Prijs voor gebruikte motor

Doe ik. Ook van de roestplekken?
Juist van plekken die minder mooi zijn ,zo voorkom je onnodig gezeur achteraf,
iemand die komt kijken en schrikt van de staat van de motor zal niet blij zijn dat ze voor niks een stuk hebben moeten rijden.
 
Geen idee, ik heb wat dat betreft te weinig verstand van motors om te weten of dit reëel was. Blijkbaar niet dus.
Door even te zoeken op internet kwam ik voor redelijke modellen bepaalde bedragen tegen, als hij gewoon in redelijke staat is zit je zeker niet te hoog. Maar wij kunnen dat allemaal niet beoordelen zonder je motor te hebben gezien.

Maar je ontkend niet dat je in Monster bent geweest, dus dan durf ik wel in te schatten dat je een veel te laag bod hebt gehad.

Neemt niet weg dat een handelaar wel altijd iets lager zal kopen dan een particulier omdat zij simpelweg hun geld er mee moeten verdienen, niet perse een slecht woord over andere handelaren dus
 
Nou ja, ik wil er ook een reële prijs voor vragen, omdat ie ook lang stil heeft gestaan, en ik zelf er nou ook niet echt veel voor heb neergelegd. Ik vind het zelf een beetje asociaal om meer te vragen dan wat ik de handelaar toen heb gegeven. Maar is het genoeg? Is het te weinig? Geen idee. Zeker ook omdat het 125cc is, heb ik echt geen idee of mensen daarin geïnteresseerd zijn.
Voor jouw motor krijg je wat de gek ervoor geeft: er is geen reeele prijs, anders dan de prijs waar jij en de koper het over eens worden. Maar als het ding langere tijd verwaarloosd werd, dan zal die koper er niet veel voor over hebben, want die weet immers niet wat-ie zoal moet gaan opknappen.
Goed idee dus om de motor te poetsen (etc,) zodat-ie er netjes bij staat. Idealiter - want ik maak op dat het ding lang stil heeft gestaan - zorg je dat er verse benzine in zit, en dat het ding start, loopt en rijdt. Als dat laatste niet het geval is, dan zul je van de biedingen sowieso niet veel hoeven te verwachten.
Maar hij rijdt, begrijp ik, en als-ie netjes gepoetst is en verder rechnisch in een goede staat verkeerd, dan heeft-ie elk geval waarde, want de koper kan ermee rijden, hetgeen meestal is waarom kopers van motoren, motoren kopen :+.

Tot slot, er worden 125 cc motoren verkocht - jij kocht er tenslotte ook eentje - dus er zullen vast mensen zijn die daar interesse in hebben (of vanwege een A1 rijbewijs ertoe “veroordeelt” zijn). Dat die kopersgroep wss niet heel groot is betekent dat je mss wat geduld moet hebben. Als je er snel vanaf wilt, tja, dan zijn die opkopers-websites ideaal, maar dan kun je net zo goed met het ding langs een motorzaak gaan, en hem daar aanbieden.

Maar goed, eerst poetsen, rijdend maken, en hier foto’s plaatsen… wie weet is er hier wel een geïnteresseerde, en anders kunnen we je mss nog tips geven mbt wat er eventueel gemakkelijk en goedkoop mooier te maken is. Opndie eerder gelinkte advertentiesites zag ik zo snel even prijzen van 500 tot 2500, dus daar moet wel wat van te maken zijn.
 
Laatst bewerkt:
Door even te zoeken op internet kwam ik voor redelijke modellen bepaalde bedragen tegen, als hij gewoon in redelijke staat is zit je zeker niet te hoog. Maar wij kunnen dat allemaal niet beoordelen zonder je motor te hebben gezien.

Maar je ontkend niet dat je in Monster bent geweest, dus dan durf ik wel in te schatten dat je een veel te laag bod hebt gehad.

Neemt niet weg dat een handelaar wel altijd iets lager zal kopen dan een particulier omdat zij simpelweg hun geld er mee moeten verdienen, niet perse een slecht woord over andere handelaren dus
Inderdaad, en daarnaast koopt een handelaar ex-BTW in, dus dat is sowieso al ruim 20 procent lager, zonder dat-ie iets verdient.
 
Voor jouw motor krijg je wat de gek ervoor geeft: er is geen reeele prijs, anders dan de prijs waar jij en de koper het over eens worden. Maar als het ding langere tijd verwaarloosd werd, dan zal die koper er niet veel voor over hebben, want die weet immers niet wat-ie zoal moet gaan opknappen.
Goed idee dus om de motor te poetsen (etc,) zodat-ie er netjes bij staat. Idealiter - want ik maak op dat het ding lang stil heeft gestaan - zorg je dat er verse benzine in zit, en dat het ding start, loopt en rijdt. Als dat laatste niet het geval is, dan zul je van de biedingen sowieso niet veel hoeven te verwachten.
Maar hij rijdt, begrijp ik, en als-ie netjes gepoetst is en verder rechnisch in een goede staat verkeerd, dan heeft-ie elk geval waarde, want de koper kan ermee rijden, hetgeen meestal is waarom kopers van motoren, motoren kopen :+.

Tot slot, er worden 125 cc motoren verkocht - jij kocht er tenslotte ook eentje - dus er zullen vast mensen zijn die daar interesse in hebben (of vanwege een A1 rijbewijs ertoe “veroordeelt” zijn). Dat die kopersgroep wss niet heel groot is betekent dat je mss wat geduld moet hebben. Als je er snel vanaf wilt, tja, dan zijn die opkopers-websites ideaal, maar dan kun je net zo goed met het ding langs een motorzaak gaan, en hem daar aanbieden.

Maar goed, eerst poetsen, rijdend maken, en hier foto’s plaatsen… wie weet is er hier wel een geïnteresseerde, en anders kunnen we je mss nog tips geven mbt wat er eventueel gemakkelijk en goedkoop mooier te maken is. Opndie eerder gelinkte advertentiesites zag ik zo snel even prijzen van 500 tot 2500, dus daar moet wel wat van te maken zijn.
Nou ja, we hebben hem gisteren aan de lader gehangen, hij rijdt weer. Hopelijk blijft dat ook zo. En zondag ga ik poetsen en foto's maken, hopelijk kan ik er dan nog iets voor krijgen. Wat er verder mee aan de hand is, geen idee, ik heb het geld niet meer om hem op te knappen, en dan te zien dat ik alsnog maar 500 krijg. Dat is het me niet waard. Maar ik ga even kijken of het hier lukt, en anders.... Tja, dan blijft het dus toch bij handelaren.
 
Zo werkt dat niet met marge-voertuigen hoor 🤓
Wijsneus :+

Maar goed, als het ding loopt dan kun je er d.m.v. vervangen van wat slijtageonderdelen, een beurtje, poetsen en mss een beetje verf iets moois van maken. Dat kan voor weinig geld schat ik zo in. Ik snap goed dat TS er klaar mee is en daar geen zin in heeft, maar het is wat een handelaar doet: voor 150 kopen, beetje poetsen en verven, de ergst versleten spulletjes vervangen misschien, en dan voor iets tussen de 1000 en 2000 weer verkopen.
 
Ik weet niet hoe ze het doen... maar BTW komt er niet bij kijken als ik zie hoeveel een handelaar mij gaf voor mijn MT07...
Met BTW kun je als handelsonderneming leuke dingen doen, vooral bij inruil, en daar wordt handig gebruik van gemaakt, al schiet je daar als klant meestal niets mee op (maar bij in).
 
Laatst bewerkt:
Met BTW kun je als handelsonderneming leuke dingen doen, en daar wordt handig gebruik van gemaakt, al schiet je daar als klant meestal niets mee op (maar bij in).

Maar wat jij schrijft klopt niet...

Ik had een bod van een handelaar op mijn MT07 voor 6500€

Als hij daar BTW moet gaan bijtellen om deze terug te kunnen verkopen gaat 'm ermee blijven zitten, want dan is een nieuwe goedkoper.
 
Zitten hier ook handelaren? Ik ben een beetje huiverig om gewoon maar iemand aan de deur te krijgen. Nu staat ie wel bij mijn ouders, maar dan nog vind ik het een beetje een eng idee om zomaar iemand langs te laten komen.

Een handelaar is net zo goed iemand die je aan de deur krijgt.
Ik zie het verschil niet zo.
 
Maar wat jij schrijft klopt niet...

Ik had een bod van een handelaar op mijn MT07 voor 6500€

Als hij daar BTW moet gaan bijtellen om deze terug te kunnen verkopen gaat 'm ermee blijven zitten, want dan is een nieuwe goedkoper.
Ik schreef niets concreets, alleen dat een handelaar ex-BTW kan inkopen, maar dat hoeft-ie niet te doen natuurlijk. En in jouw geval doet-ie het dus anders… maar 1 ding weet ik zeker: de 6500 die jij “kreeg” gaat niet noodzakelijkerwijs als 6500 bij die handelaar de boeken in.
 
Ik schreef niets concreets, alleen dat een handelaar ex-BTW kan inkopen, maar dat hoeft-ie niet te doen natuurlijk. En in jouw geval doet-ie het dus anders… maar 1 ding weet ik zeker: de 6500 die jij “kreeg” gaat niet noodzakelijkerwijs als 6500 bij die handelaar de boeken in.


Wordt op factuur verkocht... dus zal niet anders gaan.


Zoals ik het zie handelen handelaars in tweedehandsmotoren ook zonder BTW... de overnameprijs die ik kreeg voor mijn Tenere is ook een prijs zonder BTW... hier hetzelfde verhaal. Als de handelaar hier nog eens 21% moet gaan bijtellen om te mogen verkopen.... dan krijgt hij 'm aan de straatstenen niet kwijt.


Bij een particuliere verkoop is de BTW op die motorfiets reeds betaald bij aankoop...

Bij een BTW-motor gaat dit niet op natuurlijk.
 
Een handelaar is net zo goed iemand die je aan de deur krijgt.
Ik zie het verschil niet zo.
Omdat je die op internet kan opzoeken hoe betrouwbaar diegene is, dat kan ik niet als ik het bijvoorbeeld hier of op marktplaats zet. En zeker op marktplaats lopen er zoveel idioten rond, dat ik die echt niet vertrouw om bij mij of bij mijn ouders aan de deur te krijgen. Daarom zou ik het bij een handelaar doen.
 
Ja, dat is bij voertuigen het verschil tussen een btw-voertuig en een marge-voertuig. Zolang het van bedrijf naar bedrijf gaat is het een btw voertuig en dient er continu btw rond te gaan.

Tot een particulier hem koopt, dan verandert het automatisch naar een marge-voertuig, de consument betaald de btw en krijgt deze uiteraard niet meer terug.

Zodra jij je motor particulier koopt is het dus altijd automatisch meteen een marge-voertuig en kan er later niemand meer btw terugvorderen
 
Ik schreef niets concreets, alleen dat een handelaar ex-BTW kan inkopen, maar dat hoeft-ie niet te doen natuurlijk. En in jouw geval doet-ie het dus anders… maar 1 ding weet ik zeker: de 6500 die jij “kreeg” gaat niet noodzakelijkerwijs als 6500 bij die handelaar de boeken in.
Wat loop je nou te zwetsen man, 2e hands artikelen zijn altijd zonder BTW! Daar is immers bij nieuw-verkoop al BTW over betaald.
En aangezien ook bij handelaren tegenwoordig 90% via pin/bankoverschrijving gaat valt er nog maar weinig te schaduwboekhouden.
 
In België boekt de handelaar op een motor die hij van particulier koopt, enkel btw op de winst (marge).
 
Terug
Bovenaan Onderaan