Private lease

HeeroYuy

Die hard MF'er
29 apr 2015
865
16
Motorvrienden :]

Ik rijd nu een aantal maanden woon-werk op een F650GS (85km per dag), wat ik met veel plezier doe. En ik merk hierbij uiteraard dat het onderhoud nu wel vaker voorkomt en ook erg belangrijk is dat het goed gebeurt.

Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen die private lease rijden (ik werk bij een startup, zakelijk lease gaat niet lukken haha). Ik snap dat dit onder de streep duurder is, maar het idee dat ik geen onvoorziene uitgaven heb klinkt toch wel fijn. Als de kosten uiteindelijk niet erg schelen met een eigen motor onderhouden kan het wel aantrekkelijk zijn.

Ik vond online dat een Yamaha tracer 900 bijvoorbeeld 150 euro per maand is. Nu zal dit bedrag wel hoger uitvallen als je dagelijks rijdt. Maar stel dit bedrag zou het wel zijn, dan is dat 1800 euro per jaar. Uiteraard meer dan de onderhoud van mijn motor, maar dan zit je wel op een nieuwe fiets waarbij je nul omkijken hebt naar het onderhoud. Je weet waar je aan toe bent.

Ik ben absoluut niet om, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. En ook vooral naar de mogelijke addertjes onder het gras.
 
Ik snap dat dit onder de streep duurder is,

Als de kosten uiteindelijk niet erg schelen met een eigen motor onderhouden kan het wel aantrekkelijk zijn.


Bovenstaande spreekt elkaar al tegen, ja het is duurder aangezien er een rente component inzit. En je met een nieuwe motor begint, dus vrij veel afschrijft.

Voordelen beschrijf je redelijk: geen onverwachte kosten, geen eigen investering nodig.

Nadelen zijn naast de kosten, de lange looptijd, de verplichte all-risk verzekering. En natuurlijk de registratie van je lening, die meeteld als je bijvoorbeeld een huis wil kopen.

Per aanbieder zijn de kleine letterjes iets verschillend dus even goed lezen. Bijvoorbeeld in eigen risico, en afkoop bij eerder inleveren, of total-loss.

De "reclame" tarieven worden vaak bij de inzet wel behoorlijk anders, ivm looptijd en kilometrage. Ook kan er in de kleine letters staan dat je bij afwijking ten opzichte van het gemiddelde bij slijtage bij moet betalen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij, tenminste zoals ik het had begrepen van auto's op private lease gaan de kosten gigantisch omhoog na de 10dkm. Aangezien jij meer dan het dubbele rijdt kan je zomaar veel meer kwijt zijn per maand.

Zie het zo even niet staan op de website van yamaha lease...
 
Hmmm ja ik lees nu ook wel wat meer mindere dingen. Onder andere dat sommige lease maatschappijen al moeilijk doen om wat gebruikskrasjes. En inderdaad ook dat de prijzen flink omhoogschieten bij meerdere kilometers. Ook als je meer kilometers rijdt dan je contract toelaat dan zou dat erg duur zijn.
 
Hmmm ja ik lees nu ook wel wat meer mindere dingen. Onder andere dat sommige lease maatschappijen al moeilijk doen om wat gebruikskrasjes. En inderdaad ook dat de prijzen flink omhoogschieten bij meerdere kilometers. Ook als je meer kilometers rijdt dan je contract toelaat dan zou dat erg duur zijn.

:Y En dan heb je de grootste nadelen nog niet genoemd.
 
Daarnaast moet je in je achterhoofd houden dat er een rede is dat er steeds meer van deze bedrijven uit de lucht komen vallen...

Het is flinke business en ze verdienen er veel geld aan.
 
Daarnaast moet je in je achterhoofd houden dat er een rede is dat er steeds meer van deze bedrijven uit de lucht komen vallen...

Het is flinke business en ze verdienen er veel geld aan.

Er is wat dat betreft weinig risico voor zo'n bedrijf.. Je moet alleen geld hebben om te financieren.
Neem alle kosten (dure verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud etc), zet er een percentage bovenop en zorg voor een contract dat in alle gevallen (schade, niet (tijdig) betalen, contract ontbinden, motor afkopen) in jouw voordeel uitpakt.

Al pak je een paar procent, is het altijd nog een veelvoud van wat de bank voor je geld geeft.

Onder de streep betaal je (als consument) alles zelf (plus extra) alleen heb je niet het nadeel dat je eerst het geld moet sparen.

Wat dat betreft kun je 'zorgeloos rijden' ook in eigen beheer nemen.. Verzekeren, goed en tijdig onderhoud, leenmotor bedingen etc.

Het is wel een mooie constructie en nog mooier aangeprezen, maar tegelijkertijd denk ik dan.. 4j lang dat maandbedrag ophoesten voor een ding dat niet je eigen bezit is of zal worden. Mwah...
 
Laatst bewerkt:
De motor is niet van jezelf. Zou voor mij geen optie zijn want alles wat ik heb is binnen een week al niet meer orgineel _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd geleerd, nooit geld uitgeven wat je niet hebt. Als je zo'n motor hebt en het pakt verkeerd uit en het is niet gedekt dan ben je de komende jaren genaaid.
 
Ik snap ook niet echt waarom dat TS hier over na denkt.

Ik wel. Maar er is maar één goede reden waarom je het zou moeten doen en dat is; Ik wil (nieuw) rijden (puur functioneel) en ik wil verder 0,0 hoofdpijn. En dat ik daar dan extra geld voor moet neerleggen is het mij waard.

Zodra je al begint met een kostenvergelijk is private-lease niks voor jou.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap ook niet echt waarom dat TS hier over na denkt.

Ik snap wel dat je zo denkt :+. Een jaar geleden zou ik het niet eens overwegen. Maar nu ik woon-werk rijd kan ik me voorstellen dat het prettig is om te weten dat je altijd een goede motor tot je beschikking hebt (heb ook niks anders).

Om een voorbeeldje te geven, mijn motor die ik ruim een half jaar geleden tweedehands gekocht heb (voor 6000 euro, ook veel geld) begint al wat kleine kuren te vertonen (niet significant weliswaar). Al was dit nu niet mijn eigen motor zou dit me niet zoveel boeien. Dan rijd ik naar de garage en zeg fix het maar :+
 
Ik snap ook niet echt waarom dat TS hier over na denkt.

Omdat het via de vele commercials door je strot wordt geduwd en de aantrekkelijkste voorwaarden (tot 10k. km.) worden voorgeschoteld. En velen denken, o dat is interessant :')

En kan wel weer beginnen over het ontstaan van de krediet- en de bankencrisis. Maar dat is allemaal al benoemd in het topic waarvan de link hierboven vermeld is.
 
Ik snap wel dat je zo denkt :+. Een jaar geleden zou ik het niet eens overwegen. Maar nu ik woon-werk rijd kan ik me voorstellen dat het prettig is om te weten dat je altijd een goede motor tot je beschikking hebt (heb ook niks anders).

Om een voorbeeldje te geven, mijn motor die ik ruim een half jaar geleden tweedehands gekocht heb (voor 6000 euro, ook veel geld) begint al wat kleine kuren te vertonen (niet significant weliswaar). Al was dit nu niet mijn eigen motor zou dit me niet zoveel boeien. Dan rijd ik naar de garage en zeg fix het maar :+

Tweedehands.. als je een nieuwe motor koopt dan heb je 1. garantie en 2. is de kans dat je significante problemen krijgt in de eerste jaren minimaal.
Oftewel, je betaalt straks zo'n 3 tot 4j een ruim ingecalculeerd bedrag voor onderhoud en onvoorziene kosten, waarvan eigenlijk al zeker is dat die kosten niet of nauwelijks gaan komen ;)

Maar wat ik al schreef.. als jij het geld er voor (over) hebt moet je het zeker doen. Maar als het voor jou een streng kosten-baten plaatje wordt dan denk ik niet dat het voor jou een fijne deal gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
1 van de grootste nadelen is de loopduur en de eventuele afkoop als je de loopduur niet haalt. ik kan in elk geval niet overzien hoe mijn leven er over 4 tot 5 jaar uit ziet en wat er in de tussentijd allemaal staat te gebeuren. je schrijft zelf al dat je bij een startup werkt. nu weet ik dat een ieder die aan zo iets begint heel erg gelooft in de goede uitkomst maar de realiteit is dat een hoop het niet redden en dan kan je dus binnen een paar jaar op zoek naar wat anders en ligt dat dichter bij of verder weg dan kloppen je kilometers van je contract niet meer. en het contract aanpassen is bijna nooit in het voordeel van de klant (vaak wordt het niet veel goedkoper als je terug gaat in KM maar wel veel duurder als je omhoog gaat).
en mocht je in de financiële problemen komen dan kost het geld om van je motor af te komen in plaats van dat het geld oplevert bij verkoop.
 
Als je zorgt dat je een contract afsluit bij een organisatie met het private lease keurmerk, dan weet je in elk geval zeker dat je niet aan een wurgcontract vastzit als je eerder wilt stoppen. Stel dat je een contract van 4 jaar hebt en je wilt na 2 jaar stoppen, dan moet je grofweg het bedrag bijbetalen dat je normaal gesproken kwijt was geweest voor een 2-jarig contract. Dat neemt niet weg dat het bij te betalen bedrag flink kan oplopen, hetgeen echter wel verklaarbaar is want de maandbedragen voor een 2-jarig contract liggen vaak veel hoger dan voor een 4-jarig contract. Maar het blijft veel geld.
 
Ik snap wel dat je zo denkt :+. Een jaar geleden zou ik het niet eens overwegen. Maar nu ik woon-werk rijd kan ik me voorstellen dat het prettig is om te weten dat je altijd een goede motor tot je beschikking hebt (heb ook niks anders).

Om een voorbeeldje te geven, mijn motor die ik ruim een half jaar geleden tweedehands gekocht heb (voor 6000 euro, ook veel geld) begint al wat kleine kuren te vertonen (niet significant weliswaar). Al was dit nu niet mijn eigen motor zou dit me niet zoveel boeien. Dan rijd ik naar de garage en zeg fix het maar :+
Tja, ik doe alles zelf aan de motor en alles wordt bijna op autistisch niveau bij gehouden (ik vind het zelf dan ook leuk om te sleutelen). En dat scheelt mij gigantisch in de kosten.

Ik rijd (tot voor kort) op motoren gemiddeld uit de jaren 90-95 en deze waren altijd perfect bijgehouden. Dus het is maar net hoe je er mee om gaat en wat je er voor over hebt.
Als je het periodieke onderhoud overslaat dan krijg je kuren (hoeft niet natuurlijk, maar het komt vanzelf een keer).

Ik snap op zich wel dat je voor een "fixed" bedrag geen hoofdpijn wilt maar dan moet je inderdaad niet aan het einde van de streep kijken op een 4jaar contract. Want dan komt de hoofdpijn zo weer om de hoek kijken :+

Ik zou het anders aan pakken. Zet gewoon elke maand 100 euro opzij op een losse spaarrekening en als je motor onderhoud nodig heeft dan staat het potje al klaar :)
 
Al was dit nu niet mijn eigen motor zou dit me niet zoveel boeien. Dan rijd ik naar de garage en zeg fix het maar :+
Dan neem ik aan dat je het hebt over operational lease, en ik twijfel of de door Yamaha geadverteerde €153 per maand daar betrekking op heeft.

Als je het hebt over full operational lease, een Yamaha Tracer 900, en 20000 km per jaar, dan denk ik dat je een stuk duurder uit bent dan dat geadverteerde maandbedrag. Wacht, je kunt dat zelf ook uitrekenen:

Een Tracer 900 kost pakweg 12k€ en in 2 jaar resp. 40k km schrijf je daar minimaal €3600 op af. Daar komt nog wat bij;

4 reguliere onderhoudsbeurten en 3 setjes banden: pakweg €2750.
Houderschapsbelasting: €264.
Verzekering: zeg €500 per jaar, uitgaande van all-risk en maximale no-claim, €1000 dus.
2 jaar rente over 12k€: €2400 uitgaande van 10% eff/jaar. Die rente kan in realiteit iets hoger of iets lager zijn, maar dit is wel de ordergrootte waar je op mag rekenen (verklaard ook meteen waarom het zo'n lucratieve business is: vrijwel nergens vind je anno 2017 zo'n mooi rendement op je centen).

Totale kosten dus €8750 en daar komt nog 21% BTW overheen, want je koopt immers een dienst: totaal zitten we dan op €10588. Benzine moet er ook in, en stel dat je €3500 verstookt in die 2 jaar, dan betaal je gedurende die periode in totaal dus: €587 per maand.

Aan het einde van de rit heb je geen motor, en als je pech hebt mag je nog wat nabetalen voor "schadeherstel" (gebruikssporen).

Zakelijk kan leasen interessant zijn, omdat je BTW kunt verrekenen en geen eigen vermogen hoeft aan te wenden voor de aanschaf. Er is dus geen druk op werkkapitaal, en dat kan het betalen van een "premie" rechtvaardigen. Sowieso komen de kosten in mindering op winst voor belastingen, maar dan moet er wel winst zijn natuurlijk, dat zal bij een start-up wellicht wat gevoelig liggen.

Privé heb je die voordelen iig niet, en betaal je per saldo heel veel geld voor die motor.

Ja, er zitten beslist een paar voordelen aan een nieuwe motor, maar koop dat ding gewoon zelf. Van je spaarcenten, als je die hebt, of sluit er desnoods een PL voor af. Dat laatste, daar ben ik persoonlijk geen voorstander van, maar de rentetarieven zijn doorgaans lager dan bij leasen, en je bespaart de BTW die de leasemaatschappij nu eenmaal aan jou in rekening moet brengen voor zijn diensten.

Als ik jou was zou ik gewoon offertes opvragen die gaan over de specifieke situatie (kilometrage), en daarna de rekensommetjes zelf nog even doen. Maak dan vooral het vergelijk met zelf financieren.
 
Yamaha adverteert met heel scherpe tarieven zoals een Tracer 900 voor 153,-
per maand. http://www.yamahalease.nl/motoren/sport-touring/61/tracer-900-abs.html

Maar daar zit wel een adder onder het gras:

"Alle prijzen zijn gebaseerd op netto Operational Lease en 60 maanden"

Meer over netto operational lease: https://www.xllease.nl/veelgestelde-vraag/leasevormen/wat-is-netto-operational-lease/

Dan mag je dus onderhoud en verzekering zelf betalen. De leasemaatschappij zal vermodelijk een cascoverzekring verlangen, dat kost al gauw 60 euro per maand.
 
Yamaha adverteert met heel scherpe tarieven zoals een Tracer 900 voor 153,-
per maand. http://www.yamahalease.nl/motoren/sport-touring/61/tracer-900-abs.html

Maar daar zit wel een adder onder het gras:

"Alle prijzen zijn gebaseerd op netto Operational Lease en 60 maanden"

Meer over netto operational lease: https://www.xllease.nl/veelgestelde-vraag/leasevormen/wat-is-netto-operational-lease/

Dan mag je dus onderhoud en verzekering zelf betalen. De leasemaatschappij zal vermodelijk een cascoverzekring verlangen, dat kost al gauw 60 euro per maand.

:X

sorry maar dat is dan toch gewoon een ordinaire financiering op aanschaf van de motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan