Preventief vervangen Hall sensor BMW R1100RT

RTMK

MF'er
23 jul 2020
238
104
Goedemiddag,

Ik heb, zeer naar tevredenheid, een BMW R1100RT, zelfs nog van de eerste series, dus met de beruchte versnellingsbak, en het het bowden kabeltje tussen de linker en de rechter inspuiteenheid.
En ja, berucht is ook het falen van de Hall sensor (tenminste de kabel ervan).

De fiets loopt grandioos, en hoewel er zo af en toe wel eens iets is, is er nooit iets groots defect.

Maar; wie kan er iets zeggen over het preventief vervangen van de Hall sensor?
Of is het zo: als het nog geen storingen geeft; dan gewoon blijven rijden totdat hij kuren gaat geven.
 
Je weet niet wanneer de Hall sensor de pijp aan Maarten geeft. Dat kan over twee kilometer zijn maar ook over twee ton. Dus wanneer en met welk interval wil je gaan vervangen?
Ik heb een reserve Hall sensor aangeschaft. Die gaat mee op vakantie. Maar preventief heeft geen enkele zin in mijn optiek.
 
Goedemiddag,

Ik heb, zeer naar tevredenheid, een BMW R1100RT, zelfs nog van de eerste series, dus met de beruchte versnellingsbak, en het het bowden kabeltje tussen de linker en de rechter inspuiteenheid.
En ja, berucht is ook het falen van de Hall sensor (tenminste de kabel ervan).

De fiets loopt grandioos, en hoewel er zo af en toe wel eens iets is, is er nooit iets groots defect.

Maar; wie kan er iets zeggen over het preventief vervangen van de Hall sensor?
Of is het zo: als het nog geen storingen geeft; dan gewoon blijven rijden totdat hij kuren gaat geven.
Zoek eens op het rt forum je kan ze gereviseerd kopen of zelf doen.
 
Als je dan toch bezig bent zou ik ook gelijk de brandstofpomp vervangen, die gaan tenslotte ook wel eens stuk......

Waarom zou je in hemelsnaam dit soort dingen op voorhand gaan vervangen. Ik heb heel veel BMW motorfietsen in onderhoud, en de hallgever is 1 van de delen die in verhouding (ook qua absolute aantallen overigens) heel weinig stuk gaan.

Problemen met oxiderende bedrading en/of doorgesleten bedrading komen bijvoorbeeld veel vaker voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Ik snap wel dat je niet zomaar (!) ietscgaat vervangen “omdat het kapot kan gaan”; dan kun je uiteindelijk alles wel vervangen; omdat alles uiteindelijk kapot kan gaan.

Maar ik bedoel meer dat de isolatie van de kabels van de Hall sensor schijnt te vergaan; wat je niet ziet aan de buiten mantel (want die vergaat niet); en als dat onderweg kapot gaat; stoot hij ermee, bovendien vervang je dat niet even onderweg. Ook “halflive” neemt zo’n ding op vakantie mee; zal ook vast niet “zomaar” zijn.
Mijn brommer heeft nu 90k gelopen en is 24 jaar oud; en ik heb de volledige onderhoudshistorie erbij. Die Hall sensor is nooit vervangen.

Maar goed; als je zegt dat het allemaal wel meevalt met het uitvallen door die sensor; blijf ik er wel mee rijden totdat die wel kapot gaat. Misschien is dat wel nooit; tenslotte werkt ook de beruchte versnellingsbak zonder problemen.
Bedankt voor de reactie in ieder geval!
 
Als je dan toch bezig bent zou ik ook gelijk de brandstofpomp vervangen, die gaan tenslotte ook wel eens stuk......

Waarom zou je in hemelsnaam dit soort dingen op voorhand gaan vervangen. Ik heb heel veel BMW motorfietsen in onderhoud, en de hallgever is 1 van de delen die in verhouding (ook qua absolute aantallen overigens) heel weinig stuk gaan.

Problemen met oxiderende bedrading en/of doorgesleten bedrading komen bijvoorbeeld veel vaker voor.
Ja dat ken ik heb 5 km moeten duwen in de brandende zon . niet alleen de pomp ook de slangen waar deze aan vast zitten scheuren.
 
Een motormakker van mij heeft ook zo,n boxer. Nieuw gekocht. Tot 150k niks ernstigs. Alleen regulier onderhoud, 2x nieuwe remschijven, banden etc.
Daarna met het toenemen van de kilometers versn.bak lager, Hall sensoren, oliepeilglas, versn. Indicator en uitgelubberde asgaatjes van de gaskleppen.
Alles zelf kunnen vervangen/herstellen. Hij gaat ondertussen richting 350k. Met nog altijd de originele koppeling! Compressie is nauwelijks verminderd. Het is nu een sport voor hem om te kijken hoe lang het blok het gaat uithouden.
Mits normale rijstijl en correct onderhoud gaan deze machines enorm lang mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Afgelopen jaar lieten de magneten van de startmotor los, midden in Frankrijk. Heuvel af krijg je de motor dan nog wel aangeduwd. Toen heb ik voor veel te veel geld bij de lokale autoboer een andere startmotor gekocht.
Maar met een kapotte Hall sensor sta je dan gewoon stil. Na afkoelen kan je weer een paar kilometer maar niet heel vaak en steeds korter. Dan sta je dus gewoon stil. Ook als je dynamoriem klapt gaat de Hall sensor wel eens mee. Een Hall sensor neemt niet veel plek in. Het is een garantie. Als je hem bij je hebt gaat hij niet stuk.
In Nederland vertrouw ik op de ANWB.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Terug
Bovenaan Onderaan