Probleem afstellen onsteking

Imas

Rookie
17 mei 2004
15
0
brugge
hallo,

Nieuw aangeland op dit forum en al direct een prangende vraag.

Ik heb me een tijdje terug een Honda CB 125CC K4 van 1971 gekocht (zie foto)
http://www.motor-forum.nl/forum/misc/91564
Nu heb ik heel het blok laten revisteren; nieuwe bougies, nieuwe koppelingsplaten,
carburateurs schoongemaakt, pistons geregeld,...
Na al dit werk kreeg ik hem gestart en draaide mooi stationair.
Maar eenmaal in eerste versnelling had hij bijna geen kracht meer.
Reed toen , in derde versnelling, ongeveer 60 km/H aan +/-3000 toeren. Wat zeker maar de helf van de capaciteit is.

Nu dacht ik dat het aan de onsteking lag, daar hij stationair wel mooi draaide, maar toch neiging had stil te vallen. Maar toen begon de miserie... ;(
Normaal gezien heb je markeringen op die platen , maar bij mij was niks te zien. Ik heb dit zitten afregelen, met resultaat dat hij helemaal zelf niet meer wil starten ... '(
Zonder die markeringen helpt een stroboscoop ook niet...Heeft iemand een idee wat ik kan doen om dit te herstellen? :}
 
dank voor de reply!

Maar k'heb niets van gegevens, heb een haynes manual
maar daar werken ze met die markeringen.
Enig idee, waar ik meer info kan vinden over die graden,
zodat ik heb perfect kan afstellen?
En verder, het feit dat ie maar op halve capaciteit rijdt,
zou het probleem dan eerder bij de afstelling van de carburateurs
liggen??

thx!
 
dank voor de reply!

Maar k'heb niets van gegevens, heb een haynes manual
maar daar werken ze met die markeringen.
Enig idee, waar ik meer info kan vinden over die graden,
zodat ik heb perfect kan afstellen?
En verder, het feit dat ie maar op halve capaciteit rijdt,
zou het probleem dan eerder bij de afstelling van de carburateurs
liggen??

thx!

misschien ff ip internet zoeken voor de gegevens van het ontstekingstijdstip.


dat ie maar half loopt kan aan van alles liggen, vervroeger, punten, carb's, kleppen........vastzittende remmen.....zeg het maar..............misschien ligt de nokkenas zelfs wel een tandje verkeerd...............
 
Heb technische fiche gevonden op het net, met info over die graden.
Maar ik zal er maar afblijven denk ik, wil het niet nog erger maken.
Werkje voor een echte kenner,vrees ik.
Dank voor de info!
 
Laatst bewerkt:
Heb je alleen de ontstekingsplaat verdraaid? Gewoon terugdraaien...Zó nauwkeurig komt 't nou ook niet... Gewoon tikkie links van het midden beginnen (aangenomen dat er sleuven zitten) en dan steeds in kleine stappies naar rechts draaien. Je merkt vanzelf wanneer ie ongeveer goed staat. Als ie eenmaal weer loopt zou ik idd een ter zaken kundige even laten kijken voor de fijnafstelling....
 
Imas, blijkbaar heb je een hele lange reductie of is je toerenteller eveneens hoogdringend aan een revisie toe. In 3e, 60 km/h aan 3000 rpm ? Dan moet je ongeveer stationair in z'n 5e draaien aan deze snelheid :o

Maar "why the hell" probeer je een ontsteking te regelen (waar geen markering op staat) zonder deze desnoods zelf te markeren (op die manier had je toch al een bepaalde richting)

Je vond reeds een technische fiche op het net ? Probeer gerust terug te draaien en daarop verder te bouwen. De manier waarop de motor reageert en terugvalt zal je vrij snel een indruk geven van hoe de ontsteking staat (heftig reactie, snelle terugval zonder terugslag, ...). Een echte kenner beroept zich ook op ervaring dus gewoon doen ;)

Zelf heb 'k een CB 125 S van 73 maar geen TWIN, een MONO. Eventueel kan je nog info vinden op volgende (Franstalige maar uitgebreide) site :

http://www.hondacb125t.fr.st/

Vrij moeilijk over de oude CB 125-tjes info te vinden. De twin gaat nog, de mono daarentegen :( :( :(
 
Bedankt alvast Jochem, Gerrit en dr.bral voor de info,
maar zoals je misschien al door had ,ben ik nog een groentje in motortechniek.
Maar zal deze middag toch nog eens een poging wagen...
Maar eerst moet ik het kreng gestart krijgen!
Ik hou jullie op de hoogte, meer tips zijn natuurlijk altijd
welkom! ;)
 
Hier nog een foto van de moto. Wat denken jullie ervan?

full
 
Lijkt veel op mijn cb250tje, ontsteking moet niet moeilijk zijn. Staafje in de eerste cilinder tot bovenste dode punt dan een paar mm terug. Daar stel je dan je onsteking op af. Als ie start kun je nog een beetje draaien om te kijken of ie lekker oppakt met gasgeven.
 
De foto hierboven is hoe hij eruit ziet na 2 maanden schrobben, schuren en opblinken.
Maar wat ben je met een blinkende moto alsie niet rijdt... ;(
Vandaag nog geprobeerd onsteking te regelen , maar het lukt me niet.
Dus heb ik maar een afspraak gemaakt met de doktor! Aanstaande maandag
(!nog een week wachten) gaatie op de operatietafel.
Maar ik heb hoop en daarna lekker :] , twerd tijd!
 
De foto hierboven is hoe hij eruit ziet na 2 maanden schrobben, schuren en opblinken.
Maar wat ben je met een blinkende moto alsie niet rijdt... ;(
Vandaag nog geprobeerd onsteking te regelen , maar het lukt me niet.
Dus heb ik maar een afspraak gemaakt met de doktor! Aanstaande maandag
(!nog een week wachten) gaatie op de operatietafel.
Maar ik heb hoop en daarna lekker :] , twerd tijd!


Wel, het één is het ander hoor. De mijne ziet er niet uit maar doet 't intussen wel. Hoogdringend uitzien naar een andere overbrenging want betrap mezelf nogal vrij veel in de hogere sferen, lees toerentallen O-)

In alle geval 't beste aan je bella rossa en laat ons iets weten wanneer ie terugkomt van intensive care ;)
 
:} dank voor de steun! Ik hou u op de hoogte van de vorderingen!
Net ook gemerkt dat die site www.honda4fun.com in het italiaans is MAAR via www.altavista.com (vertalen klikken, website invullen , taal kiezen) kan je hem laten vertalen in het engels , dat leest al een stuk makkelijker...
Maar over 125cc valt er weer bitter weinig te lezen ( ofcourse!)
Ciao tutti!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan