Prijzen motorbanden winkel vs internet....

Ik heb wel een goede ervaring met het kopen van banden online.. Maar de meeste dealers willen ze niet omleggen of ze vragen meer geld als ze weten dat je ze zelf aanlevert/gekocht hebt online. Heb ooit online banden gekocht, aantal dealers in de omgeving gebeld (ga geen namen noemen)

Twee ervan zeiden er niet aan te beginnen, monteerde alleen banden van hun zelf, de andere "Durfden het niet aan".

Als je een adres hebt waar je voor een mooi bedragje banden om kan laten leggen, dan zeker doen. Scheelt geld.
 
Eigenlijk alle motorzaken hier in de buurt doen t wel. Vrage allemaal ca 25 euro per wiel.
Auto garages hetzelfde.

Edit: moet je de wielen wel zelf eerst ff onder de motor weghalen.
 
Ik heb een bandje of vijftien via internet gekocht bij verschillende adressen (Rodamoto en Motorbandenmarkt.nl) en maar ene keer een flink verouderde DOT code gehad. Op mijn reclamatie kreeg ik wel extra korting,
Bij de dealer zou je dat natuurlijk vooraf kunnen checken, online niet.

Ik weet niet wat voor een motor je hebt, maar bij de montage kom er wel wat bij kijken.
Zelf ben ik altijd verbaast als de band er op gaat met de hydraulische pers en daarna op spanning gebracht wordt. Wat een klappen. :}
 
Hij heeft al een adresje dus dat komt wel goed.

Alle banden kun je ook zelf omleggen, maar vooral bij tubeless wil je het gewoon niet ;)
 
Meerdere keren online besteld omdat de Nederlandse importeur geen voorraad had van het type band wat ik wilde hebben (Conti SportAttack3). Kreeg steeds zeer vers rubber, dotcodes van 3 tot 6 weken oud. Mijn dealer (BMW) legt het er gewoon om, geen probleem. Als ik deze banden via de dealer had besteld, had ik dezelfde prijs betaald, dus daar hoef ik het niet voor te doen.
 
En (alweer) is er door een serverprobleem mijn reactie weggevallen.....

Er is meestal geen relatie tussen DOT-code en leverancier. Zowel bij internethandelaren als bij dealers heb je winkeldochters die lang op de plank kunnen blijven liggen. Er is geen wettelijke regeling voor de ouderdom van motorbanden in NL, maar ouder dan 5 jaar wordt dat meestal wel duidelijk vermeld.

Er zijn wel een paar internetshops die in Duitsland overjarige banden (ik meen 3 jaar) goedkoop inkopen, en ze dan hier verkopen. Maar dan staat de DOT-code er ook meestal wel bij.....
 
Die van mij is ook weg.

Ik had geschreven dat een lokale bandboer vaak voor dezelfde prijs kan leveren en een betere service geeft.

Ik heb goede ervaringen met karelsen in soest en afsmotorparts
 
Zoveel mensen, zoveel wensen. En zoveel ervaringen. Mijn ervaringen, lang verhaal incoming :+:

Bij de lokale motorzaak of online banden kopen scheelde in mijn geval eigenlijk nooit qua dot code. Nog beter, online zijn vaak iets nieuwer op de een of andere manier. Qua prijs zit de lokale motorzaak er altijd beduidend ver boven, zelfs met allerlei korting die ze bieden.

Dan is er nog het balanceren verhaal. Er is nagenoeg geen motorzaak in de buurt te vinden waar men dynamisch balanceert. Vaak krijg ik daar ook wielen terug met behoorlijk wat lood erop (ik zou denken draai de band misschien een stukje om een betere balans te vinden, maar wie ben ik :?). Het kán wel met minder, zie hieronder.

Veelal bij de motorzaak dan breng je de motor en dan regelen zijn verder alles (maakt niks uit qua prijs zeggen ze en sowieso breng ik hem dan super schoon o.a. om beschadigingen/krassen te voorkomen). Dan krijg je hem terug met o.a. veels te strakke of te losse ketting, uitlijning niet meer zoals het was (ik lijn altijd achterwiel uit met de laser, ok.. wellicht wat overdreven, maar dan zie je precies wat er ook anders is later). Beschadigingen op de velg (meerdere malen bij gloednieuwe velgen gebeurd). Of kapotte moeren op de as. En allemaal van dat soort ongein. Te vaak dit soort ervaringen gehad. B|

En dan heb je zaken die gespecialiseerd zijn in (motor)banden. Waar je vaak ook met je online gekochte banden terecht kunt, óf ze bieden zelf al voor heel scherpe prijs banden aan. En die hebben vrijwel altijd apparatuur om de banden dynamisch te balanceren. En op de een of andere manier krijg ik me wielen (die ik dan wel zelf aflever) nooit met wat voor beschadiging of ook terug. Altijd in perfecte staat. Dynamisch gebalanceerd met echt heel erg weinig lood (zie, het kan wel).*O*

Idemdito met autobanden bij de bandenzaak of bij een dealer/garage. En dan ineens begrijp je het: Banden en balanceren is een vak.:Y En daar waar dealers/garages het er vaak bij doen specialiseren deze zaken zich op de banden en het balanceren daarvan.

Oftewel: ik koop mijn banden tegenwoordig online of bij een zaak hier in de buurt gespecialiseerd in banden (voornamelijk auto, maar ze zijn ook erg goed met motorbanden en hebben onlangs weer gloednieuwe apparatuur gekocht hiervoor). Ik demonteer en monteer de boel lekker zelf (kan ik alleen mezelf de schuld geven als er iets kapot gaat en kan ik weer autistisch met m'n laser aan de slag *D).

Niet alleen vanwege de prijs (want het scheelt echt honderden euro's, maf gewoon) maar voornamelijk de algehele kwaliteit: geen gekraste velgen, idioot veel (zilverkleurig op zwarte velg) lood, geen gekke uitlijning achterwiel, te strakke of te losse ketting waar je pas km's later achter komt etc. En dat is me toch veel meer waard dan die paar euro's. Als het andersom zou zijn geweest (dealer, duurder, maar betere kwaliteit) dan zou ik dat doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig paar maanden geleden voor het eerst mijn achterband laten wisselen met een online gekochte band. Duurde even met leveren (Tirendo, kan ze niet aanraden) maar wel prima DOT code, en was significant goedkoper dan de BMW dealer.

De dealer kostte een goede 200 euro voor het vervangen van een achterband. Nu iets van 130 voor de band + om de velg leggen en uitbalanceren.

Wat betreft het uitbalanceren daar wil ik ook nog wel wat over zeggen. Mijn motor begon bij 140km/u+ altijd wat nerveus te worden. Een lage frequentie wiebel als het ware. Nu heb ik dat een tijd geleden aangegeven bij de BMW dealer tijdens een beurt. Toen hebben ze er enigszins naar gekeken en zeiden dat het beter zou moeten gaan na nieuwe banden. Als dat niet het geval zou zijn, kon ik er nog voor kiezen mijn balhoofdlager te vervangen.

Uiteraard reed hij nog steeds nerveus bij 140+, en aangezien ik er niet veel last van had had ik er voor gekozen om het balhoofdlager nog niet te vervangen (was al eens vervangen namelijk)

Nu een paar maanden geleden dus mijn achterband laten vervangen door een autobanden specialist en de motor een stuk minder nerveus! Mijn theorie hierin is dat de BMW dealer nooit de moeite heeft genomen mijn achterband daadwerkelijk te balanceren. Misschien omdat mensen doorgaans niet snel rijden op een F650GS dat ze dat nooit doen, maar ik heb merk het verschil dus behoorlijk.

Kan niet wachten tot mijn voorband op is, en kan laten vervangen bij een echte specialist :P
 
Die van mij is ook weg.

Ik had geschreven dat een lokale bandboer vaak voor dezelfde prijs kan leveren en een betere service geeft.

Ik heb goede ervaringen met karelsen in soest en afsmotorparts
Bedankt voor jouw positieve recensie.
En inderdaad krijg ik bovengenoemde mindere ervaringen regelmatig te horen van mijn klanten. Blijkbaar wil niet iedere bandenleverancier de moeite nemen om zijn product goed af te leveren/te monteren.
 
Bij de lokale specialist was ik voor 2 stuks Michelin Pilot power + netjes monteren, met zorg balanceren) €22,- duurder uit dan via een Duitse knaller met een (niet zo beste) montagepartner in de buurt. Dat is mij de hogere kwaliteit, extra service en een aanspreekpunt van de specialist dubbel en dwars waard.

Ik heb met prijsvechters eigenlijk gemengde ervaringen. In het verleden een aantal keer voor spotprijzen hele goede brommer, motor en autobanden gekregen. Later een keer een set banden bij Popgom waarvan er 2 onrond waren. Zie dat maar eens te claimen (nee mijnheer, uw velgen zijn waarschijnlijk niet recht meer), heel erg vermoeiend. Toen bij Oponeo 2 Vredestein banden kocht en zonder overleg een set "gelijkwaardige" 3 jaar oude WanLi banden geleverd gekregen (het was een ongebruikelijke bandenmaat). Het kán geclaimd, het kán retour en het wordt uiteindelijk recht gezet en gecrediteerd... Maar als ik al die tijd en frustratie reken is de "dure" lokale specialist voor mij gewoon goedkoper.
 
Wat betreft het uitbalanceren daar wil ik ook nog wel wat over zeggen. Mijn motor begon bij 140km/u+ altijd wat nerveus te worden. Een lage frequentie wiebel als het ware.
Van slecht balanceren krijg je een hoog frequente beweging, zeker bij 140 km/u.
 
ik vind dit soort zaken altijd wat bedenkelijk.....
alsof de prijs het enigste is waar het om draait....
banden via een webshop worden overal in europa ingekocht dus waar de jouwe dan weg komt is een verrasing net als de leeftijd.
ikzelf regel bandjes via de motorboer en het lukt mij altijd een mooi prijsje te bedingen op losse wielen..
wellicht iets meer dan via een webshop maar geen idiote verschillen.
daarbij vind ik dat je elkaar ook iets moet gunnen (wat heen en weer werkt in mijn geval) en vind ik ook dat als het dan allemaal echt niks mag kosten je beter je motor kunt verkopen en een fiets gaan jatten bij het station...
dat eeuwige nederlandse gezeik over prijzen en "te duur" maakt me een beetje misselijk eerlijk gezegd.....:r
 
ik vind dit soort zaken altijd wat bedenkelijk.....
alsof de prijs het enigste is waar het om draait....
banden via een webshop worden overal in europa ingekocht dus waar de jouwe dan weg komt is een verrasing net als de leeftijd.
ikzelf regel bandjes via de motorboer en het lukt mij altijd een mooi prijsje te bedingen op losse wielen..
wellicht iets meer dan via een webshop maar geen idiote verschillen.
daarbij vind ik dat je elkaar ook iets moet gunnen (wat heen en weer werkt in mijn geval) en vind ik ook dat als het dan allemaal echt niks mag kosten je beter je motor kunt verkopen en een fiets gaan jatten bij het station...
dat eeuwige nederlandse gezeik over prijzen en "te duur" maakt me een beetje misselijk eerlijk gezegd.....:r

Ik gun de lokale motorzaak best zijn omzet, maar als het verschil per band €65 is, ga ik toch alternatieven gebruiken.
Heb dus nu zelf een bandenapparaat en een balanceerbokje gekocht. En wissel voortaan mijn banden lekker zelf. Dat spul is met 1 setje banden al bijna terugverdiend, en daarna levert het iedere bandenwissel op.
Mijn hobby mag best geld kosten (en dat doet hij ook) maar alles heeft z'n grenzen.
 
Ik gun de lokale motorzaak best zijn omzet, maar als het verschil per band €65 is, ga ik toch alternatieven gebruiken.
Heb dus nu zelf een bandenapparaat en een balanceerbokje gekocht. En wissel voortaan mijn banden lekker zelf. Dat spul is met 1 setje banden al bijna terugverdiend, en daarna levert het iedere bandenwissel op.
Mijn hobby mag best geld kosten (en dat doet hij ook) maar alles heeft z'n grenzen.

Ik zit ook aan zoiets te denken. Powerplus heeft die gereedschappen. Alleen vraag ik me af of je dan niet enorm loopt te worstelen. En of je band wel goed gebalanceerd is tov een proffesioneel apparaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan