Pro-oiler olie op band

-Racer-

Die hard MF'er
20 jul 2004
414
0
Heb sinds kort een pro-oiler op mn motor (zx-636 2004) geinstalleerd, maar heb een probleempje. Ik heb Pablo al gemailed maar dacht hier maybe ook wat ervaringen te kunnen opdoen voor een oplossing *O* .

Het probleem is dat mijn pro-oiler olie op mijn band spettert :( . De olie op de band zijn heel erg dunne streepjes die van de binnenkant van de band naar het rechter loopvlak loopt. Ik heb de Afstelling al doorgeneoemn met Pablo, deze zijn in orde. Ik heb m nu afgesteld op tabel 18.
De nozzle zit tegen mijn sprocket aan, als ik testdraai op een achterbok zie ik dat de olie aan het eind van de nozzle als een druppel blijft hangen en dan recht naar beneden valt op de band/velg :N . De nozzle hangt op 8 uur en zit echt tegen de sprocket aan.

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft (op het forum wel het probleem tegengekomen, alleen had niemand een oplossing gemeld -O- ) en een oplossing heeft :Y .
 
Laatst bewerkt:
Hoe komt het dan dan zo velen juist zoveel moeite hebben met hun PO op dit punt? :?
Een Scottoiler bijvoorbeeld mag relatief primitief zijn, maar werkt prima

Bij een scottoiler verwacht je gewoon olie op je velg en band, bij een Pro-Oiler wil je dit graag minimaliseren omdat dit in grote mate mogelijk is

de olie is perfect uitgedokterd voor dit doel,
Is al onderzocht, scottoil bleek gewoon ATF te zijn

de dosering is eenvoudig in te stellen en als je het reservoir monteert bij de uitlaat vandaan of andere hete onderdelen dan hoef je zelden de dosering aan te passen
Makkelijk ?
waarom moet je dan stoppen en van je fiets af ?
Of rij je nooit in de regen?
Of in de kou?

Ik heb ooit 42.000 km met een Scottoiler op een FJ1100 gedaan, nooit problemen met rondslingerende olie of drooglopende ketting.

Ik heb 80.000 km gereden met één ketting op een Thunderace, kijk dan gaan we praten

en flesje is niet spotgoedkoop, maar je doet er vele maanden mee.

Uit eigen ervaring weet ik dat een Scottoiler ongeveer 1000 km doet met een tankvulling en een Pro-Oiler 10.000 Nu zit er inderdaad een verschil in tankinhoud, maar het verschil in verbruik is duidelijk.
drie keer raden waar die olie blijft
 
Wat ik mij nog afvroeg: gebruik je een magneetje in het voorwiel of de snelheidsensor op de versnellingsbak/voortand wiel ?

Wat belangrijk is hoeveel pulsen de sensor per achterwiel omwenteling geeft.
De tandwiel verhouding is vaak 1:2.8. En per omwenteling van de versnellings bak as zijn het er vaak 3 (bij suzuki) De deel factor wordt dan 9. Wanneer je een rekenfout in de deelfactor hebt gemaakt geeft de PO echt veel te veel olie op de ketting. Controleer dit in iedergeval nog een keer. Maar lees ook de PO handleiding goed.

Welke olie je gebruikt maak bij een PO niet zo veel uit.

Veel suc6
 
Ik gebruik de speedometer sensor en bij 1 wiel omwenteling krijg ik gemidddeld 11 pulsen (10x gedraaid en 10x geprobeerd). Dit moet volgens mij niet uitmaken, met deze instelling krijg ik nu nauwelijks meer olie op mn band, weet alleen niet of ie te arm staat....

Wat ik mij nog afvroeg: gebruik je een magneetje in het voorwiel of de snelheidsensor op de versnellingsbak/voortand wiel ?

Wat belangrijk is hoeveel pulsen de sensor per achterwiel omwenteling geeft.
De tandwiel verhouding is vaak 1:2.8. En per omwenteling van de versnellings bak as zijn het er vaak 3 (bij suzuki) De deel factor wordt dan 9. Wanneer je een rekenfout in de deelfactor hebt gemaakt geeft de PO echt veel te veel olie op de ketting. Controleer dit in iedergeval nog een keer. Maar lees ook de PO handleiding goed.

Welke olie je gebruikt maak bij een PO niet zo veel uit.

Veel suc6
 
met deze instelling krijg ik nu nauwelijks meer olie op mn band, weet alleen niet of ie te arm staat....

dat is ook de bedoeling!
dat de olie op de ketting blijft zitten,alle olie die er afgeslingerd wordt is teveel gesmeerd.
ik ben gegonnen op S1 tabel 16,en dit was teveel!
nu S1 tabel 18 en het is beter.
kwestie van juist afstellen,en dat is niet op 1,2,3, gedaan.
ge gaat er nog content van zijn,zeker weten :Y

groetjes
rekkie *O*
 
Ik gebruik de speedometer sensor en bij 1 wiel omwenteling krijg ik gemidddeld 11 pulsen (10x gedraaid en 10x geprobeerd). Dit moet volgens mij niet uitmaken, met deze instelling krijg ik nu nauwelijks meer olie op mn band, weet alleen niet of ie te arm staat....


Er zijn 3 manieren om dat te testen:
1: kijken
•      Ketting is glimmend nat: te rijk
•      De o-ringen zijn droog en mat zwart: te arm
•      De ketting is droof en een beetje glimmend, de o-ringen zijn licht glimmend (satijn) zwart: niks meer aan doen

2: Vinger test: wrijf met je vinger over de ketting.
•      Natte, doorzichte olie op je vinger: te rijk
•      Droog, vlekkerig zwart: te arm
•      Licht glanzend donker grijze afdruk: afblijven verder

3: Rollen test: schuif een rol heen en weer en kijk goed naar het contactvlak met de schakels. Als er net een beetje olie uitgeperst wordt is het goed. Komt er niks uit dan staat de PO te arm.

Controleer tijdens de periode dat je naar de juiste tabel aan het zoeken bent zo om de 100km.
Te droog: kies een lager tabel of zelf twee omlaag
Te nat: ga een tabel omhoog.

Als je de juiste tabel gevonden hebt, ziet je ketting er altijd hetzelfde uit
 
Ik weet niet of jullie er iets aan hebben met de Pro-Oiler, maar ik gebruik zelf de Mccoi-oiler. Het gaat hier even niet over wie is nou beter etc. etc. In elk geval gebruik ik Kettingzaagolie van Stihl. Werkt perfect en van slijtage o.i.d. of smerige ketting heb ik geen last van. Wat ik wel heb is een heel soepel lopende ketting en schone velg en achterbrug. Als je deze haalt, haal dan de synthetische of half-synthetische. Absoluut niet de biologische halen, omdat die veel sneller gaat "stollen" en je systeem gaat verstoppen/vervuilen.

Wat wel helpt is zorgen dat de naalden goed zijn afgesteld en op de juiste plek zitten. Dit is bij de Mccoi wel makkelijk, omdat daar RVS naalden bijzitten die je eenbeetje kunt bijbuigen. Ik weet niet hoe dat zit bij de Pro-oiler. Op de foto is te zien waar mijn naald zit (dit is dus links en rechts van het tandwiel hetzelfde). Het tandwiel is overigens nog smerig van de S100 en nog niet schoongemaakt tijdens de installatie destijds.

full


Verder is een tip om van zuinig terug te gaan naar vetter smeren. Immers een vette ketting is minder makkelijk schoon gereden. Dus zet de instelling liever iets te zuinig en dan langzaam aan bijstellen naar vetter totdat het goede resultaat is bereikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan