PPP in de HC

Soesoeki

MF veteraan
24 apr 2002
9.636
1
Kweenieh
Ziehier het stukje vandaag in de HC. Gek dat de PPP steeds populairder begint te worden en ook bij de politie.

Alleen regen kan de illegale racer stoppen
door Luuk Kortekaas
RIJSWIJK | De komst van Steve en Jeroen kondigt zich al ruim van tevoren aan. Het geluid van de ronkende paardenkrachten van de twee arriveert vele seconden eerder dan de berijders. Jeroen komt eerst langs met een 'wheelie', voor hij met zijn maat het stuur wendt om op het bedrijventerrein Plaspoelpolder in Rijswijk te praten over dat wat de politie 'illegale motorraces op de A4' noemt.
                  
             Het achterwiel van de Kawasaki van Jeroen spint op het asfalt van het bedrijventerrein Plaspoelpolder. (foto Evert-Jan Daniels)      
Jeroen: "Ze noemen het racen, maar dat is het eigenlijk niet. We rijden hier omdat je hier een paar bochten hebt die gewoon te mooi zijn om waar te zijn. Vooral dat bochtje als je vanaf het industrieterrein de A4 op rijdt".
Steve wijst op de aan beide kanten van zijn motorpak half versleten kniestukken. "Dat bochtje is zo'n beetje de enige bocht van 180 graden die ik ken die naar links ligt. Normaal liggen ze naar rechts. Zo kun je tenminste ook eens plat de andere kant de bocht in. Dat geeft een machtig gevoel, het is gewoon de kick van de beheersing over je machine. En het is waar, je gaat dan al gauw te hard".
De politie Haaglanden en de gemeente Rijswijk willen, mede na klachten uit de omgeving van de A4, strenger gaan optreden tegen de motorrijders. De politie noemt het gedrag van de motorrijders 'levensgevaarlijk, niet alleen voor henzelf maar ook voor de overige weggebruikers'.
Het gaat om een groepje rijders, soms oplopend tot een man of dertig, dat zich in het weekeinde en doordeweeks bij mooi weer verzamelt in de Plaspoelpolder, meestal op de Diepenhorstlaan. Vanaf die plek worden korte rondjes gereden. Na de befaamde bocht gaat het een stukje de A4 op, waarna langs de andere kant van de snelweg weer wordt teruggereden naar het bedrijventerrein.
Jeroen (29) en Steve (34) praten na een argwanend begin zonder terughoudendheid over hun passie: snelheid en 'mooie boggies'. Tuurlijk, sommige dingen mogen niet, en dat de buurt er last van heeft vinden ze niet gek. Maar dat weerhoudt ze niet. Steve en Jeroen zijn hun echte voornamen, om redenen die voor de hand liggen willen ze hun achternaam er liever niet bij. Vertel ze maar niet hoe de wereld in elkaar zit, dat weten ze zelf ook wel. Op een afgelegen terrein in de Plaspoelpolder tonen ze talloze 'wheelies' (alleen rijden op het achterwiel) en 'stoppies' (tot stilstand komen op alleen het voorwiel).
De vaste kern van de Plaspoelrijders bestaat volgens Jeroen en Steve uit een man of dertig, voornamelijk Hagenaars en 'jongens uit het Westland'. "Maar ze komen ook nog wel van veel verder vandaan. De rijders hebben contact met elkaar via internet, op die manier wordt met elkaar afgesproken. Druk is het. Als je er in een mooi weekeinde een Piet Patat neerzet heb je gewoon een wereldomzet. Er zijn gezinnen met kinderen die er naar komen kijken. Veel van die gasten staan de hele avond met elkaar te praten. Wij doen dat niet, wij sturen liever".
Dat sturen gebeurt door Jeroen met een blauwe Kawasaki 900 cc, Steve berijdt een Suzuki 750 cc, 'die vrijwel meteen het circuit op kan'. De voertuigen kostten destijds zo'n 30.000 gulden, "maar ja, je zet er af en toe nog wel een ander dingetje op".
"In principe", zegt Steve, "rijden we niet te snel. Maar ja, als je op de snelweg je gas opentrekt ga je gauw te hard. Een motor zoals die van ons gaat binnen de acht seconden van nul naar tweehonderd kilometer per uur. Dat is dus zo gebeurd". Jeroen zegt dat ze er alles aan doen het overige verkeer niet in gevaar te brengen.
"Daar kijken we wel voor uit. We zigzaggen heus niet tussen de auto's door. We houden van snelheid, maar wel op die plaatsen waar het kan. En natuurlijk maken we weleens een 'wheelie' of een 'stoppie', maar dat doen we heus niet tussen de spelende kinderen". Steve: "Maar het blijft gevaarlijk. Als ik voor de vierde keer met een behoorlijke snelheid die bocht de A4 op neem en er heeft net een vrachtauto olie gelekt, dan ga ik toch echt keihard onderuit. Dat risico blijft er altijd inzitten".
Dat de politie harder optreedt nemen ze nog net niet voor kennisgeving aan.
"We merken het al een tijdje. Het hoeft maar een beetje mooi weer te zijn of je ziet ze staan. Wij vinden het best. Als we hier bij elkaar staan kan de politie er niets aan doen. Dat is immers niet verboden. En worden we geflitst omdat we te hard rijden, nou ja, dan gebeurt het, net zo goed als je met je auto wel eens wordt beboet".
Voor de mensen uit de buurt is er meer begrip, al wil dat niet zeggen dat ze er mee op zullen houden. Jeroen: "We snappen die mensen best. We maken een behoorlijk geluid, dat hoor je boven de snelweg uit. Maar daarom doen we het ook hier. In het weekeinde en 's avonds is hier niemand, en in de buurt wonen bijna geen mensen".
Alternatieven zien de twee verwoede rijders niet.
"We rijden ook wel eens op circuits, daar heb je speciale dagen voor. Maar dat kost je dan 140 euro, en je moet er ook nog eens helemaal naar toe. Dan is dit beter". Een 'gedoogd' circuit zou hen wel aanstaan, "maar dan niet allemaal rechte stukken, er moeten wel een paar mooie bochten in".
Volgens Steve en Jeroen zal het 'racen' niet verdwijnen, wat politie en politiek ook mogen bedenken. Steve: "In feite kunnen ze er niets tegen doen, wat ze ook zeggen. Er is maar één manier om het op te lossen, en dat is elke dag regen
 
En in dezelfde krant nog meer aandacht voor de PPP en de A4.

Politie gaat hard optreden tegen racers
DENHAAG | De politie Haaglanden gaat keihard optreden tegen de groepjes motorrijders, die in het weekeinde met hoge snelheid over de A4 rijden. Volgens de politie is het racen, waarbij snelheden worden bereikt tot boven de 200 kilometer per uur, 'levensgevaarlijk'.
Een woordvoerder van politie Haaglanden zegt dat de afgelopen weken al veel bekeuringen uitgedeeld zijn en dat er zelfs al enkele motoren in beslag zijn genomen. "Maar we gaan dat nog intensiever doen. De pakkans voor de motorrijders die hier aan meedoen moet omhoog. Wat die mensen doen is levensgevaarlijk. Ze beseffen niet welke gevaren zij voor zichzelf nemen, en ze beseffen nog minder hoeveel gevaar zij opleveren voor de overige weggebruikers".
De politie denkt aan het uitvoeren van extra controles, bijvoorbeeld door het plaatsen van camera's of door het optreden van motoragenten

(uit jouw andere topic)
 
Ach, een oplossing is er.
Maar de politiek wil altijd van alles, maar een oplossing bieden niet, gewoon een klein circuitje op de Maasvlakte, en allles is opgelost.
Geen dure tribune's oid.
Gewoon een baantje , eventueel entree van een paar Euro en gaan.

Parijs heeft om dezelfde reden Circuit Carole aan laten leggen om racen op de Rondweg te voorkomen.
En zonder alternatief los je het toch niet op, er is behoefte aan, zo simpel is het.

Waarom is er dan geen circuit op de Maasvlakte, dat laat het bestemmingsplan niet toe, want het is namelijk een industrieterrein, waar wil je dan een circuit aan leggen, midden in een woonwijk????

Zie wat Amsterdam gedaan heeft met het sluiten van een Motorcross club, wat denk je dat er gebeurd, natuurlijk, wildcrossen gaat weer komen, en wie heeft het dan gedaan, natuurlijk, de motorcrosser, want het is tenslotte verboden.


EDIT
Ik heb een mail gestuurd naar de Haagsche Courant, ben benieuwd hoe hun reageren.
 
Laatst bewerkt:
Ach, een oplossing is er.
Maar de politiek wil altijd van alles, maar een oplossing bieden niet, gewoon een klein circuitje op de Maasvlakte, en allles is opgelost.
Geen dure tribune's oid.
Gewoon een baantje , eventueel entree van een paar Euro en gaan.

Parijs heeft om dezelfde reden Circuit Carole aan laten leggen om racen op de Rondweg te voorkomen.
En zonder alternatief los je het toch niet op, er is behoefte aan, zo simpel is het.

Waarom is er dan geen circuit op de Maasvlakte, dat laat het bestemmingsplan niet toe, want het is namelijk een industrieterrein, waar wil je dan een circuit aan leggen, midden in een woonwijk????

Zie wat Amsterdam gedaan heeft met het sluiten van een Motorcross club, wat denk je dat er gebeurd, natuurlijk, wildcrossen gaat weer komen, en wie heeft het dan gedaan, natuurlijk, de motorcrosser, want het is tenslotte verboden.


EDIT
Ik heb een mail gestuurd naar de Haagsche Courant, ben benieuwd hoe hun reageren.

Het grappige is dat veel 'illigale' crossers lid ziin geworden van MCA op aandringen van het bestuur van MCA en om hun goede wil te tonen, wat gebeurt er; het gemeentebestuur en in het bijzonder de wethouders van Sport van Amsterdam de heer Dales (VVD) en zijn opvolger mevr. Maij (CDA) sluiten een crossclub ( en speedway,trial) die al sinds 1967 goed functioneert en 650 leden telt zonder ook maar iets voor deze club te doen. Geen alternatieve locatie, met veel moeite wilde de wethouder nog wel een gesprek met het bestuur.
 
Ik vindt dat ze de PPP bij mooi weer moeten afsluiten voor niet motorrijdend publiek.

En wel om de volgende reden, automobilisten en aanverwante voertuigen hebben op dagen dat het industrieterrein niet als industrieterrein gebruikt wordt daar niets te zoeken :j .
Geef dat stukje bochtenlol :} dan aan de bochtenmiddendde motorrijder die er dan zijn rondjes kan "draaien".
Elke weggebruiker die ik daar zie rijden, anders dan een motorrijder, rijdt er met een boodschappentas :j :r of met een bos bloemen (schoonmoeder) |( :r rond.

Geef de PPP aan de motorrijder
full
en :j aan de pliesie

 
Ik ken steve persoonlijk(al komt hij niet zoveel op ppp,maarja maak niet uit),ik vind het een mooi verhaal van hem... :}
 
Op maandag 08 juli 2002 17:44 schreef Ohjajoh het volgende:
Maar dan nog: Mensen die niet kunnen rijden, zullen daar sterven, zwaar verongelukken of de baan beschadigen met hun crashes..

LOL

Hier in België kampen we met hetzelfde probleem. Er zijn nl ook een paar fijne bochtjes in industrieterreinen waar na een paar ongevallen en geluidsoverlast voor de buurtbewoners |( deze wegen verboden werden voor motoren.
Dit probleem is al aangehaald geweest door veschillende instanties. Plaats in de industriezones is er nog maar men is ons liever kwijt dan rijk. Idem voor de crossers onder ons :(
Antwoord van regeringszijde is nog altijd nee

Nu is er een stickeractie aan de gang door een groep mensen: "SOS Motorsportcircuits Belgium".
Niet dat het veel gaat uitmaken maar ik ga me toch zo een sticker kopen.
 
valt me nog mee dat er niet van die stickers op motoren moeten als op sigaretten:

"Motorrijders sterven jonger"

"Kan verlamming of amputatie veroorzaken"
 
kom net terug van een kort bezoekje aan de PPP en het is mij opgevallen dat er sinds kort een "50 kmp bord" onder het bord "u verlaat de bebouwdekom" is geplaatst dat houdt dus in dat je pas bij dat bord "snelweg" ( halverwege eerste bocht) pas harder mag rijden :j

waardoor de wouten tuurlijk weer lekker kunnen schrijven :j :j :j
 
kom net terug van een kort bezoekje aan de PPP en het is mij opgevallen dat er sinds kort een "50 kmp bord" onder het bord "u verlaat de bebouwdekom" is geplaatst dat houdt dus in dat je pas bij dat bord "snelweg" ( halverwege eerste bocht) pas harder mag rijden :j

waardoor de wouten tuurlijk weer lekker kunnen schrijven :j :j :j

Ik rij daar toch nooit harder. Kunnen ze mij niets maken :+ Ik bedoel 50km/per half uur :P
 
valt me nog mee dat er niet van die stickers op motoren moeten als op sigaretten:

"Motorrijders sterven jonger"<b>

<b>"Kan verlamming of amputatie veroorzaken"

Ghehe, dat zeg je nu, maar toen ik die teksten zag op de pakkies peuken zei ik gelijk tegen iemand: "Ik plak een sticker achterop me fiets met de tekst...motorrijden kan dodelijk zijn..."
 
Jullie vinden de PPP zo geweldig, dit lijkt me toch een veel leuker weggetje:

:} Geweldig, alleen hiero niet uit de bocht vliegen a.u.b. , dan helpt je helm waarschijnlijk niet meer... :+

BTW, waaro is dit precies in Noorwegen? (Ik ga er volgende maand naartoe)

Een paar "rookregels":

"Oude mensen kunnen jonge motorrijders ernstige schade toebrengen"

"Pas op: Twinnyloads kunnen zonder richtingaangeven van rijbaan wisselen"

|(

Doet eens richting aangeven ouwe taart!!!!!!!
 
In de nieuwste Aktueel staat ook wat gelul over PPP :) Dat er ook 2 motorrijders waren gepakt met 140 door een Pan in burger.
 
Koop jij de Aktueel voor de motorartikelen.
Ik koop de Penthouse ook altijd voor de leuke verhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan