Premie motorverzekering Unive vertiendubbelt!

Geen idee, ben ik aan het uitzoeken met de verzekeraar, maar deze laat HEEEEL lang opzich wachten met mij het juiste antwoord te geven, of dit ECHT verplicht is en waarom een ander type motor zelfde nieuwwaarde alleen een goed gekeurde alarm systeem hoeft te hebben en ik word verplicht met nog een Trace stysteem,

PS betaal € 90,- per maand all-risk (15.000 km /p jaar) schade vrije jaren 10

056: Track & Trace motor
De op het polisblad omschreven motor moet uitgerust zijn met een VbV/SCM goedgekeurd Track & Trace systeem,
dat ingebouwd is door een Kiwa/SCM gecertificeerd inbouwbedrijf.
Wat verwachten wij van de verzekeringnemer
* Hij moet zelf nagaan of zijn motor over het vereiste Track & Trace systeem beschikt.
* Dat hij over een geldig certificaat beschikt. Dat betekent dat hij het systeem laat keuren volgens de richtlijnen van
het VbV/SCM.
* Bij diefstal van de gehele motor kan hij dit certificaat overleggen.
* Voor het Track & Trace systeem moet hij ook kunnen aantonen dat ten tijde van de diefstal een lopend
abonnement actief was bij een meldkamer/alarmcentrale, zodat meldingen van de meldkamer/alarmcentrale aan
hem doorgegeven konden worden.
Recht op vergoeding
Is er voldaan aan bovenstaande voorwaarden? Dan is er in geval van diefstal van het motorrijtuig recht op
vergoeding en geen aftrek van het standaard eigen risico. Op het polisblad staat het eigen risico.
 
Notitie; Wil dit toch even delen met mederijders welke misschien in de toekomst met dezelfde vraagstuk komen, aangezien in Maart 2020 sommige verzekeraars weer hun polis voorwaardes gaan aanpassen, zie bijlage.

Na heel veel informatie te hebben ingewonnen bij diverse verzekermaatschappijen en aanbieders van volgsystemen, ben ik tot de volgende conclusie gekomen;

Een Track&Trace (volgsysteem) moet voldoen aan de KIWA /SCM normen en geïnstalleerd worden bij een KIWA/SCM herkend inbouwstation, na inbouw en activeren wordt de inbouw gemeld bij KIWA/SCM en zij verstrekken vervolgens het certificaat aan jou als klant. Het systeem beschikt over een TW01 certificering bij KIWA/SCM.

Track&Trace systeem is alleen noodzakelijk voor nieuwe motoren boven een waarde van +-€ 17.500 en woonachtig in de steden A’dam e.o, R’dam e.o en Den Haag.

“Grijsgebied” en daarmee kom ik tot mijn grote frustratie, de verzekeraars weten allemaal niet wat ze nou ons als consument opleggen, want er was niemand bij de maatschappijen Unigarant / Anwb / KNVM en NN (allemaal gerenommeerde bedrijven) welke mij als consument kon vertellen hoe verplicht hun polis voorwaarde conditie nu echt is?

Ook zijn er voldoende (aanbieders) bedrijven welke geen KIWA goedgekeurd systeem op de markt hebben of welke niet geschikt zijn voor motorfietsen.

Bijv. KTM motor heeft af fabriek geen gecertificeerde basis beveiliging in de vorm van M1 of M2 beveiliging en daardoor is het niet mogelijk om een gecertificeerd voertuigvolgsysteem, dan wel een gecertificeerd terugvindsysteem te installeren.

Ondanks dat sommige trace systemen wel wordt vermeldt als “goed te keuren systeem” op de website, door onze verzekeringsmaatschappijen, betwijfel ik of het op de KTM motor mogelijk is deze te certificeren. Dit gezien het feit dat de benodigde basisbeveiliging ontbreekt.

Bij achterhalen middels deze SCM site zijn er alleen maar voertuigvolgsystemen en naar mijn mening ook terugvindsystemen te certificeren voor de merken BMW en Suzuki, beide merken hebben hun standaard vanaf fabriek M1 of M2 systemen aangeboden aan KIWA/SCM voor goedkeuring en ook gecertificeerd /geregistreerd zijn en daarmee zijn hun systemen M1 en/of M2 gedekt en gecertificeerd.

Mbt certificatie voorwaarden zie ook: Motorfietsen

Leuk feitje is dat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 geen KIWA /SCM gecertificeerde startonderbreker heeft, vanuit de fabriek, en daardoor kan er wel een gekeurde trace systeem geïnstalleerd worden alleen KIWA kan geen certificaat afgeven.

PS. dit geld ook voor 80% van alle motoren welke op de Nederlandse weg rijden 😊

Nog 1 ding, meeste gestolen motoren worden toch niet terug gevonden en als een dief een goeie “GPS jammer” heeft maakt het allemaal niks uit wat voor volgsysteem je hebt….

Toch heb ik besloten om een trace systeem aanschaffen en te laten installeren door een gekeurde KIWA/SCM motorbedrijf en hiermee mijn bijdrage aan de maatschappij te hebben voldoen, het is ook een leuke app en kan gelijk, voordeel, mijn zakelijke kilometers /ritten registeren en heerlijk kijken waar mijn KTM geparkeerd staat in de bijgeleverde app😊.

Dank met name van www.movingintelligence.com welke mij met toename ook verder hebben geholpen met welke systemen er wel en niet gekeurd zijn voor de motorfietsen, want verzekeringsmaatschappijen konden GEEN een van allen een duidelijk antwoord geven,|(
 

Bijlagen

  • Voorwaarden_polis.pdf
    119,9 KB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan