Ik vind hier op het forum weinig over de Pro-oiler. Nu heb ik zo'n systeempje relatief goedkoop op de kop kunnen tikken en ingebouwd in mijn ZZR-600. Ik post hier wat plaatjes zodat toekomstige geinteresseerden die zoeken op dit forum ook te weten kunnen komen hoe 'ingewikkeld' de installatie is.
Goed, ik ben dus begonnen met het verwijderen van het zadel. Daar vond ik geen plek om het olietankje netjes kwijt te kunnen, dus heb ik ook maar de rechterzijkap verwijderd. Vrij eng; ik heb de motor amper 3 weken, en dan is het nog allemaal nieuw en eng. Maargoed, wat dit betreft is 't net een brommer, en daar heb ik genoeg ervaring mee. Onder de zijkap was wel plek, naast de accubak. Goed schoonmaken, ontvetten, en met 3 stukjes klitteband (3M DualLock spul) het olietankje vastgezet. Gelijk gevuld met wat halfsynthetische motorolie; ik moet tenslotte toch de zijkap eraf halen om dit tankje bij te kunnen vullen. Maar als het goed is, is een tankje goed voor ~7500km.
Bijkomende voordelen: het tankje zit rechtop (dus maximale capaciteit), de ontluchtingsleiding kan zo mooi omhoog (dus geen risico op een ontluchtingslijn vol olie), en ik kan vanuit een gat in de kuip zien hoeveel olie er nog in het tankje zit.
De oliepomp en het verbindingskastje (niet meer dan een berg kroonstenen en een zekering) passen wel onder het zadel. Ook deze zitten vast met dat DualLock klitteband.
De controller heb ik op het kuipwerk gemonteerd, de draad is met tie-wraps langs een paar subframe-buizen naar achteren geleid.
De wielsensor heb ik na wat wikken, wegen en meten toch op het achterwiel gemonteerd. Deze zit vast op de bevestiging van de remklauw. De kabel is via de remleiding richting controller geleid. Momenteel zit deze sensor nog vast met enkel tie-wraps omdat ik nog wilde proberen of ik ook signaal bleef houden bij hogere snelheden. Dit is zo, dus vanavond een drupje (2-componenten) lijm ertussen. De sensor zit nu niet in de weg bij wielwisselingen oid.
Dan de 'nozzle' die de olie op het tandwiel/ketting spuit. Het meegeleverde ding spuit aan beide kanten, dus de plaatsing van het ding komt toch nog vrij kritisch omdat je niet je spuit bij kunt buigen. Na meten en aftekenen heb ik het ding vastgezet door een M4 draad in de achterbrug te tappen waar het ding met een M4 boutje en wat loctite in vastzit. De tweede schroef is een zelftapper; ik had daar onvoldoende ruimte om een recht gat te boren, laat staan om een tap rond te draaien.
Nadat ook de olieleiding van de 'nozzle' naar de pomp gelegd was, bleef er nog maar 1 ding over: de Pro-oiler van stoom voorzien. Ik tap deze stroom van het achterlicht af, omdat het achterlicht toch altijd brand.
Wel heb ik een hekel aan originele bedrading doorknippen; daar komt altijd gedonder van. Wat ik dus gedaan heb is een stukje van de isolatie wegsnijden zodat de draad zelf bloot komt te liggen, daar de draden naar de Pro-oiler aan vastgesoldeerd, en het geheel afgewerkt met wat Duck-tape en een laagje epoxy (je wilt niet weten hoe vaak ik al rotte elektriciteitstape uit bedrading getrokken heb).
Zo, alles op z'n plek. De leidingen volkrijgen met olie (prime) duurde even; zelfs 20 slagen van de pomp is nog maar een prutbeetje olie. Hoe het in de praktijk werkt merken we vanzelf. Het druppelt iig niet na, en vanochtend in de stortregen bleef m'n ketting ook soepel lopen in plaats van dat ik 'm op een gegeven moment ga voelen in m'n voetsteuntjes.
Wel heb ik spijt dat ik weer eigenwijs geweest ben; in de handleiding werd aangeraden om de ketting/kettingkast/tanwielen schoon te maken omdat de motorolie het oude kettingvet + aangekoekte troep oplost en dat eraf vliegt. Ik had zoiets van: 'pff, ik moet het ding toch nog wassen, dus laat het maar lekker een bende worden'. Nou, 25km verder door die stortbuien van vanochtend met rijkelijke olietoevoer (de zooi kan er maar snel vanaf zijn, nietwaar) zit m'n velg vol met een laag plakkerig vet+zand prut. Hmmz...
Goed, ik ben dus begonnen met het verwijderen van het zadel. Daar vond ik geen plek om het olietankje netjes kwijt te kunnen, dus heb ik ook maar de rechterzijkap verwijderd. Vrij eng; ik heb de motor amper 3 weken, en dan is het nog allemaal nieuw en eng. Maargoed, wat dit betreft is 't net een brommer, en daar heb ik genoeg ervaring mee. Onder de zijkap was wel plek, naast de accubak. Goed schoonmaken, ontvetten, en met 3 stukjes klitteband (3M DualLock spul) het olietankje vastgezet. Gelijk gevuld met wat halfsynthetische motorolie; ik moet tenslotte toch de zijkap eraf halen om dit tankje bij te kunnen vullen. Maar als het goed is, is een tankje goed voor ~7500km.
Bijkomende voordelen: het tankje zit rechtop (dus maximale capaciteit), de ontluchtingsleiding kan zo mooi omhoog (dus geen risico op een ontluchtingslijn vol olie), en ik kan vanuit een gat in de kuip zien hoeveel olie er nog in het tankje zit.
De oliepomp en het verbindingskastje (niet meer dan een berg kroonstenen en een zekering) passen wel onder het zadel. Ook deze zitten vast met dat DualLock klitteband.
De controller heb ik op het kuipwerk gemonteerd, de draad is met tie-wraps langs een paar subframe-buizen naar achteren geleid.
De wielsensor heb ik na wat wikken, wegen en meten toch op het achterwiel gemonteerd. Deze zit vast op de bevestiging van de remklauw. De kabel is via de remleiding richting controller geleid. Momenteel zit deze sensor nog vast met enkel tie-wraps omdat ik nog wilde proberen of ik ook signaal bleef houden bij hogere snelheden. Dit is zo, dus vanavond een drupje (2-componenten) lijm ertussen. De sensor zit nu niet in de weg bij wielwisselingen oid.
Dan de 'nozzle' die de olie op het tandwiel/ketting spuit. Het meegeleverde ding spuit aan beide kanten, dus de plaatsing van het ding komt toch nog vrij kritisch omdat je niet je spuit bij kunt buigen. Na meten en aftekenen heb ik het ding vastgezet door een M4 draad in de achterbrug te tappen waar het ding met een M4 boutje en wat loctite in vastzit. De tweede schroef is een zelftapper; ik had daar onvoldoende ruimte om een recht gat te boren, laat staan om een tap rond te draaien.
Nadat ook de olieleiding van de 'nozzle' naar de pomp gelegd was, bleef er nog maar 1 ding over: de Pro-oiler van stoom voorzien. Ik tap deze stroom van het achterlicht af, omdat het achterlicht toch altijd brand.
Wel heb ik een hekel aan originele bedrading doorknippen; daar komt altijd gedonder van. Wat ik dus gedaan heb is een stukje van de isolatie wegsnijden zodat de draad zelf bloot komt te liggen, daar de draden naar de Pro-oiler aan vastgesoldeerd, en het geheel afgewerkt met wat Duck-tape en een laagje epoxy (je wilt niet weten hoe vaak ik al rotte elektriciteitstape uit bedrading getrokken heb).
Zo, alles op z'n plek. De leidingen volkrijgen met olie (prime) duurde even; zelfs 20 slagen van de pomp is nog maar een prutbeetje olie. Hoe het in de praktijk werkt merken we vanzelf. Het druppelt iig niet na, en vanochtend in de stortregen bleef m'n ketting ook soepel lopen in plaats van dat ik 'm op een gegeven moment ga voelen in m'n voetsteuntjes.
Wel heb ik spijt dat ik weer eigenwijs geweest ben; in de handleiding werd aangeraden om de ketting/kettingkast/tanwielen schoon te maken omdat de motorolie het oude kettingvet + aangekoekte troep oplost en dat eraf vliegt. Ik had zoiets van: 'pff, ik moet het ding toch nog wassen, dus laat het maar lekker een bende worden'. Nou, 25km verder door die stortbuien van vanochtend met rijkelijke olietoevoer (de zooi kan er maar snel vanaf zijn, nietwaar) zit m'n velg vol met een laag plakkerig vet+zand prut. Hmmz...