Praktijkexamen Voertuigbeheersing Motor

Corrosie

Zijspannend.nl
4 okt 2005
2.579
107
Renkum
Hoi Forum,

Binnenkort wil ik mijn rijbewijs A gaan halen. Hiervoor moet eerst een Praktijkexamen Voertuigbeheersing worden afgelegd. Op internet heb ik gevonden dat er 12 oefeningen bestaan die je daarvoor moet beheersen, maar een uitleg van de oefeningen kan ik zo snel niet vinden.

Op rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=290 zie ik het volgende:
In totaal zijn er twaalf oefeningen die zijn ingedeeld in vier clusters:

a. lopen met de motor en gebruik van de standaard (een daarvan is verplicht);
b. verrichtingen bij lage snelheid (zes oefeningen, waarvan een verplicht en een naar keuze);
c. verrichtingen bij hogere snelheid (twee oefeningen, beide verplicht);
d. remoefeningen (drie oefeningen, waarvan een verplicht en een naar keuze).

Naast de vijf verplichte oefeningen kan de examinator uit de overige zeven er twee kiezen.

Wie kent de 12 oefeningen en kan ze aan me uitleggen?
 
Langzame oefeningen:
Langzame slalom
Achtje rijden
Stapvoets rijden

Lopen met de motor e.d.:
Motor aan de hand achteruit inparkeren
Motor opbokken en van de bok halen

snelle oefeningen
Snelle slalom
Uitwijk

remoefeningen:
Noodstop
Precisiestop


Dit zijn er al negen. Andere 3 weet ik zo snel ff niet

Meeste lijken me voor zich te spreken
 
Staan in je theorieuitlegboekje.Ik weet er nog wel een paar te benoemen

Snelle slalom

langzame slalom

precisiestop

noodstop

stapvoetsrijden

achtjes rijden

straatje keren

slalom met vertraging daarvoor

brommer achteruit in parkeren

brommer op de bok zetten
 
ze weten zelf nog niet hoe die precies moet worden uitgevoerd, mijn vriendin moest op het examen de langzame slalom ineens anders uitvoeren dan dat haar was geleerd, en ze kunnne je altijd naien op de stopoefeningen en eigenlijk wel alle andere..
ik vind op 3 na alle oefeningen dikke onzin, helemaal niet te plaatsen op welke verkeerssituatie dan ook..
het is pure geldklopperij. de papieren zijn allemaal erg kort geldig, als je er 1 niet haalt moet je ze waarschijnlijk weer allemaal opnieuw doen.. :( :(
 
ze weten zelf nog niet hoe die precies moet worden uitgevoerd, mijn vriendin moest op het examen de langzame slalom ineens anders uitvoeren dan dat haar was geleerd, en ze kunnne je altijd naien op de stopoefeningen en eigenlijk wel alle andere..
ik vind op 3 na alle oefeningen dikke onzin, helemaal niet te plaatsen op welke verkeerssituatie dan ook..
het is pure geldklopperij. de papieren zijn allemaal erg kort geldig, als je er 1 niet haalt moet je ze waarschijnlijk weer allemaal opnieuw doen.. :( :(
Wat een frustraties... gezakt? O-)
 
ik vind de oefeningen helemaal geen dikke onzin, want je leert je motor gewoon beter onder controle houden.
dus tegen de tijd dat jij je eerste examen gehaald hebt, en (eindelijk) op de weg mag gaan lessen, ben jij niet meer bezig om je motor onder controle te houden, maar heb je veel meer tijd om goed op het verkeer te letten en verkeers situaties goed in te schatten.

als jij de eerste keer op de motor stapt, en gelijk in het verkeer moet lessen (onrealistisch scenario, maar ff als voorbeeld) levert dat veeeellll meer problemen op, dan dat je eerst goed je motor onder controle hebt.

just my 2 cents
 
als jij de eerste keer op de motor stapt, en gelijk in het verkeer moet lessen (onrealistisch scenario, maar ff als voorbeeld) levert dat veeeellll meer problemen op, dan dat je eerst goed je motor onder controle hebt.

Hoezo onrealistisch :? Ging bij mij toch echt zo :P

Wat niet wegneemt dat je verder wel gelijk hebt ;)
 
ze weten zelf nog niet hoe die precies moet worden uitgevoerd, mijn vriendin moest op het examen de langzame slalom ineens anders uitvoeren dan dat haar was geleerd, en ze kunnne je altijd naien op de stopoefeningen en eigenlijk wel alle andere..
ik vind op 3 na alle oefeningen dikke onzin, helemaal niet te plaatsen op welke verkeerssituatie dan ook..
het is pure geldklopperij. de papieren zijn allemaal erg kort geldig, als je er 1 niet haalt moet je ze waarschijnlijk weer allemaal opnieuw doen.. :( :(
_O- zooo dat lucht op *O*
 
Wat een frustraties... gezakt? O-)

_O- _O- _O- _O- _O-


A. Lopen met de motor en gebruik van de standaard
- Is één oefening, en is verplicht.

B. Verrichtingen bij lage snelheid
- Langzame slalom (verpicht)
- Stapvoets rijden (keuze)
- Halve draai linksom (keuze)
- Achtje (keuze)
- Vetragingsoefening (keuze)
- Wegrijden uit parkeervak (keuze)

C. Verrichtingen bij hogere snelheid
- Snelle slalom (verplicht)
- Uitwijkoefening (verplicht)

D. Remoefeningen
- Noodstop (verplicht)
- Precisiestop (keuze)
- Remproef (keuze)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan