Privé of werk?

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
Ik ken een bedrijf waar iedereen met een bus zakelijk én privé, met tankpas, zonder bijtelling en zonder registratie rijdt.
Onderdeel van een deal met de belastingdienst, waarbij mij niet helemaal duidelijk is hoeveel daarvoor wordt betaald.
 
Ik rijdt al jaren transporter en betaal de volledige bijtelling,dan kan ik zowel zakelijk als prive zoveel rijden als ik wil en tanken op de zaak.
Ik rijd ook nog al wat prive,en dat betaald de zaak dan.
Mij bevalt dit prima,alles op de zaak
Dan maar veel bijtelling
 
Ik rijdt al jaren transporter en betaal de volledige bijtelling,dan kan ik zowel zakelijk als prive zoveel rijden als ik wil en tanken op de zaak.
Ik rijd ook nog al wat prive,en dat betaald de zaak dan.
Mij bevalt dit prima,alles op de zaak
Dan maar veel bijtelling
Goedzo, geen gedoe en gekonkel voor die paar rotcenten.... ;)
 
Ik ben er toen mee
Voor 350 in de maand wil ik trouwens best een transporter rijden. Kan ik het zelf niet voor doen...
je ziet het er misschien niet aan af, maar die bus van mij kost door zijn uitrusting een halve ton :X

Dat komt op een bijtelling van 1100 euries in de maand. Daar wacht ik effe mee.
 
Ik ben er toen mee

je ziet het er misschien niet aan af, maar die bus van mij kost door zijn uitrusting een halve ton :X

Dat komt op een bijtelling van 1100 euries in de maand. Daar wacht ik effe mee.
Dan had je de accessoires er later op moeten zetten
 
Dan had je de accessoires er later op moeten zetten

Verwarmde voorruit, ACC, 200PK, 80liter tank, enz, enz, ben je niet wijs??? Er zitten geen accessoies op, niks, ik zei ook UITRUSTING

Als de bus ouder is als 5 jaar zakt de bijtelling ook

Dat geloof ik zomaar, mijn vorige bus ging er na 23 maanden uit en deze is voor 2 jaar geleased

Heb je meteen een reden waarom ik er niet eens meer prive in wil rijden, ik rij buiten werktijd, werkdag is voor mij van 0700 tot 1700 is 10x 200 dagen is 2000 uur plus 120000 km per jaar met een gemiddelde van 80 km/h is nog eens 1500 uur ben ik het met 3500 uur wel zat, waar een ander er 1600 maakt. Ik heb nu een fiets die meegaat om lekker in de Harz rond te kunnen rijden, of het Reuzengebergte, Dolomieten, Berlijn, Alpen, Zwarte Woud...
 
Mij bevalt dit prima,alles op de zaak
Dan maar veel bijtelling

Als je privé veel auto rijdt is dat natuurlijk prima. Maar zelf heb ik geen auto en wil ik geen auto, In een jaar dat ik veel op de motor naar een klant reed kreeg ik ook wel eens de opmerking van mijn manager dat we eens aan een leaseauto moesten gaan denken. Ik heb hem gezegd dat ik geen auto wil, er thuis ook geen parkeerplek voor heb en ik dus dagelijks eerst op de motor naar mijn werk zou rijden om daar de auto op te halen en dat hij zowel die tijd als kosten dan moest gaan betalen. De discussie was snel voorbij.

Hij was wel verbaasd. Hij had verwacht dat ik er wel blij mee zou zijn omdat velen en ook hijzelf een leaseauto als extra beloning zagen. Ik zei dat ik een lease-motor wel een interessante optie zou vinden, maar dat was te ingewikkeld.
 
Hij was wel verbaasd. Hij had verwacht dat ik er wel blij mee zou zijn omdat velen en ook hijzelf een leaseauto als extra beloning zagen. Ik zei dat ik een lease-motor wel een interessante optie zou vinden, maar dat was te ingewikkeld.
Ik weet nog steeds niet hoe je dat moet berekenen.

Stel je hebt zo'n leaseding met alle bij en aftellingen inclusief brandstof afschrijving en aan en verkoopwaarde cq prijs en gevolgen van dien, weet ik absoluut niet waar de grens van het voordeel ligt.

Nu is het wel zo dat ik bij ons bedrijf de enige ben die niet privè rijdt maar dus ook de voordelen niet heb. Iedereen kan tanken wat hij wil op zijn tankpas, maar bijmij hoort dat er niet bij. Bij mij rijst het vermoeden dat ik toch een stukje salaris misloop, daarbij moet ik mijn Alfa Romeo verder helemaal zelf bekostigen...
 
Ik weet nog steeds niet hoe je dat moet berekenen.

Stel je hebt zo'n leaseding met alle bij en aftellingen inclusief brandstof afschrijving en aan en verkoopwaarde cq prijs en gevolgen van dien, weet ik absoluut niet waar de grens van het voordeel ligt.

Dat is nog inderdaad best lastig berekenen. Zeker als je ervanuit dat je privé misschien geen gloednieuwe auto rijdt, maar elke keer een tweedehands koopt van een paar jaar oud. Dan is het gewoon lastig berekenen. En rekenen velen het al snel in hun voordeel omdat elke keer een gloednieuwe en geen gezeik over onderhoud echt wel wat waard is.

In mijn geval had ik net twee jaar eerder mijn auto weggedaan omdat ik nooit met het ding reed. En vervolgens een tweede motor erbij gekocht omdat ik dat wel leuk vind.
 
Ik ken een bedrijf waar iedereen met een bus zakelijk én privé, met tankpas, zonder bijtelling en zonder registratie rijdt.
Onderdeel van een deal met de belastingdienst, waarbij mij niet helemaal duidelijk is hoeveel daarvoor wordt betaald.
Dat klinkt zeer onaannemelijk.. Wat ik wel regelmatig hoor is het begrip bijtellingscompensatie. Als jouw werkgever je verplicht om in een dure auto te zitten (bijvoorbeeld omdat het past bij je functie, of omdat je voor een bepaald merk werkt) wordt simpelweg het bruto loon omhoog geschroefd waardoor je netto het afgesproken bedrag overhoudt. Helaas doen de meeste werkgevers liever aan het begrip "eigen bijdrage", gezien ze daar meer aan overhouden.
 
Dat klinkt zeer onaannemelijk..

Ik vind het niet onaannemelijk. Veel grote bedrijven hebben speciale deals met de belastingdienst die er op gericht zijn vooral de administratieve rompslomp te verminderen voor zowel belastingdienst als bedrijf. Het bedrijf zal waarschijnlijk een vast bedrag betalen en is daarmee ontslagen van de verplichting de administratie voor de bijtelling te voeren. Win-win voor alle betrokkenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan