Privé of werk?

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
A

Anoniempje418

Guest
Luitjes,

ik ga hem hier even droppen in de hoop dat hier wat mensen zijn die hier antwoord op weten.

ik moet voor werk in een koekblik rijden om van A naar B te komen. Je kan dus ook privé rijden met dat ding. Nou had ik even snel uitgerekend dat dat me zo’n 350 euro netto gaat kosten (het is zo’n zware transporter uit 2018). Dat wordt hem dus sowieso niet.

maar nu woon ik in Zwolle en mijn vriendin in een ander dorp. Nu kan het regelmatig voorkomen dat ik dichter bij haar in de buurt ben en beter daar kan slapen ipv thuis. Telt dit dan als privé of als woon-werk? En als het als privé telt zijn daar ook manieren voor om dat wel als woon-werk te laten tellen? 2e fiscale adres ofzo?
 
Het adres van je vriendin is niet jouw woonadres. Alles buiten woon-werk wordt gezien als privé km.

Het adres van je vriendin wordt in jouw geval gezien als eindbestemming en niet als "tussenstop" op weg naar huis of naar het werk. Daarmee is het niet mogelijk de extra km die je aflegt voor de tussenstop als privé km te schrijven.

Waarschijnlijk krijg je met een belletje naar de BD geen antwoord. Ik heb jarenlang mijn lease auto niet privé gereden en diverse telefoontjes gedaan met vragen over "grijze gebieden". Je krijgt nooit een sluitend en bindend antwoord. Als je een antwoord krijgt...zorg dat je het op schrift krijgt.

Nog een toevoeging: Werkgever moet bij "verdenking" toezicht te houden op het gebruik. Indien de werkgever vermoed dat er privé km niet geschreven worden kan werkgever eveneens een boete krijgen. Ik heb zo ooit een werkgever gehad die "om deze reden "eiste" dat ik 1x per kwartaal mijn km registratie overlegde...

1604079399259.png
 
Laatst bewerkt:
Luitjes,

ik ga hem hier even droppen in de hoop dat hier wat mensen zijn die hier antwoord op weten.

ik moet voor werk in een koekblik rijden om van A naar B te komen. Je kan dus ook privé rijden met dat ding. Nou had ik even snel uitgerekend dat dat me zo’n 350 euro netto gaat kosten (het is zo’n zware transporter uit 2018). Dat wordt hem dus sowieso niet.

maar nu woon ik in Zwolle en mijn vriendin in een ander dorp. Nu kan het regelmatig voorkomen dat ik dichter bij haar in de buurt ben en beter daar kan slapen ipv thuis. Telt dit dan als privé of als woon-werk? En als het als privé telt zijn daar ook manieren voor om dat wel als woon-werk te laten tellen? 2e fiscale adres ofzo?
Kort en snel antwoord: Nee...
Een lease-auto die je alleen voor woon/werk rijd moet je vaak een boekhouding voor bijhouden... (thans dat is mijn ervaring)
Iedere omweg, al is het 1Km word gezien als privé...
Dus eventjes een Km "om" om de boodschappen te doen op weg naar huis is te veel... (ex-collega mee problemen gekregen)

Overigens heeft een andere ex-collega een zelfde soort situatie gehad, vriendin die halverwege woonde waar hij ook wel eens verbleef...
Bij controle van de gereden Km boekhouding heeft hij een na-heffing voor privé gebruik gekregen.... want het viel op dat op de dagen dat hij bij vriendin verbleef een "andere" hoeveelheid km's reed...
 
Als bijtellingsbetaler heb ik zelf ook de berekening gemaakt. In mijn geval was het met 75dkm per jaar (15 prive, 60 zakelijk) beter om bijtelling te betalen dan om prive iets te kopen

Als ik jou was zou ik die berekening voor 350 euro netto bijtelling per maand nog eens rustig bekijken, zeker voor een nieuwe transporter. Als je prive geen km maakt snap ik dat dit natuurlijk altijd duurder is dan een eigen auto. Maar je hebt met een auto van de zaak een "geen gezeik garantie", ligt hij in puin heb je morgen vervangend vervoer. Je hebt geen onvoorzien onderhoud, geen afschrijving en (hier ga ik even vanuit) je hebt altijd een relatief nieuwe auto op te oprit. Plus in een Transporter past een motor, dus altijd +1!

Om op je vraag terug te komen, als jij de km's met de hand bijhoudt en je deze aan het eind van iedere maand netjes recht schrijft zal er geen haan zijn die daar naar kraait. Maar er zit natuurlijk altijd een risico in.. en officieel mag het dus niet. Zelfs even langs de supermarkt zoals hier boven beschreven kan problemen opleveren.
En de belastingdienst rekent in eigen voordeel wanneer je de bijtelling met terugwerkende kracht af mag tikken ;-).
 
Laatst bewerkt:
Om op je vraag terug te komen, als jij de km's met de hand bijhoudt en je deze aan het eind van iedere maand netjes recht schrijft zal er geen haan zijn die daar naar kraait. Maar er zit natuurlijk altijd een risico in.. en officieel mag het dus niet. Zelfs even langs de supermarkt zoals hier boven beschreven kan problemen opleveren.
En de belastingdienst rekent in eigen voordeel wanneer je de bijtelling met terugwerkende kracht af mag tikken ;-).

Weghalen....want het voegt totaal niks toe, wekt enkel de indruk dat het wel meevalt. Het valt niet mee.
Wordt TS gepakt kan ie 12x350 euro aftikken en en ligt voor jaren onder de loep bij de BD. Weghalen en "stick to the facts".
 
Weghalen....want het voegt totaal niks toe, wekt enkel de indruk dat het wel meevalt. Het valt niet mee.
Wordt TS gepakt kan ie 12x350 euro aftikken en en ligt voor jaren onder de loep bij de BD. Weghalen en "stick to the facts".

Dan heb je nog geluk 12x350 + 100% boete kan ook maar zo.
Tot 500 km mag je prive rijden daarboven heb je pech.

En 500 is echt niet veel in een jaar.
 
Weghalen....want het voegt totaal niks toe, wekt enkel de indruk dat het wel meevalt. Het valt niet mee.
Wordt TS gepakt kan ie 12x350 euro aftikken en en ligt voor jaren onder de loep bij de BD. Weghalen en "stick to the facts".
Oud en wijs genoeg om zelf een beslissing te maken lijkt me, we doen niet aan censuur ^^
 
Je mag 500km aantoonbaar privé rijden zoals net gemeld, maar daar zit je meteen aan. Als je een tankpas hebt van de baas die je ook privé mag gebruiken voor de betreffende bus! dan is 350 euro per maand helemaal niet verkeerd, kilometerstand dien je dan nog steeds op regelmatige basis door te geven. Niet privé gaan rijden als het niet geregeld is, krijg je een bekeuring of wordt de bus gescanned dan heb je grote kans dat je aan moet kunnen tonen dat het voor het werk was, en dat lukt niet als de bus bijvoorbeeld op zondagmiddag bij de Efteling staat of bij een woonhuis in een ander dorp.
 
Oké thanks voor de antwoorden gappies.

overduidelijk niet doen dus. Ik rijd te weinig privé om 350 euro p.m te rechtvaardigen. Ik ben vooral voor de zaak onderweg om service te doen. Voor de rest heb ik de motor
Voor 350 in de maand wil ik trouwens best een transporter rijden. Kan ik het zelf niet voor doen...

voor 350 euro per maand koop ik er liever een extra motor bij. Zie mijzelf niet in een transporter rond rijden om eerlijk te zijn.
 
Oké thanks voor de antwoorden gappies.

overduidelijk niet doen dus. Ik rijd te weinig privé om 350 euro p.m te rechtvaardigen. Ik ben vooral voor de zaak onderweg om service te doen. Voor de rest heb ik de motor


voor 350 euro per maand koop ik er liever een extra motor bij. Zie mijzelf niet in een transporter rond rijden om eerlijk te zijn.

"niet privé rijden dan". Woon-werk heb je dan "gratis" want dat is niet privé.

Vraag je baas om een km-registratie kasje.. Scheelt je werk. Ik hield het altijd als volgt bij
-agenda in middencondole, iedere dag invullen
- 1x per maand die data in een excel wegschrijven.
Ën heb de discipline om niet privé te rijden. Vanaf dag 1. Spaar je die km op voor noodgevallen want er komt altijd een moment dat je wel eens een privé ritje moet maken. Zo moest ik ooit eens onder werktijd plots naar het ziekenhuis. Er was geen tijd om eerst naar huis te karren en van auto te wisselen of iemand anders zijn auto te lenen... Tegen het einde van het jaar heb je dan een paar ritjes gratis.
 
Je kan het wel doen. Je mag namelijk één nevenadres hebben. Tussen dat adres en je eigen adres kan je heen en weer pendelen of als begin of eind adres opvoeren
 
Bedoel je niet dat je een 2e vestigingsadres met zakelijk karakter voor een bedrijf kunt aanvragen bij de belastingdienst? Ik vraag me af of de belastingdienst goedkeuring geeft omdat de vriendin van een werknemer ergens anders woont.
 
ja, dat werd mij verteld door de belastingdienst toen ik stopte met priverijden, door zo'n zelfde dure transporter
 
ja, dat werd mij verteld door de belastingdienst toen ik stopte met priverijden, door zo'n zelfde dure transporter
Ik heb hier ook iets over gehoord. Een 2e fiscaal adres. Weet iemand hoef meer over?
 
Omdat ik wat dingen kon verklaren met storingsdiensten, inzetbaarheid, 183 dagen regeling hoefde ik uberhaupt geen registratie bij te houden. Ben het gewoon blijven doen en het is nu mijn agenda, achteraf geschreven natuurlijk, handig voor de urenverantwoording
 
Voor minder dan 350,- kan je ook leuk prive leasen. Ook geen gezeik met onderhoud en vervangend vervoer. En kan je ook normaal parkeren overal.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hier iets knaps voor geregeld is. Als je op klus gaat en in een hotel verblijft is het ook zakelijk.
 
Voor minder dan 350,- kan je ook leuk prive leasen. Ook geen gezeik met onderhoud en vervangend vervoer. En kan je ook normaal parkeren overal.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hier iets knaps voor geregeld is. Als je op klus gaat en in een hotel verblijft is het ook zakelijk.
Vaak zit er bij de auto van de zaak ook een tankpas.... die zit bij privé lease er niet bij...
Als je wat je aan brandstof verstookt er ook bij optelt dan is die 350 bijtelling een stuk interessanter...
 
Terug
Bovenaan Onderaan