Private lease

HeeroYuy

Die hard MF'er
29 apr 2015
865
16
Motorvrienden :]

Ik rijd nu een aantal maanden woon-werk op een F650GS (85km per dag), wat ik met veel plezier doe. En ik merk hierbij uiteraard dat het onderhoud nu wel vaker voorkomt en ook erg belangrijk is dat het goed gebeurt.

Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen die private lease rijden (ik werk bij een startup, zakelijk lease gaat niet lukken haha). Ik snap dat dit onder de streep duurder is, maar het idee dat ik geen onvoorziene uitgaven heb klinkt toch wel fijn. Als de kosten uiteindelijk niet erg schelen met een eigen motor onderhouden kan het wel aantrekkelijk zijn.

Ik vond online dat een Yamaha tracer 900 bijvoorbeeld 150 euro per maand is. Nu zal dit bedrag wel hoger uitvallen als je dagelijks rijdt. Maar stel dit bedrag zou het wel zijn, dan is dat 1800 euro per jaar. Uiteraard meer dan de onderhoud van mijn motor, maar dan zit je wel op een nieuwe fiets waarbij je nul omkijken hebt naar het onderhoud. Je weet waar je aan toe bent.

Ik ben absoluut niet om, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. En ook vooral naar de mogelijke addertjes onder het gras.
 
Ik snap dat dit onder de streep duurder is,

Als de kosten uiteindelijk niet erg schelen met een eigen motor onderhouden kan het wel aantrekkelijk zijn.


Bovenstaande spreekt elkaar al tegen, ja het is duurder aangezien er een rente component inzit. En je met een nieuwe motor begint, dus vrij veel afschrijft.

Voordelen beschrijf je redelijk: geen onverwachte kosten, geen eigen investering nodig.

Nadelen zijn naast de kosten, de lange looptijd, de verplichte all-risk verzekering. En natuurlijk de registratie van je lening, die meeteld als je bijvoorbeeld een huis wil kopen.

Per aanbieder zijn de kleine letterjes iets verschillend dus even goed lezen. Bijvoorbeeld in eigen risico, en afkoop bij eerder inleveren, of total-loss.