Probleem 2e versnelling bij opschakelen

Sjors_Grunn

MF'er
21 feb 2010
33
0
Groningen
Beste mensen,

Sinds een maand of twee heb ik soms problemen met het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling, ik zal proberen het kort te houden.

Het betreft een Kawasaki ZZR600 uit 1996 (E-model) met 42.500Km op de teller welke nu 5 maanden in mijn bezit is.

Wanneer ik rustig optrek in de eerste versnelling (bijvoorbeeld wanneer ik achter een koekblik rijd) en doorschakel naar versnelling nummer twee, is er niets aan de hand. Echter, wanneer ik enigszins sportief en dan niet eens over de 9k rpm optrek en doorschakel, wil de motor in de 2e versnelling gaan 'happen'. Dit gebeurt op het moment dat ik kort na het schakelen veel vermogen vraag, het lijkt dan of de grip verdwijnt en meteen daarna weer aangrijpt. Het gebeurt vooral tussen de ~4500 tot 7000 toeren. Wanneer ik inhoud, even wacht en daarna het gas opengooi, lijkt er niets aan de hand, alles loopt dan zoals het hoort :? .

Het probleem is NOOIT aanwezig wanneer ik terugschakel van de drie naar de twee.

Ik heb al wel op het forum gezocht naar vergelijkbare klachten, maar kan er geen duidelijke conclusie uit trekken. De een zegt een probleem in de bak, de ander heeft het over een bepaalde afstelling die gedaan moet worden. Graag zou ik horen wat ik het beste kan doen of wat het probleem precies zou kunnen zijn en of ik het wellicht zelf zou kunnen verhelpen.

Alvast bedankt voor de reacties,

Sjors.
 
dat klinkt als afgeronde schakelnokken aan de zijkant van de tandwielen.
dat uit zich in het begin alsof er een tandje word overgeslagen als je de bak gaat belasten.
dit word steeds erger, totdat de bak helemaal uit de versnelling schiet.
er is maar 1 manier om dat te fiksen, en dat is blok openmaken en nieuwe tandwielen en vaak ook nieuwe schakelvork(en).
 
Terug
Bovenaan Onderaan