Praktische vragen inzake circuit rijden op Zolder, nivo 1

VorteX

MF veteraan
6 sep 2002
1.088
0
Hoogeveen
Hallo mede motorrijders,

Ik heb wat praktische vragen inzake circuit rijden op Zolder. Ik hoop dat hier wat mensen met ervaring zijn die me hiermee kunnen helpen.

Ik heb nog geen circuitervaring. Op straat rij ik wel aardig door en de kneepads zijn ook al ontmaagd. Het lijkt me leuk om 's te ervaren hoe het is om op een circuit te rijden en wat te werken aan de (rij)techniek.

In augustus is er nog ruimte bij een cursus niveau 1 op Zolder en laat ik nou net in die week bij Zolder in de buurt op een camping staan. :) Mijn plan is om dan vanaf de camping naar het circuit te rijden (en 's avonds weer terug).

Een paar praktische vragen...

- Ik heb gelezen dat de spiegels verwijderd moeten worden. Nou heb ik aftermarket spiegels op m'n motor met geïntegreerde richtingaanwijzers. Die gaan er niet makkelijk af. Is afplakken ook toegestaan? Ducktape? :?

- Moet een koplamp ook altijd afgeplakt worden?

- Ik heb een volledig leren pak en een helm van nog geen jaar oud. Dat moet wel goed zijn. Maar is een rugprotector ook verplicht?

- Ik heb gelezen dat je niet meer dan 95 dB Dynamisch mag maken. Ik heb een Leovince alu. oval uitlaat, dus dat zal wel een probleem zijn... ik zal bij de garage vragen of ze een geluidsmeting kunnen doen. Ik neem aan dat er geen tolerantie is qua geluid. Better safe than sorry :/

- Ik heb een tip gelezen om de bandenspanning te verlagen. Kan dat daar op het circuit geregeld worden (m.a.w. is er een compressor)?

- Ik ga er dus solo heen op de motor met alleen een rugtas (incl. eten en drinken). Kan je je spullen daar ergens kwijt als je gaat rijden? Kleedruimte ofzo?

Iemand nog andere tips?
Alvast bedankt! En excuses voor eventuele domme vragen van mijn kant ;)

PS. nog andere forummers die deze zomer op Zolder gaan rijden?
 
~
Hallo mede motorrijders,

Ik heb wat praktische vragen inzake circuit rijden op Zolder. Ik hoop dat hier wat mensen met ervaring zijn die me hiermee kunnen helpen.

Ik heb nog geen circuitervaring. Op straat rij ik wel aardig door en de kneepads zijn ook al ontmaagd. Het lijkt me leuk om 's te ervaren hoe het is om op een circuit te rijden en wat te werken aan de (rij)techniek.

In augustus is er nog ruimte bij een cursus niveau 1 op Zolder en laat ik nou net in die week bij Zolder in de buurt op een camping staan. :) Mijn plan is om dan vanaf de camping naar het circuit te rijden (en 's avonds weer terug).

Een paar praktische vragen...

- Ik heb gelezen dat de spiegels verwijderd moeten worden. Nou heb ik aftermarket spiegels op m'n motor met geïntegreerde richtingaanwijzers. Die gaan er niet makkelijk af. Is afplakken ook toegestaan? Ducktape? :?

- Moet een koplamp ook altijd afgeplakt worden?

- Ik heb een volledig leren pak en een helm van nog geen jaar oud. Dat moet wel goed zijn. Maar is een rugprotector ook verplicht?

- Ik heb gelezen dat je niet meer dan 95 dB Dynamisch mag maken. Ik heb een Leovince alu. oval uitlaat, dus dat zal wel een probleem zijn... ik zal bij de garage vragen of ze een geluidsmeting kunnen doen. Ik neem aan dat er geen tolerantie is qua geluid. Better safe than sorry :/

- Ik heb een tip gelezen om de bandenspanning te verlagen. Kan dat daar op het circuit geregeld worden (m.a.w. is er een compressor)?

- Ik ga er dus solo heen op de motor met alleen een rugtas (incl. eten en drinken). Kan je je spullen daar ergens kwijt als je gaat rijden? Kleedruimte ofzo?

Iemand nog andere tips?
Alvast bedankt! En excuses voor eventuele domme vragen van mijn kant ;)

PS. nog andere forummers die deze zomer op Zolder gaan rijden?~



- afplakken kan,msh doet daar niet moeilijk over,naar binnen klappen is voldoende

- nee

- zou ik wel doen :Y

- wat geluid betreft is zolder een kutbaan,orginele pijp en luchtfilter(ja luchtfilter) geeft bijna geen problemen.

- Banden spanning van straatbanden verlagen is over het algemeen kul,gewoon straat spanning.(zijn ze voor gemaakt,ook op het circuit)
Hooguit 1 a 2 tienden verlagen kan geen kwaad,maar of het helpt :? ,zeker bij nivo 1 :N

-Geen kleedruimte,ik zou zo min mogelijk mee nemen,misschien kun je het laten liggen in de lesruimte(in jou geval een pitbox)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga 30 juli naar Zolder, als je er dan ook bent kunnen we gewoon samen met de groep gaan staan. Daar staat ook altijd wel iemand die op de spullen let.
 
Een paar praktische vragen...

- Ik heb gelezen dat de spiegels verwijderd moeten worden. Nou heb ik aftermarket spiegels op m'n motor met geïntegreerde richtingaanwijzers. Die gaan er niet makkelijk af. Is afplakken ook toegestaan? Ducktape? :?
Jups

- Moet een koplamp ook altijd afgeplakt worden?
Moet niet, wel beter mocht je crashen (zeggen ze, nog niet zelf meegemaakt. Sowieso lichten uit want dat staat beter op de foto :P
- Ik heb een volledig leren pak en een helm van nog geen jaar oud. Dat moet wel goed zijn. Maar is een rugprotector ook verplicht?
Niet bij elke organisatie, maar zal zelf nooit meer zonder rijden :N
- Ik heb gelezen dat je niet meer dan 95 dB Dynamisch mag maken. Ik heb een Leovince alu. oval uitlaat, dus dat zal wel een probleem zijn... ik zal bij de garage vragen of ze een geluidsmeting kunnen doen. Ik neem aan dat er geen tolerantie is qua geluid. Better safe than sorry :/
Ze zijn idd. zeer streng, maar niet elke organisatie rijd iedere groep met transponders..
- Ik heb een tip gelezen om de bandenspanning te verlagen. Kan dat daar op het circuit geregeld worden (m.a.w. is er een compressor)?
Die is daar (volgens mij) wel aanwezig, verlagen naar 2.3 voor en achter moet meer dan voldoende zijn
- Ik ga er dus solo heen op de motor met alleen een rugtas (incl. eten en drinken). Kan je je spullen daar ergens kwijt als je gaat rijden? Kleedruimte ofzo?
Kun je beter even aan de organisatie vragen, soms is er wel een ruimte beschikbaar om je spullen neer te leggen.


Overige tips. voldoende eten en drinken en vooral veel plezier hebben. Je hebt niets te winnen dus blijf vooral binnen je grenzen rijden :]
 
Een paar praktische vragen...

- Ik heb gelezen dat de spiegels verwijderd moeten worden. Nou heb ik aftermarket spiegels op m'n motor met geïntegreerde richtingaanwijzers. Die gaan er niet makkelijk af. Is afplakken ook toegestaan? Ducktape? :?
Jups

- Moet een koplamp ook altijd afgeplakt worden?
Moet niet, wel beter mocht je crashen (zeggen ze, nog niet zelf meegemaakt. Sowieso lichten uit want dat staat beter op de foto :P
- Ik heb een volledig leren pak en een helm van nog geen jaar oud. Dat moet wel goed zijn. Maar is een rugprotector ook verplicht?
Niet bij elke organisatie, maar zal zelf nooit meer zonder rijden :N
- Ik heb gelezen dat je niet meer dan 95 dB Dynamisch mag maken. Ik heb een Leovince alu. oval uitlaat, dus dat zal wel een probleem zijn... ik zal bij de garage vragen of ze een geluidsmeting kunnen doen. Ik neem aan dat er geen tolerantie is qua geluid. Better safe than sorry :/
Ze zijn idd. zeer streng, maar niet elke organisatie rijd iedere groep met transponders..
- Ik heb een tip gelezen om de bandenspanning te verlagen. Kan dat daar op het circuit geregeld worden (m.a.w. is er een compressor)?
Die is daar (volgens mij) wel aanwezig, verlagen naar 2.3 voor en achter moet meer dan voldoende zijn
- Ik ga er dus solo heen op de motor met alleen een rugtas (incl. eten en drinken). Kan je je spullen daar ergens kwijt als je gaat rijden? Kleedruimte ofzo?
Kun je beter even aan de organisatie vragen, soms is er wel een ruimte beschikbaar om je spullen neer te leggen.


Overige tips. voldoende eten en drinken en vooral veel plezier hebben. Je hebt niets te winnen dus blijf vooral binnen je grenzen rijden :]

Nivo1,ik neem aan motorsportschoolholland=> transponders.
Een herriepijp/open filter = tuffen door de bianchi bocht en van het gas afblijven.
maar affijn het tempo ligt bij die cursus dusdanig laag dat je ermee weg kunt komen
 
Laatst bewerkt:
Er staan iig 2 (blauwe) geluids metings palen langs de kant..
Als je daar ff van het gas afgaat, dan komt alles goed:)
 
Uitlaat moet origineel zijn of met een db-killer zijn uitgerust, anders kom je niet eens door de technische keuring. Ongeacht het geluidsniveau! Daarvoor kunnen ze je achteraf nog altijd van de baan halen. Bij Niveau 1 valt dat gelukkig wel mee...
 
Eerste keer Zolder reden we zonder transponders. Mijn motor had er wel een omdat ik samen deed :p ik werd de baan toen afgehaald omdat ik vlak achter iemand met dikke herrie pijp reed :+
 
Bij niveau 1 krijg je geen transponder, enkel vanaf niveau 1+

Je kan je spullen in de box laten liggen tijdens het rijden, tussendoor krijg je ook theorieles daar.
 
Bedankt voor de antwoorden!

Ik ga bij de garage vragen of ze een geluidsmeting kunnen doen. Mijn uitlaat lijkt op zich wel standaard (zitten geen duidelijke kenmerken op dat het een race-uitlaat is, dus ik laat 'm doorgaan voor een "vervangingsuitlaat"). Moet wellicht nog wel even een DB-killer regelen.

@S-360: klinkt leuk, maar ik ga "helaas" in augustus; jammer!

@Miss2: deze sessie wordt inderdaad georganiseerd door motorsportschool. Ik heb hen gemaild of ik m'n spullen tijdens het rijden in de lesruimte kan laten liggen.

@Jokke36: m'n helm heeft dubbel D, dus dat komt helemaal goed :)
 
Ik heb geen circuitervaringen, maar ik heb her-en-der ook gelezen dat je verzekering vaak niet dekt bij rijden op een circuit.

Veel plezier!
 
Bij niveau 1 mag je gerust met een open uitlaat rijden, daar maken ze geen probleem om ookal omdat je geen transponder krijgt dus ze kunnen toch niks meten.
 
Ik heb geen circuitervaringen, maar ik heb her-en-der ook gelezen dat je verzekering vaak niet dekt bij rijden op een circuit.

Veel plezier!

Hehe, mag hopen dat hij dat wel al wist. Maar voor de duidelijkheid, je bent niet verzekerd op het circuit en je hebt ook geen verzekering nodig om op het circuit te rijden.
 
Ga je niveau 1- of 1+ doen?

In elk geval beide zijn heel goed te doen, is eigenlijk een beetje toertempo.

Bij 1+ mag je in elk geval de laatste 2 sessies vrij rijden.

Bij MSH hoef je niks af te plakken, doe ik ook nooit, spiegels blijf ik ook gewoon vanaf.

Bij sommige organisaties moet je het wel afplakken in elk geval.

Rugprotector is geloof ik verplicht maar weet het niet zeker. In elk geval, gewoon 1 kopen als je die niet hebt.

Bandenspanning kan je daar ook verlagen, vraag aan 1 van die gasten van de organisatie wat hun aanraden voor jouw motor + bandencombinatie. Rij zelf altijd met iets van 2.2/2.3 voor en 2.1/2.2 achter op m'n R1(achter minder dan voor in elk geval! ) Michelin Pilot Powers 2CT banden heb ik eronder.

Have fun in elk geval!
 
Laatst bewerkt:
spullen kun je in een paddock achterlaten ,protector verplicht ! lucht en benzine is aanwezig vreten ook ! tip veel drinken tussen sessie,s door en uitgerust zijn
langs de 2 palen wat rustiger met gas .

bij 1+ hebben ze mij wel eraf geplukt met killers nog 99 db :X ps had wel transponder
 
Laatst bewerkt:
Beschermende motokleding ? Je kan deelnemen bij de cursus niv.1 met textiel motorkleding mits de broek en de jas aan mekaar gerits kan worden, juiste handschoenen en motorlaarzen is vanzelfsprekend. Voor alle andere evenementen is leer verplicht, dit mag een combi overall zijn of een volledige race overall. WIJ VERHUREN OP ONZE EVENEMENTEN RACEOVERALLS 35.- P.DAG. Wel van te voren per mail reserveren (100.- euro borg) Bij reservering wel je confectie maat doorgeven. info@motorsportschool.nl
 
Zorg er ook voor dat je remblokjes nog voldoende "vlees" hebben, en je banden voldoende profiel. Bandenspanning verlagen, vering verstellen etc zou ik lekker niet doen als dit je eerste keer is. Gewoon lekker rijden op je motor zoals je hem nu kent, en het tempo in groep 1 is toch niet van dien aard dat je je motor en jezelf helemaal uit gaat melken.
DB kiler zou ik sowieso regelen, ongeacht wat je garage meet. Zou jammer zijn wanneer je de baan niet op mag omdat de organisatie je pijp niet vertrouwt. Loop ook even je fiets na, een dag of twee vantevoren op loszittende schroeven, bouten en moeren.

En ehh, heb je je al ingeschreven? Dan krijg je toch ook een hoop info met do's en don'ts? Op de bonnefooi erheen op de dag zelf gaat niet goedkomen, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
stuur gewoon een mail naar de organisatie... lijkt me simple.. peter is echt niet te beroerd effe te antwoorden opo je mail en een hoop staat ook op de site ;)
 
zorg ervoor dat je goed uitgerust aan een dagje circuit rijden begint dus niet de avond ervoor
nog ff het kratje leeg maken :N :N

motor gewoon in goede staat , remmen/banden/uitlaat ( db killer erin of standaard)

weet niet hoe het bij msh is maar bij alle andere organisaties is een back protector verplicht
snap niet waarom er nog steeds motorrijders zijn zonder z'n ding |( je hebt maar 1 rug

bandenspanning kan je op het circuit regelen maar met een niv 1 is dit niet echt nodig :N

als er geen bekende zijn zal je best je tas met spullen in de lesruimte mogen laten staan , deze hoef je niet op het paddock te laten liggen .

geniet ervan en hou de juiste kant boven, de knie aan de grond is geen doelstelling van niv 1 of 1+
gaat meer om lijnen rijden en remmen/houding . eerst de techniek dan pas de snelheid opvoeren :]

have fun

:W

de rijdende chicane
 
Terug
Bovenaan Onderaan