ppppfffff niet meer starten van mijn cb 750 kz '81

Maasduivel

Die hard MF'er
4 mrt 2004
386
1
Aan de Maas
hey
tja heb even jullie hulp nodig '(
gister een heel mooie toer gaan rijden van 250 km
op het laats ff gestopt om te tanken en lap mijn brik sloeg niet meer aan
ff geduwd en jawel we waren weer vertrokken
nu thuis gekomen ,terug proberen te starten en noppes natuurlijk
draait even rond en dan is het juist of de batterij al leeg is
heb gemeten ,zo goed als ik kan en de batterij geeft bijna 12v aan
aangehangen aan lader,starten,terug meten terwijl hij liep op zo een 2500toeren
meter gaf ongeveer hetzelfde aan
waar kan ik nog naar kijken of is er al iemand die kan zeggen dat kan kapot zijn
indien jullie iets vermoeden wat suk is of wat ik kan nakijken ,probeer het dan te posten met een vb foto ,want ik weet niet waar al die stukken zitten of hoe ze eruit zien
gelieve wat raad want moet er morgen normaal mee gaan werken
voor vandaag heb ik gelukkig vervoer
een goede hobbyist in de geburen zou ook handig zijn
heeeeeeeeeellllllllpppppppp ;(
 
hoi heb de batterij maar enkele uren aan gehangen aan een lader
morgen als ik kan ga ik nog eens meten
tja een beetje min tijd zo door de week
ook ga ik aangehaalde topic lezen
dus hopelijk morgen meer nieuws :9
 
heb hier maar eens op gemeten (foto zit erbij)
en kom tot de vaststelling dat er maar 1.6ohm op staat
dus zal ik maar ervan uit gaan dat dit gedeelte stuk is
nu het nog ervanaf krijgen ,heb al zitten lezen in eljo 's post
en zal met geduld eraan moeten beginnen
kan ik ok met een polytrekker werken ipv de achteras te gebruiken ? ja zeker
hopelijk is het nu dat

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/124706/ad8e1cfbe50c65a3ada9b0ce7181ee0d (rotor.JPG)​
 
Ik hoor hier niemand over spanningsregelaar/gelijkrichter....
Zie ik iets over het hoofd of kan dat t ook zijn?
Als de spanning bij toenemend toerental niet oploopt tot 14-14.5V dan kan dat ook heel goed de oorzaak zijn en heb je volgens mij de zelfde verschijnselen
 
Wat ook nog een gevaar is, als de rotor stuk is, is dat de spanningsregelaar dan door kan branden. Er gaat dan zo'n hoge stroom door de regelaar lopen (-->weinig/minder weerstand door de rotor --> meer stroom door regelaar)dat deze het niet meer aankan.. (hopelijk is dit niet het geval natuurlijk.. :P )
 
Wat ook nog een gevaar is, als de rotor stuk is, is dat de spanningsregelaar dan door kan branden. Er gaat dan zo'n hoge stroom door de regelaar lopen (-->weinig/minder weerstand door de rotor --> meer stroom door regelaar)dat deze het niet meer aankan.. (hopelijk is dit niet het geval natuurlijk.. :P )

ik hoop toch van niet hé
maar eerst dat spul eraf krijgen ,ben al een hele tijd aan het kloppen geweest op de sleutel,maar helaas schroef is nog niet los
denk dat ik morgen ff naar een garagist ga in de buurt om daar met zo een luchtdruk klopeer ze los te krijgen
jullie horen nog ervan :9
 
hoi heb de batterij maar enkele uren aan gehangen aan een lader
[me]Haai ben weer terug van v-kantie ;) [/me]




Geen wonder dattie niet lekker wil starten.

Met een half ampere laadstroom, moet ie bijvoorbeeld een heel weekend aan de lader hangen om van leeg naar vol te gaan. Met een ampere laadstroom een dag en een nacht ofzo.
Met een druppellader heb je al gauw een week nodig.


Rotor is wel los te krijgen. Inderdaad met stuk hout tussen brug en achterwiel blokkeren en dan met verlengde ringsleutel kracht opzetten. Tot slot met hamertje tik laten schrikken, maar niet bruut gaan rammen.
 
heb enkele foto's gemaakt ,hoop dat ik ze zichtbaar kan posten
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\dynamo.jpg
op de koolborstels meet ik 6.60ohm (meter op 20k ohm)
lengte koolborstels 8mm & 12mm
batterij 11.71 v
op de witte fiche meterke op 20v
g=gele draad
w=wit
zw=zwart
g=1.07 w=0.47
g=0.90
g=0.16 zw=10.51
dit vind ik eigenlijk een beetje gek,maar ja
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\linkse kant.jpg
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\magneet dynamo.jpg
C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\multimeter.jpg
Wat ik in mijn email vond:
full


tussen de twee koperen ringen moet je dus de weerstand meten, dit is nl. de rotor
 
full

ik weet niet of deze bij die hele lage weerstand van een rotor nauwkeurig genoeg is :?

Hoe je ohm's moet meten weet je intussen meen ik te lezen? (alleen niet op 20kiloOhm zetten als het nauwkeurig moet, de kleinste schaal kiezen)
 
Laatst bewerkt:
full


Ik denk dat elsjo wel kan opzoeken hoe kort de koolborstels mogen zijn.


Anders stan de brikman eens opzoeken en mailen :? die heeft namelijk mijn KZ (incl hanboek) overgenomen. Hij weet ook vast nog wel hoe we toen samen precies de rotor hebben los gekregen.
 
thx allemaal :}
ben ondertussen al een heel stuk opgeschoten
rotor is eraf
heb de tip van cb650z gevolgd en contact opgenomen met Hanske
had hier in de streek ook ff prijs gevraagd ,maar blijkbaar handteerd de persoon hier het snel rijk systeem :r
dus even wat meer geduld nemen en alles verstuurd
hoop nu tegen het weekend alles in mekaar te zetten,en dan :]
dank zij jullie heb ik al iets bijgeleerd :9 word nog een echte })
ik zal het resultaat posten als het klaar is :+
 
Nee er zit een verschil van ongeveer de helft dus dat is geen probleem.
Ik heb zelf een defecte dynamo gehad op men boldor wat je dan krijgt is een te lage spanning om te starten maar wel nog genoeg vermogen.
Check ff het uiteinde van de windingen (2 punten aan de voorkant van je rotor waar het einde van de draad op zit) die gaan namelijk vaak kapot!!
die sleepcontacten moeten die niet beiden ongeveer even lang zijn
ik heb één van de twee die is zeker een halve cm korter dan de ander
zou het kunnen dat die dan niet meer voldoende raakt en daardoor niet kan bijladen :?
dat van die 4 ohm ga ik straks eens testen
 
:]

Je hebt volgens mij al genoeg info om aan de slag te gaan!
Heb je ook een werkplaatshandboek? Daar moet voor elk type wel voldoende info op de markt voor aanwezig zijn!
Altijd bij beginpunt aanvangen:
- batterij
-contactschakelaar(sleutel)
-start/stop schakelaar
- startrelais/startmotor

'K heb zelf ook een oud brikkie, de Kawa Z750.
Ook prob'lms mee gehad.
Alle bedrading/stekkertjes, ( dus ook in de stuurschakelaars) , losgemaakt/schoongemaakt/ingespoten met WD40.
Startmotor revisie is eigenlijk niks anders dan nieuwe koolborstels er in plaatsen/solderen. ( ik gebruikte een willekeurig type, veel te groot, maar die heb ik op maat gezaagd/gevijld ) .
Startschakelaar maakte binnenin geen contact! was verrot, bleek later.
Andere gehaald op sloop.
(Hoeft niet perse hetzelfde type er op te zetten.Meeste motoren van vroeger hebben standaard dezelfde items op de schakelaars.)
( kwestie van goed kijken naar overeenstemmming in draad/toepassing en dan solderen maar....)
Er gaat, als je het goed wilt doen toch effe tijd in zitten.
Zeker als je deze winter ook doorrijdt, pak het dan goed aan.

Greetings... :+ KAWAidioot :+

full
 
yes yes :) :) :)
hij doet het weer :]
graag wil ik iedereen bedanken voor de hulp
en eerder genoemd Hanske ook
ferme service
maandag rotor verstuurd en geld overgemaakt uit Belgiê
en donderdag al een nieuwe aan huis geleverd :}
en zeker niet te duur

morgenmiddag eens goed gaan uitwaaien ,kan ik testen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan