ppppfffff niet meer starten van mijn cb 750 kz '81

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
hey
tja heb even jullie hulp nodig '(
gister een heel mooie toer gaan rijden van 250 km
op het laats ff gestopt om te tanken en lap mijn brik sloeg niet meer aan
ff geduwd en jawel we waren weer vertrokken
nu thuis gekomen ,terug proberen te starten en noppes natuurlijk
draait even rond en dan is het juist of de batterij al leeg is
heb gemeten ,zo goed als ik kan en de batterij geeft bijna 12v aan
aangehangen aan lader,starten,terug meten terwijl hij liep op zo een 2500toeren
meter gaf ongeveer hetzelfde aan
waar kan ik nog naar kijken of is er al iemand die kan zeggen dat kan kapot zijn
indien jullie iets vermoeden wat suk is of wat ik kan nakijken ,probeer het dan te posten met een vb foto ,want ik weet niet waar al die stukken zitten of hoe ze eruit zien
gelieve wat raad want moet er morgen normaal mee gaan werken
voor vandaag heb ik gelukkig vervoer
een goede hobbyist in de geburen zou ook handig zijn
heeeeeeeeeellllllllpppppppp ;(
 
Weet van meerdere kz-jes waarbij uiteindelijk de rotor-spoel naar de haaien was.

Er is een redelijk recent topic van iemand die zo'n beetje het hele laadsysteem heeft laten vervangen met nieuwe delen. Eindresultaat is me niet bekend, maar in dat topic staat een adres waar je de rotor kan laten fixen (80euro) en ook welke waarde die eigenlijk moet aangeven.
-> http://www.motor-forum.nl/forum/topic/74989?highlight=sevior


De rechter deksel op je blok herbergt de dynamo. De snoer die eruit komt loopt tot onder je rechter zijkapje.

Als je daar die stekker los haalt kun je van elk van de 5 snoeren meten of er niet eentje per ongeluk aarde maakt. (de kant vd dynamo pakken uiteraard ;) )

Bovendien moeten de drie gele draden elk onderling verbonden zijn met een lage weerstand. (hier hangen de 3 statorspoelen tussen)

Tot slot moet tussen de andere twee (zwarte en witte geloof ik) ook een bepaald weerstands waarde zitten. (de rotor spoel)


precieze waarden weet ik ff niet meer
-> ik heb zelf ook ooit zo'n topic gestart, in dat topic staan ergens de weerstandswaarden zoek hier maar ff: cb750kz ('79) dynamo probleem?
 
Laatst bewerkt:
misschien is het wel gewoon de accu? die overleden is
Moet je maar even zoeken op accu en startproblemen, als je je startknop indrukt en de spanning stort naar beneden en er gebeurt verder niks... dan is ie dood..
Maar er zijn nog veel meer manieren om het te controleren
weet je toevallig hoe oud de accu is ?
 
batterij is nog vrij nieuw,zo een maand of twee,denk ook niet dat het daar aan ligt
denk dat ik eerder moet zoeken in de buurt van die rotor
tips en hulpmiddeltjes bij het zoeken zijn steeds welkom
kan niet altijd reageren ,sorry
ben druk bezig en heb deze week de late
morgen vroeg proberen vroeg op te staan en eens beginnen uittesten
 
ik heb hetzelfde gehad, idd zodra hij warm is slechter ronddraaien vd startmotor.
op het laatst enkel een klik en verder niets.
ruilstartmotor geplaats, nooit meer last gehad.
startmotor was gewoon aan revisie of reinigen toe.
demonteren en alle draaiende delen en waar de koolborstels aanklemmen alles goed stof en vetvrij maken.
verder de zoekfunctie proberen, want deze info had ik ook hier op het forum vandaan. Vele stukjes over geschreven, zoek ook op CB750 / CB900 boldor etc. want die hebben hetzelfde blok.
Ik heb eventueel nog een startmotor liggen (is eigenlijk al besproken, maar de koper heeft tot op dit moment nog geen geld overgemaakt, ik beloof dus nog niets)
gr. Jos
 
@roestendoenze
zeg Eindhoven is niet zo ver van Maasmechelen ,misschien een mooi ritje voor je om eens langs te komen :+
eerlijk gezegd ik snap er niet veel van
heb wel ongeveer (denk ik )gevonden wat je vertelt hebt
kan dat dat van die vijf draden er twee zijn die stroom krijgen als het kontact op staat :?
 
@roestendoenze
zeg Eindhoven is niet zo ver van Maasmechelen ,misschien een mooi ritje voor je om eens langs te komen :+
eerlijk gezegd ik snap er niet veel van
heb wel ongeveer (denk ik )gevonden wat je vertelt hebt
kan dat dat van die vijf draden er twee zijn die stroom krijgen als het kontact op staat :?
Dat klopt. Vanuit de spanningsregelaar komt er spanning op de rotorspoel te staan. Daardoor gaat deze werken als electromagneet & daardoor gaan de 3 statorspoelen wisselspanning leveren. (bij ronddraaien van rotor, door zgn. inductie)



Onderstaande moet je dus meten. Daarvoor moet het rechter carterdeksel los, dan zie je direkt de rotor met de genoemde sleepcontacten.

Ik heb sevior opgebeld (hij wikkelt rotors)(www.sevior.nl), deze vertelde mij dat de weerstand van de rotor 4 ohm moet zijn (op de sleepcontacten gemeten).



Heb je wel een fatsoenlijke multimeter nodig. De mijne is te onnauwkeurig, dus aan mij heb je niks. ;)
 
Laatst bewerkt:
die sleepcontacten moeten die niet beiden ongeveer even lang zijn
ik heb één van de twee die is zeker een halve cm korter dan de ander
zou het kunnen dat die dan niet meer voldoende raakt en daardoor niet kan bijladen :?
dat van die 4 ohm ga ik straks eens testen
 
heb even zitten snuffelen in enkele topics maar van de koolborstels heb ik niet gevonden hoe lang die zouden moeten zijn
ik ga even wachten tot zaterdag dan heb ik een vrije dag en meer tijd
ondertussen nog wat tips proberen bij mekaar te sprokkelen
dus wie zich geroepen voelt :9

ps voor d edegene die zich geroepen voelen ik heb een multimeter die werkt :+
 
heb even zitten snuffelen in enkele topics maar van de koolborstels heb ik niet gevonden hoe lang die zouden moeten zijn
ik ga even wachten tot zaterdag dan heb ik een vrije dag en meer tijd
ondertussen nog wat tips proberen bij mekaar te sprokkelen
dus wie zich geroepen voelt :9

ps voor d edegene die zich geroepen voelen ik heb een multimeter die werkt :+
maak maar 2 digi foto's. Eentje van je rotor plus eentje van je multimeter.


Dan teken ik wel een stel gekleurde pijltjes met wat moet waar zitten uitleg. ;)
(is heus makkelijk genoeg O-) )
 
ff up-date ;(
nog niets kunnen doen ;(
heb nu eindelijk alles voor morgen gepland,komt nog een cb'ke naar hier en dan ga ik proberen te meten en vergelijken
misschien kom ik dan al stomweg iets tegen
anders komen er foto's en een grote noodkreet aan '(
ik wil,ik wil :]
 
heb enkele foto's gemaakt ,hoop dat ik ze zichtbaar kan posten
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\dynamo.jpg
op de koolborstels meet ik 6.60ohm (meter op 20k ohm)
lengte koolborstels 8mm & 12mm
batterij 11.71 v
op de witte fiche meterke op 20v
g=gele draad
w=wit
zw=zwart
g=1.07 w=0.47
g=0.90
g=0.16 zw=10.51
dit vind ik eigenlijk een beetje gek,maar ja
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\linkse kant.jpg
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\magneet dynamo.jpg
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\multimeter.jpg
 
heb zopas de dynamo van een andere cb op de mijne gezet
maaaarrrr ;( ;( ;(
niets dus laad niet bij
normaal ligt het daar dus niet aan
hebben al bijna een cb gesloopt en zijn er nog niet uit :(
heeeeeeeellllllllppppppp '(
 
ik heb hetzelfde gehad, idd zodra hij warm is slechter ronddraaien vd startmotor.
op het laatst enkel een klik en verder niets.
ruilstartmotor geplaats, nooit meer last gehad.
startmotor was gewoon aan revisie of reinigen toe.
demonteren en alle draaiende delen en waar de koolborstels aanklemmen alles goed stof en vetvrij maken.
verder de zoekfunctie proberen, want deze info had ik ook hier op het forum vandaan. Vele stukjes over geschreven, zoek ook op CB750 / CB900 boldor etc. want die hebben hetzelfde blok.
Ik heb eventueel nog een startmotor liggen (is eigenlijk al besproken, maar de koper heeft tot op dit moment nog geen geld overgemaakt, ik beloof dus nog niets)
gr. Jos


zou het dan toch dit kunnen zijn
maar hij start zowel warm als koud niet
batterij opgeladen starten en batterij is al leeg
wat moet je nog voor die startmotor hebben als ik mag vragen
kan misschien altijd handig zijn
 
startmotor gaat rond
duurt wel niet lang want dan is de batterij leeg
vonken op de bougie's zijn er
het probleem is de batterij laadt niet bij,en hebben een andere dynamo gestoken en ging nog niet
het moet ergens anders in zitten ,maar waar
dat geribbeld ding aan de linker zijde (gelijkrichter ??) kan dat ermee te maken hebben ;(
 
normaal als de motor draaid moet de batterij toch bijladen tot pakweg 14v als je ff gas geeft
bij mij doet die dat dus niet ,blijft ophetzelfde staan
als ik even duw dan heb ik hem wel aan het draaien,of als ik hem lang genoeg aan de batterijlader heb hangen
ook vraag ik mij af wat er eigenlijk achter het linker zijdeksel bevind ter hoogte van de startmotor
eigenlijk zou ik een electrich schema moeten hebben dat ik kan volgen
misschien lukt het me dan
 
Welke delen van de dynamo heb je uitgewisseld? Ook de rotor (middelste gedeelte dat rond draait binnen de stator)? Die gaan namelijk nogal eens stuk bij een KZ.
Hierbij het schema..
full
 
dat binnenste gedeelte heb ik niet vervangen
alléén nog maar het buitenste '(
dat binnenste gedeelte moet dat juist van een kz zijn of mag het ook van een andere cb zijn
en is dat binnen gedeelte op één of andere manier na te meten :?
kan dat hersteld worden door opnieuw te wikkelen
 
dat binnenste gedeelte heb ik niet vervangen
alléén nog maar het buitenste '(
dat binnenste gedeelte moet dat juist van een kz zijn of mag het ook van een andere cb zijn
en is dat binnen gedeelte op één of andere manier na te meten :?
kan dat hersteld worden door opnieuw te wikkelen
Je kunt er dan voor 99% zeker van zijn dat je rotor kaduuk is. Heb het bij mijn eigen KZ ook gehad. Volgens metingen en gegevens in het werkplaats handboek zou de rotor goed zijn, bleek uiteindelijk niet te kloppen, heb nu nog een overbodige spanningsregelaar liggen..
Dus rotor vervangen of opnieuw laten wikkelen.
 
Hoi Maasduivel, ik weet inmiddels uit ervaring hoe kloterig electrische problemen kunnen zijn. Na het lezen van het topic had ik nog een paar vraagjes:

Je schrijft dat na het opladen van de batterij deze na even starten alweer leeg is. Is de batterij dan helemaal vol opgeladen (mbv een acculader?)? Dit zou opzich wel vreemd zijn, een volgeladen accu zou toch wel een tijdje moeten kunnen starten. Hoe is het bijvoorbeeld als je de accu vollaad, aansluit en een nachtje wacht? Is de accu dan ook leeg? Dan zou er ergens spanning naartoe kunnen lekken..

Je schrijft ook dat op een gegeven moment starten mbv de startermotor niet meer lukt maar dat je hem wel kan aanduwen. Blijft hij dan gewoon rijden (slaat niet af als je het licht aanzet en kan er bijv 50+ km mee rijden)? Bij mij reed ik door laadproblemen op de accu, als deze dan leeg was, dan viel de motor ook uit.. Als dit zo is dan levert de dynamo kennelijk nog genoeg stroom om te blijven rijden, ook dan zou het kunnen zijn dat er iets spanning vreet waardoor er niet genoeg overblijft om de accu te laden.

Heb je de rotor al doorgemeten? Bij mij zit deze achter het linker kapje (stator zit in het kapje gemonteerd, de rotor draait rond). Je meet dan direct op de twee koperkleurige ringen met de meter op 200 ohm (en niet 20k). De meetpennen moet je flink hard tegen de koperen ringen duwen (dit kan behoorlijk veel uitmaken). De weerstand moet rond de 4 ohm liggen. Bij mij was deze 0.6, oftewel rotor kapot. Als deze kapot is kun je een herwikkelde bij hans van sevior.nl kopen (je krijgt zelfs 2 jaar garantie). Deze man is erg behulpzaam en heeft veel verstand van zaken (je kan hem ook bellen of mailen, hij helpt je graag).

Even een update voor roestendonze:
Mijn cb650 rijdt gelukkig weer, het was dus idd de rotor die kapot was. Wat wel vervelend is, is dat motomaat de stator (grrr.. €250 incl) voor nop vervangen heeft. Hans van sevoir heeft hem doorgemeten en hij is nog prima in orde. Motomaat zegt heel simpel "toen ik hem doormeette was hij kapot, en toen ik hem had vervangen laadde hij weer", yeah right, ik heb er toen 30km mee kunnen rijden, precies wat ik op een accu (met licht aan) kan rijden. Motomaat wil dus niets van de kosten compenseren, hij sloot zelfs nog af met de leuke opmerking "nou, dan heb je tenminste nog een reserve stator" :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan