Prepareren van remklauwen voor circuit

PeterRS

MF'er
18 apr 2011
203
0
Badhoevedorp
Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben hoe anderen hun remmen prepareren voor het circuit. Ik kan hier zelf op internet weinig specifieks over vinden. Ik heb zelf een S1000RR en tot voor kort deed ik het op dezelfde manier als op straat:

-klauw schoonmaken, zuigers eruit pompen en schoonmaken
-zuigers invetten met ATE vet en dan weer terugduwen
-verse blokjes erin (brembo sc), achterkant invetten met keramisch vet
-glijpennen lichtjes invetten met keramisch vet

De SC blokken lieten op de laatste circuitdag zoveel stof na, dat al het keramische vet koek was geworden. Ook zag ik dat het ATE vet als kleine zweetdruppeltjes op de randen van de zuigers zaten.

Hierop besloten het kermamische vet weg te laten bij de volgende wissel. Had niet het idee dat dit wat deed. Ik merkte met remmen geen enkel verschil, gaat ongeveer op hetzelfde moment lichtjes faden als met vet. Piept overigens ook niet.

Ik vroeg mij af het keramische vet uberhaupt gewenst is. Dit lijkt mij de hittegeleiding van schijf naar vloeistof te bevorderen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Ate vet? Keramisch vet? Of juist niet?

Iemand nog goede bronnen?
 
Laatst bewerkt:
Niks vet :N ,zuigertjes voor het terugzetten wat insmeren met dezelfde remolie.
Zuigertjes en glijpennen schoonmaken met scotchbrite
 
Laatst bewerkt:
Niks vet :N ,zuigertjes voor het terugzetten wat insmeren met dezelfde remolie.
Zuigertjes en glijpennen schoonmaken met scotchbrite
Bijna mee eens; zou wel ATE gebruiken voor het terug plaatsen van de zuigers als je ze er helemaal uit haalt. Remvloeistof word daar veelal wel voor gebruikt voor het terug plaatsen van zuigers (je hebt immers iets nodig waarmee je veilig de zuiger langs de keerringen terug in de klauw kunt brengen) maar is niet het juiste middel daar voor.

En verder tja; er hoort géén vet aan de achterkant van remblokken.
En dat kan deze brit in zijn volle emotie haarfijn uitleggen ;)

 
Laatst bewerkt:
waar vet zit gaat vuil aan plakken..

glijpennen spuit ik altijd in met teflon spray na goed schoonmaken..
 
vergeet de glijpennen/borgpennen niet te borgen anders is er de mogelijkheid dat ze los trillen en dan verlies je de remblokken en uit ervaring weet ik dat dit dan ineens heel erg spannend kan worden , ik heb nu pro-bolt in de klauwen zitten
 
Ik heb eens de tip gekregen om na schoonmaken van de remzuigers ze in te spuiten met teflonspray die dan oprdroogt een laagje vaste teflon op de zuigers achterlaat.

Werkt bij mij goed. Maar gewoon droog terugduwen werkt ook eigenlijk. Met slijtage van circuitgebruik wordt het eigenlijk nooit echt goor.
 
Het beste is bij nieuwe remblokken steken (dus geen grof onderhoud) de zuigers voor het terugduwen met borsteltje en wd40 bijvoorbeeld schoon te poetsen zodat het hardnekkige vuil eraf is. Dan iets van silicone / teflon spray op de zuigerwandjes spuiten en dan de zuigers terug duwen in hun keeringen. Hierna alle oppervlakken droogmaken en als hierboven de glijpennen erin te doen. Verder zuinig zijn met overtollige vetten daar.
 
Laatst bewerkt:
Het beste is bij nieuwe remblokken steken (dus geen grof onderhoud) de zuigers voor het terugduwen met borsteltje en wd40 bijvoorbeeld schoon te poetsen zodat het hardnekkige vuil eraf is. Dan iets van silicone / teflon spray op de zuigerwandjes spuiten en dan de zuigers terug duwen in hun keeringen. Hierna alle oppervlakken droogmaken en als hierboven de glijpennen erin te doen. Verder zuinig zijn met overtollige vetten daar.
ik gebruikte altijd remreiniger voor schoonmaken. Maar WD40 en daarna silicone/teflon is beter?

(zie net dat ik een oud topic omhoog schop).
 
Als ik de klauwen echt reviseer (=geheel uit elkaar en nieuwe keerringen en stofringen) doe ik de zuigers (en keerringen) wel de klauw weer in met een dun laagje ATE vet.
Dat doe ik elke 2 jaar. Om het jaar pomp ik de zuigers iets naar buiten en maak ik 't spul zo schoon.
Op de remblokpennen doe ik een beetje keramisch vet.

En 't spul loopt zo vrij, dat het wiel rustig vele rondjes kan ronddraaien :)
 
Nee, geen WD40 gebruiken. WD40 is een op petroleum gebaseerd smeermiddel en dat tast rubber aan.

Bij schoonmaken hoef je de zuigers er niet uit te halen. Gewoon stukje eruit pompen en schoonmaken.
Remmenreiniger voor gebruiken. Daar is dat spul voor. Dat is ook beter voor je keerringen: lekker laten zitten die zuigers.
Elk jaar de zuigers eruit en er weer in worden de afdichtingen niet beter van. Het heeft een reden dat die krengen dr altijd zo moeilijk in willen.

Bij revisie de zuigers monteren met ATE, en niet remvloeistof gebruiken als “glijmiddel”.
buitenkant van de hele zuiger insmeren met iets heeft geen zin; dat komt niet langs de keerring en blijft allemaal opgekruld bij de stofring plakken, gaat weer vuil aan zitten. Gewoon een beetje ATE op de keerring smeren, beetje op het onderste randje van de zuiger en dan douw je m er zo in met al het vet naar binnen. Buitenkant mooi schoon laten, daar hoeft niks op.
 
Nee, geen WD40 gebruiken. WD40 is een op petroleum gebaseerd smeermiddel en dat tast rubber aan.

Bij schoonmaken hoef je de zuigers er niet uit te halen. Gewoon stukje eruit pompen en schoonmaken.
Remmenreiniger voor gebruiken. Daar is dat spul voor. Dat is ook beter voor je keerringen: lekker laten zitten die zuigers.
Elk jaar de zuigers eruit en er weer in worden de afdichtingen niet beter van. Het heeft een reden dat die krengen dr altijd zo moeilijk in willen.

Bij revisie de zuigers monteren met ATE, en niet remvloeistof gebruiken als “glijmiddel”.
buitenkant van de hele zuiger insmeren met iets heeft geen zin; dat komt niet langs de keerring en blijft allemaal opgekruld bij de stofring plakken, gaat weer vuil aan zitten. Gewoon een beetje ATE op de keerring smeren, beetje op het onderste randje van de zuiger en dan douw je m er zo in met al het vet naar binnen. Buitenkant mooi schoon laten, daar hoeft niks op.
Remmen reiniger is niet gemaakt om klauwen te reinigen maar remschijven. (droogt rubber uit)

Ik vind het belangrijker om de schijven af en toe te schuren om overtollige remstof te verwijderen.
Remklauwen gewoon schoonmaken met autoshampoo en een oude tandenborstel.
Geen vet op de glijpennen en geen vet op de zuigers behalve ATE (is geen vet maar remvloeistof).
ATE alleen op de glijvlakken aanbrengen niet waar de remblok zit.
 
Remmen reiniger is niet gemaakt om klauwen te reinigen maar remschijven. (droogt rubber uit)

Ik vind het belangrijker om de schijven af en toe te schuren om overtollige remstof te verwijderen.
Remklauwen gewoon schoonmaken met autoshampoo en een oude tandenborstel.
Geen vet op de glijpennen en geen vet op de zuigers behalve ATE (is geen vet maar remvloeistof).
ATE alleen op de glijvlakken aanbrengen niet waar de remblok zit.

Remmenreiniger is ooit in het leven geroepen zodat monteurs remdelen niet met perslucht meer hoeven schoon te maken. Vroeger werd er nogal wat asbest gebruikt namelijk. Daar kun je dus alle remdelen mee schoonmaken, ook de rubbers.
Hoe wil je anders een trommelrem met remmenreiniger schoonmaken als je niet op de remcilinders en rubberen ( rubberachtige) delen van de cilinders mag spuiten.....

https://muc-off.com/products/disc-brake-cleanerLees de beschrijving van deze remreiniger maar eens, ook al doet de naam anders vermoeden.

Het is er speciaal voor ontwikkeld, de hoge verdampingssnelheid is er juist voor om de aantastende werking te elimineren.

En dat vet/pasta (wat wel degelijk vet is en geen remvloeistof) van ATE is speciaal ontwikkeld voor de montage van remzuigers. Voor de glijvlakken gebruik je keramisch vet voor hogere temperaturen namelijk. Dit maakt ATE (Plastilube) ook, misschien dat je daarmee verward bent.
 
Laatst bewerkt:
Remmenreiniger is ooit in het leven geroepen zodat monteurs remdelen niet met perslucht meer hoeven schoon te maken. Vroeger werd er nogal wat asbest gebruikt namelijk. Daar kun je dus alle remdelen mee schoonmaken, ook de rubbers.
Hoe wil je anders een trommelrem met remmenreiniger schoonmaken als je niet op de remcilinders en rubberen ( rubberachtige) delen van de cilinders mag spuiten.....

https://muc-off.com/products/disc-brake-cleanerLees de beschrijving van deze remreiniger maar eens, ook al doet de naam anders vermoeden.

Het is er speciaal voor ontwikkeld, de hoge verdampingssnelheid is er juist voor om de aantastende werking te elimineren.

En dat vet/pasta (wat wel degelijk vet is en geen remvloeistof) van ATE is speciaal ontwikkeld voor de montage van remzuigers. Voor de glijvlakken gebruik je keramisch vet voor hogere temperaturen namelijk. Dit maakt ATE (Plastilube) ook, misschien dat je daarmee verward bent.
Met glijvlakken bedoelde ik de cilinderdraagvlakken van de zuiger.
Op al de rest mag/moet er geen vet/glijmiddel.
Deze info heb ik uit de meeste handplaatswerkboeken en motor monteurs.
VET Wil je zo ver mogelijk uit de buurt van je remblokken en remschijven houden.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ATE ingekookte remvloeistof is, maar kan deze info nergens meer vinden.


Tip: bij monteren nieuwe remblokken (zeker bij een nieuw type) je remschijven eens opschuren met korrel 150 in de radiale richting.
Sommige fabrikanten van remblokken vermelden dit namelijk in de handleiding.
 
Met glijvlakken bedoelde ik de cilinderdraagvlakken van de zuiger.
Op al de rest mag/moet er geen vet/glijmiddel.
Deze info heb ik uit de meeste handplaatswerkboeken en motor monteurs.
VET Wil je zo ver mogelijk uit de buurt van je remblokken en remschijven houden.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ATE ingekookte remvloeistof is, maar kan deze info nergens meer vinden.


Tip: bij monteren nieuwe remblokken (zeker bij een nieuw type) je remschijven eens opschuren met korrel 150 in de radiale richting.
Sommige fabrikanten van remblokken vermelden dit namelijk in de handleiding.

En toch heb je dit VET nodig voor de montage van remblokken en geleidepinnen. Pas geleden blokken en schijfjes gewisseld van een BMW 125d, krijg je netjes een zakje met keramisch vet erbij voor de montage van je remblokken op de glijvlakken van je remklauwen. Zolang je het niet direct op je blokken en schijven smeert is er niks aan de hand, maar dat zou dan ook wel erg dom zijn.
 
En toch heb je dit VET nodig voor de montage van remblokken en geleidepinnen. Pas geleden blokken en schijfjes gewisseld van een BMW 125d, krijg je netjes een zakje met keramisch vet erbij voor de montage van je remblokken op de glijvlakken van je remklauwen. Zolang je het niet direct op je blokken en schijven smeert is er niks aan de hand, maar dat zou dan ook wel erg dom zijn.
:^
Ik doe ook altijd een heel dun laagje keramisch vet op de glijpennen en achterkanten van de blokjes.
Dat komt echt niet in de buurt van het remvlak...
 
En toch heb je dit VET nodig voor de montage van remblokken en geleidepinnen. Pas geleden blokken en schijfjes gewisseld van een BMW 125d, krijg je netjes een zakje met keramisch vet erbij voor de montage van je remblokken op de glijvlakken van je remklauwen. Zolang je het niet direct op je blokken en schijven smeert is er niks aan de hand, maar dat zou dan ook wel erg dom zijn.
MOTORforum.
Klauwen van auto's zijn veel beter beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Motor remklauwen niet, vet trekt vuil/zand aan en die pasta zorgt voor een versnelde slijtage.
Het enigste dag vet een beetje doet achter een remblok is piepen verminderen, maar daar heb je anti piep plaatjes voor.
Als je iets van vet op de geleidepinnen doet neem je best een Molybdeen sulfide vet en zeeeer dun aanbrengen. (of een siliconenvet die je onder de balgen van de geleidepen van de remklauw zelf monteert)
Ik denk misschien dat we over verschillende geleidepinnen steken.
Er zijn er soms 2.
Die van de remklauw zelf omdat er maar zuigers langs 1 kant zijn of die van de remblokken.
Op die van de remblokken doe je niets.
Op de geleidepinnen van de remklauw die je siliconenvet (zodat de rubberen stofbalgen niet vergaan).
 
MOTORforum.
Klauwen van auto's zijn veel beter beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Motor remklauwen niet, vet trekt vuil/zand aan en die pasta zorgt voor een versnelde slijtage.
Het enigste dag vet een beetje doet achter een remblok is piepen verminderen, maar daar heb je anti piep plaatjes voor.
Als je iets van vet op de geleidepinnen doet neem je best een Molybdeen sulfide vet en zeeeer dun aanbrengen. (of een siliconenvet die je onder de balgen van de geleidepen van de remklauw zelf monteert)
Ik denk misschien dat we over verschillende geleidepinnen steken.
Er zijn er soms 2.
Die van de remklauw zelf omdat er maar zuigers langs 1 kant zijn of die van de remblokken.
Op die van de remblokken doe je niets.
Op de geleidepinnen van de remklauw die je siliconenvet (zodat de rubberen stofbalgen niet vergaan).

Wat jij wil :j
 
Niet alles staat in het WPHB...
En slijtage van de pennen zal ook wel loslopen. Dit doe ik al een paar jaar zo en de pennen in mijn klauwen zien er nog dikke prima uit.
En al zouden ze slijten... Dat boeit toch niet?
 
Niet alles staat in het WPHB...
En slijtage van de pennen zal ook wel loslopen. Dit doe ik al een paar jaar zo en de pennen in mijn klauwen zien er nog dikke prima uit.
En al zouden ze slijten... Dat boeit toch niet?
Klopt, maar wel hoe je remblokken vervangt en remklauwen reviseerd.
Alle andere rituelen zijn niet nodig of kan je afleiden uit de instructies voor 1 van die 2 handelingen.
Bij revisie staat er wat en hoe je dingen smeert en schoonmaakt.
Bij remblokken vervangen wat je controleert en vervangt /schoonmaakt.
 
Klopt, maar wel hoe je remblokken vervangt en remklauwen reviseerd.
Alle andere rituelen zijn niet nodig of kan je afleiden uit de instructies voor 1 van die 2 handelingen.
Bij revisie staat er wat en hoe je dingen smeert en schoonmaakt.
Bij remblokken vervangen wat je controleert en vervangt /schoonmaakt.

Ach we rijden hier circuit dus die klauwen worden toch wel regelmatig gecontroleerd en schoongemaakt. Enige waar we last van hebben is eventuele remstof. Vuil komt amper in aanraking op circuit. Dus ik maak me er niet zo druk over.
 
Ik heb toevallig pas geleden wat advies gevraagd aan een engineer van SBS Friction over het onderhouden van remmen bij circuitmotors en het gebruik van kopervet. Dit is was zijn antwoord:

"Regarding the use of cupper (or other heat resistant) grease is normally used only with roadbike applications from which brake noise might be an issue.

For racing, I do not recommend to use any type of grease at contact points between backing plate and pistons/caliper – just keep it clean and free from dust. Always good to keep pistons slightly lubricated with ie ATE brake grease to keep piston seals in good shape – this require certainly a continuously cleaning of caliper/pistons (water-soap solution / NO brake cleaner inside caliper) since brake grease will catch brake dust, that you do not want to be distributed into the seals."

In een email daarna voegde hij dit eraan toe:

"Regarding lubricate of caliper pistons – when all resampled as you have done now, then pump out the pistons as far as possible without popping out of the caliper-bore and use a small brush to lubricate the pistons with ie ATE brake grease, push the pistons in-out-in-out until pistons are moving easily with very little sticking in the seals. Then your calipers are working OK."

Ik heb ook gevraagd of dat ik iets moet doen met de vlekken die de SBS DC remblokken op de schijven achterlaat als ik andere remblokken wil gebruiken. Daarop antwoorde hij dit:

"Regarding your brake discs, what is on your disc surface is most probably a bit of rust/corrosion from the DC pad material which contains some iron-particles. You could give the discs an easy scratch with Scottsbrite, #150 grit emery paper or a special brake disc diamond sole file. But, be careful so you do not damage the disc surface (making “hill” & valleys”) to give you brake vibrations."

Ik denk dat dit wat vragen van jullie beantwoordt. Iedereen moet zelf weten of dat ze kopervet op hun remblokken doen en hoe ze de klauwen schoonmaken enz, maar ik ga in ieder geval dit advies volgen.
 
Ik heb toevallig pas geleden wat advies gevraagd aan een engineer van SBS Friction over het onderhouden van remmen bij circuitmotors en het gebruik van kopervet. Dit is was zijn antwoord:

"Regarding the use of cupper (or other heat resistant) grease is normally used only with roadbike applications from which brake noise might be an issue.

For racing, I do not recommend to use any type of grease at contact points between backing plate and pistons/caliper – just keep it clean and free from dust. Always good to keep pistons slightly lubricated with ie ATE brake grease to keep piston seals in good shape – this require certainly a continuously cleaning of caliper/pistons (water-soap solution / NO brake cleaner inside caliper) since brake grease will catch brake dust, that you do not want to be distributed into the seals."

In een email daarna voegde hij dit eraan toe:

"Regarding lubricate of caliper pistons – when all resampled as you have done now, then pump out the pistons as far as possible without popping out of the caliper-bore and use a small brush to lubricate the pistons with ie ATE brake grease, push the pistons in-out-in-out until pistons are moving easily with very little sticking in the seals. Then your calipers are working OK."

Ik heb ook gevraagd of dat ik iets moet doen met de vlekken die de SBS DC remblokken op de schijven achterlaat als ik andere remblokken wil gebruiken. Daarop antwoorde hij dit:

"Regarding your brake discs, what is on your disc surface is most probably a bit of rust/corrosion from the DC pad material which contains some iron-particles. You could give the discs an easy scratch with Scottsbrite, #150 grit emery paper or a special brake disc diamond sole file. But, be careful so you do not damage the disc surface (making “hill” & valleys”) to give you brake vibrations."

Ik denk dat dit wat vragen van jullie beantwoordt. Iedereen moet zelf weten of dat ze kopervet op hun remblokken doen en hoe ze de klauwen schoonmaken enz, maar ik ga in ieder geval dit advies volgen.
Top info. :t

De vertaling kan je in mijn vorige posts lezen met enkele tips erbij die hier niet genoemd werden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan