters aanpassen.

Het mooie aan een pc5 met auto tuner is dat je de AFR ratio kan instellen en daar zal die naartoe mikken ( in kleine of grote stappen, bij elke gas stand of rpm kun je de AFR instellen,de autotuner heeft zen eigen lambda sensor los van de ecu, standaard map testen, uitlezen, waardes zien waar hij heeft moeten aanpassen en dan die aanpassingen aannemen als nieuwe map, en zo telkens fine tunen tot die de beste setting heeft gevonden ) uiteraard kun je pas op de testbank zien of het gevoel overeenkomt met de grafiek.
Een dyno run is een extra hulp middel / controle.
Maar aangezien de dyno operator ook mikt naar een vaste AFR waarde ( voor de gewone weggebruiker zal die wss boven de 13.2 zitten )
Is het dus met een pc5 hetzelfde en als je dan nadien een andere uitlaat steekt of luchtfilter heb je nog de mogelijkheid om die aan te passen


En de standaard ecu van mv is niet te flashen.
Plus als je een moderne fiets ecu flasht dan knalt de dealer altijd een update in en moet je de map opnieuw uploaden.
Heb al meerder malen ECU flashs gedaan alsook PC5 maar het is de eerste keer met autotuner en ben aangenaam verrast
 
Laatst bewerkt:
Heb sinds gisteren ook een PC5 op de kop getikt, heb ik wat om mee te spelen de komende week.

Ik wil diverse maps bekijken om te zien wat ze waar doen en dan zelf een map maken. Autotune heb ik helaas niet, wel een wideband lamda controller en display.
 
Heb sinds gisteren ook een PC5 op de kop getikt, heb ik wat om mee te spelen de komende week.

Ik wil diverse maps bekijken om te zien wat ze waar doen en dan zelf een map maken. Autotune heb ik helaas niet, wel een wideband lamda controller en display.
Dat is leuk speelgoed.
Ik weet niet hoe snel de motor is waar het allemaal op komt maar het kan handig zijn voor de volgas tests om een camera op je motor te zetten en achteraf de waardes te bekijken :Y Stationar en cruise kan prima realtime.
 
Het is een Suzuki V-Strom, dus niets spannends. Ik heb zelf eens een yoshbox gemaakt maar daar kan je alleen laag, midden, hoog met stappen van 5% (inspuit duratie) verhogen. Daar kwam ik niet lekker mee uit. Nu veel meer controle.

De motor loopt standaard in het lage gebied te arm, de rest is goed. Een dyno laat misschien beter het bereik zien maar op straat afstellen is denk ik veel realistischer om het probleem op te lossen (hikken/stotteren onder de 3500rpm).
 
Terug
Bovenaan Onderaan