Pro-oiler olie op band

-Racer-

Die hard MF'er
20 jul 2004
414
0
Heb sinds kort een pro-oiler op mn motor (zx-636 2004) geinstalleerd, maar heb een probleempje. Ik heb Pablo al gemailed maar dacht hier maybe ook wat ervaringen te kunnen opdoen voor een oplossing *O* .

Het probleem is dat mijn pro-oiler olie op mijn band spettert :( . De olie op de band zijn heel erg dunne streepjes die van de binnenkant van de band naar het rechter loopvlak loopt. Ik heb de Afstelling al doorgeneoemn met Pablo, deze zijn in orde. Ik heb m nu afgesteld op tabel 18.
De nozzle zit tegen mijn sprocket aan, als ik testdraai op een achterbok zie ik dat de olie aan het eind van de nozzle als een druppel blijft hangen en dan recht naar beneden valt op de band/velg :N . De nozzle hangt op 8 uur en zit echt tegen de sprocket aan.

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft (op het forum wel het probleem tegengekomen, alleen had niemand een oplossing gemeld -O- ) en een oplossing heeft :Y .
 
Laatst bewerkt:
is dat blokje over de gehele kettingkast of alleen het eindstuk?

Ik heb ook een pro-oiler op mijn gsxr1000. Olie op de band wordt veroorzaakt door de kettingbeschermer. De olie wordt door de centrifugaal kracht in de ketting kast geslingerd dan door de rijwind naar de achterkant van de kettingkast geblazen, Van daar uit komt het op de band terrecht.

Ik heb een klein blokje hout in de kettingkast gelijmt dat voorkomt dat de olie op de band terrecht komt. Probleem opgelost.

Gr.

btw de ketting gaat al 27000 km mee. Ik heb nog nooit hoeven te stellen.
 
Het blokje of schotje zit in het einde van de ketting kast(dus richting achterlicht :) ) Maar wel zo dat het niet te zien is. Een goed passend stripje alu werkt ook prima ff afdichten met sileconenkit en met een popnagel vast zetten.

Ketting kast verwijderen werkt ook maar dan wordt het zo een bende 8-)

Ik gebruik de lange duo olie nozzle die goed aan drukt tegen beide zijden van het achter tandwiel. Ik gebruik de schraalste tabel dan stand 2
Als de ketting maar iets vet blijft is voldoende. Vooral de O ringen moeten een vettig aanzien hebben.

Gr.
 
bedankt voor de info, de O-ringen zijn dat die dunne ringen aan de zijkant tussen de grote zilvere rol (in het midden) en buitenste plaatsjes? Of is dat die zilvere rol zelf? Deze is nl wel vettig.

De buitenste ringen zijn een beetje vet en zijn zwart van kleur
 
thanks! Hoe ben je daar trouwens achter gekomen? Ik heb het op een bok laten draaien en wezen kijken wat er gebeurde maar kon dan geen wind nabootsen...
 
Na een stuk rijden zag ik een dikke druppel olie aan het einde van de kettingkast hangen. Toen begreep ik hoe ik dikke olie lopers op de zijkant van de band kreeg. De pro-oiler geeft immers maar hele kleine hoeveelheden af en kan dus geen grote lopers veroorzaken. De vele kleine spatjes verzamelen in de kettingkast vormen zo een druppel die groot genoeg is de achterband te bereiken via de ketting kast en met behulp van de rijwind.

De gr.
 
Het klinkt misschien raar, maar ik smeer m'n ketting met de hand en ik heb ook van die streepjes langs m'n band. Ik maak de boel dan ook moddervet. En ik heb echt nog nooit last gehad van gripverlies of zo. Een omwenteling over het asfalt en de dunner streepjes zijn verleden tijd.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat jullie 'einde-kettingkast-druppel' groter en dikker is dan mijn haarfijne lijntjes...
 
kom net terug van de garage, heb mn kettingkasteind ontvet en met rol tape eromheen gerold over de schuine zijvlakken en het beruchte gat aan het einde van de kettingkast, deze is nu gesloten. Nog wat carbon erop gedaan om het geheel wat profesioneler uit te laten zien en een stukje karton erin geschoven om de olie op te kunnen nemen.

Ga hiermee morgen testrijden !! :)
 
Stel je toch eens voor als we de ketting door een dunne gesloten tunnel (gesloten kettingkast) zouden kunnen laten lopen !
Wow, da's een revolutionaire gedachte. In de jaren 70 had je de gesloten Becker vetkasten en ook kom je ze diverse Oost-Europese motoren tegen. En op vrijwel alle trapfietsen natuurlijk.
Maar ja, waarmee kiezen voor een eenvoudige doeltreffende oplossing als je eindeloos kunt hannesen met hi-tech oplossingen :+
 
Zie hier, maar dan ontwikkelen met in midden een doorkijk !

0

 
kom net terug van een ritje (paar honderd km) maar helaas spat het nog steed alle kanten uit, heb tabel op 20 gezet, calibration modus op 2 en wheel revoltutions op 15 ipv 11.
Weer proberen...
 
ik sluit me aan bij de reactie dat het komt doordat het in je kettingbeschermer vliegt.
en daar vandaan door de rijwind aan de achterkant van de beschermer terecht komt,daarna eraf drupt en zo op de band komt.
ik heb aan de achterkant een soort vangbakje gemaakt,dat maak ik om de week ff schoon.
en nu geen problemen meer. :]
 
Als er zoveel olie naast de ketting terecht komt (of er vanaf vliegt), dan zou je toch denken dat of de olie-aanvoer te ver van de ketting zit, of dat de olie zelf te dun is (warm weer? zit het reservoir op hete plek?) of anderzins niet goed aan de ketting hecht. Probeer anders eens Scott-oil olie of olie voor motorzagen, deze olien zijn "draderig" en plakken beter aan de ketting.
 
Kettingzaag olie moet je echt niet doen. Die is veel te plakkering. Samen met het stof en zand op de weg vormt dit een perfecte slijppasta die in no-time een ketting naar het hiernamaals kan helpen.
Je kunt dan nog beter een dunnere olie nemen. Die zal de ketting nat en schoon houden met een minimale toevoer.

Alle olie die je op je ketting druppelt, vliegt er uiteindelijk ook weer af. Een deel daarvan kan op je velg terecht komen en zelfs op je band. Dat geldt voor alle kettingsmeersystemen. De truuk van de PO is dat je die zo nauwkeurig kunt afstellen dat je het optimum kunt vinden tussen een voldoende gesmeerde ketting en minimale vervuiling van je motor.
Het verzamelen van olie op de kettingkast heb ik zelf niet, maar dat verschilt natuurljk per motor. Het is wel een goed tip.

Eén ding snap ik nog niet, of ik lees niet goed. Als je op 'prime' drukt, met een stilstaande motor, valt de olie druppel naar beneden. Maar die kan dan toch nooit op je band vallen? Hou wel in de gaten dat de PO met prime veeeeeel meer olie geeft dan in de normale gebruiks stand.
 
Ik heb geen pro-oiler maar een osco ,ik merk dat jullie allemaal gewone olie gebruiken.
Sinds 3 maanden mik ik ook gewone olie in mijn osco en mijn motor is nog nooit zo smerig geweest ,helemaal zwart gewoon. :(
Denk toch dat de osco/scottoiler-olie toch schoner is.
 
Een Osco heeft een compleet ander werkingsprincipe dan een PO.

Bij de Osco, doseer je een flinke hoeveelheid olie elke x 100km. Die olie moet dan wel blijven zitten tot de volgende dosis komt. Het zou zomaar kunnen dat motorolie niet geschikt voor gebruik in een Osco.

Een PO heeft doseert veel kleinere hoeveelheden per keer.

Een van de belangrijkste doelen van een kettingsmeersysteem is het schoonhouden van de ketting. Dat kan nou eenmaal niet als de olie aan de ketting blijft plakken. Alles wat erop komt moet er ook weer af, samen met het vuil.
 
Op maandag 29 augustus 2005 07:52 schreef VFReak het volgende:Je kunt dan nog beter een dunnere olie nemen. Die zal de ketting nat en schoon houden met een minimale toevoer.
inderdaad, ik heb ook een keer versnellingsbakolie gebruikt in de Pro-Oiler, dit vloeit minder goed uit, waardoor je vlekken op je band krijgt

Hou wel in de gaten dat de PO met prime veeeeeel meer olie geeft dan in de normale gebruiks stand.

Ja, je ziet toch dat de display heel snel naar de 20 pulst, dus 20 pompslagen, zou je zeggen.
Als je dit vergelijkt met gewoon rijden, dan zie je de puls-decimale punt maar eens in de zoveel tijd oplichten. (als het je al opvalt)
 
De truuk van de PO is dat je die zo nauwkeurig kunt afstellen dat je het optimum kunt vinden tussen een voldoende gesmeerde ketting en minimale vervuiling van je motor.
Hoe komt het dan dan zo velen juist zoveel moeite hebben met hun PO op dit punt? :?
Een Scottoiler bijvoorbeeld mag relatief primitief zijn, maar werkt prima, de olie is perfect uitgedokterd voor dit doel, de dosering is eenvoudig in te stellen en als je het reservoir monteert bij de uitlaat vandaan of andere hete onderdelen dan hoef je zelden de dosering aan te passen. Ik heb ooit 42.000 km met een Scottoiler op een FJ1100 gedaan, nooit problemen met rondslingerende olie of drooglopende ketting. Diezelfde Scottoiler heeft vervolgens nog ruim 100.000 km op 3 andere motoren gefunctioneerd (zit nu op mijn Africa Twin).

Ik kan me voorstellen dat als je al een PO hebt, dat je niet meteen naar de winkel holt om wat anders te kopen maar probeer desnoods anders eens de olie van Scottoil. Een flesje is niet spotgoedkoop, maar je doet er vele maanden mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat er erg veel mensen zijn die problemen hebben met de afstelling. Er zijn de afgelopen tijd veel PO's verkocht en dan zit er allicht één of twee bij die een probleem heeft. Dat probleem wordt echt wel opgelost, juist omdat je de toevoer met kleine stapjes kunt aanpassen.

Verder ken ik een aantal Scottoiler aanhangers die wel moeite hebben met de afstelling en een volgende keer liever een PO zouden kopen. Niks negatiefs over de Scottoiler, die is al jaren op de markt en heeft veel tevreden gebruikers dus echt slecht kan die niet zijn. Bovendien heb ik er zelf nooit een gehad, dus 100% eerlijk vergelijken kan ik niet.

En 42.000km met een ketting is redelijk veel, maar ik ken er die, als ik het goed heb, 60.000km met een ketting gedaan hebben icm een PO. Eea hangt natuurlijk ook af wat voor motor je hebt: een ketting op een 1000cc twin, zal minder lang meegaan dan een ketting op een 800cc V4. Mijn ketting zit er nu 27.000km op en is nog nooit gespannen.

Ennuh, als het probleem opgelost is met een ander soort olie, zoals die van Scott, ach ja, waarom niet. Het is te proberen, hoewel ik persoonlijk denk dat het niet zal veel zal helpen. :?
Is de olie die een Scottoiler zit een soort kettingzaag olie?
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon een qwestie van goed afstellen, als het van de ketting beschermer afkomt smeer je ook nog te veel, dus minder smeren! En je nozzle op je tandwiel zetten scheeld ook een hoop gespetter! Ben week of 5 terug nog bij pablo van Pro-oiler geweest en bij hem vind je geen spatje olie op zijn achtervelg hoor! En hopenlijk bij mij ook niet als ik em erop heb zitten, heb het nieuwe systeem, die de puls van je smering bij je speedo sensor vandaan haald! Konden alleen de kabel niet vinden! Weten nu waar ie zit maar dan moet ik mijn hele bike gaan slopen en nog ff geen tijd gehad!
 
Terug
Bovenaan Onderaan