ppppfffff niet meer starten van mijn cb 750 kz '81

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
hoi heb de batterij maar enkele uren aan gehangen aan een lader
morgen als ik kan ga ik nog eens meten
tja een beetje min tijd zo door de week
ook ga ik aangehaalde topic lezen
dus hopelijk morgen meer nieuws :9
 

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
heb hier maar eens op gemeten (foto zit erbij)
en kom tot de vaststelling dat er maar 1.6ohm op staat
dus zal ik maar ervan uit gaan dat dit gedeelte stuk is
nu het nog ervanaf krijgen ,heb al zitten lezen in eljo 's post
en zal met geduld eraan moeten beginnen
kan ik ok met een polytrekker werken ipv de achteras te gebruiken ? ja zeker
hopelijk is het nu dat

Bijlage: rotor.JPG
 

Elsjo

Die hard MF'er
17 jun 2001
631
0
Amsterdam
Ik heb 'm zelf ook los gehaald met een poelie-trekker, wel op letten dat je de armpjes goed plaatst....
 

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik hoor hier niemand over spanningsregelaar/gelijkrichter....
Zie ik iets over het hoofd of kan dat t ook zijn?
Als de spanning bij toenemend toerental niet oploopt tot 14-14.5V dan kan dat ook heel goed de oorzaak zijn en heb je volgens mij de zelfde verschijnselen
 

CB650z

MF'er
14 sep 2004
31
0
43
Amsterdam
Wat ook nog een gevaar is, als de rotor stuk is, is dat de spanningsregelaar dan door kan branden. Er gaat dan zo'n hoge stroom door de regelaar lopen (-->weinig/minder weerstand door de rotor --> meer stroom door regelaar)dat deze het niet meer aankan.. (hopelijk is dit niet het geval natuurlijk.. :P )
 

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
Wat ook nog een gevaar is, als de rotor stuk is, is dat de spanningsregelaar dan door kan branden. Er gaat dan zo'n hoge stroom door de regelaar lopen (-->weinig/minder weerstand door de rotor --> meer stroom door regelaar)dat deze het niet meer aankan.. (hopelijk is dit niet het geval natuurlijk.. :P )
ik hoop toch van niet hé
maar eerst dat spul eraf krijgen ,ben al een hele tijd aan het kloppen geweest op de sleutel,maar helaas schroef is nog niet los
denk dat ik morgen ff naar een garagist ga in de buurt om daar met zo een luchtdruk klopeer ze los te krijgen
jullie horen nog ervan :9
 

Elsjo

Die hard MF'er
17 jun 2001
631
0
Amsterdam
maar eerst dat spul eraf krijgen ,ben al een hele tijd aan het kloppen geweest op de sleutel,maar helaas schroef is nog niet los
wat je nog kan doen, goed passende dop (zeskant) op de bout, motor in versnelling zetten, hulp op de achterrem laten staan, en met verlengde ratel/t-stuk bout losdraaien.
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.851
672
omg.Eindhoven
hoi heb de batterij maar enkele uren aan gehangen aan een lader
[me]Haai ben weer terug van v-kantie ;) [/me]




Geen wonder dattie niet lekker wil starten.

Met een half ampere laadstroom, moet ie bijvoorbeeld een heel weekend aan de lader hangen om van leeg naar vol te gaan. Met een ampere laadstroom een dag en een nacht ofzo.
Met een druppellader heb je al gauw een week nodig.


Rotor is wel los te krijgen. Inderdaad met stuk hout tussen brug en achterwiel blokkeren en dan met verlengde ringsleutel kracht opzetten. Tot slot met hamertje tik laten schrikken, maar niet bruut gaan rammen.
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.851
672
omg.Eindhoven
heb enkele foto's gemaakt ,hoop dat ik ze zichtbaar kan posten
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\dynamo.jpg
op de koolborstels meet ik 6.60ohm (meter op 20k ohm)
lengte koolborstels 8mm & 12mm
batterij 11.71 v
op de witte fiche meterke op 20v
g=gele draad
w=wit
zw=zwart
g=1.07 w=0.47
g=0.90
g=0.16 zw=10.51
dit vind ik eigenlijk een beetje gek,maar ja
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\linkse kant.jpg
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\magneet dynamo.jpg
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\multimeter.jpg
Wat ik in mijn email vond:


tussen de twee koperen ringen moet je dus de weerstand meten, dit is nl. de rotor
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.851
672
omg.Eindhoven

ik weet niet of deze bij die hele lage weerstand van een rotor nauwkeurig genoeg is :?

Hoe je ohm's moet meten weet je intussen meen ik te lezen? (alleen niet op 20kiloOhm zetten als het nauwkeurig moet, de kleinste schaal kiezen)
 
Laatst bewerkt:

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.851
672
omg.Eindhoven


Ik denk dat elsjo wel kan opzoeken hoe kort de koolborstels mogen zijn.


Anders stan de brikman eens opzoeken en mailen :? die heeft namelijk mijn KZ (incl hanboek) overgenomen. Hij weet ook vast nog wel hoe we toen samen precies de rotor hebben los gekregen.
 

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
thx allemaal :}
ben ondertussen al een heel stuk opgeschoten
rotor is eraf
heb de tip van cb650z gevolgd en contact opgenomen met Hanske
had hier in de streek ook ff prijs gevraagd ,maar blijkbaar handteerd de persoon hier het snel rijk systeem :r
dus even wat meer geduld nemen en alles verstuurd
hoop nu tegen het weekend alles in mekaar te zetten,en dan :]
dank zij jullie heb ik al iets bijgeleerd :9 word nog een echte })
ik zal het resultaat posten als het klaar is :+
 

Fave

Die hard MF'er
24 apr 2004
911
0
43
Leidschendam
Nee er zit een verschil van ongeveer de helft dus dat is geen probleem.
Ik heb zelf een defecte dynamo gehad op men boldor wat je dan krijgt is een te lage spanning om te starten maar wel nog genoeg vermogen.
Check ff het uiteinde van de windingen (2 punten aan de voorkant van je rotor waar het einde van de draad op zit) die gaan namelijk vaak kapot!!
die sleepcontacten moeten die niet beiden ongeveer even lang zijn
ik heb één van de twee die is zeker een halve cm korter dan de ander
zou het kunnen dat die dan niet meer voldoende raakt en daardoor niet kan bijladen :?
dat van die 4 ohm ga ik straks eens testen
 

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
146
56
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
:]

Je hebt volgens mij al genoeg info om aan de slag te gaan!
Heb je ook een werkplaatshandboek? Daar moet voor elk type wel voldoende info op de markt voor aanwezig zijn!
Altijd bij beginpunt aanvangen:
- batterij
-contactschakelaar(sleutel)
-start/stop schakelaar
- startrelais/startmotor

'K heb zelf ook een oud brikkie, de Kawa Z750.
Ook prob'lms mee gehad.
Alle bedrading/stekkertjes, ( dus ook in de stuurschakelaars) , losgemaakt/schoongemaakt/ingespoten met WD40.
Startmotor revisie is eigenlijk niks anders dan nieuwe koolborstels er in plaatsen/solderen. ( ik gebruikte een willekeurig type, veel te groot, maar die heb ik op maat gezaagd/gevijld ) .
Startschakelaar maakte binnenin geen contact! was verrot, bleek later.
Andere gehaald op sloop.
(Hoeft niet perse hetzelfde type er op te zetten.Meeste motoren van vroeger hebben standaard dezelfde items op de schakelaars.)
( kwestie van goed kijken naar overeenstemmming in draad/toepassing en dan solderen maar....)
Er gaat, als je het goed wilt doen toch effe tijd in zitten.
Zeker als je deze winter ook doorrijdt, pak het dan goed aan.

Greetings... :+ KAWAidioot :+

 

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
yes yes :) :) :)
hij doet het weer :]
graag wil ik iedereen bedanken voor de hulp
en eerder genoemd Hanske ook
ferme service
maandag rotor verstuurd en geld overgemaakt uit Belgiê
en donderdag al een nieuwe aan huis geleverd :}
en zeker niet te duur

morgenmiddag eens goed gaan uitwaaien ,kan ik testen :9