Private lease

:X

sorry maar dat is dan toch gewoon een ordinaire financiering op aanschaf van de motor?

Met dat verschil dat de motor aan het einde van de looptijd niet afbetaald is maar terug moet.

Al deze constructies zijn in het leven geroepen om nieuwe motoren (en autos) te kunnen verkopen aan mensen die ze anders niet zouden kunnen betalen.

Mocht je dus interesse hebben in dit product, kun je je afvragen, als ik geen nieuwe motor kan (of wil) betalen, waarom zou ik dat in deze constructie dan wel willen?
 
Met dat verschil dat de motor aan het einde van de looptijd niet afbetaald is maar terug moet.

Al deze constructies zijn in het leven geroepen om nieuwe motoren (en autos) te kunnen verkopen aan mensen die ze anders niet zouden kunnen betalen.

Mocht je dus interesse hebben in dit product, kun je je afvragen, als ik geen nieuwe motor kan (of wil) betalen, waarom zou ik dat in deze constructie dan wel willen?

Financiering van de afschrijving dus. Inderdaad leuk als je nieuw wil rijden :Y
Heb me er zelf ook al een aantal keer aan zitten vergapen (voor een auto), maar om 4j lang vast te zitten aan een kostenpost van 300/mnd om een nieuwe seat ibiza met 1L en 65PK te rijden is eigenlijk gewoon gekkenwerk :X
 
Laatst bewerkt:
Bijna, maar net even anders:

* Bij operational lease is de leasemaatschappij eigenaar van de motor. Bij financiering bij jij eigenaar.
* Leasemaatschappij betaalt houderschapsbelasting.
* Bij operational lease heb je een restwaardegarantie: aan het einde van het contract lever je de sleutels in en draagt de leasemaatscappij het risico dat de machine minder (of meer) waard is dan gepland. Bij financiering ligt dat risico bij jou als eigenaar.

Maar goed. Houderschapsbelasting is een tientje in de maand. En ook het restwaarderisico is wel te overzien. Als de waarde van je machine tegenvalt (en heb je dus te weinig gespaard voor de afschrijving), rij je een jaartje langer door. Afschrijving gaat steeds langzamer en dan kan je spaarrekening het verschil inlopen.
 
Lees hier een hoop aannames, toevallig onlangs uitgezocht voor een auto en de totale kosten over 4 jaar van private lease t.o.v. nieuw kopen verschillen niet gigantisch. Met het voordeel dat bij private lease iedere onverwachte tegenvaller nooit zorgt voor een hogere uitgave; je betaald tenslotte nooit meer dan de afgesproken maandprijs (of je moet het wel heel bont maken en de auto bijvoorbeeld 5 keer per jaar in de prak rijden).

In mijn geval is het puur voor het gemak en omdat ik geen zin heb om de initiele investering te doen, ik heb zowel het geld voor een nieuwe auto beschikbaar maar hou dit graag vrij voor andere zaken. Wat ik nu wel doe is het bedrag dat ik in totaal kwijt zou zijn als ik het contract zou willen opzeggen apart zetten op een rekening (private lease keurmerk; na 1 jaar kun je het contract opzeggen, je betaald dan maximaal 40% van de resterende termijnen).

Ik weet niet hoe het bij motoren zit maar bij de auto is het maandbedrag inclusief alles behalve benzine (dus wegenbelasting, verzekering, onderhoud, banden, pechhulp, vervangend vervoer).


Ook leuk:
Als je een boete oploopt krijg je te maken met dubbele administratiekosten.
Zowel van het CJIB en die van je leasemaatschappij.

Bron? Lijkt mij dus ook weer een aanname.. bij private lease van een auto komt deze gewoon op jouw naam te staan en de boetes komen dus ook gewoon direct bij jou thuis en niet via de lease maatschappij.
 
Bijna, maar net even anders:

* Bij operational lease is de leasemaatschappij eigenaar van de motor. Bij financiering bij jij eigenaar.
* Leasemaatschappij betaalt houderschapsbelasting.
* Bij operational lease heb je een restwaardegarantie: aan het einde van het contract lever je de sleutels in en draagt de leasemaatscappij het risico dat de machine minder (of meer) waard is dan gepland. Bij financiering ligt dat risico bij jou als eigenaar.

Maar goed. Houderschapsbelasting is een tientje in de maand. En ook het restwaarderisico is wel te overzien. Als de waarde van je machine tegenvalt (en heb je dus te weinig gespaard voor de afschrijving), rij je een jaartje langer door. Afschrijving gaat steeds langzamer en dan kan je spaarrekening het verschil inlopen.

Je bruikt de term operational lease nu om uit te leggen wat hierboven als "netto operational lease" wordt verkocht door XL lease. Dat maakt het nog verwarrender. Aangezien er veel verschil tussen zit.

Ook de term financiering is vrij algemeen. Er zijn zat vormen van financiering waarbij je geen eigenaar wordt. Huurkoop is bijvoorbeeld een veel gebruikte financieringsvorm waarbij tijdens de looptijd de financierder ook eigenaar blijft. Alleen is dan de koop aan het einde van het contract niet optioneel.

Let ook even op dat de tenaamstelling van het voertuig niets zegt over wie er eigenaar is. Ook bij huurkoop, waarbij je het voertuig wel zelf op naam krijg, ben je geen eigenaar.
 
Laatst bewerkt:
Lees hier een hoop aannames, toevallig onlangs uitgezocht voor een auto en de totale kosten over 4 jaar van private lease t.o.v. nieuw kopen verschillen niet gigantisch.

Verschillen wellicht niet gigantisch, maar verschillen dus wel dergelijk, per situatie natuurlijk verschillend, maar goedkoper wordt het nooit, zoals aangegeven zit er altijd een rentecomponent in, en een winst + risico opschaling. Deels kan dit door een lagere inkoopsprijs teniet gedaan worden.

Met het voordeel dat bij private lease iedere onverwachte tegenvaller nooit zorgt voor een hogere uitgave;

Niet mee eens, stel dat je na 2 jaar, op een looptijd van 5 jaar in de financiele problemen komt. En je maandbedrag is 500,-. Een gekochte auto kan je dan verkopen om zo weer geld te krijgen.

Een leasecontract moet je dan afkopen voor 40% van de resterende bedragen. dus ff 7200,- aftikken terwijl je al financieel moeilijk zit.

Is natuurlijk een worst case scenario, maar het gebeurt in de praktijk wel dergelijk.
Het scenario wat jij schets dat je het geld dan op de bank zet voor noodgevallen is in theorie vaak anders als de praktijk, zodra de rekeningen binnenstromen raken de meeste mensen het toch aan.


In mijn geval is het puur voor het gemak en omdat ik geen zin heb om de initiele investering te doen, ik heb zowel het geld voor een nieuwe auto beschikbaar maar hou dit graag vrij voor andere zaken. Wat ik nu wel doe is het bedrag dat ik in totaal kwijt zou zijn...

Dus is het toch nog niet vrij voor andere zaken? en als je het wel besteed aan andere zkaen geef je dus 2x je geld uit. Cash aan andere zaken, en via de lease aan de auto.


Zie dit niet als een persoonlijke aanval ofzo, maar de meeste mensen willen gewoon iets wat ze anders niet zouden kunnen betalen. En dat moeten ze helemaal zelf bepalen. Maar een goedkope of financieel handige beslissing is het zelden of nooit.

Voor een bedrijf zijn de voordelen, met name het schoonhouden van de balans, sterker. Prive heeft het nauwelijks financiele voordelen, alleen emotionele.
 
Verschillen wellicht niet gigantisch, maar verschillen dus wel dergelijk, per situatie natuurlijk verschillend, maar goedkoper wordt het nooit, zoals aangegeven zit er altijd een rentecomponent in, en een winst + risico opschaling. Deels kan dit door een lagere inkoopsprijs teniet gedaan worden.Niet mee eens, stel dat je na 2 jaar, op een looptijd van 5 jaar in de financiele problemen komt. En je maandbedrag is 500,-. Een gekochte auto kan je dan verkopen om zo weer geld te krijgen.

Een leasecontract moet je dan afkopen voor 40% van de resterende bedragen. dus ff 7200,- aftikken terwijl je al financieel moeilijk zit.

Is natuurlijk een worst case scenario, maar het gebeurt in de praktijk wel dergelijk.
Het scenario wat jij schets dat je het geld dan op de bank zet voor noodgevallen is in theorie vaak anders als de praktijk, zodra de rekeningen binnenstromen raken de meeste mensen het toch aan.Dus is het toch nog niet vrij voor andere zaken? en als je het wel besteed aan andere zkaen geef je dus 2x je geld uit. Cash aan andere zaken, en via de lease aan de auto.


Zie dit niet als een persoonlijke aanval ofzo, maar de meeste mensen willen gewoon iets wat ze anders niet zouden kunnen betalen. En dat moeten ze helemaal zelf bepalen. Maar een goedkope of financieel handige beslissing is het zelden of nooit.

Voor een bedrijf zijn de voordelen, met name het schoonhouden van de balans, sterker. Prive heeft het nauwelijks financiele voordelen, alleen emotionele.

Tuurlijk zijn er verschillen, echter niet zoveel als men doorgaans schetst.. een groot deel van de winst wordt ook gehaald uit lagere inkoop en collectieve verzekeringen.

Met "Met het voordeel dat bij private lease iedere onverwachte tegenvaller nooit zorgt voor een hogere uitgave; je betaald tenslotte nooit meer dan de afgesproken maandprijs (of je moet het wel heel bont maken en de auto bijvoorbeeld 5 keer per jaar in de prak rijden)." Bedoel ik schade rijden, onverwachts onderhoud of pech of wat dan ook.

In mijn geval staat het geld gewoon vast en het moet daarbuiten wel heel raar lopen wil ik over een paar jaar dusdanig aan de grond zitten dat ik om een paar duizend euro zit te springen.

- Natuurlijk is het wel vrij voor andere zaken; aanschaf nieuwe auto in de klasse die ik nu heb besteld = 31k + verzekering + wegenbelasting = grofweg 36k (en dan komt er nog onderhoud/banden/pech bij).

Nu kost het me normaal gesproken 20k inclusief het aspect onderhoud/banden/pech en in het allerslechtste geval (dus als ik na 1 jaar werkloos raak of weet ik wat) 11,5k

Dus ik hou minimaal 16k vrij voor andere zaken mocht dat eventueel nodig zijn.

Daarbuiten nog vind ik het wel een voordeel dat ik na 4 jaar niet hoef te leuren met een auto of misschien wel geconfronteerd wordt met een lagere inruilprijs dan ik in eerste instantie had verwacht.
 
Je bruikt de term operational lease nu om uit te leggen wat hierboven als "netto operational lease" wordt verkocht door XL lease. Dat maakt het nog verwarrender. Aangezien er veel verschil tussen zit.

Ik had een paar bulletpoints over de verschillen tussen de gangbare vorm van financieren en operational lease. Die punten (leasemaatschappij is eigenaar is en betaalt houderschapsbelasting) gelden voor zowel "netto operational lease" als voor full operational lease.

Verschil tussen die twee vormen van lease is dat de rijder bij de "netto" variant opdraait voor onderhoud en schade (dat laatste middels een verzekering die hij zelf moet betalen).

Dus wat bevat de "Tracer 900 voor 153,- per maand":
- de investering in de motor (afschrijving, rente, restwaarderisico)
- houderschapsbelasting
- op basis van looptijd 60 maanden, kilometers staan er niet bij.

Onderhoud, banden, verzekering en brandstof voor de rijder.


BMW biedt een full operational lease aan. Voor de R1200GS staat toevallig de prijs op de site. 459,- per maand o.b.v. 48 maanden en 20.000 km/jaar. Alles inclusief behalve benzine. Zal wel excl BTW zijn, want het aanbod is op zakelijke klanten gericht.


Bij KNMV op de webzite vond ik private lease van BMW Financial Services. Via KNMW kost dezelfde R1200GS als private lease (48 maanden / 20.000 km/jaar) 518,- per maand incl BTW. Daar zit alles in behalve de brandstof. Een F800GS is overigens 100,- goedkoper.
 
Vooropgesteld dat een auto geen motor is en dat de afschrijving van een motor anders is dan van een auto en de kosten van onderhoud ook anders zijn.

Mijn 2 ct.
Ik rij woon-werk plm 140 km per dag en dan nog de vakanties en tripjes toertochten. "We" hebben wel een auto, maar ik rij er vrijwel nooit in. De afgelopen twee jaar ben ik twee keer met de auto naar het werk geweest i.v.m. ijzel. Bijelkaar 50-55 k km per jaar. Wat meer dan de gemiddelde motor in Nl van zijn plek komt (<5000k per jaar).
Ik doe dat met twee motoren, de ene is mooi en nog vrij nieuw en de andere is nu 5 jaar oud en was bij aanschaf niet zo extreem duur.

Voor het onderhoud kom ik op diverse kleine beurten van €200-250 en twee grote beurten per jaar (beide eentje) a 500 en soms wat meer. En dan banden plm 1 set per 12.000 km dus vier sets per jaar.
Daar kan je dus vast op plannen en een post onvoorzien. Daar kan je ook voor reserveren. Als je veel rijdt, zou ik voor een motor met cardan gaan, want elke week je ketting smeren gaat snel irriteren.

Koop je een motor met bijv. 20 k op de teller, dan kan je daar toch echt zeker 4-5 jaar mee vooruit zonder dat je nou echt veel risico loopt.
Natuurlijk zijn niet alle merken even betrouwbaar. BMW bijv. wat minder, anderzijds hebben we er daar drie van thuis en de latere bouwjaren zijn echt wel solide.
De leasemaatschappij is er echt niet voor jou, die is er vooral om winst te maken en dat moet ook, maar of jij dat moet sponsoren?

Stel je rijdt 20k per jaar en na 4 jaar staat er dus plm 100.000 km op, dan maakt de inruilwaarde dus ook niet meer uit, want die levert max 4-5 k op dus ook dat ligt redelijk vast.

Eigenlijk loop je dus niet veel meer risico dan bij de lease naar mijn mening.
En het is wel jouw moto, je kan hem vol hangen met jouw accessoires etc. al wil het ding pimpelpaars laten spuiten.

Ik sleutel niet zelf want daar heb ik geen tijd voor en ben ik niet handig genoeg voor.
 
Ah, ja dat zijn wel erg grote verschillen met wat ik had verwacht. Vooral het feit dat je bij operational lease alleen de motor krijgt, en onderhoud dus nog zelf moet doen. Ik had inderdaad ook BMW's lease gezien en zag dat die prijzen een stuk hoger lagen (ik dacht; ach BMW :+). Dan kan je inderdaad beter zelf een nieuwe motor kopen.

Dan is het voor mij wel erg duidelijk dat ik deze motor "op" rijd en daarna een nieuwe motor koop :) Bedankt voor alle feedback, is een stuk duidelijker zo!
 
Ik wel. Maar er is maar één goede reden waarom je het zou moeten doen en dat is; Ik wil (nieuw) rijden (puur functioneel) en ik wil verder 0,0 hoofdpijn. En dat ik daar dan extra geld voor moet neerleggen is het mij waard.

Zodra je al begint met een kostenvergelijk is private-lease niks voor jou.
:^
 
Motorvrienden :]

Ik rijd nu een aantal maanden woon-werk op een F650GS (85km per dag), wat ik met veel plezier doe. En ik merk hierbij uiteraard dat het onderhoud nu wel vaker voorkomt en ook erg belangrijk is dat het goed gebeurt.

Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen die private lease rijden (ik werk bij een startup, zakelijk lease gaat niet lukken haha). Ik snap dat dit onder de streep duurder is, maar het idee dat ik geen onvoorziene uitgaven heb klinkt toch wel fijn. Als de kosten uiteindelijk niet erg schelen met een eigen motor onderhouden kan het wel aantrekkelijk zijn.

Ik vond online dat een Yamaha tracer 900 bijvoorbeeld 150 euro per maand is. Nu zal dit bedrag wel hoger uitvallen als je dagelijks rijdt. Maar stel dit bedrag zou het wel zijn, dan is dat 1800 euro per jaar. Uiteraard meer dan de onderhoud van mijn motor, maar dan zit je wel op een nieuwe fiets waarbij je nul omkijken hebt naar het onderhoud. Je weet waar je aan toe bent.

Ik ben absoluut niet om, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. En ook vooral naar de mogelijke addertjes onder het gras.
€ 12000 in 1 keer + onderhoud + verzekering of € 150 per maand ? Dan ga ik wel voor die 150 per maand.
 
Vooropgesteld dat een auto geen motor is en dat de afschrijving van een motor anders is dan van een auto en de kosten van onderhoud ook anders zijn.

Mijn 2 ct.
Ik rij woon-werk plm 140 km per dag en dan nog de vakanties en tripjes toertochten. "We" hebben wel een auto, maar ik rij er vrijwel nooit in. De afgelopen twee jaar ben ik twee keer met de auto naar het werk geweest i.v.m. ijzel. Bijelkaar 50-55 k km per jaar. Wat meer dan de gemiddelde motor in Nl van zijn plek komt (<5000k per jaar).
Ik doe dat met twee motoren, de ene is mooi en nog vrij nieuw en de andere is nu 5 jaar oud en was bij aanschaf niet zo extreem duur.

Voor het onderhoud kom ik op diverse kleine beurten van €200-250 en twee grote beurten per jaar (beide eentje) a 500 en soms wat meer. En dan banden plm 1 set per 12.000 km dus vier sets per jaar.
Daar kan je dus vast op plannen en een post onvoorzien. Daar kan je ook voor reserveren. Als je veel rijdt, zou ik voor een motor met cardan gaan, want elke week je ketting smeren gaat snel irriteren.

Koop je een motor met bijv. 20 k op de teller, dan kan je daar toch echt zeker 4-5 jaar mee vooruit zonder dat je nou echt veel risico loopt.
Natuurlijk zijn niet alle merken even betrouwbaar. BMW bijv. wat minder, anderzijds hebben we er daar drie van thuis en de latere bouwjaren zijn echt wel solide.
De leasemaatschappij is er echt niet voor jou, die is er vooral om winst te maken en dat moet ook, maar of jij dat moet sponsoren?

Stel je rijdt 20k per jaar en na 4 jaar staat er dus plm 100.000 km op, dan maakt de inruilwaarde dus ook niet meer uit, want die levert max 4-5 k op dus ook dat ligt redelijk vast.

Eigenlijk loop je dus niet veel meer risico dan bij de lease naar mijn mening.
En het is wel jouw moto, je kan hem vol hangen met jouw accessoires etc. al wil het ding pimpelpaars laten spuiten.

Ik sleutel niet zelf want daar heb ik geen tijd voor en ben ik niet handig genoeg voor.

I.p.v. een BMW, een oude Honda.
Superbetrouwbare blokken, bv voor een ST1100 met ca. 1,5 ton op de heb je voor weinig en je kunt die km-stand zonder al te veel problemen nog verdubbelen.
Ook een Honda heeft onderhoud nodig en ook aan Japanse motoren gaat wel eens wat kapot maar dat weegt niet op tegen de afschrijving van een nieuwe.
Enige minpuntje van oude Japanse motoren is roest (bij een ST de achterbrug), even goed rondkijken en vooral geen geen ex-pekelbak kopen.

Tenzij men altijd het nieuwste van het nieuwste wil hebben....
 
I.p.v. een BMW, een oude Honda.
Superbetrouwbare blokken, bv voor een ST1100 met ca. 1,5 ton op de heb je voor weinig en je kunt die km-stand zonder al te veel problemen nog verdubbelen.
Ook een Honda heeft onderhoud nodig en ook aan Japanse motoren gaat wel eens wat kapot maar dat weegt niet op tegen de afschrijving van een nieuwe.
Enige minpuntje van oude Japanse motoren is roest (bij een ST de achterbrug), even goed rondkijken en vooral geen geen ex-pekelbak kopen.

Tenzij men altijd het nieuwste van het nieuwste wil hebben....
Zo je reageert op een post van 18 maanden geleden.... Ja die oude ST’s waren hartstikke degelijk. Het reed voor geen meter, maar inderdaad taaie machines. Maar ik hou niet van Honda, sowieso nooit een Japanner bezeten.
 
€ 12000 in 1 keer + onderhoud + verzekering of € 150 per maand ? Dan ga ik wel voor die 150 per maand.
1 je reageert op een topic van 1.5 jaar oud en hebt het typisch niet gelezen. voor de afstanden die hij reed wordt het geen 150 euro per maand maar een stuk meer door de km's. je gaat echt geen lease contact vinden voor 20000 + km's per jaar voor dat bedrag.
2 als het echt nodig is kan je die aanschaf ook financieren. dat geeft je een stuk meer vrijheid in geval van onvoorziene omstandigheden. en aan het einde van de financiering heb je nog bezit over in plaats van dat je je spullen inlevert en opnieuw kan gaan betalen voor de volgende constructie. en in totaal ben je nog goedkoper uit als tijdens de lease periode.
 
@Duckati De laatste keer dat ik een PÉ bereden heb was in de jaren 90, het oude model. Dat vond ik toen al een locomotief i.p.v. een motor. Daarna het nieuwe model nog eens geprobeerd in 2003 en toen ook een Yamaha FJR die net uitkwam aan de tand gevoeld. Ook dat werd het niet. Het is toen toch weer een BMW k1200GT geworden. Die heb ik bezeten tot 2007, zonder problemen.
 
Mijn referentiekader op motorengebied is over het algemeen de jaren 90, de PE gebruik eigenlijk ook hoofdzakelijk als vervoermiddel, min of meer een Opel Insignia op 2 wielen zeg maar. (al wil ik in een Opel dood nog niet gevonden worden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan