Prijs nieuwe remschijven

Niet met een schuifmaat. Die meet namelijk het dikste punt van de schijf, je wilt het dunste punt van de schijf weten.
Heeft jouw schuifmaat niet zo'n uitstekend stiftje om diepte van bv de gaten mee te meten?
 
Ik kaap even een stukje topic: Zoals ik al zei, als je kan beoordelen... Versleten schijven en blokken zijn feitelijk niet van invloed op de remwerking, met dien verstande dat een overmaat aan remvloeistof, wat in beginsel niet samendrukbaar is, toch een beetje sponzig aan gaat voelen.
Waarop is die minimum schijfdikte gebaseerd??? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de stalen dragers van de remblokken bij volledige slijtage uit de klauw kunne schieten, tussen de klauw en de schijf door zegmaar. Dus als je de slijtage van de schijf aan eind-dikte van de blokken toevoegt zou je wat mij aangaat binnen alle marges zitten...

Een rem zet roterende energie om in hitte door wrijving, deze hitte moet opgenomen kunnen worden, hoe minder metaal er is hoe minder het op kan nemen.
 
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Te dun = vervangen.
En als je nieuwe schijven zet, OOK nieuwe remblokken!

Maar is die minimum dikte zo belangrijk om nauwgezet op te volgen? Volgens mij toch wel. Het is trouwens al meerdere malen aangehaald, iets met warmte afvoer, krom trekken en nog zo wat. Dat is natuurlijk berekend op "maximale remkrachten", en ja, je zal maar eens een noodstop moeten uitvoeren, dan heb je graag dat je die maximale remkrachten kan vertrouwen!

Circuitrijden is nog wat anders, daar kom je, als je in de snellere categorieën zit, niet toe met standaard remsysteem, die gaan te warm lopen, of beter gezegd, circuit remmerij is berekend om die hoge hittes aan te kunnen.

Doe je zélf je onderhoud, kan je dat heel precies opvolgen. Als de minimum dikte bijvoorbeeld 4,5mm moet zijn, en ze zijn nog 4,62mm, dan wacht je. Maar voor een dealer/mechanicien ligt dat anders. Stel je brengt je motor binnen op 36.000km, en de schijven zijn nog maar 4,62mm, en die man beseft, "hmmm, de volgende keer brengt hij die motor binnen op 42.000km, dat halen die schijven hoogstwaarschijnlijk niet." Hij zal adviseren ze te vervangen, en terecht mijns inziens. Om 2 redenen, ten eerste omdat jou veiligheid ermee gemoeid is, ten tweede, als jij er iets mee aan de hand krijgt, was hij "die slechte monteur".

Hetzelfde met de remblokken, de banden, ...

Daar zit dus het verschil tussen zelf onderhoud doen (enkel als je kennis van zaken hebt, zoniet, léér het dan via iemand die het wel heeft), dan kan je je slijtageonderdelen "uitputten", zonder onveilig te worden. Láát je het onderhoud doen, moet die monteur rekening houden met het feit of de limieten niet overschreden worden vóór je volgende onderhoud.

Edit: wat betreft levensduur van de remschijven? Het hangt er vooral vanaf hoe ermee gereden is. Bij mij zullen ze nooit "op" zijn op 50.000km, ik rem veel op de motor, maar iemand die graag veel met de voorrem werkt, en daar is niets mis mee, ieder zijn rijstijl, tja, dan hoort snellere slijtage er gewoon bij. Niets abnormaals mee :t



En dan wat betreft kosten ...

onder 160 euro per 2
Ik ga niet zeggen dat ze goed zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik lees enkel klachten en vooral vooroordelen van mensen die denken dat ze niet goed zijn maar eigenlijk helemaal geen ervaring er mee hebben.
Ik zou de gok gerust durven nemen, net zoals velen die ze wel besteld hebben en er erg tevreden over zijn
Daar zijn de meningen idd sterk over verdeelt.

Ik heb er zo ook op mijn motor, Arashi schijven via AliExpres. Ik heb ze alle drie vervangen gehad, voorste waren noodzakelijk, de achterste wilde ik gewoon mee vervangen, maar was niet nodig. 3 originele schijven kosten bij mijn motor bijna 600€, 2x 229€ vooraan, 1x 135€ achteraan. De Arashi set koste mij 187€ (en ik heb ze ontvangen zonder taksen).

Mijn remblokken ook via AliExpress, 18€ voor alle 6, tegenover ongeveer 80€ als ik ze bij RAD.EU koop. Het is al mijn derde set blokken van Ali. Eerste keer schijven via Ali (ook de eerste keer dat ik er moest vervangen). Ik kan alleen maar zeggen, bij mij doen ze hun werk minstens even goed als de originele. Een dealer/monteur zal natuurlijk merkeigen adviseren. Logisch toch?

En als iemand geen "goedkoop Chinees spul" vertrouwt is dat zijn/haar goed recht, en neemt die toch gewoon origineel :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet meteen een idee over welk intrument jullie het hebben, maar met een "standaard" schuifmaat kan je een schijfdikte opmeten, al is het niet ideaal.

20200409_183046.jpg

Zolang je opstaande rand die ontstaat bij het inslijten in die uitsparingen past kan je meten. Past die rand daar niet meer in, is het doorgaans al einde verhaal.

Nadeel zijn wel de lange raakvlakken. Als je schijf redelijk "gegolfd" of "gegroefd" is, of scheef afgesleten is, heb je geen correcte meting. Maar dat zie je normaal wel dat het raakvlak niet overal tegen de schijf zit, en zeker als dat zoveel is dat de schijf daardoor sowieso niet goed meer is.

Zoiets is dan natuurlijk véél beter!
images.jpeg.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat betreft de beweringen hier over opnemen of afgeven van warmte.... ze nemen beide even snel energie op als dat ze afgeven.... is niet afhankelijk van de dikte. De oppervlakte verandert niet noemenswaardig als ze dunner worden. Het gaat om de inhoud/massa. Die verandert wel significant.

Alleen de totale op te nemen hoeveelheid energie verschilt. Dus dunne schijven bereiken bij intensief gebruik een hogere temperatuur of bereiken die sneller. Maar het duurt vaak dus ook minder lang voordat dunne weer onder een kritische (te hoge) temperatuur dalen, en dat is weer een voordeel.

Maar dit even geheel ter zijde....
 
moet je dan nog meten????? :?
Als dat een licht randje is toch wel. Een beetje rand is toch normaal.

Edit: bij auto schijven is het verschil tussen nieuw, en minimum dikte zo groot dat zo een "gewone" schuifmaat niet gaat voldoen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Rob RD , wat valt er te lachen? Wanneer schijven inslijten, ontstaat er aan de buitenkant meestal een opstaande rand. Er zijn maar weinig remsystemen waar de blokken tot helemaal de rand reiken.

En auto schijven zijn een heel pak dikker.
 
Jawel, maar ik kan daar geen dikte van een remschijf mee meten.
Tuurlijk wel, je meet met de schuifmaat de max dikte, tussen die bekken, dan meet je met dat pippeltje aan twee kanten de diepte van de groeven en dat trek je er vanaf |(|(|(
 
Tuurlijk wel, je meet met de schuifmaat de max dikte, tussen die bekken, dan meet je met dat pippeltje aan twee kanten de diepte van de groeven en dat trek je er vanaf |(|(|(
Mijn beurt om te lachen ... :+
Ha ja, ik ben immers ook een vrolijke kerel :+

Als de groeven (of golvingen) apart meetbaar zijn, zegt je gezond verstan sowieso al dat vervanging van de schijven EN blokken zich aandringt.
 
De stift in mijn micrometer (okee van @leotje60 ) is 5,5 mm. Als je groeven zo breed zijn dat die stift erinpast hoef je niet meer te meten

Het enige waarmee je een remschijf meet is???????????????????????????


EEN REMSCHIJFSCHUIFMAAT *O**O**O**O**O*


1586453874909.png
 
Het enige waarmee je een remschijf meet is???????????????????????????


EEN REMSCHIJFSCHUIFMAAT *O**O**O**O**O*


Bekijk bijlage 1484221
En wat denk je dat dat blauwe ding is in deze post? Voldoende voor motor schijven, maar de meeste auto schijven gaan er niet tussen passen. Mazr het gaat hier dan ook over motoren.

Maar nogmaals, je kán dat ook met een gewone schuifmaat, mits je voldoende technisch inzicht hebt.

Maar niet bij auto schijven.
 
Als je alles laat doen, klopt de prijs wel aardig..

Wat je ook kan doen * heb ik gedaan *

Voor een handje vol euro's een compleet voorwiel ( gebruikt ) kopen , zat toevallig ook nog een achtervelg bij ( ect )

Schijven gehouden, rest verkocht / weg gegeven ..

Onder aan de streep had ik goeie schijven voor nog geen 40,- ( allebei ) ... inclusief de nieuwe remblokken .



Shiver, rijd toch al een tijdje ? .. moeten vast een paar platgereden te vinden zijn met nog goeie schijven ...
 
onder 160 euro per 2
Ik ga niet zeggen dat ze goed zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik lees enkel klachten en vooral vooroordelen van mensen die denken dat ze niet goed zijn maar eigenlijk helemaal geen ervaring er mee hebben.
Ik zou de gok gerust durven nemen, net zoals velen die ze wel besteld hebben en er erg tevreden over zijn
Remschijven van AliBaba? Onderdelen die blijven leven of je dood kunnen bepalen? Dubieuze remblokken er bij en je speelt i.m.o. russisch roulette.
 
Remschijven van AliBaba? Onderdelen die blijven leven of je dood kunnen bepalen? Dubieuze remblokken er bij en je speelt i.m.o. russisch roulette.
Dit bedoel ik dus.
Iets is onbetrouwbaar als het vaak stuk gaat maar dit blijkt nergens uit.
Dat het China komt maakt het niet onbetrouwbaar. Ik lees veel meer over problemen met Europese remschijven dan die uit China.
 
Terug
Bovenaan Onderaan