Pro-oiler GSX-R -> Probleem opgelost!

bronx

Die hard MF'er
3 jun 2007
667
0
Ergens in het noorden
Vandaag met een mede-forummer geprobeerd een Pro-oiler te installeren op een Suzuki GSX-R 600 K2.

Dit is het geworden, ziet dat er niet netjes uit?
f_DSCF1585m_d1aba0b.jpg

f_DSCF1586m_aaf7fe2.jpg


Na het installeren, de wielen volgens instructies 5 keer gedraaid, maar er gebeurde niets, display bleef op 00 staan. Instructies nog eens doorgelezen, troubleshooting erbij gehaald, maar we kwamen er niet uit. Apparaat werkt wel, want primen doet het gewoon.


Kan iemand voor ons kijken of alles wel goed is?

Volgens de servicemanual is de draad voor de speedsensor roze. We hebben deze onder de zit gevonden. Even voor de beeldvorming:
f_DSCF1584m_465d9e6.jpg


Een close-up:
f_DSCF1582m_647dc02.jpg


En nog dichterbij:
f_DSCF1588m_a109551.jpg


In de junctionbox ziet het er zo uit:
f_DSCF1587m_dfc7cfa.jpg


Waarom doet ie het niet? :/ Alle hulp wordt op prijs gesteld. :}
 
-Heb je het apparaat geprogrammeerd voor de speedsensor? Hij kan ook via een reed switch werken.

-Weet je zeker dat je de juiste roze draad hebt. Ga eens naar je speedsensor zelf (zit waarschijnlijk bij je voortandwiel ergens en tap daar even het signaal vanaf).

-Heb je de gele draad in de junctionbox in de juiste 'klem'?
 
-Heb je het apparaat geprogrammeerd voor de speedsensor? Hij kan ook via een reed switch werken.
Jawel, het apparaat is geprogrameerd voor de speedsensor.

-Weet je zeker dat je de juiste roze draad hebt. Ga eens naar je speedsensor zelf (zit waarschijnlijk bij je voortandwiel ergens en tap daar even het signaal vanaf).
Dat was iets wat wij ons idd afvroegen, of het de juiste draad was. Ik zal moeten gaan zoeken naar de speedsensor. Zou het werken, als ik de draad van de speedsensor zelf rechtstreeks aftap?

-Heb je de gele draad in de junctionbox in de juiste 'klem'?
Het zit in de juiste klem. Zie laatste foto. De gele draad in die foto komt van de afgetapte roze draad van onder de zit.
 
Het zit in de juiste klem. Zie laatste foto. De gele draad in die foto komt van de afgetapte roze draad van onder de zit.
Ja maar moet die niet een naar beneden of gebruik je die als je een reed switch hebt. Ik weet het niet helemaal meer uit m'n hoofd.

Ik heb verder geen zinvolle tips meer. Oh ja, als je last van interferentie hebt, heb ik nog een geniale tip voor je.
 
Ja maar moet die niet een naar beneden of gebruik je die als je een reed switch hebt. Ik weet het niet helemaal meer uit m'n hoofd.

Ik heb verder geen zinvolle tips meer. Oh ja, als je last van interferentie hebt, heb ik nog een geniale tip voor je.
Geeft niets, ik dank je zeer voor het meedenken. De gele draad zit conform de handleiding, hier een excerpt ervan:
f_pcbm_4dc7f36.png


Tot zover heb ik geen last van interferentie, maar ja, hij doet het ook niet. Alle tips zijn welkom, vooral die van het type geniale :P .

Ik ben ook gaan kijken naar waar de speedsensor staat en die staat idd bij de voortandwiel. Van daaruit gaat een kabel schuin naar boven onder de tank door in de richting van de kroonplaat. Ik kan verder niet zien hoe en wat, want de zijkap en de tank staan ervoor.
 
Al gemeten of je echt goede verbinding met de roze draad hebt?

Als het goed is zit er op de speedsensor ook een zwarte draad met rode tracer, moet je die niet hebben?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de roze draad al eens doorgemeten of daar uberhaupt een puls overheen komt.

Eerlijk gezegd heb ik ook niet veel vertrouwen in de manier waarop je de verbinding maakt.
 
Naar aanleiding van de tip van Syhoro is het probleem opgelost! Iedereen bedankt voor het meedenken, Syhoro: Kudo's voor jouw :}
Daar drink ik op
f_bier20m_02f13a3.gif

Ik moet ook Hanzup bedanken voor zijn inzet tijdens het installeren.
f_bier42m_6a42d9f.gif


Oplossing: Vanaf de speedsensor loopt een kabel onder de tank door. Ik heb bij daglicht de tank omhoog gehaald, hoefde niet eraf, er was genoeg ruimte om te zien en werken bij het omhoog zetten ervan. Voor de niet-kenners, de benzinetank van de GSX-R kan je omhoog scharnieren, net als een kofferbak.
Onder de tank, zag ik dat in de kabel van de speedsensor 3 draadjes lopen, allen zwart danwel donker van kleur. Deze kabel loopt over in een soort stekkerverbinding met een andere kabel. In deze andere kabel lopen ook 3 draadjes, waaronder een roze draad. Deze roze draad heb ik verbonden met de gele draad die naar speedsensorklem in de pro-oiler zit.
Vervolgens de boel opgestart. Zat ontzettend veel EMI erop, maar dat kwam omdat de negatieve kabel rechtstreeks verbonden was met de accu. Deze vervolgens verbonden met het chassis en probleem met interferentie was opgelost. Alles werkte hierna zoals het behoort te werken!

Ik wacht een reactie van Syhoro af, misschien geeft hij ons nog een geniale tip. Hierna zal ik een slotje op dit topic verzoeken.
 
Een technisch topic, zeker een topic als dit, hoeft niet per se op slot. Soms wil iemand nog iets toevoegen of vragen. Als het topic nog open is, blijft de info bij elkaar.
 
Wat ik dan nog kan toevoegen als geniale tip wanneer het je niet lukt om EMI uit te schakelen met de gebruikshandleiding --> Plaats drie (dat is genoeg ;)) diodes in serie in de massadraad. Dit kan maar op een manier, dus let even op bij het solderen.

Deze tip is ooit naar Pablo verstuurd, maar geen idee of hij er iets mee heeft gedaan. Deze tip komt overigens van een electro junk van het VFR forum.

Uit ervaring weet ik dat het werkt.

GOed dat je probleem is opgelost :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan