Pro justitia (Belgie)

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Als bestuurder, wanneer rechts van de rijbaan een rood licht brandde, voorbij het verkeerslicht te hebben gereden

Inderdaad, een zware. En niet beginnen lullen over onverantwoordelijk enzo, dat weet ik allemaal wel en ik weet dat ik erdoor ben gereden en dat het niet mag maar ik had niet echt een keus.

Nu even op een rijtje:
-ik was het, het was mijn nr.plaat maar niet mijn normale motor -was op de Enfield(en ja, de verzekering was overgezet voor de mierenneukers).
-ik wil best wel betalen, maar heb niet veel zin om voor het gerecht te komen en zo een strafblad te hebben (is dat ook zo bij een minnelijke schikking?).
-op het vragenblad staan volgende vragen:

1)Is het voertuig uw eigendom?
ja
2)Wie was de bestuurder op het ogenblik van de overtreding?
B2
3)Reed u op het ogenblik van de inbreuk voor rekening van derden?
neen
4)Erkent u de inbreuk te hebben begaan?
ja
5)Bent u bereid eventueel een minnelijke schikking te aanvaarden?
ja
6)Bent u van oordeel dat bepaalde factoren in uw voordeel pleiten?
??????????????zou ik hier iets invullen of gaat dat tegen mij pleiten?????
7)In welke taal wens u zich uit te drukken voor het gerecht?
Swahili

Wat heb ik gewonnen en wat zijn mijn kansen voor een minnelijke schikking (eerste overtreding)? Aangezien er hier toch wel wat ervaringsdeskundigen zitten.
Andere antwoordsuggesties zijn ook welkom...
 
m.a.w. jij rijd door rood |(

nog meer ander woorden; je krijgt een acceptgirotje thuis... :?


of kennen ze in Belgie nog zweepslagen.... :X
 
m.a.w. jij rijd door rood |(

nog meer ander woorden; je krijgt een acceptgirotje thuis... :?


of kennen ze in Belgie nog zweepslagen.... :X
Het wordt opgezonden naar de magistraat. En die bepaalt of het een minnelijke schikking wordt of een rechtszaak. Ik wil gewoon mijn kansen weten en ev. suggesties.

En ja, IK REED DOOR ROOD :Z
Heel verhaal maar wel te snappen, donkere baan, achterligger met groot licht in spiegels, even afgeleid, oranje nog juist gezien, eerste maal met de enfield (al eens geprobeerd daarmee te remmen???) op weg naar een monteur voor nazicht, en geen wachtende auto's in de zijstraat. Dus ipv te remmen en waarschijnlijk niet op tijd stil te staan of daar te liggen vond ik het veiliger om door te rijden. Nou goed. IK WEET DAT HET DOM IS EN VIND HET TERECHT DAT IK GEFLITST BEN!!!. Ik heb zelfs de flitspaal zien staan en wist dat ik er ging aanhangen.
 
Laatst bewerkt:
4)Erkent u de inbreuk te hebben begaan?
ja
5)Bent u bereid eventueel een minnelijke schikking te aanvaarden?
ja
6)Bent u van oordeel dat bepaalde factoren in uw voordeel pleiten?
??????????????zou ik hier iets invullen of gaat dat tegen mij pleiten?????


voor 5: niks invullen, heeft geen zin.
Krijg je een overschrijvingsbericht binnenkort in de bus.
voor minnelijke schikking = verval strafprocedure indien je het aanvaard (zou ik zeker doen)
 
door rood gereden : ja
minnelijke schiking : ja
betalen : ja
iets van aantrekken : neen

[moraalriddermodus-on]
ik vindt hem persoonlijk wel zwaarder wegen als te snel rijden
omdat je hierbij direct andere mensen in gevaar brengt
(ge weet wel , diegene die door het groen rijdt)
[moraalriddermodus-off]

:+ :)
 
Nu even op een rijtje:
-ik was het, het was mijn nr.plaat maar niet mijn normale motor -was op de Enfield(en ja, de verzekering was overgezet voor de mierenneukers).


is ook een overtreding, kan er nog bijkomen
(art weet ik niet meer van buiten)
Normaal gezien gaat het dossier dan via lokale politie terugkomen voor je verhoor en nazicht van verzekering enz. en om te zien of je nu in regel bent.
 
[moraalriddermodus-on]
ik vindt hem persoonlijk wel zwaarder wegen als te snel rijden
omdat je hierbij direct andere mensen in gevaar brengt
(ge weet wel , diegene die door het groen rijdt)
[moraalriddermodus-off]

:+ :)
ik ook, maar ik heb geen andere mensen in gevaar gebracht, zie eerdere post.
 
is ook een overtreding, kan er nog bijkomen
(art weet ik niet meer van buiten)
Normaal gezien gaat het dossier dan via lokale politie terugkomen voor je verhoor en nazicht van verzekering enz. en om te zien of je nu in regel bent.
Waarom?
Ik was in regel met mijn verzekering, ze was voor dat WE overgezet op de Enfield aangezien ik wist dat ik ermee ging rijden.
Dus je mag je nrplaat niet verhangen en dat dan doorgeven aan je verzekering? Nochtans heb ik dat al verschillende malen gedaan (ook met vervangingsmotoren die ik meekreeg van de dealer).
Best niet vermelden dus :?
 
En ja, IK REED DOOR ROOD :Z
Heel verhaal maar wel te snappen, donkere baan, achterligger met groot licht in spiegels, even afgeleid, oranje nog juist gezien, eerste maal met de enfield (al eens geprobeerd daarmee te remmen???) op weg naar een monteur voor nazicht, en geen wachtende auto's in de zijstraat. Dus ipv te remmen en waarschijnlijk niet op tijd stil te staan of daar te liggen vond ik het veiliger om door te rijden. Nou goed. IK WEET DAT HET DOM IS EN VIND HET TERECHT DAT IK GEFLITST BEN!!!. Ik heb zelfs de flitspaal zien staan en wist dat ik er ging aanhangen.

Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, we zijn niet doof :+ .
Je bent alleen maar door rood gereden...
 
Het wordt opgezonden naar de magistraat. En die bepaalt of het een minnelijke schikking wordt of een rechtszaak. Ik wil gewoon mijn kansen weten en ev. suggesties.

En ja, IK REED DOOR ROOD :Z
Heel verhaal maar wel te snappen, donkere baan, achterligger met groot licht in spiegels, even afgeleid, oranje nog juist gezien, eerste maal met de enfield (al eens geprobeerd daarmee te remmen???) op weg naar een monteur voor nazicht, en geen wachtende auto's in de zijstraat. Dus ipv te remmen en waarschijnlijk niet op tijd stil te staan of daar te liggen vond ik het veiliger om door te rijden. Nou goed. IK WEET DAT HET DOM IS EN VIND HET TERECHT DAT IK GEFLITST BEN!!!. Ik heb zelfs de flitspaal zien staan en wist dat ik er ging aanhangen.

Als je dat nou eens bij puntje 6 invult....
 
voor 5: niks invullen, heeft geen zin.
Krijg je een overschrijvingsbericht binnenkort in de bus.
voor minnelijke schikking = verval strafprocedure indien je het aanvaard (zou ik zeker doen)

:^



Op donderdag 18 september 2003 11:27 schreef B2 het volgende:Waarom?
Ik was in regel met mijn verzekering, ze was voor dat WE overgezet op de Enfield aangezien ik wist dat ik ermee ging rijden.
Dus je mag je nrplaat niet verhangen en dat dan doorgeven aan je verzekering? Nochtans heb ik dat al verschillende malen gedaan (ook met vervangingsmotoren die ik meekreeg van de dealer).
Best niet vermelden dus :?



Je hebt geluk dat ze je motor niet herkend hebben als een niet ingeschreven voertuig, anders had je nog een prent om met een niet ingeschreven voertuig te besturen.
Péétje heeft zoiets meegemaakt met koekblik. O-)
Dit is het enige voordeel van een verzekering in Belgie, een telefoontje en je fietst met iets anders rond :}
 
Niets invullen ... t'is toch een verloren zaak, en als ze moeten beginnen lezen kunnen ze lastig worden. Waar was het ergens ? Als ge bij de zot in Dendermonde moet voorkomen moogt ge 2 weken te voet |(
 
Dat ze hiervoor de rechterlijke macht moeten belasten...

acceptgirootje naar nederlands model (NL: 86 euro of zo) zou toch moeten voldoen?
 
Ik heb zo ook eens een formulier in mn bus gekregen nadat ze m n koekblik wegsleurden voor mn deur owv een wielerwedstrijd. Gevolg: 150€ sleepkosten :(
[me]Brother Louie was vergeten zn koekblik te verplaatsen omdat hij met de moto naar Kallo gereden was om daar een weekendje te logeren bij een lieve dame O-)
[/me]

Een week later ook die bewuste brief in de bus en ik schreef als reden: Dat het bord er vrijdags er nog niet stond en ik heel het weekend niet thuis was en niet kon weten van die wielerwedstrijd. O-) De maand erop alsnog een boete gehad van 50€ :(
 
Op donderdag 18 september 2003 11:20 schreef B2 het volgende:Het wordt opgezonden naar de magistraat. En die bepaalt of het een minnelijke schikking wordt of een rechtszaak. Ik wil gewoon mijn kansen weten en ev. suggesties.


Ik ben vorige maand naar de rechtbank mogen gaan voor een snelheidsovertreding en het zat daar vol met door-rood-licht-rijders (In België zijn ze daar serieus streng aan het op worden, keep in mind dat zonder geldige reden door oranje rijden = door rood rijden)

De boetes schommelden rond 250€ boete en 8 of 15 dagen rijbewijs kwijt met uitstel van 3 jaar(dus voorwaardelijk). Der zaten daar gewoon mensen tussen die echt beweerden dat het nog oranje was.

[deprimeermodus]
Dus ik vrees een beetje voor je minnelijke schikking.
[/deprimeermodus]
 
Niets invullen ... t'is toch een verloren zaak, en als ze moeten beginnen lezen kunnen ze lastig worden. Waar was het ergens ? Als ge bij de zot in Dendermonde moet voorkomen moogt ge 2 weken te voet |(
In Gooik.
Provincie Vlaams-Brabant, Arrondisement Brussel.

OK, invullen Enfield laat ik zo. Mss ga ik wel dat puntje van geen wachtende voertuigen en verblind door lichten volger opschrijven (was wel zo ook!).
 
Ik ben vorige maand naar de rechtbank mogen gaan voor een snelheidsovertreding en het zat daar vol met door-rood-licht-rijders (In België zijn ze daar serieus streng aan het op worden, keep in mind dat zonder geldige reden door oranje rijden = door rood rijden)

De boetes schommelden rond 250€ boete en 8 of 15 dagen rijbewijs kwijt met uitstel van 3 jaar(dus voorwaardelijk). Der zaten daar gewoon mensen tussen die echt beweerden dat het nog oranje was.

[deprimeermodus]
Dus ik vrees een beetje voor je minnelijke schikking.
[/deprimeermodus]
tsja, ik hoor ook verschillende verhalen...duimen dan maar. En beweren dat het oranje is...het was rood. Enige verzachtende is dat er geen mensen op de zijwegen stonden te wachten.
 
Ga maar gewoon in op het voorstel een minnelijke schikking te betalen. Dan komt er normaal geen vervolging en dus ook geen boete. Dan krijg je een overschrijvingsformuliertje.
Als je het laat voorkomen bij onze politierechter, Van Laethem, dan ben je eraan voor je moeite: rechtvaardig, maar heel streng. Je moet al een heel goeie uitleg hebben en die is er in deze niet, zoals je zelf aangeeft.
'k Hoop voor jou dat-ie sowieso geen vervolging instelt.
 
Ik begrijp niet goed wat het probleem is.... :?

Door het rood rijden is een overtreding, dus gewoon ff betalen en klaar is kees. Ok, het is zuur geven al die hardverdiende pleuro's, maar tja als je geflitst wordt dan is er maar één oplossing : afdokken.

Dat komt toch nooit op je strafblad als je gewoon minnelijke schikking aanvaard? Of ben ik zo verkeerd ingelicht ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan