pricewatch a la tweakers iets voor MF?

netmare

Die hard MF'er
9 mrt 2004
786
0
Tweakers.net heeft al lange tijd een zogenaamdepricewatch voor computerstuff.

In deze pricewatch geven mensen aan waar ze welk artikel voor welke prijs hebben gezien. Met enige regelmaat raadpleeg ik deze lijst om te kijken waar ik het goedkoopst aan iets kan komen, wat de alternatieven zijn, of waar winkels zitten...

Ik vraag mij af of dit ook niet mooie functionaliteit zou zijn voor MF. Ik kom toch heel erg vaak de adviesprijzen tegen en heb het idee dat wij structureel te veel betalen. Een pricewatch zou ons daar bij helpen...

Wat vinden jullie?
 
Ga jij het bijhouden? ;)

ik dacht het, jij zei het

ik doet ook voor de vrienden groep de administratie van de gezamelijke drank inkoop regelen en dan komen mensen met briljante voorstellen die leuk klinken maar vreselijk omslachtig zijn. dus dat is wat ik altijd zeg "ga jij het behouden :) "
 
Ga jij het bijhouden? ;)

ik dacht het, jij zei het

ik doet ook voor de vrienden groep de administratie van de gezamelijke drank inkoop regelen en dan komen mensen met briljante voorstellen die leuk klinken maar vreselijk omslachtig zijn. dus dat is wat ik altijd zeg "ga jij het behouden :) "

Als er 1 persoon was die het bij moest houden, had je helemaal gelijk. Echter, op tweakers.net word het bijgehouden door de gebruikers zelf. Gewoon door mensen die het opvalt dat informatie achterhaalt is. MF heeft meer dan 10000 gebruikers.
Het werkt al jaren en zeer goed.

Bekijk de tweakers site eens ...
 
ik vind het een goed idee, maar het kost wel wat Moderator uurtjes. Dus ik denk dat de beslissing bij hun ligt :)
 
ik dacht het, jij zei het

ik doet ook voor de vrienden groep de administratie van de gezamelijke drank inkoop regelen en dan komen mensen met briljante voorstellen die leuk klinken maar vreselijk omslachtig zijn. dus dat is wat ik altijd zeg "ga jij het behouden :) "

Hij bedoelt denk ik dat niet 1 persoon het bij gaat houden, maar iedereen die op het forum zit, en iets goed/koops ziet dat daar op in kan vullen, zodat de anderen er ook iets kan kan hebben eventueel :)

En qua moddereten zal het denk ik niet veel meer werk zijn, als dat ze dit forum bij houden ;)

Dus op zich wel een aardig idee denk ik :)
 
Dit idee speelt al een hele tijd bij ons, en de software ervoor is ook al zo goed als klaar (het wordt dan op Motorfreaks geplaatst, maar dat is verder weinig relevant natuurlijk). Er zitten echter een aantal praktische haken en ogen aan waar we nog mee bezig zijn:

[*] Hoe garandeer je up-to-date zijn? Ja, de gebruikers kunnen dit doen, maar je wilt ook een vast team van mensen hebben dat zich hier mee bezighoudt.
[*] De structuur van het geheel moet nog helder worden. Dus hoe deel je producten in? Producten zijn ook motor-afhankelijk, en afhankelijk van welke motor je hebt kan de prijs van b.v. een demper variëren.
 
Laatst bewerkt:
dat is daarintegen wel weer een strak plan. inderdaad moet er een goed stramien worden opgezet, wat hoort waar, aangezien er velen verschillende soorten producent zijn.

er zijn vast wel mensen die zich op de ene of andere manier geroepen voelen om een grote bijdrage te leveren aan de pricewatch. netzoals dat Rat&Mouse Grappige plaatjes, verhaaltjes en filmpjes topics updaten :)
 
Dit idee speelt al een hele tijd bij ons, en de software ervoor is ook al zo goed als klaar (het wordt dan op Motorfreaks geplaatst, maar dat is verder weinig relevant natuurlijk). Er zitten echter een aantal praktische haken en ogen aan waar we nog mee bezig zijn:
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}


[*] Hoe garandeer je up-to-date zijn? Ja, de gebruikers kunnen dit doen, maar je wilt ook een vast team van mensen hebben dat zich hier mee bezighoudt.

Een datum vd melding? Eventueel met een timeout (30 dagen ofzo)

Ik kan me ook zo voorstellen dat een aantal shops, met name de internet-postorder-hoek, graag electronisch gegevens aanlevert (automatisch dus)
 
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}Een datum vd melding? Eventueel met een timeout (30 dagen ofzo)

Ik kan me ook zo voorstellen dat een aantal shops, met name de internet-postorder-hoek, graag electronisch gegevens aanlevert (automatisch dus)
DAt is dus vooral het punt waar de meeste tijd inzit
Willen ze dit en kunnen ze allemaal op dezelfde format aanleveren

:o [me]Tafkaf herrinert zich net dat ik dat ook nog uit zou zoeken :o [/me]
 
Zo'n pricewatch is helemaal goud! :}
Gebruik die van tweakers ook regelmatig...

Dit soort dingen geven echt de kracht van het internet medium aan vindt ik!
 
Lijkt me inderdaad heel erg handig, maar....

Voordeel bij computerspullen is dat zo'n beetje alle leveranciers wel een website hebben met daarop alle artikelen. Je kunt dus altijd op de site van de leverancier kijken of de informatie in de pricewatch nog wel actueel is. Voor motoronderdelen zal dit denk ik alleen gelden voor de online-webshops. De gemiddelde dealer heeft volgens mij geen prijsinformatie online staan.

Maar desalnietemin: goed idee Netmare!
 
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}Een datum vd melding? Eventueel met een timeout (30 dagen ofzo)

Ik kan me ook zo voorstellen dat een aantal shops, met name de internet-postorder-hoek, graag electronisch gegevens aanlevert (automatisch dus)
Toevallig weet ik een beetje hoe die prijzen op de pricewatch aangeleverd worden.

Het zijn niet zozeer de gebruikers die de prijzen uploaden.
De winkeliers moeten er zelf voor zorgen dat die prijzen up2date zijn.
Als zij er niet voor zorgen dat hun prijzen kunnen concureren met de andere aanbieders, verkopen ze dus niks.
Er word dus ook grof geld verdient aan de pricewatch door tweakers. Een winkelier moet een abbonement afsluiten (€ 1500,- voor 3 maanden voor het duurste abbo'tje geloof ik) en er dus zelf voor zorgen dat alles goed op de pricewatch staat. Tweakers is wat dat betreft niet meer als een portal voor tientallen online webwinkels.
Winkeliers die hier dus heel erg mee bezig zijn, verkopen dus ook een hoop via de pricewatch.
Kortom, wat je als MF of MotorManiacs dus zou kunnen doen is een stuk software aanbieden aan winkels waar zij zelf prijzen en aanbiedingen kunnen uploaden. Je kan dit marketing technisch natuurlijk heel mooi verkopen. 100.000 views per dag, gerichte doelgroep, etc. Die shopsurvey doet 't trouwens ook heel erg goed ;)
 
ik vind 'toevallig' een advertentie van Tweakers...

full
 
Het probleem is alleen dat je de toch conservatieve motorwereld moet overtuigen van het voordeel van zo'n pricewatch. Dat is het probleem. Waarschijnlijk ontkomen we er niet aan...zelf prijzen in (laten) voeren, vooral in het begin.
 
Dit idee speelt al een hele tijd bij ons, en de software ervoor is ook al zo goed als klaar (het wordt dan op Motorfreaks geplaatst, maar dat is verder weinig relevant natuurlijk). Er zitten echter een aantal praktische haken en ogen aan waar we nog mee bezig zijn:

[*] Hoe garandeer je up-to-date zijn? Ja, de gebruikers kunnen dit doen, maar je wilt ook een vast team van mensen hebben dat zich hier mee bezighoudt.
[*] De structuur van het geheel moet nog helder worden. Dus hoe deel je producten in? Producten zijn ook motor-afhankelijk, en afhankelijk van welke motor je hebt kan de prijs van b.v. een demper variëren.

Banaan wat kosten die dempers dan? :?



Kweet niet hoe zo'n database (of is 't een topic :? ) werkt, maar als iedereen daar wat in kan voeren krijg je al gauw dat galbakkies wel raad weten met die gegevens. Denk eraan dat mannen zoals Superkris, Stekman, Terrormax, MrHawkeye, GorillaZz en ondergetekende hier ook nog rondhangen... }) })


:P
 
Het probleem is alleen dat je de toch conservatieve motorwereld moet overtuigen van het voordeel van zo'n pricewatch. Dat is het probleem. Waarschijnlijk ontkomen we er niet aan...zelf prijzen in (laten) voeren, vooral in het begin.
tja... de price-watch op tweakers is natuurlijk wel een heel mooi product wat z'n waarde al heeft bewezen en die waarde kan je dus ook aan de dealers laten zien.
Misschien proberen om te beginnen bij de grotere ketens. Zij hebben waarschijnlijk hun complete standaard assortiment (kettingsetjes, filters, olieën, kleding) al in een database zitten en is het voor hun een relatief kleine moeite om dat er in te zetten. Een overkoepelende organisatie met franchisers heeft vaak ook een marketing pot wat door de franchisers gevuld wordt. Een zelfstandig ondernemer zal zelf waarschijnlijk niet zo zelf geld hiervoor uit willen trekken. Die moet je dus later zien te interesseren.

Dat zal dan waarschijnlijk gebeuren als zij een hoop klanten in de winkel krijgen die al met een prijs binnen komen voor een onderdeeltje of onderhoudsmiddeltje. Dealer vraagt: "Hoe kom je aan die prijs?". Klant reageert: "Gezien op de price-watcher van MF."
Als de 'kleinere' dealers dan zien dat zij onder die prijzen zouden kunnen zitten, melden ze zich waarschijnlijk vanzelf al aan.
Een bijkomend voordeel van grotere ketens is dat je in één klap al een grote database gevuld hebt.
Aangezien ik geen MF donateur ben :P , zie ik die banner van motozoom ook regelmatig voorbij komen. Connectie's daar hebben jullie dus blijkbaar ook al. Zij zien dus blijkbaar al het nut in van 13.000 potentiele klanten. Hun database in de MF price-watch schiet natuurlijk ook al gigantisch op.
 
Wellicht dat we binnenkort een "public beta" (testperiode waar iedereen aan mee kan doen) gaan doen om de software (en het hele concept) te testen. Ik moet ff de stof van de software afblazen en e.e.a. afmaken en dan eens kijken waar we staan.
 
Ik denk dat met name de kleinere web-postorder bedrijfjes in het begin geinteresseerd kunnen zijn. Die merken het *echt* als ze een paar extra dingen verkopen via MF en kunnen daar dus relatief aan verdienen. Misschien is het een idee om met 2 of 3 van die toko's te praten om te kijken hoe zij hun datastructuren hebben en of je die, al dan niet met wat conversie scriptjes. (semi)automatisch kunt converteren...

Als er 1 over de dam is ...
 
Ik denk dat met name de kleinere web-postorder bedrijfjes in het begin geinteresseerd kunnen zijn. Die merken het *echt* als ze een paar extra dingen verkopen via MF en kunnen daar dus relatief aan verdienen. Misschien is het een idee om met 2 of 3 van die toko's te praten om te kijken hoe zij hun datastructuren hebben en of je die, al dan niet met wat conversie scriptjes. (semi)automatisch kunt converteren...
Dat is exact het plan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan